Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Bli spännande att se om svensk media plockar upp det. Sverige nämns ju positivt...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Såg den också precis.Challe76a skrev:
Nederländska The Correspondent skrev om detta i somras i denna artikel (Why electric cars are always green (and how they could get greener)):
https://thecorrespondent.com/7056/why-e ... 0-afaa6e5d
Och nu verkar det ju vara belgiska forskare som funnit samma sak.
Så ett par bra motvikter till den svenska IVL-rapporten från i våras...In Poland, which uses high volumes of coal, electric vehicles produced a quarter less emissions than diesels when put through a full lifecycle modelling study by Belgium’s VUB University.
CO2 reductions on Europe’s cleanest grid in Sweden were a remarkable 85%, falling to around one half for countries such as the UK.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Artikel i media
Vi i villa har ett erbjudande med EON
Jag bodde i ville en gång och jobbade på EON så detta erbjudande är för er
https://www.eon.se/privat/for-bilen/koera-pa-el.html
Jag bodde i ville en gång och jobbade på EON så detta erbjudande är för er

https://www.eon.se/privat/for-bilen/koera-pa-el.html
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Expressen: Berggren: Därför ska du inte köpa en dieselbil
https://www.expressen.se/motor/debatt/b ... dieselbil/
https://www.expressen.se/motor/debatt/b ... dieselbil/
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Artikel i media
Det här är väl ändå ett felaktigt påstående?HerrNilsson skrev:Expressen: Berggren: Därför ska du inte köpa en dieselbil
https://www.expressen.se/motor/debatt/b ... dieselbil/
"Diesel är energieffektivare än bensin vilket betyder att varje förbränd liter diesel släpper ut mindre koldioxid än varje uppeldad liter bensin. Alltså är diesel bättre för miljön än bensin som bränsle till en förbränningsmotor."
En liter diesel släpper ut mer koldioxid när den förbränns än en liter bensin. Däremot så är dieselmotorn så pass mycket effektivare att den nackdelen övervinns.
Re: Artikel i media
En lite Tesla kritisk artikel...
Utan att äga en Tesla än så är de faktiskt lite den bilden jag får, dvs de har en väldigt bra bil elbil men autopiloten och allt man lovar framåt med självkörning litar jag inte helt på, tror inte de är före i de området.
https://www.idg.se/2.1085/1.691375/tesla-hajp
Utan att äga en Tesla än så är de faktiskt lite den bilden jag får, dvs de har en väldigt bra bil elbil men autopiloten och allt man lovar framåt med självkörning litar jag inte helt på, tror inte de är före i de området.
https://www.idg.se/2.1085/1.691375/tesla-hajp
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
+1 Surt för alla som äger en diesel. Begagnatpriserna kommer att falla som en sten.HerrNilsson skrev:Expressen: Berggren: Därför ska du inte köpa en dieselbil
https://www.expressen.se/motor/debatt/b ... dieselbil/
Re: Artikel i media
Ja det är surt att min M3 aldrig kommer börjar verkligen bli orolig för andrahands värdet på mitt sotlok
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Ny studie som omnämns i The Guardian
Edit: Redan postad, missade det i flödet.
https://www.theguardian.com/environment ... tudy-findsElectric cars emit 50% less greenhouse gas than diesel, study finds
Edit: Redan postad, missade det i flödet.
Re: Artikel i media
Big oil in big trouble!
https://insideevs.com/2025-electric-car ... ns-output/
Byebye Saudi.
http://edition.cnn.com/2017/09/27/middl ... index.html
https://insideevs.com/2025-electric-car ... ns-output/
Byebye Saudi.
http://edition.cnn.com/2017/09/27/middl ... index.html
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-batt ... il-6879619
Den här artikeln var ju intressant. Vet ju att allt med batterier ska man ta med ett badkar salt. Men verkar ju faktiskt som att de har kommit längre än de flesta brukar ha gjort när det blir en nyhet.
Sen just det där om 32 mil. Intressant att de inte nämner vilken bil det är de använt, är ju ganska relevant. Sen är väl den japanska körcykeln väldigt optimistisk. Men delen om snabbladdning och 5000 cykler låter ju bra.
Finns det någon biltillverkare som använder Toshibas batterier?
Den här artikeln var ju intressant. Vet ju att allt med batterier ska man ta med ett badkar salt. Men verkar ju faktiskt som att de har kommit längre än de flesta brukar ha gjort när det blir en nyhet.
Sen just det där om 32 mil. Intressant att de inte nämner vilken bil det är de använt, är ju ganska relevant. Sen är väl den japanska körcykeln väldigt optimistisk. Men delen om snabbladdning och 5000 cykler låter ju bra.
Finns det någon biltillverkare som använder Toshibas batterier?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Artikel i media
Vet inte om det är Ny Teknik som förvanskar originalet men får inte riktig ut något vättigt från detta:FredrikR skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/nya-batt ... il-6879619
Den här artikeln var ju intressant. Vet ju att allt med batterier ska man ta med ett badkar salt. Men verkar ju faktiskt som att de har kommit längre än de flesta brukar ha gjort när det blir en nyhet.
Sen just det där om 32 mil. Intressant att de inte nämner vilken bil det är de använt, är ju ganska relevant. Sen är väl den japanska körcykeln väldigt optimistisk. Men delen om snabbladdning och 5000 cykler låter ju bra.
Finns det någon biltillverkare som använder Toshibas batterier?
Menar de att de laddade 32kWh på 6 minuter (det står ju inte hur mycket de verkligen laddar batteriet med en max kapacitet på 32kWh, skulle lika gärna kunna ha laddat i bara 1 kWh...)? Det skulle betyda 320 kW snitt-laddning under 6 minuter. Sedan skulle alltså bilen gå 32 mil på dessa 32 kWh vilket alltså skulle ge 1 kWh per mil i förbrukningen, ca hälften mot andra bilar. Låter som någon extremt liten bil eller extrem hyper-miling.I tester har Toshiba på sex minuters laddning lyckats få ut en räckvidd på 320 kilometer ur ett prototypbatteri på 32 kWh.
Edit: Verkar vara mer hypotetiska värden från Toshibas pressrelease:
http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/pr0301.htm* A compact EV with a 32kWh next generation SCiB™ in JC08 test cycle
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ja alltså, den där japanska testcykeln är ju mycket värre än NEDC, och den vet vi ju hur bra den stämmer.Svenssons skrev:Menar de att de laddade 32kWh på 6 minuter (det står ju inte hur mycket de verkligen laddar batteriet med en max kapacitet på 32kWh, skulle lika gärna kunna ha laddat i bara 1 kWh...)? Det skulle betyda 320 kW snitt-laddning under 6 minuter. Sedan skulle alltså bilen gå 32 mil på dessa 32 kWh vilket alltså skulle ge 1 kWh per mil i förbrukningen, ca hälften mot andra bilar. Låter som någon extremt liten bil eller extrem hyper-miling.
Edit: Verkar vara mer hypotetiska värden från Toshibas pressrelease:http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/pr0301.htm* A compact EV with a 32kWh next generation SCiB™ in JC08 test cycle
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Artikel i media
Det finns elbilar som bara drar dryga kwh per mil, sommartid och om man inte kör så snabbt. 
Vilket som... Om det nu kan ge 32kwh på 6 minuter är det 20 mil i många bilar, och runt 15 mil för en tung Model S.
Jag funderar lite kring hur sjutton man ska få fram all el till laddstationer..
32kwh på 6 minuter blir alltså 320kwh på en timme.. Om jag räknar rätt skulle det betyda att man behöver ca 465A trefas... per laddare.
Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.

Vilket som... Om det nu kan ge 32kwh på 6 minuter är det 20 mil i många bilar, och runt 15 mil för en tung Model S.
Jag funderar lite kring hur sjutton man ska få fram all el till laddstationer..
32kwh på 6 minuter blir alltså 320kwh på en timme.. Om jag räknar rätt skulle det betyda att man behöver ca 465A trefas... per laddare.
Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
I Shanghai så har Tesla precis öppnat en supercharger station på 50 laddare och en totaleffekt på över 3 MW så omöjligt är det inte men det krävs nog en del jobb och att placeringen är rätt.joel80 skrev:Det finns elbilar som bara drar dryga kwh per mil, sommartid och om man inte kör så snabbt.
Vilket som... Om det nu kan ge 32kwh på 6 minuter är det 20 mil i många bilar, och runt 15 mil för en tung Model S.
Jag funderar lite kring hur sjutton man ska få fram all el till laddstationer..
32kwh på 6 minuter blir alltså 320kwh på en timme.. Om jag räknar rätt skulle det betyda att man behöver ca 465A trefas... per laddare.
Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.
Re: Artikel i media
En enkel metod som jag kommer på direkt är attha stationära batterier vid laddarna. Dessa batterier kan då laddas i ett lugnar tempo och inte belasta nätet direkt så kraftigt.joel80 skrev:Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.
Re: Artikel i media
Sen är det ju det där med att dra fram högspänning till laddstationen och ha en transformator på plats. Det borde förenkla en hel del.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Dvs exakt det som Joel menadeLarsL skrev:En enkel metod som jag kommer på direkt är attha stationära batterier vid laddarna. Dessa batterier kan då laddas i ett lugnar tempo och inte belasta nätet direkt så kraftigt.joel80 skrev:Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Dvs exakt det som Joel menadeLarsL skrev:En enkel metod som jag kommer på direkt är attha stationära batterier vid laddarna. Dessa batterier kan då laddas i ett lugnar tempo och inte belasta nätet direkt så kraftigt.joel80 skrev:Finns det infrastruktur för det? Hur löser man det?
Kanske blir det här rimligt först om har lite lokal lagring på plats. Alltså batteribank vid laddstationerna. Fast då blir det kanske lägre hastigheter om många laddat precis innan.

Blir säkert en salig blandning av lösningar. På vissa strategiska platser med hög genomströmning av bilar som ska ladda kanske man drar fram rejäl matning, medan man på "mackar" på lite mer avlägsna platser löser det med batterier för att kunna öka uteffekten mer än vad man har i matningskabeln.
Just nu känns det lite som att kostnaden för stor säkring är väldigt hög. I allafall i Sverige... Hur ser det ut i andra länder?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Är det man har för batteri och drivlina på elbil vad den kräver utöver det som en ice kräver? Även ice måste ju byggas, eller materialiseras den bara i bilen?Kulingen skrev:
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Artikel i media
Från artikeln:Remuz skrev:Är det man har för batteri och drivlina på elbil vad den kräver utöver det som en ice kräver? Även ice måste ju byggas, eller materialiseras den bara i bilen?
"LCA studies consider, all the environmentally significant processes throughout the life cycle of vehicles, from raw material extraction, production of components, assembly, transport, vehicle use to the end-of-life treatment. Since all the life stages are covered from a cradle to grave perspective, LCA prevents problem shifting."
Det tolkar jag som att de tagit med hela konkarongen för att undvika just den invändingen. De har alltså jämfört elbil och avgasbil sida vid sida från gruva till grav.
Re: Artikel i media
Om du kollar på grafen så ser du att de har med glider (chassi mm utan drivlina samt batteri) samt drive train separat. Båda dessa är exakt lika stora för ICE vs elbil. Sen har man räknat med att batteriet ”kostar” lika mycket som glidern CO2 mässigt.Remuz skrev:Är det man har för batteri och drivlina på elbil vad den kräver utöver det som en ice kräver? Även ice måste ju byggas, eller materialiseras den bara i bilen?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd