Sida 10 av 10

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 28 feb 2020 11:55
av per
Jag gjorde JO-anmälan och begärde att JO ska påpeka för Transportstyrelsen att ”Föreskrifter nr 85” är en tvingande EU-lag som ska följas. EU gjorde lagen tvingande för att förhindra "lokal" tolkning av vilka effektsiffror som ska användas.
Svaret från Transportstyrelsen till JO blev ett brev fyllt med teknisk dynga som ingen tekniker kan få rätsida på, men som imponerade på jurister.
Min JO-anmälan lämnades därför utan åtgärd.

Den som vill försöka kan alltid begära kopia av bilens CoC-dokument från Transportstyrelsen och printa ut ”Föreskrifter nr 85”. Med dessa båda dokument kan du begära förnyad registreringsbesiktning på någon bilprovning. Bilprovningarna är skyldiga att följa EU-lagarna. Vad jag förstår är man van vid 30-min värdet för andra fordon, t.ex. bussar.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 28 feb 2020 14:52
av manks
per skrev:
Jag gjorde JO-anmälan och begärde att JO ska påpeka för Transportstyrelsen att ”Föreskrifter nr 85” är en tvingande EU-lag som ska följas. EU gjorde lagen tvingande för att förhindra "lokal" tolkning av vilka effektsiffror som ska användas.
Svaret från Transportstyrelsen till JO blev ett brev fyllt med teknisk dynga som ingen tekniker kan få rätsida på, men som imponerade på jurister.
Min JO-anmälan lämnades därför utan åtgärd.

Den som vill försöka kan alltid begära kopia av bilens CoC-dokument från Transportstyrelsen och printa ut ”Föreskrifter nr 85”. Med dessa båda dokument kan du begära förnyad registreringsbesiktning på någon bilprovning. Bilprovningarna är skyldiga att följa EU-lagarna. Vad jag förstår är man van vid 30-min värdet för andra fordon, t.ex. bussar.
Har du möjlighet att lägga ut Transportstyrelsen svar till JO här?

Eller uppge diarienummer så man kan begära ut det?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 29 jun 2020 20:42
av Klintan
De första Polestar 2 pressbilarna har registrerats i dagarna. Exempel RXE15S, med 150 kW effekt, 80 kW 30 min. Kan det vara läge för transportstyrelsen att ge med sig när det gäller Tesla? 386 kW på min 75D...Bild

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 29 jun 2020 20:49
av Bjelke
Klintan skrev:
De första Polestar 2 pressbilarna har registrerats i dagarna. Exempel RXE15S, med 150 kW effekt, 80 kW 30 min. Kan det vara läge för transportstyrelsen att ge med sig när det gäller Tesla? 386 kW på min 75D...
Ja det lär bli andra bullar så fort ”Volvo” kommer med i matchen, så visst kan saker och ting ändras
till det bättre nu :)

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 29 jun 2020 20:54
av Fredrik j
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 29 jun 2020 21:15
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 29 jun 2020 21:26
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Var i ligger orättvisan?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 29 jun 2020 21:36
av Walker
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Var i ligger orättvisan?
Att de både blir ifrånåkta OCH har högre registrerad effekt....

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 29 jun 2020 21:39
av Fredrik j
Walker skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Var i ligger orättvisan?
Att de både blir ifrånåkta OCH har högre registrerad effekt....
Man vill ju ha så låg registrerad effekt som möjligt. Försäkringen beräknas ju på transportstyrelsens effektsiffror. Väldigt många sportbilar underrapporterar effektsiffror i registrer. Porsche t.ex.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 29 jun 2020 22:57
av Svenssons
Fredrik j skrev:

Man vill ju ha så låg registrerad effekt som möjligt. Försäkringen beräknas ju på transportstyrelsens effektsiffror. Väldigt många sportbilar underrapporterar effektsiffror i registrer. Porsche t.ex.
Jag vet inte varför byråkraten tyckte det var orättvist mot andra bilar att en Tesla registrerades med 69kW och varför det skulle vara mer rättvist med 568kW som jag har på min bil. Känns än märkligare att Transportstyrelsen hittar på en mycket högre maxeffekt för Tesla när det är OK för andra biltillverkare att underrapportera samma siffra.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 mar 2021 17:12
av abagewitz
Tjo, väcker en gammal tråd.

Är det någon som har koll på vad som gäller med effekten som ligger registrerad hos Transportstyrelsen?

Jag har en Model S 85D från 2015. Hos transportstyrelsen så står den som 386kW. Jag pratade med en försäkringsmäklare som sa att den är felregistrerad. Han hävdar att det korrekta ska vara 311kW. Om jag slår på bilen på car.info så kommer det upp en liten symbol med "!" vid effekten vilket ju ser ut som att car.info verkar tycka att det är fel. Jag har ställt fråga till transportstyrelsen men inte fått svar än. Är det någon som har nån info/tanke?

Och sen en följdfråga. Hur skulle det slå på tex försäkringskostnaden om det var 311kW istället för 386kW?

/Anders

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 mar 2021 17:38
av Svenssons
abagewitz skrev:
Tjo, väcker en gammal tråd.

Är det någon som har koll på vad som gäller med effekten som ligger registrerad hos Transportstyrelsen?

Jag har en Model S 85D från 2015. Hos transportstyrelsen så står den som 386kW. Jag pratade med en försäkringsmäklare som sa att den är felregistrerad. Han hävdar att det korrekta ska vara 311kW. Om jag slår på bilen på car.info så kommer det upp en liten symbol med "!" vid effekten vilket ju ser ut som att car.info verkar tycka att det är fel. Jag har ställt fråga till transportstyrelsen men inte fått svar än. Är det någon som har nån info/tanke?

Och sen en följdfråga. Hur skulle det slå på tex försäkringskostnaden om det var 311kW istället för 386kW?

/Anders
Du skulle kunna försöka få tag på bilens certificate of conformity, CoC. Där kommer det stå ett antal olika effekter, dels en maxeffekt per motor och en effekt för "Maximum continiuous rated power". Det är den sistnämnda som Transportstyrelsen (och övriga Europa) använde från början och den som skall användas enligt regelverket. Transportstyrelsen ändrade sedan detta, enligt en tjänsteman pga att det inte var rättvist mot andra bilar, så istället hittade Transportstyrelsen på en egen siffra som inte står i CoC. De slog ihop maxeffekterna för de olika motorerna och använde detta. Jag vet inte hur de gör för Porsche och andra elbilar nu som har fler än en motor.
Bild

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 mar 2021 20:02
av abagewitz
Svenssons skrev:
abagewitz skrev:
Tjo, väcker en gammal tråd.

Är det någon som har koll på vad som gäller med effekten som ligger registrerad hos Transportstyrelsen?

Jag har en Model S 85D från 2015. Hos transportstyrelsen så står den som 386kW. Jag pratade med en försäkringsmäklare som sa att den är felregistrerad. Han hävdar att det korrekta ska vara 311kW. Om jag slår på bilen på car.info så kommer det upp en liten symbol med "!" vid effekten vilket ju ser ut som att car.info verkar tycka att det är fel. Jag har ställt fråga till transportstyrelsen men inte fått svar än. Är det någon som har nån info/tanke?

Och sen en följdfråga. Hur skulle det slå på tex försäkringskostnaden om det var 311kW istället för 386kW?

/Anders
Du skulle kunna försöka få tag på bilens certificate of conformity, CoC. Där kommer det stå ett antal olika effekter, dels en maxeffekt per motor och en effekt för "Maximum continiuous rated power". Det är den sistnämnda som Transportstyrelsen (och övriga Europa) använde från början och den som skall användas enligt regelverket. Transportstyrelsen ändrade sedan detta, enligt en tjänsteman pga att det inte var rättvist mot andra bilar, så istället hittade Transportstyrelsen på en egen siffra som inte står i CoC. De slog ihop maxeffekterna för de olika motorerna och använde detta. Jag vet inte hur de gör för Porsche och andra elbilar nu som har fler än en motor.
Bild
Tack. Och hur får man tag på CoC?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 mar 2021 21:19
av martinot
Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Var i ligger orättvisan?
Att de både blir ifrånåkta OCH har högre registrerad effekt....
Man vill ju ha så låg registrerad effekt som möjligt. Försäkringen beräknas ju på transportstyrelsens effektsiffror. Väldigt många sportbilar underrapporterar effektsiffror i registrer. Porsche t.ex.
Känns inte som ett rättvist system i mina öron ivf.

Börjar allt mer kännas som ett lotteri, precis som skämtet till olika förmånsvärden på elbilar.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 10 apr 2021 16:28
av Remuz
Någon som vet eller kan ta reda på vilken effekt en Zero MC reggas in på? Vore sjukt nice med typ 50hk eller nåt för försäkringen

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 20 sep 2021 16:50
av Smellfet
Något nytt på detta område?
Fick idag underkänt vid registreringsbesiktning vid import av Tesla S P85D 2015 (flyttsak), då besiktningsmannen inte ville godta det som står i det norska registringsbeviset. Där står 66 kW. Samtidigt står det i TSFS 2010:87 kap2 §3 att vid flyttsak så behövs inte underlag som nämnt i §1. Nu väntar jag på coc från Tesla, och det blir spännande att se vilka siffror som kommer fram där.
Vill det vara något poäng i att överklaga till Transportstyrelsen?
(7veckors behandling)

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 20 sep 2021 19:00
av dstr
Smellfet skrev:
Något nytt på detta område?
Fick idag underkänt vid registreringsbesiktning vid import av Tesla S P85D 2015 (flyttsak), då besiktningsmannen inte ville godta det som står i det norska registringsbeviset. Där står 66 kW. Samtidigt står det i TSFS 2010:87 kap2 §3 att vid flyttsak så behövs inte underlag som nämnt i §1. Nu väntar jag på coc från Tesla, och det blir spännande att se vilka siffror som kommer fram där.
Vill det vara något poäng i att överklaga till Transportstyrelsen?
(7veckors behandling)
Be dom kika på EOD448?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 20 sep 2021 19:21
av Smellfet
dstr skrev:
Smellfet skrev:
Något nytt på detta område?
Fick idag underkänt vid registreringsbesiktning vid import av Tesla S P85D 2015 (flyttsak), då besiktningsmannen inte ville godta det som står i det norska registringsbeviset. Där står 66 kW. Samtidigt står det i TSFS 2010:87 kap2 §3 att vid flyttsak så behövs inte underlag som nämnt i §1. Nu väntar jag på coc från Tesla, och det blir spännande att se vilka siffror som kommer fram där.
Vill det vara något poäng i att överklaga till Transportstyrelsen?
(7veckors behandling)
Be dom kika på EOD448?
Tack för svar om EOD448. Men också här opereras det med 66 kW som transportstyrelsens uppgifter. Ser på andra svenska bilar som ligger på nätet med samma specifikationer där det också står 66kW. Är det inte så att alla liknade saker skal behandlas lika?