Sida 10 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 10:12
av joel80
Här är en till som tror att man alltid ska "tanka" vid snabbladdare:
http://www.atl.nu/skog/insandare-elbila ... konomiskt/
Nån som orkar ge ett vettigt svar i kommentarerna?
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 11:24
av danni
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 11:26
av Tars
Bra gjort!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 11:55
av Foluke
Tars skrev:
Bra gjort!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
++++

Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 12:40
av tias
Yes, mkt pedagogiskt svar

Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 15:16
av Svenssons
Valde de att plocka bort artikeln pga ditt svar?
Aj då – vi kunde inte hitta sidan du sökte.
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 16:09
av Jerker
Svenssons skrev:
Valde de att plocka bort artikeln pga ditt svar?
Aj då – vi kunde inte hitta sidan du sökte.
Det är var texten i artikeln:
Laddstationer kostar Gävlebor 3,5 miljoner
En insändare i dag, söndag, i Gefle Dagblad ondgör sig över Gävle kommuns planer på att satsa på elbilar. Insändaren har räknat på kostnaderna att ladda en elbil jämfört med att tanka en bil med västske- eller gasbränsle.
"Att ladda en elbil i en laddstolpe kostar cirka 7-26 kronor per mil körning. Jämför det med dagens snåla bensin/dieseldrivna fordon som kostar cirka sex-åtta kronor per mil. Det kostar cirka tre kronor per minut att ladda i en laddstolpe”, skriver insändaren.
Bagrunden till räkneexemplet är Gävle kommuns planer på att bli fossilfri och införa 166 laddstationer för elbilar senast år 2020.
166 laddplatser ska kosta skattebetalarna 3,5 miljoner kronor, 21 000 kronor per laddstolpe.
Laddning i stora parkeringar/hus med fler laddare, ökar elbehovet kraftigt och stora elektriska förstärkningsarbeten kommer att behövas hela vägen från laddstolpar tillbaka till ställverken och kraftstationerna med höga miljonkostnader."
Insändaren avslutar med att kommunen i stället ska räkna ekonomiskt och inte syssla med konkurrerande energiverksamhet.
Dannis svar kommer jag inte åt, men han kanske gör det själv?
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 16:15
av Jerker
Här kan man läsa insändaren i sin helhet i Gefle Dagblad:
http://www.gd.se/opinion/insandare/foss ... vet-enormt
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 21:47
av danni
Jerker skrev:Dannis svar kommer jag inte åt, men han kanske gör det själv?
Japp. Jag har en clipboard manager på min dator som kommer ihåg gamla urklipp, och jag har dessutom ovanan att lägga såna saker i urklipp innan jag postar, utifall att något går fel. Fiffigt

Här är vad jag skrev:
"Nej, det här stämmer verkligen inte. Jag tror att den som skrivit insändaren antingen fått fatt på helt felaktiga siffror, eller blandat ihop siffror som gäller helt olika saker. Det kostar inga 3 kr per minut att ladda i en helt vanlig laddstolpe med växelström. Det kostar ungefär vad strömmen kostar, och då får man en milkostnad på ca 2 kr per mil. Kostnaden för själva laddstolpen i sig blir i stort sett försumbar om man slår ut den över hela livslängden och alla mil körda.
Att däremot ladda i en såkallad snabbladdare som matar bilen med likström och stora strömstyrkor kostar mer. Men då får man också mer räckvidd. Siffran tre kronor per minut är inte orimlig för en sådan snabbladdare. Med de relativt långsamma snabbladdare som finns idag så får man ungefär en halvmils räckvidd på en minuts laddning i en sådan station. Milpriset blir då ca 6 kr per mil - väsentligt högre än för långsamladdning, men fortfarande långt längre än vad författaren bakom insändaren hävdar. Och då ska man komma ihåg att snabbladdning är undantaget, något man bara gör då och då när man är ute på längre resor. Basbehovet av laddning löser man med laddning medan bilen ändå står parkerad, och då alltså till den lägre kostnaden av ca 2 kr per mil.
Huruvida kommuner ska ge sig in i den här branschen alls kan man såklart diskutera. Marknaden verkar lösa behovet relativt bra (Tesla, Clever, Fortum och Vattenfall bygger enorma nätverk av snabbladdare, och många hotell, köpcentrum och parkeringsbolag bygger destinationsladdare). Samtidigt så finns det ju många fördelar också, inte minst för miljön (både globalt samt närmiljön), för att inte nämna att det är viktigt från ett ekonomiskt perspektiv att möjliggöra för människor utifrån att besöka regionen med olika transportsätt, inklusive elbilar. I det här fallet är ju dessutom de flesta stolparna tänkta att vara reserverade för kommunens egna fordon, och där tror jag att man i längden kan göra det här till en lönsam investering genom det bränsle man sparar, och isåfall är det väl inte mycket att orda om?"
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 22:10
av danni
Jag kunde inte låta bli utan trimmade till mitt svar och skickade in som replik på den här insändaren.
Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 22:59
av Nicke Nyfiken
danni skrev:
Jag kunde inte låta bli utan trimmade till mitt svar och skickade in som replik på den här insändaren.
Du är beundransvärd danni!
Att du ens orkar argumentera mot alla dessa fossilbilskramare som skriver det ena galna inlägget efter det andra. Själv blir jag bara trött när jag läser sådana inlägg, också tycker jag synd om vederbörande för att de är så korkade. Men givetvis borde vi alla göra som du.
(Men jag hinner inte. Det skulle ta alldeles för mycket av min tid som jag istället kan lägga på TCS)

Re: Artikel i media
Postat: 21 nov 2016 23:12
av joel80
Så bra Danni! Tack!
Och förresten.. Det är möjligen inte till en Mac du har clipboard manager? Jag har letat efter nån bra till Mac...

Re: Artikel i media
Postat: 22 nov 2016 06:26
av Bjelke
Håller med, bra jobbat Danni, och jag har oftast inte heller tid tyvärr

Re: Artikel i media
Postat: 22 nov 2016 08:55
av danni
joel80 skrev:Så bra Danni! Tack!
Och förresten.. Det är möjligen inte till en Mac du har clipboard manager? Jag har letat efter nån bra till Mac...

Jodå, det är till Mac. Jag kör Alfred som allmän "produktivitetsapp", med samma syfte som jag förr hade Quicksilver till:
https://www.alfredapp.com
Jag använder den för att starta och växla program, hitta och manipulera filer, automatisera olika arbetsflöden. Om man köper det de kallar för "Powerpack" alltså betalversionen av appen får man till en snippet- och clipboardmanager som jag tycker fungerar riktigt bra.
Tror även Quicksilver har en liknande plugin som är gratis. Sen finns det ju många standaloneappar som gör samma sak.
Re: Artikel i media
Postat: 23 nov 2016 14:55
av leiflodde
Re: Artikel i media
Postat: 23 nov 2016 16:08
av Bjelke
Läste om det i morse, riktigt bra känns det som

Undrar hur många ställen som har liknande situation och därmed borde kunna göra lika? Typ sjukt många antar jag...
Eller där man inte ens har ström alls idag...
Re: Artikel i media
Postat: 23 nov 2016 17:26
av LarsL
Är vettigt för alla som importera sin olja och har sol någorlunda länge varje dag.
Re: Artikel i media
Postat: 23 nov 2016 18:35
av Foluke
LarsL skrev:Är vettigt för alla som importera sin olja och har sol någorlunda länge varje dag.
Egentligen för alla som ha sol nog! Oljan kan användas till annat?
Re: Artikel i media
Postat: 23 nov 2016 19:48
av Bjelke
Snacka om off grid-lösning!

Re: Artikel i media
Postat: 24 nov 2016 01:21
av joel80
Enda "nackdelen" är att det tar lite plats. Den där ön har knappt 1000 innevånare. Så man skulle behöva ganska många sånna installationer för att täcka en stad. Å andra sidan skulle man nog inte behöva lika mycket lagring om man hade fler anläggningar (som typ "hjälpte" varandra att ladda upp).
Re: Artikel i media
Postat: 24 nov 2016 02:17
av evilirish
joel80 skrev:Enda "nackdelen" är att det tar lite plats. Den där ön har knappt 1000 innevånare. Så man skulle behöva ganska många sånna installationer för att täcka en stad. Å andra sidan skulle man nog inte behöva lika mycket lagring om man hade fler anläggningar (som typ "hjälpte" varandra att ladda upp).
Samtidigt är det en lösning som skalar hyfsat linjärt. Dubbla populationen, dubbla antalet solceller och batteribankar. Individkostnaden bibehålls.
Vid större anläggningar är det såklart inte linjärt utan decelererande, eftersom du behöver mindre worst-case-scenario backup.
Kina håller enligt uppgift på att vansinnigt aggresivt bygga ut sol- och vindkraft. Har hört obekräftade uppgifter om en halv miljon solceller om dagen.. Det är extremt ekonomiskt ur makro-synpunkt, så de är ju definitivt på rätt spår med tanke på populationen.
Re: Artikel i media
Postat: 24 nov 2016 19:32
av gellerstam
Re: Artikel i media
Postat: 24 nov 2016 20:05
av LarsL
Han vill väl köpa in lite billiga aktier?
Re: Artikel i media
Postat: 24 nov 2016 21:27
av Bjelke
"Experter" och "proffs" beräknar...

jo tjena, med vilken erfarenhet baseras detta på, jo hur bilindustri normalt jobbar samt Teslas historia hittills... Njae den analysen vet jag inte om jag ger mkt för, men visst, Tesla har ju kanske inte riktigt hållit sina tidsplaner hittills men nog tror jag att läget är bra mkt annorlunda den här ggn...
Re: Artikel i media
Postat: 24 nov 2016 22:30
av FredrikR
Det mest anmärkningsvärda är ju spekulationen om hur långsam produktionsökningen ska bli. Och det är även den delen som får mig att fundera över vad han har för källa till sitt påstående. Känns som en ren gissning.
Att 3an kan bli sen och att de stora leveranserna kommer igång först sent 2018 tror jag inte är omöjligt men att man bara ska producera 130 000 bilar 2020 ger jag inte mycket för.