Sida 10 av 15
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 17:53
av AAKEE
Laddvin skrev: ↑18 jul 2023 17:48
Jag måste ändå ge mig själv en eloge som med en co-driver helt utan erfarenhet höll takten med er veteraner trots att jag aldrig kört elbil på långresa med laddstopp på DC-laddare

(inte heller kört E4 norr om Sundsvall för den delen)
Vi gjorde nog inga riktiga misstag med laddningen mer än att underskatta förbrukningen på de blöta vägbanorna som plötsligt uppstod. Det var vägval och tekniska problem som stod för större delen av tidsförlusten i övrigt skulle jag påstå. Tycker vi hade bra och effektiva stopp förutom den Ionity som krånglade. Vi ska sikta på att köra enbart Tesla SuC hem och avsluta med en swap i Enköping.
Det är ju imponerande, och visar på att det inte är krångligt med elbil om det går göra så bra ifrån sig på första försöket.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 17:53
av SwedishAdvocate
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 11:15
joel80 skrev: ↑18 jul 2023 11:09
Telenor har jag erfarenheten av att det funkar bäst längst med norrlandskusten och även i Norrlands inland?
Kanske funkar det där uppe, men i Småland tycker jag att Telia och Tre är mycket bättre
Om det är fler än jag som tycker sånt här är 'intressant' så kan jag rekommendera att kolla upp vilka det är som är majoritetsägare i Tre...
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 17:59
av nek0
SwedishAdvocate skrev: ↑18 jul 2023 17:53
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 11:15
joel80 skrev: ↑18 jul 2023 11:09
Telenor har jag erfarenheten av att det funkar bäst längst med norrlandskusten och även i Norrlands inland?
Kanske funkar det där uppe, men i Småland tycker jag att Telia och Tre är mycket bättre
Om det är fler än jag som tycker sånt här är 'intressant' så kan jag rekommendera att kolla upp vilka det är som är majoritetsägare i Tre...
Varför?
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 17:59
av Laddvin
AAKEE skrev:Laddvin skrev: ↑18 jul 2023 17:48
Jag måste ändå ge mig själv en eloge som med en co-driver helt utan erfarenhet höll takten med er veteraner trots att jag aldrig kört elbil på långresa med laddstopp på DC-laddare

(inte heller kört E4 norr om Sundsvall för den delen)
Vi gjorde nog inga riktiga misstag med laddningen mer än att underskatta förbrukningen på de blöta vägbanorna som plötsligt uppstod. Det var vägval och tekniska problem som stod för större delen av tidsförlusten i övrigt skulle jag påstå. Tycker vi hade bra och effektiva stopp förutom den Ionity som krånglade. Vi ska sikta på att köra enbart Tesla SuC hem och avsluta med en swap i Enköping.
Det är ju imponerande, och visar på att det inte är krångligt med elbil om det går göra så bra ifrån sig på första försöket.
Precis, det går om man har liite koll i alla fall.
Jag är ändå självutnämnd elbilsentusiast och har följt industrin och Tesla Club Sweden sedan 2013. Men hade typ ingen erfarenhet av laddningen.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 18:21
av SwedishAdvocate
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 17:59
SwedishAdvocate skrev: ↑18 jul 2023 17:53
nek0 skrev: ↑18 jul 2023 11:15
joel80 skrev: ↑18 jul 2023 11:09
Telenor har jag erfarenheten av att det funkar bäst längst med norrlandskusten och även i Norrlands inland?
Kanske funkar det där uppe, men i Småland tycker jag att Telia och Tre är mycket bättre
Om det är fler än jag som tycker sånt här är 'intressant' så kan jag rekommendera att kolla upp vilka det är som är majoritetsägare i Tre...
Varför?
Eftersom det väl kan ses som O.T så stannar jag där. Vill du absolut veta så finns PM.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 22:47
av roffe_s
joel80 skrev: ↑18 jul 2023 10:42
jonasl skrev:Livestreamen är kanon, en dimension till!
Ser fram mot laddloggarna och övrigt eftersnack. Och impad av Mercedesen, den går långt!
Tack, det är bara lite synd att man får så dålig täckning vissa delar av sträckan. Trots att vi den här gången "säkrat upp" med både telia och telenor-abb vi kunde sända från.
Man skulle behöva 4G-router med möjlighet till flera sim-kort i samma samt extern antenn.
Kul att Du gillade Ionity Jävre, var tyvärr 20 minuter för sen för att kunna göra vågen vid laddstoppet (bor 6 km från stationen). I norr funkar Telenor hjälpligt längs de stora vägarna längs kusten, sägs bero på villkor i deras avtal med vissa partners. Men Telia är nog det säkraste kortet om än det strular i vissa svackor. Detta gäller i synnerhet inlandet och om Du lämnar europavägarna.
När startar Ni i morgon? Det var kaos genom Skellefteå i förmiddags i södergående riktning så håll koll på det läget

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 22:50
av krigis72
Förutom att vi kom in med lite för hög procent ibland så gick det mesta som planerat.
Kan sammanfatta vår resa med tre saker som gjorde skillnad för oss.
1. Olyckorna norr om Jönköping och köerna som vi missade där, eftersom vi hann med att ta omvägen på Grännavägen. Det gjorde att vi plockade några placeringar. Var inte läge att stanna och ladda eftersom vi hade 39% kvar i batteriet.
2. Vägarbetet med linjemålning efter Höga Kusten bron. Hamnade längst fram i stoppet och fick stå stilla i ca 20 minuter. Då hann de som låg närmast efter ikapp.
3. Laddstrul på IONITY Jävre. Fick inte bra fart på den, så vi kopplade ur och drog vidare till Eviny Norrfjärden där vi fick full fart.
Tack för den här gången och bra jobbat av er alla
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 23:03
av iAkita
Den här bilden sammanfattar min resa ganska bra. Jag valde att ladda vid Porsche Center i Jönköping eftersom jag behöver 800V laddare. Det är alltid fullt i Gränna, och jag tar mig inte hela vägen till Mantorp. Tyvärr gick jag ifrån bilen 10 minuter. När jag kom tillbaka hade laddarens effekt sjunkit till 26 kW och jag hade endast 43% SOC... Jag körde då förbi både Cirkle K och OKQ8 Huskvarna utan att få laddning, så jag bestämde mig för att köra vidare. Direkt ute på E4 tog det tvärstopp på grund av olyckan som jag missat, och där fastnade jag. När de första bilarna var i Mantorp 10 mil längre fram stod jag fortfarande i princip stilla precis norr om Huskvarna. Förlorade säkert 1,5 timme på bilarna längst fram, om inte mer.
Sen gick det bättre. Jag förlorade inte mycket mer tid mot de längst fram och tog in på och passerade en del av de övriga som inte också fastnat. Men riktigt sur start. Tur att det inte gick att vända och köra hem när jag stod i kön, för då hade jag nog gjort det. Min sluttid blev 19.52, så utan den långa fördröjningen på grund av olyckan hade det blivit en riktigt bra tid.
Nu har vi avslutat en supertrevlig middag följd av ett par öl. Jag rekommenderar alla som inte varit med förut att ansluta nästa år
Återkommer med mer detaljerad information om laddtider med mera.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 23:15
av Wixander82
Jag känner mig lite inblandad i Porsche incidenten (efter Facebook inlägget dagen innan

)
Men bra kört overall av dig. Skulle känt likadant i kön om att vända.
Yes, nästa år blir det iaf en till EV6a på startlinjen

Det ryckte i tävlingsnerven om att vara med iår. Då vi är nere på semester denna vecka i Ystad, men med lite för många planer inbokade satte käppar i hjulet.
iAkita skrev: ↑18 jul 2023 23:03
Den här bilden sammanfattar min resa ganska bra. Jag valde att ladda vid Porsche Center i Jönköping eftersom jag behöver 800V laddare. Det är alltid fullt i Gränna, och jag inte tar mig hela vägen till Mantorp. Tyvärr gick jag ifrån bilen 10 minuter. När jag kom tillbaka hade laddarens effekt sjunkit till 26 kW och jag hade endast 39% SOC... Jag körde då förbi både Cirkle K och OKQ8 Huskvarna utan att få laddning, så jag bestämde mig för att köra vidare. Direkt ute på E4 tog det tvärstopp på grund av olyckan som jag missat, och där fastnade jag. När de första bilarna var i Mantorp 10 mil längre fram stod jag fortfarande i princip stilla precis norr om Huskvarna. Förlorade säkert 1,5 timme på bilarna längst fram, om inte mer.
Sen gick det bättre. Jag förlorade inte mycket mer tid mot de längst fram och tog in på och passerade en del av de övriga som inte också fastnat. Men riktigt sur start. Tur att det inte gick att vända och köra hem när jag stod i kön, för då hade jag nog gjort det. Min sluttid blev 19.52, så utan den långa fördröjningen på grund av olyckan hade det blivit en riktigt bra tid.
Nu har vi avslutat en supertrevlig middag följd av ett par öl. Jag rekommenderar alla som inte varit med förut att ansluta nästa år
Återkommer med mer detaljerad information om laddtider med mera.
Screenshot_20230717_181145_Glympse.jpg
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 23:19
av mikaELbil
iAkita skrev: ↑18 jul 2023 23:03
Den här bilden sammanfattar min resa ganska bra. Jag valde att ladda vid Porsche Center i Jönköping eftersom jag behöver 800V laddare. Det är alltid fullt i Gränna, och jag inte tar mig hela vägen till Mantorp. Tyvärr gick jag ifrån bilen 10 minuter. När jag kom tillbaka hade laddarens effekt sjunkit till 26 kW och jag hade endast 39% SOC... Jag körde då förbi både Cirkle K och OKQ8 Huskvarna utan att få laddning, så jag bestämde mig för att köra vidare. Direkt ute på E4 tog det tvärstopp på grund av olyckan som jag missat, och där fastnade jag. När de första bilarna var i Mantorp 10 mil längre fram stod jag fortfarande i princip stilla precis norr om Huskvarna. Förlorade säkert 1,5 timme på bilarna längst fram, om inte mer.
Sen gick det bättre. Jag förlorade inte mycket mer tid mot de längst fram och tog in på och passerade en del av de övriga som inte också fastnat. Men riktigt sur start. Tur att det inte gick att vända och köra hem när jag stod i kön, för då hade jag nog gjort det. Min sluttid blev 19.52, så utan den långa fördröjningen på grund av olyckan hade det blivit en riktigt bra tid.
Nu har vi avslutat en supertrevlig middag följd av ett par öl. Jag rekommenderar alla som inte varit med förut att ansluta nästa år
Återkommer med mer detaljerad information om laddtider med mera.
Screenshot_20230717_181145_Glympse.jpg
Okay, där kom förklaringen till varför du halkade efter. Jag undrade vad som hänt för det är verkligen ingen dålig bil du har. Riktig otur med andra ord. Såg inte att du hade någon co-driver som kan sitta och hålla koll på övriga trafiken. Inte ens någon tom barnstol.
Tråkigt när något sådant händer som påverkar så mycket.
Bättre tur nästa år?
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 23:25
av iAkita
Wixander82 skrev: ↑18 jul 2023 23:15
Jag känner mig lite inblandad i Porsche incidenten (efter Facebook inlägget dagen innan

)
Men bra kört overall av dig. Skulle känt likadant i kön om att vända.
Yes, nästa år blir det iaf en till EV6a på startlinjen

Det ryckte i tävlingsnerven om att vara med iår. Då vi är nere på semester denna vecka i Ystad, men med lite för många planer inbokade satte käppar i hjulet.
Jag hade ändå siktat in mig på Porsche Center, så det hade blivit så oavsett. Kul med en EV6 i startfältet nästa år också! Jag får se om jag behåller min eller kör med något annat.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 23:34
av AAKEE
iAkita skrev: ↑18 jul 2023 23:25
Wixander82 skrev: ↑18 jul 2023 23:15
Jag känner mig lite inblandad i Porsche incidenten (efter Facebook inlägget dagen innan

)
Men bra kört overall av dig. Skulle känt likadant i kön om att vända.
Yes, nästa år blir det iaf en till EV6a på startlinjen

Det ryckte i tävlingsnerven om att vara med iår. Då vi är nere på semester denna vecka i Ystad, men med lite för många planer inbokade satte käppar i hjulet.
Jag hade ändå siktat in mig på Porsche Center, så det hade blivit så oavsett. Kul med en EV6 i startfältet nästa år också! Jag får se om jag behåller min eller kör med något annat.
Snyggt kört!
Kul att se att viljan finns för nästa år med!

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 23:36
av TiborBlomhall
Blir det en tävling tillbaka också? När startar ni, och vilka?
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 18 jul 2023 23:38
av Generalbogge
TiborBlomhall skrev: ↑18 jul 2023 23:36
Blir det en tävling tillbaka också? När startar ni, och vilka?
Nej, det blir ingen tävling tillbaka detta året.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 00:56
av Jojje167
AAKEE skrev: ↑18 jul 2023 16:50
Jojje167 skrev: ↑18 jul 2023 12:32
Kommer en sammanfattning här
Bra kört, extremt spännande!
Och såklart stort Grattis. Som jävig höll jag på Segelflygaren med Plaid i första hand, och dig i andra hand. Väldigt nice med bägge i topp!
Grattis igen!
Gissar din 3 har Panasonics 82kWh (E3LD) ?
När jag körde ned min M3P till Tokholm för två ve kor sen mätkte jag att den laddade msrkant snabbare än tidigare. Tesla har tunat upp farten ordentligt över 25% SOC
Tackar!
Yes har E3LD i min men har faktiskt inte märkt av någon ändring av laddkurvan. Mycket möjligt då jag inte stirrat så mycket på effekten utan bara väntat tills rätt nivå är nådd och då dragit vidare. Men plaid laddar ännu snabbare har jag märkt. Galet snabbt
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 01:14
av AAKEE
Jojje167 skrev: ↑19 jul 2023 00:56
AAKEE skrev: ↑18 jul 2023 16:50
Jojje167 skrev: ↑18 jul 2023 12:32
Kommer en sammanfattning här
Bra kört, extremt spännande!
Och såklart stort Grattis. Som jävig höll jag på Segelflygaren med Plaid i första hand, och dig i andra hand. Väldigt nice med bägge i topp!
Grattis igen!
Gissar din 3 har Panasonics 82kWh (E3LD) ?
När jag körde ned min M3P till Tokholm för två ve kor sen mätkte jag att den laddade msrkant snabbare än tidigare. Tesla har tunat upp farten ordentligt över 25% SOC
Tackar!
Yes har E3LD i min men har faktiskt inte märkt av någon ändring av laddkurvan. Mycket möjligt då jag inte stirrat så mycket på effekten utan bara väntat tills rätt nivå är nådd och då dragit vidare. Men plaid laddar ännu snabbare har jag märkt. Galet snabbt
Japp, jag har loggar på ladd-data och det är uppskruvat för E3LD.
Med det sagt, E3LD / Panna 82kWh är riktigt hett i SECC.
Som du säger såklart inte som Plaid, får 250kW upp till 40%, och sedan en ganska flack kurva.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 01:46
av joel80
Förbannade motorcyklist... nån som lekt och trott den är odödlig som orsakade så mycket skit för så många under så lång tid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -olycka-19
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 06:36
av Sofie
Mycket tragiskt med dåligt trafikbeteende. Att lyckas med att köra in i ett räddningsfordon, tyder på extra dålig uppsikt över vägens alla oväntade faror.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 06:57
av Segelflygaren
Här kommer mina tider m.m.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 07:08
av Laddvin
Vem var det vi skulle lämna tillbaka den röda mappen och pennan till?
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 07:09
av Segelflygaren
Laddning i Sollentuna 7-55%
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 07:11
av Segelflygaren
Laddning i Hudiksvall 2-48%
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 07:16
av Segelflygaren
Laddning på iOnity i Jävre, när den efter försök med tre laddare slutligen gick igång på full effekt på fjärde försöket. Laddning 12-39%
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 07:27
av krille
Det där artikeln är om en äldre olycka en bra bit söder om Jönköping
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Postat: 19 jul 2023 08:12
av Sofie
Gör avstickaren till laddaren samt tiden till maximal laddhastiget att det lönar sig att ladda ytterligare några procent för att kunna undvika ett laddstopp? Med våran kraftigt nerfade S så stannade vi vid 14 laddare förra året, men så körde vi å andra sidan längst av alla genom att bland annat passera Malmö och åkte över Stockholm..