Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
olza

Re: Aktien TSLA

Inlägg av olza »

Har varit väldigt tyst ett tag nu. Hade förväntat mig någon nyhet under Q4.

När det gäller Supercharges så hade jag hoppats på att de annonserat högre laddeffekt i och med Modell X. Men när de väl gör det så hoppas jag verkligen att det är mer än 150 kW.

Angående batterikapacitet så hade jag återigen hoppats på mer när modell X släpptes. Det har ju flera gånger nämnts förbättringar på 7-8%/per år, och modell S hade ju 85 kWh 2012 och nu är det 2015. Kort sagt, 90 kWh i modell X var en besvikelse. Att gå från 85 till 90 kWh känns ganska meningslöst, om det inte har någon annan mening, än själva energikapaciteten. Kanske att 90 kWh-batteriet kan ta mer laddning? Kan vi hoppas på 200 kW? Det vore ju nått!

Produktionen ska teoretiskt snart vara 2000 per vecka, så det är osannolikt att det blir 100.000 under 2016. Om det inte är en tredje lina på gång?

Däremot så hoppas jag på byggstart av en Gigafactory #2 i Europa under 2016, beroende på hur modell 3 mottas. Dvs med tillräckligt många reservationer av modell 3, så är det bara att börja bygga i Europa.

Men som sagt, väldigt tyst just nu.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ekonom eller? ;)
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

olza skrev:
Har varit väldigt tyst ett tag nu. Hade förväntat mig någon nyhet under Q4.
Nja det har väl inte vart så dåligt med nyheter, men kanske inte så mycket som rör aktiekursen är sant.
olza skrev:
När det gäller Supercharges så hade jag hoppats på att de annonserat högre laddeffekt i och med Modell X. Men när de väl gör det så hoppas jag verkligen att det är mer än 150 kW.

Oj, det är ganska mycket drag redan i 150 TUSEN watt. Men jag förstår vad du menar, man går ju igång lite på att få ned laddtiderna. Om snittet på en sc idag är 20 minuter så gör det ju rätt mycket att få ned det mot 10-15 minuter. Såg att det vart 14 bilars kö efter jul på en sc i Cali http://i.imgur.com/JtVW4dn.jpg och det är ju inget problem som kommer att bli mindre med tiden. Självparkerande bilar och robo-slang till chargern gör det ju lite smidigare, men utväxlingen i att snabba på varje laddning gör ju väldigt mycket (tillsammans med utbyggnad såklart). Man kanske skall införa nån typ av bokningsbart schema också så man kan styra lite själv när man åker och kan komma direkt till ett ledigt stall. Det är ju rätt lätt för superchargern att veta ifall du är inom räckvidd säg 5-10 minuter innan, är du inte det ryker din plats så kan nån annan ta den.
olza skrev:
Angående batterikapacitet så hade jag återigen hoppats på mer när modell X släpptes. Det har ju flera gånger nämnts förbättringar på 7-8%/per år, och modell S hade ju 85 kWh 2012 och nu är det 2015. Kort sagt, 90 kWh i modell X var en besvikelse. Att gå från 85 till 90 kWh känns ganska meningslöst, om det inte har någon annan mening, än själva energikapaciteten. Kanske att 90 kWh-batteriet kan ta mer laddning? Kan vi hoppas på 200 kW? Det vore ju nått!
Tror det här är en effekt av att det är först i efterhand som man tycker att utvecklingen gått så snabbt (inte när man sitter mitt i den, då är det bara frustrerande långsamt).
olza skrev:
Produktionen ska teoretiskt snart vara 2000 per vecka, så det är osannolikt att det blir 100.000 under 2016. Om det inte är en tredje lina på gång?

Är 2000 ett tak på dom två linorna dom har nu? Jag tänkte att dom säkert biffar till det lite under året så dom kanske snittar lite över. och gånger 45 veckor så så är det typ 100k bilar. Nummi har ju kapacitet för 500k bilar om året så det är väl inget att hålla på :)
olza skrev:
Däremot så hoppas jag på byggstart av en Gigafactory #2 i Europa under 2016, beroende på hur modell 3 mottas. Dvs med tillräckligt många reservationer av modell 3, så är det bara att börja bygga i Europa.
Det hade vart så ballt. Jag undrar om inte Gig2 hamnar i kina dock. Och tror du verkligen dom kickar igång byggandet av nästa så snart? Jag tror det blir närmare 2020 där Gig1 går på högvarv. Men jag hoppas hårt att du har rätt :).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jahapp, först ett dödsfall, och nu brinner en bil och laddstation upp? Gör mig en smula nervös. Nu lär det kanske hända något?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Jahapp, först ett dödsfall, och nu brinner en bil och laddstation upp? Gör mig en smula nervös. Nu lär det kanske hända något?
Hur många Model S rullar på vägarna? 100 000? 1 bil har brunnit (dock utan förklaring ännu, kan ju har varit någon yttre åverkan som inte kommit fram ännu), den som dog i Kanada hade väl inget med själva bilmärket att göra? Varför nervös?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
1 bil har brunnit (dock utan förklaring ännu
Tesla Model S Catches Fire In Toronto Garage – EV Was Not Plugged In:
http://insideevs.com/tesla-model-s-catc ... lugged-in/

Tesla stock dives on Irvine garage fire:
http://m.ocregister.com/articles/fire-5 ... a-car.html

Tesla Model S Burns Down at Supercharger in Norway:
http://www.teslarati.com/tesla-model-s- ... er-norway/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Den här senaste branden kan definitivt påverka aktien på måndag. Inte minst av dom ganska dramatiska bilderna då alu-chassit helt smält (jag vet, 670 graders smältpunkt bara. Men bilderna ser ändå likadana ut).

En silver lining kanske är tidpunkten, hinner Tesla komma ut med nån typ av förklaring innan 15:30 våran tid på måndag kan det kanske lugna den bipolära börsen något.

Sedan kommer väl Q4 deliveries också nästa v, dålig siffra där kan branden bli en hävstång. Bra siffra tror jag man glömmer branden. Börsen är inte bara manodeppresiv och bipolär, den är också som ett litet barn som släpper klubban i marken om den ser en mjukglass.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, man kan ju alltid hoppas att den faller så att jag kan kliva in. Vilken nivå är idiotsäker att gå in på tycker ni? Under 200 verkar vara helt ok? :)
Och ni som äger sitt lugn i båten för tusan... Ni har inte förlorat något om aktien tippar på dumheter.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Konspirationsteori: någon tuttade eld på den för att manipulera kursen...
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Daoops skrev:
Börsen är inte bara manodeppresiv och bipolär, den är också som ett litet barn som släpper klubban i marken om den ser en mjukglass.
Underbar beskrivning av börsen :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Hur många Model S rullar på vägarna? 100 000? 1 bil har brunnit (dock utan förklaring ännu, kan ju har varit någon yttre åverkan som inte kommit fram ännu), den som dog i Kanada hade väl inget med själva bilmärket att göra? Varför nervös?
Inte jag för bilen; nervös för marknaden om bilen. Som vi sett historiskt, speciellt när medierna får det att storma i vattenglas.

Själv är jag solid i min tro på Tesla.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

martinsson skrev:
Tesla Motors aktie är en anledning till att jag började intressera mig för aktier. Jag är en total nybörjare men man behöver ju inte vara expert för att se vart det barkar. Jag köpte en pott för 170 usd/st, ytterligare en större pott när den låg på 205. Nu i förra veckan blev det även en för 242. Den sista svider lite nu när den sjönk. Detta är ju dock en långsiktig investering som jag ser på mer än 5 år.
Tänk när dem får igång sin mega batterifabrik samt att Model E börjar säljas i stor skala. Visst allting kan gå fel men jag har stort förtroende för att Tesla kommer bli en succé.
Någon mer som köpt TSLA?
Jag är själv intresserad av aktier, det låter som en kanoninvestering, detta är ju framtiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Inte jag för bilen; nervös för marknaden om bilen. Som vi sett historiskt, speciellt när medierna får det att storma i vattenglas.

Själv är jag solid i min tro på Tesla.
Då är det ju bara bra om den dyker på dumheter.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

http://uk.businessinsider.com/tesla-has ... ?r=US&IR=T

En analys av Tesla och likheterna med Fiat. Negativ eller nykter analys?
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

pegs skrev:
http://uk.businessinsider.com/tesla-has ... ?r=US&IR=T

En analys av Tesla och likheterna med Fiat. Negativ eller nykter analys?
Nykter och sunt om man tillbringat hela livet på börsen och tittar med rent ekonomiska glasögon.

En schimpans som försöker skriva noveller om man ser det från en mer teknikinriktad synvinkel i en värld som förändras.

lite utslitna analogier kanske, men det skulle vart spännande att läsa hans analyser om telefonmarknaden 2008, eller kameramarknaden i början på 2000, eller it 1995. Osv. Tror han är duktig analytiker så länge som det inte händer något stort.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Lysande

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Roliga nyheter! Om ett par veckor kanske Expressen lyckats översätta pressreleasen och får till det att totalt 299 stycken Model X ska levereras under Q1 2016...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
Roliga nyheter! Om ett par veckor kanske Expressen lyckats översätta pressreleasen och får till det att totalt 299 stycken Model X ska levereras under Q1 2016...
Nja det tror jag är att hoppas lite mycket. Nån måste ju täcka en tresidors om Volvos nya rattmuff. Snart skickas ju inbjudan ut till sommarens golf-kollo i dubai för journalister så gäller att ligga bra till. Har hört att några ska få bada med delfiner i år, hade vart riktigt kul att bada med delfiner. Var det nån som pratade om nån brand?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Green Car Report har redan gjort den ankan på Facebook. Att det ska vara så fantastiskt svårt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Goda nyheter! Äntligen. :)

Blir så tråkig stämning (i media, osv) annars.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Aktien TSLA

Inlägg av pegs »

Nice. Lite drygt +42% Ökande eller minskande tillväxt jmf med året innan?)
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

I handeln innan Nasdaq öppnar så har aktien sjunkit runt 9$. Övriga börsen sjunker så den kanske sjunker mer under dagen när handeln öppnar.
Låter mina ligga still, de återhämtar sig säkert senast under Q1, hoppas jag :)
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ner 8 %/19 USD nu. Allmänna börsoron, eller var leveranssiffrorna så mycket sämre än väntat?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

bylund skrev:
Ner 8 %/19 USD nu. Allmänna börsoron, eller var leveranssiffrorna så mycket sämre än väntat?
Svårt att säga givetvis, tror det är börsdarr mer än bränder eller leveranser. Skulle kunna vara lite köpläge.
Skriv svar