Sida 10 av 11
Re: Scan my plaid
Postat: 01 jun 2025 01:20
av AAKEE
Tellus skrev: ↑01 jun 2025 00:24
Vilken version har ni sett haft sänkt hastighet?
Några få gånger har jag fått låg hastighet, då bytt till annan stolpe vilket löste problemet
Om man får full spya först, 250kW pöus är det nog inte stolpen som felar.
Här finns data:
Teslalogger.de - charging - firmware.
(Det finns en tråd på TMC med. Den generella inställningen verkar vara att bilarnas laddning är strypt. Det gäller förövrigt flera andra Teslor i nutid dör Tesla uppenbart dragit med på krämen. Säkerligen flr att spara degradering så de slipper garantianspråk.
Re: Scan my plaid
Postat: 01 jun 2025 21:27
av AAKEE
Min bil var tillbaka uppåt till 90.7 kWh efter nattens laddning.
Man skulle kunna få en bil att till synes ladda fortare om man minskar Nominal full pack just vid laddningen. Varje påfylld kWh ger mer procent då. Men det vore grymt fult att luras på det viset.
Speciellt om man nerfat bilens laddhastighet och kompenserar med att göra att det ser ut som procenten fyller på snabbare.
Re: Scan my plaid
Postat: 19 jul 2025 13:00
av AAKEE
89.7 kWh efter 2 år och ~ 1 månad från leverans, 2 år och 3 månad från tillverkning.
Det är alltså 10% på ~2 år/5000 mil. Inte en speciellt imponerande siffra
Min bil har nerfats
kraftigt vad avser laddkurva.
Bilen dyker ifrån 250kW laddeffekt vid 20-23% och jag hade bara runt 120kW vid 50% på alla laddningar ned till, och under SECC.
Bilen värmer fortfarande batteriet när laddkurvan dyker nedåt. (Inte på bilden men vid andra tillfällen…)
Jag har bara runt 60 Supercharging’s så jag har definitivt inte laddat så att mängden SuC borde påverka.
Inga felkoder i normal mode i vart fall.
Re: Scan my plaid
Postat: 21 jul 2025 16:27
av Tellus
Om man räknar som bilens dator beräknar degradering under batteritest och ungefär hur appar beräknar och andra bilar, så har jag ca 5% degradering och bilen är tillverkad hösten 2022, dvs snart 3år.
555-560 visade den som max, tror 555 var max på min men aakee har skrivit 560.
Nu vid 80% laddning 423km vilket blir ca 5% degradering om man räknar från där km börjar droppa.
Vet att degraderingen är större om man räknar på AAkEEs sätt.
Men känns fel att simma motströms.
Likadant med modellår. En Tesla årsmodell 2023 kan vara tillverkad 8 månader senare än en Volvo/VW av årsmodell 2024
Re: Scan my plaid
Postat: 21 jul 2025 17:43
av krabbanidag
Skillnad på HW4 (vår 23) vs de som togs ut 12/22, värt extra 100-200 papp?
Är det saksamma bilarna emellan förutom då bromsarna, kamerorna, HW4 och några mån längre garanti?
Re: Scan my plaid
Postat: 21 jul 2025 20:17
av Tellus
krabbanidag skrev: ↑21 jul 2025 17:43
Skillnad på HW4 (vår 23) vs de som togs ut 12/22, värt extra 100-200 papp?
Är det saksamma bilarna emellan förutom då bromsarna, kamerorna, HW4 och några mån längre garanti?
12/22 har ultraljuds parkeringssensorer med centimeter avstånd på skärmen, värt 100 papp
Bromsarna är det väl bara beläggen som är bytta och röd plastkåpa ditsatt?
Bromsarna är på båda usla om man ska köra aktivt eller på bana, det finns ett bromspaket att köpa från tesla. Då höjs också toppfarten från 285 till 328km/t.
Re: Scan my plaid
Postat: 21 jul 2025 23:29
av AAKEE
Tellus skrev: ↑21 jul 2025 16:27
Om man räknar som bilens dator beräknar degradering under batteritest och ungefär hur appar beräknar och andra bilar, så har jag ca 5% degradering och bilen är tillverkad hösten 2022, dvs snart 3år.
555-560 visade den som max, tror 555 var max på min men aakee har skrivit 560.
Nu vid 80% laddning 423km vilket blir ca 5% degradering om man räknar från där km börjar droppa.
Vet att degraderingen är större om man räknar på AAkEEs sätt.
Men känns fel att simma motströms.
Likadant med modellår. En Tesla årsmodell 2023 kan vara tillverkad 8 månader senare än en Volvo/VW av årsmodell 2024
560km är max med 21” (exakt 348 miles, som EPA).
560km (m 21”) eller 637km (19”) visas ned till degraderingströskeln 96.2 kWh.
Visas mindre har man lägre kapacitet.
WLTP-testet testar räckvidd (kapacitet) med nytt batteri, man anger energin i inklusive laddförluster.
600km x 187 = 112.2kWh. Tyvärr får vi inte data från WLTP på levererad energi men i EPA-testet brukar förlusterna ligga på 12-12.5%.
WLTP-testet torde ha fått ut minst 98-99kWh.
(I EPA-testet levererade detta bstteri 99.3 resp 99.4 kWh).
Det är alltså den energin man hade att köra på när bilen var ny. Min bil toppade 99.0 kWh enligt BMS:
Började bilen med ~ 99kWh batterikapacitet så tycker i vart fall jag att blir det ju märkligt att räkna degraderingen från något annat värde än det.
I USA där Panasonic 2170L fortfarande används har Tesla justerat ned degraderingströskeln till 77.9 kWh, från tidigare 79-79.2 kWh i 3/Y.
Följden blir att batteriet ser ut att degraderas mindre trots att det tappar väldigt mycket i förhållande till andra batterier.
Tesla döljer alltså ~ 5% degradering på detta sätt.
När batteritestet visar 5% har man egentligen tappat 10%.
Re: Scan my plaid
Postat: 21 jul 2025 23:53
av AAKEE
Tellus skrev: ↑21 jul 2025 20:17
Bromsarna är det väl bara beläggen som är bytta och röd plastkåpa ditsatt?
Nya belägg, oken *lackerade* röda (ingen plastkåpa, det var nog på MYP bak).
Bakre oket är omgjort för att se dubbelt så stort ut men det är bara en förlängning, typ kåpa men gjuten med okey i aluminium. Det är ungefär samma ok egentligen.
Fram
Bak (isärtaget för bromsservixx, så man ser hur de är B-signade.)
Re: Scan my plaid
Postat: 22 jul 2025 00:05
av AAKEE
AAKEE skrev: ↑19 jul 2025 13:00
89.7 kWh efter 2 år och ~ 1 månad från leverans, 2 år och 3 månad från tillverkning.
Det är alltså 10% på ~2 år/5000 mil. Inte en speciellt imponerande siffra
Min bil har nerfats kraftigt vad avser laddkurva.
Bilen dyker ifrån 250kW laddeffekt vid 20-23% och jag hade bara runt 120kW vid 50% på alla laddningar ned till, och under SECC.
Bilen värmer fortfarande batteriet när laddkurvan dyker nedåt. (Inte på bilden men vid andra tillfällen…)
Jag har bara runt 60 Supercharging’s så jag har definitivt inte laddat så att mängden SuC borde påverka.
Inga felkoder i normal mode i vart fall.
FB1E07D9-0FA3-441C-A850-603F0E1B1A46.jpeg
Bilen är upp på 90.0 kWh idag enligt BMS.
Räknade på 84.9kWh levererade under SECC stint 1 på 99-1%, dvs 98% kapacitet.
84.9/(0.98 x 0.955)=90,715 Wh, så batteriet levererade lite mer än BMS trodde.
Re: Scan my plaid
Postat: 22 jul 2025 08:37
av LarsaR
Hmmm… Min bil tillverkad 221020 har nu gått 57432 km och visar 536 km räckvidd vid 100% med 21”
536/560 x 96,2 (degradations tröskeln) = 92,077kWh, alltså bara 7% från estimerade 99 kWh som ny. Är det skillnad på batterierna på bilar tillverkade sent 2022 och våren 2023? (Tellus batteri verkar ju också klara sig ”bra”)
Re: Scan my plaid
Postat: 22 jul 2025 10:50
av AAKEE
LarsaR skrev: ↑22 jul 2025 08:37
Hmmm… Min bil tillverkad 221020 har nu gått 57432 km och visar 536 km räckvidd vid 100% med 21”
536/560 x 96,2 (degradations tröskeln) = 92,077kWh, alltså bara 7% från estimerade 99 kWh som ny. Är det skillnad på batterierna på bilar tillverkade sent 2022 och våren 2023? (Tellus batteri verkar ju också klara sig ”bra”)
Det ska nog inte skilja något så egentligen.
Ser man till bilar ’över där’ verkar de tidigare tappa lika mycket överlag.
Min 2023 är bäst eller näst bäst (varierar) av ~20 Plaids på teslafi vid samma miltal, samma på Teslalogger, trots stort tapp och låg SOC-steategin. (529km med 21” valt när jag laddade fullt för SECC).
Tyvärr är nog de senaste Panasonic-batterierna inte speciellt bra i det hänseendet. Det verkar som bilar med få mil underdriver degraderingen, möjligt beroende på att de inte fått möjlighet att riktigt bedöma kapaciteten.
Min gissning är att NCA nått vägs ände. Jag har sett att Panasonic själva kommer ut med ett nytt 2170 som ska ha ökad kapacitet. Något annat bilmärke kommer använda dessa och det blir intressant att se hur de klarar sig från hög degradering.
Re: Scan my plaid
Postat: 22 jul 2025 16:46
av Tellus
2022-10 2900 mil
Re: Scan my plaid
Postat: 22 jul 2025 16:49
av AAKEE
@Fnurra…hur ligger din LR till?
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 10:47
av fnurra
Har också tappat en del efter några långresor med 100% laddningar och Suc. Visade igår NFP 94,9kWh vid 100%, men nu 94,2kWh efter att jag kört ner till 10% och CAC avg 237. CAC imbalance fortsatt lågt. Bilen har gått ca 3000mil nu.
.
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 11:10
av AAKEE
fnurra skrev: ↑23 jul 2025 10:47
Har också tappat en del efter några långresor med 100% laddningar och Suc. Visade igår NFP 94,9kWh vid 100%, men nu 94,2kWh efter att jag kört ner till 10% och CAC avg 237. CAC imbalance fortsatt lågt. Bilen har gått ca 3000mil nu. Screenshot_20250722_102514.jpgScreenshot_20250722_100621.jpg.
Snyggt!
Det finns i vart fall något sånt batteri som klarar sig ungefär som det borde med låg-SOC!

Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 11:13
av pitemacc
Gjorde Teslas batteritest häromdagen, fick svar 88 % och 500 km 21 ´ 2022 och 9040 mil
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 12:18
av AAKEE
pitemacc skrev: ↑23 jul 2025 11:13
Gjorde Teslas batteritest häromdagen, fick svar 88 % och 500 km 21 ´ 2022 och 9040 mil
500km vid 100%?
Varje km = 172.1 Wh
500x172.1=86 050 Wh, så ~ 13.4% från det batteriet levererade i EPA-testerna.
Många ’21 (och 2022) i USA visar runt 80% i testet och det är ~ 4 år sedan första leverans av Plaids. Då ska man veta att testet underdriver degraderingen mot [nominal full pack/full pack when new].
Eftersom Plaidar levererar väldigt mycket effekt jämfört med vad såna runda NCA-celler helst vill så tar det såklart lite extra på de bilar där man nyttjar effekten hårt.
Korta bursts på några sekunder är mindre illa än full gast i 20s, så lite kort gasning då ovh då är nog inte så illa.
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 13:31
av AAKEE
2021 Plaid, 100K mi dvs 16.000 mil.
Testet visar 83% vilket sannolikt är aningen lägre som Tesla gör det.
Detta inget extremvärde utan relativt normala siffror i USA, de har ofta lite varmare än vi.
Man ska inte bli överdrivet ledsen om man har tappat 15% på några år i Swe, dessa batterier är inte bättre än såhär generellt.
Det är såklart pissigt att den dyra longrange-bilen man köpt förvandlar sig till en högst medium range på några år och att en 3 RWD har längre räckvidd i praktiken.
Men när det sker är man ju inte ensam utan de flesta med samma bil sitter i samma korta båt.
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 18:31
av manneson
Å andra sidan köper man väl inte en Plaid för att man är intresserad av att pressa ur maximal räckvidd? Snarare för att man gillar att trycka plattan i mattan?
Med det sagt... hur ser det ut för motsvarande LR? Är det någon noterbar skillnad på degraderingen vs Plaid?
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 19:03
av Tellus
fnurra skrev: ↑23 jul 2025 10:47
Har också tappat en del efter några långresor med 100% laddningar och Suc. Visade igår NFP 94,9kWh vid 100%, men nu 94,2kWh efter att jag kört ner till 10% och CAC avg 237. CAC imbalance fortsatt lågt. Bilen har gått ca 3000mil nu. Screenshot_20250722_102514.jpgScreenshot_20250722_100621.jpg.
Borde bli 97% eller 98% i Teslas batteritest
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 20:15
av krabbanidag
manneson skrev: ↑23 jul 2025 18:31
Å andra sidan köper man väl inte en Plaid för att man är intresserad av att pressa ur maximal räckvidd? Snarare för att man gillar att trycka plattan i mattan?
Med det sagt... hur ser det ut för motsvarande LR? Är det någon noterbar skillnad på degraderingen vs Plaid?
Precis. Har man inte fått upp felkod BMS_w163 på sin Model S så har man inte kört den ordentligt. Har jag fått erfara efter ca 12 500 mil. Tydligen felkod som går om man kört plattan i mattan för många gånger och utsatt batteriet för för många wide open throttle events.

tog Tesla 2,5 dagar att klura ut att felkoden stod för det.
Nästan nåt man ska kolla på när man köper beg Plaid. Har felkoden w163 gått så har den körts ordentligt?

Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 20:22
av AAKEE
krabbanidag skrev: ↑23 jul 2025 20:15
manneson skrev: ↑23 jul 2025 18:31
Å andra sidan köper man väl inte en Plaid för att man är intresserad av att pressa ur maximal räckvidd? Snarare för att man gillar att trycka plattan i mattan?
Med det sagt... hur ser det ut för motsvarande LR? Är det någon noterbar skillnad på degraderingen vs Plaid?
Precis. Har man inte fått upp felkod BMS_w163 på sin Model S så har man inte kört den ordentligt. Har jag fått erfara efter ca 12 500 mil. Tydligen felkod som går om man kört plattan i mattan för många gånger och utsatt batteriet för för många wide open throttle events.

tog Tesla 2,5 dagar att klura ut att felkoden stod för det.
Nästan nåt man ska kolla på när man köper beg Plaid. Har felkoden w163 gått så har den körts ordentligt?
Nej, Plaid får inte den felkoden. Grejerna är byggda för att tåla strömmen.
Jag har för mig att de mest idoga i USA som är på dragstrippen varje vecka har närmare 1000 qvartsmilrepor. Inga problem för dem.
Tesla Plaid Channel, 1900 körningar.
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 20:28
av krabbanidag
AAKEE skrev: ↑23 jul 2025 20:22
krabbanidag skrev: ↑23 jul 2025 20:15
manneson skrev: ↑23 jul 2025 18:31
Å andra sidan köper man väl inte en Plaid för att man är intresserad av att pressa ur maximal räckvidd? Snarare för att man gillar att trycka plattan i mattan?
Med det sagt... hur ser det ut för motsvarande LR? Är det någon noterbar skillnad på degraderingen vs Plaid?
Precis. Har man inte fått upp felkod BMS_w163 på sin Model S så har man inte kört den ordentligt. Har jag fått erfara efter ca 12 500 mil. Tydligen felkod som går om man kört plattan i mattan för många gånger och utsatt batteriet för för många wide open throttle events.

tog Tesla 2,5 dagar att klura ut att felkoden stod för det.
Nästan nåt man ska kolla på när man köper beg Plaid. Har felkoden w163 gått så har den körts ordentligt?
Nej, Plaid får inte den felkoden. Grejerna är byggda för att tåla strömmen.
Jag har för mig att de mest idoga i USA som är på dragstrippen varje vecka har närmare 1000 qvartsmilrepor. Inga problem för dem.
Skönt att höra. Kanske en Raven Performance inte borde kallas det. Överhettar ju så fort man kör lite med L+ läget. Bättre att bara köra med kallt batteri… så håller den iaf 10 min innan den överhettar.
Såg nån som strippat sin röda S Plaid och kör drags. Tror han fått av 1000lbs på vikten. Han gör konsekvent 1/4 kring 8,5 sek och 0-60 <2s. Han nämnde nånstans att han kört iaf 400 ggr minst
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 20:54
av AAKEE
krabbanidag skrev: ↑23 jul 2025 20:28
AAKEE skrev: ↑23 jul 2025 20:22
krabbanidag skrev: ↑23 jul 2025 20:15
manneson skrev: ↑23 jul 2025 18:31
Å andra sidan köper man väl inte en Plaid för att man är intresserad av att pressa ur maximal räckvidd? Snarare för att man gillar att trycka plattan i mattan?
Med det sagt... hur ser det ut för motsvarande LR? Är det någon noterbar skillnad på degraderingen vs Plaid?
Precis. Har man inte fått upp felkod BMS_w163 på sin Model S så har man inte kört den ordentligt. Har jag fått erfara efter ca 12 500 mil. Tydligen felkod som går om man kört plattan i mattan för många gånger och utsatt batteriet för för många wide open throttle events.

tog Tesla 2,5 dagar att klura ut att felkoden stod för det.
Nästan nåt man ska kolla på när man köper beg Plaid. Har felkoden w163 gått så har den körts ordentligt?
Nej, Plaid får inte den felkoden. Grejerna är byggda för att tåla strömmen.
Jag har för mig att de mest idoga i USA som är på dragstrippen varje vecka har närmare 1000 qvartsmilrepor. Inga problem för dem.
Skönt att höra. Kanske en Raven Performance inte borde kallas det. Överhettar ju så fort man kör lite med L+ läget. Bättre att bara köra med kallt batteri… så håller den iaf 10 min innan den överhettar.
Såg nån som strippat sin röda S Plaid och kör drags. Tror han fått av 1000lbs på vikten. Han gör konsekvent 1/4 kring 8,5 sek och 0-60 <2s. Han nämnde nånstans att han kört iaf 400 ggr minst
Batteriet i plaid är ju totalt omdesignat.
De tidigare plastlådemodulerna med kylrör in/ut i varje modul är ersatta av fem moduler som är ihoplimmade med samma typ av skumplast som i 3/Y.
De fem modulerna har 11kylrör vardera, så varje slinga kyler mycket färre antal celler.
https://insideevs.com/news/566047/tesla ... ancements/
Med det sagt, i Plaid+Dragstrip mode med batteriet förvärmt för prestanda har celltempen hållits ganska stabil trots flera 0-200-körningar, och kanske någon till toppfart inom loppet av 5-10minuter.
Bromsarna klagar att de blir för varma men inte bil eller batteri.
Re: Scan my plaid
Postat: 23 jul 2025 20:56
av krabbanidag
AAKEE skrev: ↑23 jul 2025 20:54
krabbanidag skrev: ↑23 jul 2025 20:28
AAKEE skrev: ↑23 jul 2025 20:22
krabbanidag skrev: ↑23 jul 2025 20:15
manneson skrev: ↑23 jul 2025 18:31
Å andra sidan köper man väl inte en Plaid för att man är intresserad av att pressa ur maximal räckvidd? Snarare för att man gillar att trycka plattan i mattan?
Med det sagt... hur ser det ut för motsvarande LR? Är det någon noterbar skillnad på degraderingen vs Plaid?
Precis. Har man inte fått upp felkod BMS_w163 på sin Model S så har man inte kört den ordentligt. Har jag fått erfara efter ca 12 500 mil. Tydligen felkod som går om man kört plattan i mattan för många gånger och utsatt batteriet för för många wide open throttle events.

tog Tesla 2,5 dagar att klura ut att felkoden stod för det.
Nästan nåt man ska kolla på när man köper beg Plaid. Har felkoden w163 gått så har den körts ordentligt?
Nej, Plaid får inte den felkoden. Grejerna är byggda för att tåla strömmen.
Jag har för mig att de mest idoga i USA som är på dragstrippen varje vecka har närmare 1000 qvartsmilrepor. Inga problem för dem.
Skönt att höra. Kanske en Raven Performance inte borde kallas det. Överhettar ju så fort man kör lite med L+ läget. Bättre att bara köra med kallt batteri… så håller den iaf 10 min innan den överhettar.
Såg nån som strippat sin röda S Plaid och kör drags. Tror han fått av 1000lbs på vikten. Han gör konsekvent 1/4 kring 8,5 sek och 0-60 <2s. Han nämnde nånstans att han kört iaf 400 ggr minst
Batteriet i plaid är ju totalt omdesignat.
De tidigare plastlådemodulerna med kylrör in/ut i varje modul är ersatta av fem moduler som är ihoplimmade med samma typ av skumplast som i 3/Y.
De fem modulerna har 11kylrör vardera, så varje slinga kyler mycket färre antal celler.
IMG_6840.jpeg
https://insideevs.com/news/566047/tesla ... ancements/
Låter ju toppen. Steget Raven -> Palladium känns givet känner jag