Re: Kia EV9
Postat: 19 nov 2023 10:22
Faktiskt förbrukning med EV9 verkar vara runt 300Wh på 120-130kmt. Tror inte man klara mer än 35-38mil.
Lägre förbrukning än min Q8 så det är helt ok.
Vad är plug & charge?Macki skrev: ↑05 jul 2023 07:35Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.
https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9
Spola fram till 18,30 då startar videon
Intressant video
EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge
IMG_7434.png
På laddare som stödjer det så stoppar du bara in laddsladden så sköter bilen resten själv.Brages skrev: ↑19 nov 2023 21:53Vad är plug & charge?Macki skrev: ↑05 jul 2023 07:35Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.
https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9
Spola fram till 18,30 då startar videon
Intressant video
EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge
IMG_7434.png
A.K.A Det som Tesla har haft sedan 2012Macki skrev: ↑20 nov 2023 06:03På laddare som stödjer det så stoppar du bara in laddsladden så sköter bilen resten själv.Brages skrev: ↑19 nov 2023 21:53Vad är plug & charge?Macki skrev: ↑05 jul 2023 07:35Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.
https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9
Spola fram till 18,30 då startar videon
Intressant video
EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge
IMG_7434.png
Tack för input.R_Edvinsson skrev: ↑20 nov 2023 18:39Varit och klämt och....
..sätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.
Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
Ja absolut.HerrNilsson skrev: ↑20 nov 2023 20:33Tack för input.R_Edvinsson skrev: ↑20 nov 2023 18:39Varit och klämt och....
..sätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.
Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
Okej, så du menar om man lägger prylar i bakluckan så kommer dom glida in i kupén så att säga när man bromsar?
Har bara sett en matta som skyddar sätesryggen.
Där kan man tycka så sjukt olika men GUD VAD SKÖNT med knappar för det mesta än knappande på en skärm, bara dom designar om mittknapsektionen framöver så man får fysiska gummiknappar än kapacativajpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:44Provkörde EV9 GT idag och blev positivt överraskad av komforten. Riktigt trevligt. Rejält stor och bra med plats på alla tre rader. Men inte så vidare med lastplats ändå. Frunken blir ju full med en laddkabel och i bar var lastgolvet ganska högt och lite plats under. Känns som en Model X lastar ruskigt mycket mer om man behöver 7 platser.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Absolut, och beror såklart på vad man gillar. Efter >8 år med Tesla S/X kändes det verkligen plottrigt.Swallat skrev:Där kan man tycka så sjukt olika men GUD VAD SKÖNT med knappar för det mesta än knappande på en skärm, bara dom designar om mittknapsektionen framöver så man får fysiska gummiknappar än kapacativajpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:44Provkörde EV9 GT idag och blev positivt överraskad av komforten. Riktigt trevligt. Rejält stor och bra med plats på alla tre rader. Men inte så vidare med lastplats ändå. Frunken blir ju full med en laddkabel och i bar var lastgolvet ganska högt och lite plats under. Känns som en Model X lastar ruskigt mycket mer om man behöver 7 platser.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Vad är det för knappar du syftar på? Jag blev förvånad när jag läste ditt inlägg och kollade upp interiören och ser inte så mycket knappar. Är det knapparna på ratten du syftar på?jpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:44Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Vet inte om jag tycker den är cool, men helt ok. Gillar designspråket mkt mer än EV6.iAkita skrev: ↑25 nov 2023 16:00Leveranserna har tydligen börjat. Bilden är snodd från ett socialt media på nätet. Hoppas det är ok att posta den. Jag tycker jämförelsen med EV6 som står parkerad bakom är spännande, även om perspektivet inte är optimalt.
Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen![]()
Skärmbild 2023-11-25 155635.png
Problemet är att jag inte tycker att designspråket funkar alls lika bra på en lite mindre bil. Sen skulle jag inte bytt ändå eftersom jag är så nöjd med min nuvarande. Men hade jag varit i en situation där jag även behövde en större bil hade jag nog slagit till.taliz skrev: ↑25 nov 2023 16:31Vet inte om jag tycker den är cool, men helt ok. Gillar designspråket mkt mer än EV6.iAkita skrev: ↑25 nov 2023 16:00Leveranserna har tydligen börjat. Bilden är snodd från ett socialt media på nätet. Hoppas det är ok att posta den. Jag tycker jämförelsen med EV6 som står parkerad bakom är spännande, även om perspektivet inte är optimalt.
Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen![]()
Skärmbild 2023-11-25 155635.png
Kommande EV5 är nog mer lämplig size.
Den gulmarkerade raden på bilden.iAkita skrev:Vad är det för knappar du syftar på? Jag blev förvånad när jag läste ditt inlägg och kollade upp interiören och ser inte så mycket knappar. Är det knapparna på ratten du syftar på?jpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:44Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Personligen tycker jag det är mycket bättre med knappar/vred för de vanligaste funktionerna än att ha dem på skärmen. Särskilt när allt fler nu lägger till en rad med "knappar" längst ner på skärmen, som funkar sämre än vanliga knappar och tar upp skärmyta som kunde utnyttjats bättre. Men alla har vi olika preferenser, och tur är väl det!