Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
pejvic skrev:
Håller med om att det är trist att myterna lever kvar. Har inget emot import och skulle kunna köra det själv.
Bara man förhåller sig till det när man köper och betalar mindre, alternativt importerar den själv (finns bra utbud i Tyskland tex)

Sen måste man också ha klart för sig att vissa inte vill ha den alls. Särskilt många firmor ger kalla handen vid inbyte eller inköp.

Bilen som sådan är det inget problem med.
Håller med fullständigt!
Så ni tycker det är trist men vill inte själva betala lika mycket för en importerad bil?
Helt rätt uppfattat.
Varför skulle jag betala lika mycket som för en svensksåld bil när jag får mindre betalt när jag ska sälja den?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

De flesta försäkringar har något slags självriskförsäkringsmoment som gör att självrisken vid utnyttjande av VSG blir mera rimlig.

Men ett ärende som kostar mindre än självrisken att reparera hamnar i lite limbo eftersom det då blivit billigare för dig som bilägare om reparationen varit dyrare att genomföra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

jonasl skrev:
De flesta försäkringar har något slags självriskförsäkringsmoment som gör att självrisken vid utnyttjande av VSG blir mera rimlig.

Men ett ärende som kostar mindre än självrisken att reparera hamnar i lite limbo eftersom det då blivit billigare för dig som bilägare om reparationen varit dyrare att genomföra.
Det stämmer inte riktigt.

Det var bara TH som erbjöd självriskreducering på vagnskadegarantin när jag ringde runt innan jag skulle försäkra min MYP. Och det antar jag är kopplat till att det är TH som står för Teslas VSG.

Det är möjligt att det går att få självriskreducering på VSG på annat bolag än TH också, men jag lyckades inte få det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Carla bjöd 600k för min bil innan sommaren, nu 510k. 3P Vit/Vit

510k lät rätt bra tycker jag, men dröjer ju en månad eller mer till jag får min ps2
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:

510k lät rätt bra tycker jag, men dröjer ju en månad eller mer till jag får min ps2
Tja... Allra billigaste svensksålda på Blocket ligger på 500k och då har den gått över 12k mil. Kanske har du också en långmilare iofs?

Sen tror jag personligen priserna ska ner. Är sugen på att köpa en framåt sommaren och tror man kommer kunna köpa för 400-450 då.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Nicke Nyfiken skrev:

Det var bara TH som erbjöd självriskreducering på vagnskadegarantin när jag ringde runt innan jag skulle försäkra min MYP. Och det antar jag är kopplat till att det är TH som står för Teslas VSG.

Det är möjligt att det går att få självriskreducering på VSG på annat bolag än TH också, men jag lyckades inte få det.
Watercircles också, de andra kollade jag inte så noga faktiskt då det hade avsevärt sämre priser för mig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Så ni tycker det är trist men vill inte själva betala lika mycket för en importerad bil?
Helt rätt uppfattat.
Varför skulle jag betala lika mycket som för en svensksåld bil när jag får mindre betalt när jag ska sälja den?
Då har du ju svaret på din egen fråga nedan.
Dessutom tror jag du har helt rätt. Prisskillnaden beror på att köpare och säljare tycker som du.
Nicke Nyfiken skrev:
Men vad är det som gör att import ska vara så mycket mindre värt?
Det enda som skiljer är att en svensksåld bil har vagnskadeförsäkring de första 3 åren. Bilarna i sig är identiska och alla garantier är lika.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Legato skrev:
Remuz skrev:

Tja... Allra billigaste svensksålda på Blocket ligger på 500k och då har den gått över 12k mil. Kanske har du också en långmilare iofs?

Sen tror jag personligen priserna ska ner. Är sugen på att köpa en framåt sommaren och tror man kommer kunna köpa för 400-450 då.
4200mil på min
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

jonasl skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Watercircles också, de andra kollade jag inte så noga faktiskt då det hade avsevärt sämre priser för mig.
Okej, två bolag är rätt långt ifrån de flesta.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Nicke Nyfiken skrev:

Okej, två bolag är rätt långt ifrån de flesta.
Visst, det var en olycklig formulering. Men jag är å andra sidan övertygad om att det är de två bolag som har majoriteten av våra bilar försäkrade hos sig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Fredrik j skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Helt rätt uppfattat.
Då har du ju svaret på din egen fråga nedan.
Dessutom tror jag du har helt rätt. Prisskillnaden beror på att köpare och säljare tycker som du.
Nicke Nyfiken skrev:
Men vad är det som gör att import ska vara så mycket mindre värt?
Det enda som skiljer är att en svensksåld bil har vagnskadeförsäkring de första 3 åren. Bilarna i sig är identiska och alla garantier är lika.
Nej det är inte svaret på frågan.
Det är bara en konsekvens av rådande läge.

Jag skulle inte ha några problem med att betala samma pris för en importerad bil om den var likvärdig i värderingen mot en svensksåld bil, även när jag skulle sälja.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Mickep

Inlägg av Mickep »

med tanke på de överpriser de betalat så är nog det en giltigt uttalande för dem. fast skulle nog säga att prisfallet får tillbaka till en mer normal nivå. men är man i illlusionen att elbilar behåller eller tom ökar sitt värde så kan de tyckas som om marknaden kraschar.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Riddermarks balansräkning kraschar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Det är klart att det är ett medvetet risktagande, att marknaden skulle normaliseras någon gång tror jag de haft med i kalkylen men ändå valt att köra "ända in i kaklet". Kanske har de plockat ut vinster löpande och tagit en medveten risk att det går åt skogen?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Har dom fått upprätta en kontrollbalansräkning eller vad?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Just Riddermarks har nog kapacitet att ta en totalkrasch på beg Tesla.

De har fastighetsbolaget här, tillgångar 48 miljoner och skyddat från bilhandeln
https://www.allabolag.se/5593188294/rid ... igheter-ab

(förmodligen äger bolaget en del av deras byggnader och hyr ut till Riddermarks bil).

Riddermarks med få ägare har tillgångar på 1 miljard och vinst sist på 332 miljoner
https://www.allabolag.se/5568976145/ale ... dermark-ab

Sen har vi Riddermarks bil där de har 900 miljoner i tillgångar.
https://www.allabolag.se/5568976145/ale ... dermark-ab

Jag vet inte hur många Teslor de har men de borde iallafall kunna sätta eld på allihopa utan att konka.....

De har nog sett hur mkt pengar de tjänat på alla överprissatta Teslor och därmed bara gasat.
De stod ju till och med utanför Tesla Store i Mall of Scandinavia och fiskade in begagnade Teslor under en tid.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

jonasl skrev:
Det är klart att det är ett medvetet risktagande, att marknaden skulle normaliseras någon gång tror jag de haft med i kalkylen men ändå valt att köra "ända in i kaklet". Kanske har de plockat ut vinster löpande och tagit en medveten risk att det går åt skogen?
Går det dåligt för Riddermarks? Nyhet för mig isf.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Går det dåligt för Riddermarks? Nyhet för mig isf.
-som svar på om de plockat ut vinster så förutom mitt inlägg ovan så tar de ut mellan 30 till 50 miljoner till sig själva ur bolaget varje år.
förutom det så har de ju en stark kapitalbas.

50 miljoner sist, så att ta en miljon i veckan bara i utdelning är rätt hyfsat.
Sen tar han ju lön på det.

Men de skär guld många de här bilhandlarna nu, finns många liknande med jättebra siffror.
Att man får för sig att handla en Tesla där är ju iallafall för mig en gåta men de är duktiga som sagt.
Jag är imponerad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag har inte fattat HUR de tjänar pengar.
Min konspiratoriska sida säger att dessa bilhandlare tvättar pengar åt kriminella...
De betalar ju gärna överpriser, såvida de får pynta cash. Sen kan de exportera med förlust men vips så är pengarna iaf vita.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
Min konspiratoriska sida säger att dessa bilhandlare tvättar pengar åt kriminella...
De betalar ju gärna överpriser, såvida de får pynta cash. Sen kan de exportera med förlust men vips så är pengarna iaf vita.
Nja tror kanske inte riktigt Riddermarks håller på så men du är lite inne på rätt spår. Säger inga namn men det finns ett par mycket stora i sthlmsområdet med väldigt nära kända kriminella kontakter.

Så det är nog rätt vanligt i branschen som sagt.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev:
Jag har köpt och bytt in ett gäng bilar hos Riddermarks (transportbilar). De tjänar pengar på många och snabba affärer. Säljare där på transportsidan har sagt till mig att hans kvot är att sälja 50bilar i veckan. De måste ha en marginal på minst 5000kr/bil har jag fått berättat. Bilhandlare ljuger ALLTID så man får vara skeptisk till ovan.

Jag har åkt dit med transportbilar utan att de ens kommit ut och kollat på bilen och åkt därifrån i en annan bil. Hela affären görs upp innan online. Går sjukt fort max 20-30min jobb för säljaren. Sen snabbtvätt, fotografering och ut på annons.

Edit: min uppfattning de senaste åren är att de betalar jäkligt bra. Iaf för transportbilar. Har ofta varit förvånad över buden.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

pejvic skrev:
taliz skrev:
Nja tror kanske inte riktigt Riddermarks håller på så men du är lite inne på rätt spår. Säger inga namn men det finns ett par mycket stora i sthlmsområdet med väldigt nära kända kriminella kontakter.

Låter bekant.

Sålde bil till en firma, på den tiden hade jag Teslafi. Resan från mig till bilhandlaren gick i 193km/h.

Bilen var momsdöd då jag plockade ut den som privatperson. Nästa dag låg den ute med avdragbar moms, två veckor efter blev den såld till ett företag :?

Nämner inga namn, men det var jävligt fishy.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev:
taliz skrev:
Jag har köpt och bytt in ett gäng bilar hos Riddermarks (transportbilar). De tjänar pengar på många och snabba affärer. Säljare där på transportsidan har sagt till mig att hans kvot är att sälja 50bilar i veckan. De måste ha en marginal på minst 5000kr/bil har jag fått berättat. Bilhandlare ljuger ALLTID så man får vara skeptisk till ovan.

Jag har åkt dit med transportbilar utan att de ens kommit ut och kollat på bilen och åkt därifrån i en annan bil. Hela affären görs upp innan online. Går sjukt fort max 20-30min jobb för säljaren. Sen snabbtvätt, fotografering och ut på annons.

Edit: min uppfattning de senaste åren är att de betalar jäkligt bra. Iaf för transportbilar. Har ofta varit förvånad över buden.
Just Riddermarks är kända för att ha låg marginal på själva bilen men istället tjäna bra på kickback för finansiering, försäkring mm.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

NEO skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:

Låter bekant.

Sålde bil till en firma, på den tiden hade jag Teslafi. Resan från mig till bilhandlaren gick i 193km/h.

Bilen var momsdöd då jag plockade ut den som privatperson. Nästa dag låg den ute med avdragbar moms, två veckor efter blev den såld till ett företag :?

Nämn namn det är ju bra info så man vet. Alltid rätt att hänga ut företag för att varna andra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev:
NEO skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:

Låter bekant.

Nämn namn det är ju bra info så man vet. Alltid rätt att hänga ut företag för att varna andra.
Helt enig. Aldrig fattar vitsen att skydda bedragare så de kan fortsätta bedraga.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar