spacecoin skrev:mati skrev:MWall skrev:
Vad är det som gör Putin och hans Ryssland bättre än nynazister?
Ingenting, han är nog den största nazin av alla skulle jag vilja påstå. Men att Azov-bataljonen består av en massa nazister spelar ju ryssarna i händerna såklart. Och då är det bra att man vet om det. För i väst-media pratas det inte om det. Då är det lätt för oss att avfärda ryssarnas nazist-prat som totalt obefogat strunt. Men helt taget ur luften är det alltså inte, däremot är det naturligtvis extremt överdrivet och fullständigt snedvridet.
Precis. Den bästa propagandan är den som är lite sann.
Ni andra får tagga ned lite tycker jag. Det är inte okontroversiellt att ge militär träning och utrustning till extermist-grupper i min bok. Men det är ju USA:s playbook. Ibland kommer dom och bombar andra ställen dock, och då är det inte lika roligt.
1. Jag önskar så klart som alla andra att det inte fanns några nynazister i någon Azov-bataljon.
2. Ja. USA har gjort en del mycket omoraliska saker genom åren. Och det gör de väl fortfarande. Och Sverige med. Både USA och Sverige har väl sålt vapen till Saudi/UAE som i sin tur håller på bombar civila i Yemen. Och varken Saudi eller UAE är ju som bekant några demokratier. Varför Sverige säljer till UAE vet jag inte. USA stöttar väl de här länderna pga av västvärldens oljeberoende. Vi behöver helt enkelt oljan.
Men med det här sagt: Vem är det som utgör det största onda i Ukraina? Putler invaderade i Ukraina redan 2014. Han ockuperade både Krym och Donbas. Sen dess har Ukraina behövt sätta in trupp i strider. Azov-bataljonen har varit en sådan trupp. Jag gissar att det hade varit 'lite enklare' att bedriva värdegrundsarbete med individerna där ifall de inte hade stridit på liv och död mot Putlers invasionsstyrkor...
Och är det någon här som tror att Putlers plan för Ukraina startade 2014? Året innan – 2013 dödades cirka 100 människor i samband med Euro-Maidan. Vilka tror ni låg bakom det dödandet? År 2004 förgiftades Viktor Yushchenko och fick som resultat bland annat ett relativt vanställt ansikte. Vem kan ha legat bakom det? Putler kom till makten 2000. Är det någon här som tror att Putler bestämde sig för att ge sig på Ukraina först 2014? Det tror inte jag. Jag tror Putler satte igång med att försöka lägga beslag på Ukraina så fort han fått makten 2000. Först försökte han genom att försöka få en Putlertrogen marionett – precis som marionetten han har i Belarus. Men 2014 gav han upp det. 2014 hade Ukraina sedan en tid tillbaka även fört samtal om NATO-medlemskap. Ett sätt att sätta stop för det är skapa en "territoriell konflikt". Länder med territoriella konflikter kan inte bli NATO-medlemmar... Det här är för övrigt sannolikt en av anledningarna till att Finland har 'lite bråttom' med att komma med i Nato...
Sedan en tid tillbaka så slår Putler ner hårt på nynazister inuti Ryssland. Men det fanns en tid när de inte gjorde det. I den engelska wikipedia-artikeln om nynazism finns t.ex. en bild på en ryss som står och hailar på en demonstration anti-gay-demonstration i Ryssland 2010.
Vad är det som säger att nynazismrörelsen i Ukraina inte skapades av Putlers säkerhetstjänst?…
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Nazism#Russia