Sida 10 av 37
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 01 maj 2022 22:09
av AAKEE
NEO skrev:Körde långtur idag runt mälardalen. Startade med 100% och 470km på mätaren. Körde 383km på motorväg med AC och ett stopp på 3h. Kom hem med 5% och bilen hade då förbrukat 69kWh, det ger cirka 72.5kWh användbart. Är inte det lågt för en 2021 med 82kWh Panasonic? Bilen har rullat 1680mil. Ny visade bilen 506km
Känns som bilen är mjukvarulåst till 75kWh.
FEA68041-1A7F-457B-B73D-7D9BE44F7CE3.jpeg
Bilen har förbrukat 68557Wh( 383km x 179 Wh/ km).
Detta på 95% av visad SOC: Det finns med andra ord 68557/0.95 = 72165 Wh mellan 100-0%.
Bilen har en buffert på 4.5% av batteriets kapacitet dolt under 0%.
72165/0.955 = 75566 Wh total kapacitet.
När det mäts energiförbrukning med externa system brukar de tydligen få cirka en halv kWh högre förbrukning från batterier, kan röra sig om förluster i kablage etc, så om det känns bättre kan du lägga på 0.5 kWh, så är du på 76.
De flesta Model 3 Performance 2021 som byggdes i USA har börjat mellan 80 och 80.5kWh, några uppåt 81 kWh.
Bilarna byggda i Kina med 82 kWh-batteriet verkar ofta börja lägre ned, runt 78kWh eller så.
Vet inte när/var din är byggd men man får räkna med cirka 5% degradering första året då calendar aging tar 3-5% år 1, och degradering pga körning/cykler kanske är 0.5-1(max 2%).
506km räckvidd vid full laddning innebär att batteriets kapacitet då låg på cirka 506 x 158.7 = 80.3 kWh så det är normalt, cirka i mitten av det normala.
Säg att din bil är 1 år, och ofta har stått med 70-80% SOC, då är 5% fullt normalt och rent ett förväntat resultat.
För skojs skull går det räkna på förväntad degradering. När är bilen byggd, hur högt laddar du till och hur ser en kormal vecka ut? Vilken SOC har du över natten?
Hur mycket kör du normlalt? Laddar varje dygn? När laddar du?
Var bor du? Står bilen ute?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 01 maj 2022 22:17
av AAKEE
NEO skrev:
Allt som förbrukar el räknas in när bilen är i D eller R. Det enda som inte är med i de 69kWh är vampire drain under tre timmar. Bilen gick upp från 45% till 48% under den 3h pausen.
Exakt!
Hade du inte sentry mode på bör förbrukningen vart försumbar de tre timmarna. För beräkning etc. kan du hoppa över att räkna/tänka på det.
Min bil har stått parkerad runt 5-6 dagar, sentry off med runt 40-50% och det var inte försvunnit några % under den tiden. Phantom drain är mycket mycket låg när bilen sover för mig.
Precis som för dig har SOC uppdaterats när bilen sovit(görs genom att BMS mäter batterispänningen när bilen sover).
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 01 maj 2022 22:52
av Choke
AAKEE skrev:NEO skrev:
Allt som förbrukar el räknas in när bilen är i D eller R. Det enda som inte är med i de 69kWh är vampire drain under tre timmar. Bilen gick upp från 45% till 48% under den 3h pausen.
Exakt!
Hade du inte sentry mode på bör förbrukningen vart försumbar de tre timmarna. För beräkning etc. kan du hoppa över att räkna/tänka på det.
Min bil har stått parkerad runt 5-6 dagar, sentry off med runt 40-50% och det var inte försvunnit några % under den tiden. Phantom drain är mycket mycket låg när bilen sover för mig.
Precis som för dig har SOC uppdaterats när bilen sovit(görs genom att BMS mäter batterispänningen när bilen sover).
Min MY har stått hela dagen men med el-kabeln ansluten och enligt TesaFi har det försvunnit 0,71kWh i Phantom Battery Drain.
Det är ganska lågt - brukar oftast ligga över 1kWh. Är det Tesla Appen som ställer till det?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 00:53
av AAKEE
Choke skrev:har stått hela dagen men med el-kabeln ansluten och enligt TesaFi har det försvunnit 0,71kWh i Phantom Battery Drain.
Det är ganska lågt - brukar oftast ligga över 1kWh. Är det Tesla Appen som ställer till det?
Teslafi räkna nog allt som sker mellan körningar som phantom drain. Efterkylning, appkoll etc. Korta tidsperioder ser det värre ut per timme.
Jag parkerade vid midmatt 18/4 efter 24 mils körning med 43.44% SOC.
Innan bilen somnade beräknade den SOC till 43.00%(avrundat värde som inte säger så mycket).
Sedan sov bilen till torsdag 21/4 kl.0250, där,hade bilen 44% SOC.(också avrundat).
Efter det sov bilen tills kl.21.10 när jag skulle på affären. Då hade bilen 43.33% SOC.
Från måndag natt 18/4 kl 0000 till fredag 22/4 kl 2110 hade SOC sjunkit från 43.44% till 43.33%. SOC bedöms mest exakt när bilen sover då BMS kan mäta batteriets vilospänning.
Bilen stod ute under ett skärmtak, ingen laddkabel ikopplad.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 01:05
av AAKEE
Fortsätter i nytt mess mht max bild/ inlägg:
Bilen har inte tappat någon nämnvärd laddning trots att den stått i norra sverige i temperatorer mellan någon minusgrad ovh uppåt 10 plusgrader som högst.
Phantom drain är blankt vissa dagar, någon dag står det 0.02km/hr ovh någon 0.05.
0.11% är ca 0.088kWh och motsvarar cirka en halv kilometer på rangemätaren eller mindre än en halv i realiteten.
Hemma i garaget brukar det stå phantom drain 0.0X km/hr. Idag rapporterar teslafi 0.03km/hr.
Min bil är troligen inte annorlunda än någon annan model 3 när det gäller phantom drain utom att jag ofta står med lägre SOC än gemene man. BTW står den alltid med sladden inkopplad hemma i garaget.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 10:25
av Jaegaern
Hamnade här pga "senaste inläggen" och måste bara kommentera angående phantom drain.
Min MY har stått med punktering i över en vecka nu. Får däcken idag eller imorgon
Jag har förlorat drygt 1% batteri på denna tiden med sladden urkopplad.
Notera att min senaste körning drog batteriet till 77%. Sedan via Tessie (app iOS) så ser jag nuvarande batteristatus.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 12:02
av Airlift
Samma erfarenhet, min har stått i över en vecka pga semester. 1%.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 12:21
av Jeppe_E
Jaegaern skrev:Hamnade här pga "senaste inläggen" och måste bara kommentera angående phantom drain.
Min MY har stått med punktering i över en vecka nu. Får däcken idag eller imorgon
Jag har förlorat drygt 1% batteri på denna tiden med sladden urkopplad.
Notera att min senaste körning drog batteriet till 77%. Sedan via Tessie (app iOS) så ser jag nuvarande batteristatus.
Ja, använder man inte Sentry och bilen går i djupsömn så drar den i princip ingen ström alls, eller ivf försumbart.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 15:21
av BrooklynS
Kan lika gärna vara temperaturskillnaden.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 16:14
av AAKEE
BrooklynS skrev:Kan lika gärna vara temperaturskillnaden.
Som?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 16:23
av BrooklynS
Som orsakar "förlusten" på 1%...

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 18:15
av AAKEE
BrooklynS skrev:Som orsakar "förlusten" på 1%...

Inte jättetroligt.
SOC är rätt mycket stabilare än folk verkar tro.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 19:49
av NEO
AAKEE skrev:NEO skrev:Körde långtur idag runt mälardalen. Startade med 100% och 470km på mätaren. Körde 383km på motorväg med AC och ett stopp på 3h. Kom hem med 5% och bilen hade då förbrukat 69kWh, det ger cirka 72.5kWh användbart. Är inte det lågt för en 2021 med 82kWh Panasonic? Bilen har rullat 1680mil. Ny visade bilen 506km
Känns som bilen är mjukvarulåst till 75kWh.
FEA68041-1A7F-457B-B73D-7D9BE44F7CE3.jpeg
Bilen har förbrukat 68557Wh( 383km x 179 Wh/ km).
Detta på 95% av visad SOC: Det finns med andra ord 68557/0.95 = 72165 Wh mellan 100-0%.
Bilen har en buffert på 4.5% av batteriets kapacitet dolt under 0%.
72165/0.955 = 75566 Wh total kapacitet.
När det mäts energiförbrukning med externa system brukar de tydligen få cirka en halv kWh högre förbrukning från batterier, kan röra sig om förluster i kablage etc, så om det känns bättre kan du lägga på 0.5 kWh, så är du på 76.
De flesta Model 3 Performance 2021 som byggdes i USA har börjat mellan 80 och 80.5kWh, några uppåt 81 kWh.
Bilarna byggda i Kina med 82 kWh-batteriet verkar ofta börja lägre ned, runt 78kWh eller så.
Vet inte när/var din är byggd men man får räkna med cirka 5% degradering första året då calendar aging tar 3-5% år 1, och degradering pga körning/cykler kanske är 0.5-1(max 2%).
506km räckvidd vid full laddning innebär att batteriets kapacitet då låg på cirka 506 x 158.7 = 80.3 kWh så det är normalt, cirka i mitten av det normala.
Säg att din bil är 1 år, och ofta har stått med 70-80% SOC, då är 5% fullt normalt och rent ett förväntat resultat.
För skojs skull går det räkna på förväntad degradering. När är bilen byggd, hur högt laddar du till och hur ser en kormal vecka ut? Vilken SOC har du över natten?
Hur mycket kör du normlalt? Laddar varje dygn? När laddar du?
Var bor du? Står bilen ute?
Bilen har rullat i ungefär sex månader.
Tillverkad 2021.08.13
Uttagen 2021.11.05
Bilen går ofta 24mil t/r två tre gånger i veckan, startar med 90% framme med 60%, laddar till 90% och så tillbaka till 60%. Laddar nattetid så bilen blir färdigladdad inför avgång på morgonen om det blir 24 mil igen, blir det inte får den stå med runt 50% SoC. Bilen har alltid stått i varmgarage med temp mellan 15-20°C.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 22:01
av Nogo
NEO skrev:AAKEE skrev:NEO skrev:Körde långtur idag runt mälardalen. Startade med 100% och 470km på mätaren. Körde 383km på motorväg med AC och ett stopp på 3h. Kom hem med 5% och bilen hade då förbrukat 69kWh, det ger cirka 72.5kWh användbart. Är inte det lågt för en 2021 med 82kWh Panasonic? Bilen har rullat 1680mil. Ny visade bilen 506km
Känns som bilen är mjukvarulåst till 75kWh.
FEA68041-1A7F-457B-B73D-7D9BE44F7CE3.jpeg
Bilen har förbrukat 68557Wh( 383km x 179 Wh/ km).
Detta på 95% av visad SOC: Det finns med andra ord 68557/0.95 = 72165 Wh mellan 100-0%.
Bilen har en buffert på 4.5% av batteriets kapacitet dolt under 0%.
72165/0.955 = 75566 Wh total kapacitet.
När det mäts energiförbrukning med externa system brukar de tydligen få cirka en halv kWh högre förbrukning från batterier, kan röra sig om förluster i kablage etc, så om det känns bättre kan du lägga på 0.5 kWh, så är du på 76.
De flesta Model 3 Performance 2021 som byggdes i USA har börjat mellan 80 och 80.5kWh, några uppåt 81 kWh.
Bilarna byggda i Kina med 82 kWh-batteriet verkar ofta börja lägre ned, runt 78kWh eller så.
Vet inte när/var din är byggd men man får räkna med cirka 5% degradering första året då calendar aging tar 3-5% år 1, och degradering pga körning/cykler kanske är 0.5-1(max 2%).
506km räckvidd vid full laddning innebär att batteriets kapacitet då låg på cirka 506 x 158.7 = 80.3 kWh så det är normalt, cirka i mitten av det normala.
Säg att din bil är 1 år, och ofta har stått med 70-80% SOC, då är 5% fullt normalt och rent ett förväntat resultat.
För skojs skull går det räkna på förväntad degradering. När är bilen byggd, hur högt laddar du till och hur ser en kormal vecka ut? Vilken SOC har du över natten?
Hur mycket kör du normlalt? Laddar varje dygn? När laddar du?
Var bor du? Står bilen ute?
Bilen har rullat i ungefär sex månader.
Tillverkad 2021.08.13
Uttagen 2021.11.05
Bilen går ofta 24mil t/r två tre gånger i veckan, startar med 90% framme med 60%, laddar till 90% och så tillbaka till 60%. Laddar nattetid så bilen blir färdigladdad inför avgång på morgonen om det blir 24 mil igen, blir det inte får den stå med runt 50% SoC. Bilen har alltid stått i varmgarage med temp mellan 15-20°C.
Sjukt, vi har likadana hjul. Min är dock från mars med 82kWh batteri. Jag har 425km vid 90%. Kör 25mil tor men jag har max 52% vid ankomst nuförtiden. Kör dock på 120km/h motorväg. Det märkliga är att jag får ut 56kWh på 80% enligt skärmen. Men när jag laddar så visar skärmen att jag har laddat på 61kWh för dessa 80% som jag har förbrukat på 56kWh. Laddboxen säger 64kWh. Antar att skärmen visar efter laddförlust. Varför diffar det på 5kWh på in och ut? Ingen sentry används när den är framme och väcker inte bilen med appen.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 02 maj 2022 22:19
av Choke
AAKEE skrev:
Teslafi räkna nog allt som sker mellan körningar som phantom drain. Efterkylning, appkoll etc. Korta tidsperioder ser det värre ut per timme.
Jag parkerade vid midmatt 18/4 efter 24 mils körning med 43.44% SOC.
Innan bilen somnade beräknade den SOC till 43.00%(avrundat värde som inte säger så mycket).
Sedan sov bilen till torsdag 21/4 kl.0250, där,hade bilen 44% SOC.(också avrundat).
Efter det sov bilen tills kl.21.10 när jag skulle på affären. Då hade bilen 43.33% SOC.
Från måndag natt 18/4 kl 0000 till fredag 22/4 kl 2110 hade SOC sjunkit från 43.44% till 43.33%. SOC bedöms mest exakt när bilen sover då BMS kan mäta batteriets vilospänning.
Bilen stod ute under ett skärmtak, ingen laddkabel ikopplad.
Tack AAKE - Som vanligt mycket bra och utförliga svar.
Om jag tolkar dig rätt är det bättre att se "Drain" på tidsaxeln än på värdet i "Phantom Battery Drain".
Har inte så ofta dagar då jag inte kör bilen men var sjuk i början av april och bilen stod still i nästan tre dagar efter en t&r resa till Göteborg.
Bilen har väldigt många "sleep" och ibland laddning fast jag inte kan se att det minskat något - eller är det för lågt värde.
Söndag 3 april Här kan jag inte se några "Drain" men TeslaFi säger att det är 1.19kW/h och 0,48km/hr
Tisdag 5 April är det litet "hack" efter 06.00 - "Drain" säger 1.54kW/h och 0.52km/hr
Inte mycket men är ändå nyfiken vad det kan bero på.
Bilen står ute men alltid med sladd i.
Har läst dina andra inlägg om laddningsstrategi och håller mig runt 50-55% om jag inte ska långt. Laddar till 100 eller 90% då.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 03 maj 2022 07:19
av NEO
Laddade till 100% efter att den stått med 5% i deep sleep. Nu visar den 481km vid 100% och energigrafen ger 49.2 x 1.55: 76.26kWh.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 03 maj 2022 09:41
av AAKEE
NEO skrev:Laddade till 100% efter att den stått med 5% i deep sleep. Nu visar den 481km vid 100% och energigrafen ger 49.2 x 1.55: 76.26kWh.
648BD49C-C0E7-4A6E-A973-ED837AF98CAA.jpeg
”Konstanten” är 158.7 Wh/km eller så.
158.7 x 481 = 76.3kWh.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 03 maj 2022 09:46
av AAKEE
Choke skrev:
Bilen har väldigt många "sleep" och ibland laddning fast jag inte kan se att det minskat något - eller är det för lågt värde.
Söndag 3 april Här kan jag inte se några "Drain" men TeslaFi säger att det är 1.19kW/h och 0,48km/hr
Tisdag 5 April är det litet "hack" efter 06.00 - "Drain" säger 1.54kW/h och 0.52km/hr
Inte mycket men är ändå nyfiken vad det kan bero på.
Bilen står ute men alltid med sladd i.
Har läst dina andra inlägg om laddningsstrategi och håller mig runt 50-55% om jag inte ska långt. Laddar till 100 eller 90% då.
Din bil verkar väckas ideligen. Har du någon skum inställning i teslafi?
När bilen inte sover drar den uppåt flera procent per dugn(jfr med sentry på)
Jag har standardinställningar i teslafi och min kan sova mer än ett dygn i sträck. Den vaknar normalt inte i onödan
Ett exempel på en dag jag inte rörde bilen eller appen:
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 03 maj 2022 11:21
av Choke
AAKEE skrev:
Din bil verkar väckas ideligen. Har du någon skum inställning i teslafi?
När bilen inte sover drar den uppåt flera procent per dugn(jfr med sentry på)
Jag har standardinställningar i teslafi och min kan sova mer än ett dygn i sträck. Den vaknar normalt inte i onödan
Ett exempel på en dag jag inte rörde bilen eller appen:
Bilagan 5A29B3F5-F135-4FDD-B11D-CE526808FF76.jpeg finns inte längre
Jag har nog standard jag med - gissar jag. Du får gärna kolla om det ser konstigt ut.
Kan vara att jag har haft Tesla for Apple watch. Har stängt av den nu och ska se vad som händer. Fast det märkliga är att inatt var det djup sömn ända fram kl.6 - hade avresa kl 6.30. Vi har lite frost då och då även i Stockholm
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 03 maj 2022 21:00
av NEO
Fler än mig som inte längre kan se km när man ändrar laddgräns i appen?
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 03 maj 2022 21:23
av Niklas Z
Samma för mig.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 03 maj 2022 21:40
av AAKEE
NEO skrev:Fler än mig som inte längre kan se km när man ändrar laddgräns i appen?
7D8FFD3C-2522-4CBF-85DD-E8338BA138C5.jpeg
Vilket isf är väldigt bra då km-graderingen i appen kan diffa mycket från bilens och har gett upphov till magsår pga en upplevd degradering som inte fanns.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 06 maj 2022 10:34
av FD_fossilkramare
Kan man anta att dessa siffror stämmer? 82% för en -19? Om det generellt är ett tapp på nästan 20% för 3 år eller 10k mil, så tycker jag att det känns ganska dåligt? Betydligt sämre än exempelvis Tesla S och BMW i3s?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /100585872
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 06 maj 2022 10:46
av MWall
FD_fossilkramare skrev:Kan man anta att dessa siffror stämmer? 82% för en -19? Om det generellt är ett tapp på nästan 20% för 3 år eller 10k mil, så tycker jag att det känns ganska dåligt? Betydligt sämre än exempelvis Tesla S och BMW i3s?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /100585872
"Batterihälsa: 83 %" är inte "Bra batterihälsa". Men som tur är så stämmer det nog inte.
Björn gjorde något test och kom fram till 8% på två år.
https://insideevs.com/news/501076/2019- ... gradation/
Det är inte jättebra heller iofs. Men långt från 17% som vore rena katastrofen.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Postat: 06 maj 2022 14:20
av AAKEE
FD_fossilkramare skrev:Kan man anta att dessa siffror stämmer? 82% för en -19? Om det generellt är ett tapp på nästan 20% för 3 år eller 10k mil, så tycker jag att det känns ganska dåligt? Betydligt sämre än exempelvis Tesla S och BMW i3s?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /100585872
Läser man det Aviloo som gjort testen skriver så ska de ha laddat fullt och kört ned till >10% och mätt upp levererad energi. I detta fall visade batteriet 100.75% ned till 9.64% SOC. De räknar om energin till 100% -> 0% och det ska i detta fall ha vart 61.85kWh.
74.3 var nettoenergin i ett nytt batteri (77.8kWh - 4.5%).
Har de inte gjort/räknat fel så stämmer mätningen. Det bygger dock i deras fall på att man förutsätter att BMS/bilens batteridator har rätt avseende energimängden som finns under 10%.
Jag skulle säga att om man först gjort en ordentlig BMS-kalibrering kan deras mätning vara pålitlig, om inte kan batteriet vara lite bättre ifall BMS är ”okalibrerad” och är off på batterikapaciteten.
17% på tre år är ingen omöjlighet om man ofta haft bilen med hög SOC i ett riktigt varmt klimat. I Sverige borde man inte riktigt hamna där utan kanske på 10-12% om alltid haft den ståendes med hög SOC.
I de allra flesta fall följer batterier degraderingsprinciperna, så om bilen inte stått på tex rivieran med hög SOC hela somrarna så borde den ha mindre degradering än 17% i verkligheten.
Skulle den ha 17% degradering i verkligheten så pekar det på ca 27-28% efter åtta år.