Re: VW ID Buzz
Postat: 28 jun 2022 21:59
Det skiljer ju nästan ingenting mellan dom eftersom Cargo-varianten redovisas exkl. moms.
Ja, men får ju plåtbeklädda dörrar, det ingår bara ramar på Buzz....Fredrik j skrev:Det skiljer ju nästan ingenting mellan dom eftersom Cargo-varianten redovisas exkl. moms.
65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?mati skrev:Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
Trevligt! Har du fått den också?Andersen skrev:65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?mati skrev:Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Alla model Y är redan av med bonus. Eller menar du plocka ut en buzz kanske?flipmac skrev:Trevligt! Har du fått den också?Andersen skrev:65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?mati skrev:Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...
Japp det var Buzz jag syftade på. Inser att det kunde uppfattas annorlunda men försöker hålla mig on topic i trådenObscureEconomist skrev:Alla model Y är redan av med bonus. Eller menar du plocka ut en buzz kanske?flipmac skrev:Trevligt! Har du fått den också?Andersen skrev:65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?mati skrev:Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...
Ja man undrar vad förbrukning och räckvidd blir på motorväg. Någon som sett något Cd-värde?Lurkern skrev:Trist med 422 km räckvidd på en ny modell.
Det här utspelade sig på den tiden när bonustakets vara eller icke vara ännu inte var bestämt, och ingen visste om eller när. Samtidigt som VW Sverige inte kunde säga något om svenska priser trots lansering i flera andra länder, och plötsligt menade att leveransstart skulle bli runt årskiftet och inte alls i höst. Och startpriset i Tyskland på 65 000 euro...flipmac skrev:Trevligt! Har du fått den också?Andersen skrev:65 000 euro var startpris i Tyskland, och då får man komma ihåg högre svensk moms och vagnskadegaranti. Så vad har de egentligen plockat bort? Och kommer de salta notan för nödvändiga tillval - både kosmetiska som tvåtonsfärg och inredning och funktionella som säkerhet, värmepump etc?mati skrev:Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
Blev en tyskbyggd Model Y istället, så får vi se om två år när den förlängda versionen kommit.
Jag vill egentligen ha fler än 5 säten så jag får nog också vänta. Även om tanken slagit mig om det kan vara värt att plocka ut en femsitsig om det nu går att få före årsskiftet med höga bonusen och sen sälja den när den längre kommit. Dock väldigt svårt att gissa andrahandsvärdet på 5-sitsig. Fast å andra sidan har ju nästan hälften av alla begagnade model x som säljs 5 säten...
Edit: jag syftade alltså på att köpa en 5-sitsif ID Buzz och inte model y.
Ja det låter som en rimlig förklaring. Egentligen kan jag tycka att det på ett sätt är bra för att de möjliggör för den som i första hand vill lägga sina pengar på en bil som går på el snarare än på en cool bil på el. Lite som när det gick att köpa model 3 off the menu utan en del funktioner. Sen är så klart frågan hur många som köper en snikversion i slutändan ändå....mati skrev:Pratade med två VW-säljare häromdagen. De menade lite skämtsamt att jag ju "behöver" en Buzz. Men de visste såklart också att jag har varit intresserad från början, men även att jag tappat intresset med tanke på spec och förmodat pris.
De ställde sig lika frågande som jag själv till de senaste prisuppgifterna. Och min skämtsamma kommentar att man nog inte får med några hjul i basversionen höll de faktiskt med om. Men de visste ingenting heller. "Snart" skulle de få lite bättre info om priser och utrustning. Deras teori var att VW lanserar ett barskrapat grundutförande för att säkerställa att bilen hamnar garanterat under pristaket för miljöbonusen. Sen får man beställa hjul och dörrar som extrautrustning utan att gå miste om bonusen, som de uttryckte sig.
Det ligger nog en del i det.
Men det vore ju lite komiskt/trevligt OM det ändå blir någorlunda ok utrustning på dommati skrev:Pratade med två VW-säljare häromdagen. De menade lite skämtsamt att jag ju "behöver" en Buzz. Men de visste såklart också att jag har varit intresserad från början, men även att jag tappat intresset med tanke på spec och förmodat pris.
De ställde sig lika frågande som jag själv till de senaste prisuppgifterna. Och min skämtsamma kommentar att man nog inte får med några hjul i basversionen höll de faktiskt med om. Men de visste ingenting heller. "Snart" skulle de få lite bättre info om priser och utrustning. Deras teori var att VW lanserar ett barskrapat grundutförande för att säkerställa att bilen hamnar garanterat under pristaket för miljöbonusen. Sen får man beställa hjul och dörrar som extrautrustning utan att gå miste om bonusen, som de uttryckte sig.
Det ligger nog en del i det.
kanske ta kontakt med en VW-återförsäljare?gregerdenandre skrev:Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Du har säkert rätt, men jäklar vad det känns omodernt!HelectriC skrev:kanske ta kontakt med en VW-återförsäljare?gregerdenandre skrev:Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Lite naivt att tro att alla har gått över till ren nätförsäljningen, eller? De flesta har fortfarande ÅF.Jaegaern skrev:Du har säkert rätt, men jäklar vad det känns omodernt!HelectriC skrev:kanske ta kontakt med en VW-återförsäljare?gregerdenandre skrev:Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Jag kollade själv runt var jag kunde "köpa" en buzz när den släpptes. Fick bara kontaktuppgifter till en handfull återförsäljare.
HelectriC skrev:Lite naivt att tro att alla har gått över till ren nätförsäljningen, eller? De flesta har fortfarande ÅF.Jaegaern skrev:Du har säkert rätt, men jäklar vad det känns omodernt!HelectriC skrev:kanske ta kontakt med en VW-återförsäljare?gregerdenandre skrev:Om man skulle vilja få tag på en ID Buzz så snart som möjligt, har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Utöver att anmäla sitt intresse på nätet, såklart..
Jag kollade själv runt var jag kunde "köpa" en buzz när den släpptes. Fick bara kontaktuppgifter till en handfull återförsäljare.
Riktigt så mycket för det väl inte? 2600 € för tvåton mot 1000€ för samma färg hellackad.gregerdenandre skrev:Vw-säljarna vet ingenting, säger dom.
Tanken var att man skulle öppna för skarpa ordrar vecka 18, men därefter har man skjutit datumet framför sig. Ingen verkar veta när säljstart blir.
Intressant om det både går att beställa via ÅF eller beställa direkt själv på nätet. Undrar hur man ska gå till väga för att få en ”bra” köplats..
Tittar man i den tyska konfiguratorn ser det ut som att man har ungefär samma tänk kring paket och tillval som ID4. Tvåtonslacken var dock dyr, om jag inte minns helt fel (3500 eur!). Känns logiskt att hålla ihop paketen och tillvalen någorlunda mellan MEB-bilarna.