Jag har länge tänkt att Elons Twitterinlägg blir som Gudsord och sen uttolkas av tillbedjarna.Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det![]()
Blir intressant att se hur det blir till sist.

Moderator: Redaktion
Jag har länge tänkt att Elons Twitterinlägg blir som Gudsord och sen uttolkas av tillbedjarna.Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det![]()
Blir intressant att se hur det blir till sist.
Lite så faktisktJerker skrev:Jag har länge tänkt att Elons Twitterinlägg blir som Gudsord och sen uttolkas av tillbedjarna.Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det![]()
Blir intressant att se hur det blir till sist.
När en VD för ett företag twittrar att man ska göra något, så är det inte konspirationsteorier att tolka informationen just så.Maw skrev:Lite så faktisktJerker skrev:Jag har länge tänkt att Elons Twitterinlägg blir som Gudsord och sen uttolkas av tillbedjarna.Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det![]()
Blir intressant att se hur det blir till sist.
Jag håller med och min bästa gissning är att det öppnas.heldiggrisen skrev:När en VD för ett företag twittrar att man ska göra något, så är det inte konspirationsteorier att tolka informationen just så.Maw skrev:Lite så faktisktJerker skrev:Jag har länge tänkt att Elons Twitterinlägg blir som Gudsord och sen uttolkas av tillbedjarna.Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det![]()
Blir intressant att se hur det blir till sist.
Sant, men det roliga är att han kommer med nån tweet som är tillräckligt stark för att sätta igång spekulationer och tillräckligt vag för att kunna tolkas på många olika sätt. Och sen kommer han sällan med förtydliganden utan spekulationerna hinner spinna långt innan man får facit.heldiggrisen skrev:När en VD för ett företag twittrar att man ska göra något, så är det inte konspirationsteorier att tolka informationen just så.Maw skrev:Lite så faktisktJerker skrev:Jag har länge tänkt att Elons Twitterinlägg blir som Gudsord och sen uttolkas av tillbedjarna.Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det![]()
Blir intressant att se hur det blir till sist.
Fast egentligen är de väl inte så mycket bättre, bara det att deras produkter är tråkigare. Det har ju varit ett gäng VD:ar som lovat att deras flotta ska vara helt elktrifierad det eller det datumet. Volvos VD var ju en av dem för bra många år sedan. Det uttalandet behövde tydas och tolkas för att vi skulle förstå att det handlade om mild-hybrider och inte elbilar.Maw skrev:Jag håller med och min bästa gissning är att det öppnas.
Hade det varit VAG:s VD som skrivit samma sak om något inom VAG så hade det inte funnits utrymme för spekulationer utan man hade vetat att det skulle öppnas och att det sker i år. Men när El-Jesus twittrar så kan det tyvärr betyda lite vad som helst, när som helst.
Enig, men att kalla någon av dina 3 scenario för ”tramsspekulationer” som någon gjorde tidigare i tråden, tycker jag blir för dumt.LarsL skrev:Fast egentligen är de väl inte så mycket bättre, bara det att deras produkter är tråkigare. Det har ju varit ett gäng VD:ar som lovat att deras flotta ska vara helt elktrifierad det eller det datumet. Volvos VD var ju en av dem för bra många år sedan. Det uttalandet behövde tydas och tolkas för att vi skulle förstå att det handlade om mild-hybrider och inte elbilar.Maw skrev:Jag håller med och min bästa gissning är att det öppnas.
Hade det varit VAG:s VD som skrivit samma sak om något inom VAG så hade det inte funnits utrymme för spekulationer utan man hade vetat att det skulle öppnas och att det sker i år. Men när El-Jesus twittrar så kan det tyvärr betyda lite vad som helst, när som helst.
Elons Tweet kan ju betyda att han öppnar nätet helt och tar betalt av alla. Eller så kan det betyda att han öppnar upp de laddstationer han för bidrag för i norra Sverige och Kanada. Det kan ju också betyda att han öppnar för ett ytterligare märke tex Polestar och att de då gjort en deal med betalning per tillverkad bil.
This year? Var kommer september 2022 ifrån?heldiggrisen skrev:Lika mycket/lita spekulationer som småskalig öppning.MWall skrev:Det blir ingen storskalig öppning. Bara tramsspekulationer.Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det![]()
Blir intressant att se hur det blir till sist.
Har Musk sagt något mer än tweeten?That said, we’re making our Supercharger network open to other EVs later this year.
This year är väl Superchargerna i Kanada och Sverige som de får bidrag för. Senare snackar han om en vidare utrullning av något och vad det blir vet vi inte. Skulle förvåna mig om alla EV-tillverkare pyntat upp för att få haka på Superchargers och jag tror inte heller Tesla öppnar Superchargers utan en bra anledning.MWall skrev:This year? Var kommer september 2022 ifrån?
Var såg du det här?Zalman3 skrev:Elon pratar om att man laddar ner en app och väljer vilken stolpe man vill ladda på.
Någon form av tidstaxa, så att man inte kan ladda långsamt och länge.
Och att det dyrare vid hög belastning.
SuC ska byggas ut dramatiskt.
De har problem med katoden på 4680.
De har testat 1 miljon miles.
I slutet av 2022 hoppas man tillverka 100GWh/år 4680 batterier.
Sades på investerarmötet rörande Q2-rapportenDanneLKPG skrev:Var såg du det här?Zalman3 skrev:Elon pratar om att man laddar ner en app och väljer vilken stolpe man vill ladda på.
Någon form av tidstaxa, så att man inte kan ladda långsamt och länge.
Och att det dyrare vid hög belastning.
SuC ska byggas ut dramatiskt.
De har problem med katoden på 4680.
De har testat 1 miljon miles.
I slutet av 2022 hoppas man tillverka 100GWh/år 4680 batterier.
https://electrek.co/2021/07/26/elon-mus ... r-network/
Dynamic pricing can certainly be a solution, but users need to be ready for the fact that the higher prices in high traffic times could be significant.
Det vet du inte. Han sa att det blir dyrare, men ingenting om priser och hur mycket påslaget blir.Zalman3 skrev:Det blir rejält dyrt vid storhelger.
Elon pratade också om en tidsfaktor.DanneLKPG skrev:Det vet du inte. Han sa att det blir dyrare, men ingenting om priser och hur mycket påslaget blir.Zalman3 skrev:Det blir rejält dyrt vid storhelger.
Tänk om det ”dyra” priset är samma som Ionity standard pris utan abonnemang?
https://electrek.co/2021/07/26/elon-mus ... r-network/Today, Tesla CEO Elon Musk was asked about the plan to open the Supercharger network during Tesla’s Q2 earnings conference call and confirmed the strategy:
We are thinking about a real simple thin where you just download the Tesla app, you go to the Supercharger, you just indicate which stall you are in, you plug in your car, even if it’s not a Tesla, and you just access the app to tell “turn on the stall that I’m in for how much electricity”, and this should work for almost any manufacturer’s electric car.
The CEO confirmed that this would be available to anyone in markets where Tesla uses the CCS standard.
The Volkswagen Group is establishing a Group company for energy offerings and charging solutions – underlining its strategic goal of becoming a leading provider of sustainable mobility. Elli Group GmbH with headquar-ters in Berlin is to develop products and services connected with energy and charging for the brands of the Group.
https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... -hjul.html
En möjlig lösning på lagringsproblematiken kan hittas på våra vägar: elbilar och deras batterier. Den underliggande idén är känd under namnet ”vehicle-to-grid”, eller förkortat V2G. När elbilar är inkopplade på laddningsstationer länkas de på ett intelligent sätt in i elnätet och energihanteringssystem (EMS) koordinerar automatiskt in- och utförsel av energi.
Nej, kommer bara göra folk irriterade och kanske välja ett annat transportmedel/drivmedel.Fredrik j skrev:Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Precis. Det är ju inte så att folk i allmänhet kan välja när de kan åka. Det är kanske inte bara att lägga om sin arbetstid eller att ta ledigt. Vissa kan men de flesta inte.Fredrik j skrev:Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Har man köpt en elbil så har man nog tänkt använda den även om det blir kö vid laddning.LarsL skrev:Nej, kommer bara göra folk irriterade och kanske välja ett annat transportmedel/drivmedel.Fredrik j skrev:Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.