Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Herr X »

Kilowatt skrev:
Det finns bra teknik för det idag
Tesla har nog en ordentlig Pentium-dator med en väl tilltagen Microsoft Access-databas!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av hybris »

Microsoft Azure. IoT, machine learning, datalake, Hadoop mm. Skippa Access! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Kalle skrev:
Jag hajar inte hur de ska hantera all data, måste bli ofantliga mängder snabt.

Från Elon
""The whole Tesla fleet acts like a network. When one car learns something they all learn it,"
"As ... more people enable autopilot, the information about how to drive is uploaded to the network. Each driver is effectively an expert trainer in how the autopilot should work."
Ehrm... Rent hypotetiskt så kanske det finns vissa "specialsträckor" där autopiloten inte bör lära av min körning.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

dstr skrev:
Kalle skrev:
Från Elon
""The whole Tesla fleet acts like a network. When one car learns something they all learn it,"
"As ... more people enable autopilot, the information about how to drive is uploaded to the network. Each driver is effectively an expert trainer in how the autopilot should work."
Ehrm... Rent hypotetiskt så kanske det finns vissa "specialsträckor" där autopiloten inte bör lära av min körning.
:) +1
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

dstr skrev:
Om du ligger och gubbkör i 80 på vissa motorvägssträckor så är det nog inget som helst problem att autopiloten lär sig det beteendet ;)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Jag kanske har missat essensen i tråden men min bil fick 7.0 i torsdags när den var på service. Dessvärre kan jag inte hämta den förrän om två veckor.
Men och andra sidan tror jag inte min gamlma bil får autopilot. Snälla säg att jag har fel

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Ragnarferdinand skrev:
Jag kanske har missat essensen i tråden men min bil fick 7.0 i torsdags när den var på service. Dessvärre kan jag inte hämta den förrän om två veckor.
Är du säker på att det är V.7 du fått? En annan här hade sin på service och trodde sig ha fått 7, men det visade sig att de på servicen bara gjort en mindre uppdatering till en annan build av 6.2.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

De kan inte göra 7.0 på service säger de
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Min enkla teori är att Segelflygaren är betatestare och att det blev lite fel i samband med utrullningen av autopiloten. Jag tror helt enkelt att han ombetts att ta bort allt han publicerat i ämnet, i annat fall får han inte fortsätta som betatestare. Värre "hot" behövs nog inte.
Segelflygaren dementerade att han var betatestare redan innan han tog bort sina inlägg och skandalen var ett faktum.
Han var den förste i Europa som fick 7.0-uppdateringen, och efter några timmar när ingen annan hade fått den så började folk undra om han var betatestare och bara väntat med att uppdatera. Han dementerade då att detta skulle varit fallet.
Om han är betatestare finns det nog inget annat val än att dementera det ifall någon påstår/frågar.
Dels för att man troligtvis lovar total sekretess för att få bli betatestare och antagligen inte utan påföljd om man skulle bryta det. Antagligen inte nådiga ekonomiska sådana heller eftersom det handlar om ett amerikanskt bolag som säkert stämmer dig till månen om du läcker.
Och om han vill (får?) fortsätta vara betatestare så finns nog heller inget alternativ mer än att dementera att han någonsin varit det.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kalle skrev:
Jag hajar inte hur de ska hantera all data, måste bli ofantliga mängder snabt.

Från Elon
Speciellt med den dåliga bandbredden de har till sin server, typ ads?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Man streamar från bilen till molnet. Eftersom det finns enorm kapacitet är det oftast bara bandbredden från bilen och hur loggern fungerar som sätter gränsen. I molnet bearbetar man informationen och skickar tillbaka relevant info till bilarna. Ingen aning vad Tesla använder men det är lösbart! Jobbar med liknande lösningar! ;-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast den behöver väl egentligen inte skicka något förän föraren har ingripit och alltså autopiloten hjälp eller helt enkelt gjort fel?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ragnarferdinand skrev:
Men och andra sidan tror jag inte min gamlma bil får autopilot. Snälla säg att jag har fel Bild

Man ska aldrig säga aldrig, men i så fall är du nog den ende i Europa som för närvarande har 7an
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bild eller så har det inte hänt! ;-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det kanske är många i Europa som har det (jag?) men man får inte prata om det här i Europa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Pontus skrev:
Det kanske är många i Europa som har det (jag?) men man får inte prata om det här i Europa?
Aj aj aj! Med folierade bil? Har du skrivit på? ;-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bladh skrev:
Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Min enkla teori är att Segelflygaren är betatestare och att det blev lite fel i samband med utrullningen av autopiloten. Jag tror helt enkelt att han ombetts att ta bort allt han publicerat i ämnet, i annat fall får han inte fortsätta som betatestare. Värre "hot" behövs nog inte.
Segelflygaren dementerade att han var betatestare redan innan han tog bort sina inlägg och skandalen var ett faktum.
Han var den förste i Europa som fick 7.0-uppdateringen, och efter några timmar när ingen annan hade fått den så började folk undra om han var betatestare och bara väntat med att uppdatera. Han dementerade då att detta skulle varit fallet.
Om han är betatestare finns det nog inget annat val än att dementera det ifall någon påstår/frågar.
Dels för att man troligtvis lovar total sekretess för att få bli betatestare och antagligen inte utan påföljd om man skulle bryta det. Antagligen inte nådiga ekonomiska sådana heller eftersom det handlar om ett amerikanskt bolag som säkert stämmer dig till månen om du läcker.
Och om han vill (får?) fortsätta vara betatestare så finns nog heller inget alternativ mer än att dementera att han någonsin varit det.
Exakt vad jag tror.

Är du betatestare måste du neka in i döden för att få kvarstå som sådan. Inget konstigt i det tycker jag.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bring out... THE COMFY CHAIR!
Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kan också hända att det bara är du som läser detta som inte är betatestare...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Herr X skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Är du säker på att det är V.7 du fått? En annan här hade sin på service och trodde sig ha fått 7, men det visade sig att de på servicen bara gjort en mindre uppdatering till en annan build av 6.2.
Jag fick en notering i mobilen 30 min efter jag lämnat in bilen på service. "Software update is available." Och 20 min senare "Done...!"
Hittar inte sista notifieringen men vill minnas att 7.0 nämndes. Eller så läste jag in det själv!

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ragnarferdinand skrev:
Herr X skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Jag fick en notering i mobilen 30 min efter jag lämnat in bilen på service. "Software update is available." Och 20 min senare "Done...!"
Hittar inte sista notifieringen men vill minnas att 7.0 nämndes. Eller så läste jag in det själv!

20 minuter verkar väldigt kort tid.
Brukar ta över en timme att uppgradera, och löste nånstans att v7 skulle ta upp till 2 timmar.

Känns som om detta va nått annat.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ragnarferdinand skrev:
Herr X skrev:
Ragnarferdinand skrev:

Ring SC och fråga vilken som bil här nu, om du vågar. Ser dom att du fått 7.0 av misstag lär du ångra dig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Gomangood

Inlägg av Gomangood »

Version 7 är inte bara en förbättring? Är det bara jag som tycker klockan är extremt ful? Och är det bara jag som kommer sakna tidigare versioners centrala kombinationsinstrument med både hastighets- och energi-mätare? (Avundsjuk på ägare av gamla modeller (utan autopilot) som uppenbart får ha kvar det utmärkta kombinationsinstrumentet!). Dessutom verkar man inte kunna välja att bara ha en vanlig farthållare i funktion t ex när radar och kamera täcks av snö och is-slask. Autopilot är enda valet? Utrymme för förbättring till version7.1 helt enkelt. Eller är allt detta missuppfattningar? Tar gärna emot rapporter på de som först får v7.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Gomangood skrev:
Version 7 är inte bara en förbättring? Är det bara jag som tycker klockan är extremt ful? Och är det bara jag som kommer sakna tidigare versioners centrala kombinationsinstrument med både hastighets- och energi-mätare? (Avundsjuk på ägare av gamla modeller (utan autopilot) som uppenbart får ha kvar det utmärkta kombinationsinstrumentet!). Dessutom verkar man inte kunna välja att bara ha en vanlig farthållare i funktion t ex när radar och kamera täcks av snö och is-slask. Autopilot är enda valet? Utrymme för förbättring till version7.1 helt enkelt. Eller är allt detta missuppfattningar? Tar gärna emot rapporter på de som först får v7.
Nej, vanlig TACC ser det ut som du kan köra med, måste inte aktivera autostyrfunktionen. Klockan håller jag med om!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Gomangood skrev:
Du "klickar" en gång för farthållare, och två ggr för "ratthållare?".
Du kan byta klockan mot andra grejer, en sepparat effecktmätare tex.
Skriv svar