Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda elbil"

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el

Inlägg av TiborBlomhall »

Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Faktum är att vi var intresserade av en 44 kWh MG ZS EV - men paradoxalt nog totalt ointresserade av en 73 kWh.

Vi ville ju ha en bra, billig elbil för lokala resor. Till långresor har vi ju Teslan. Och för 1995 i månaden var MG just en sån bra, billig elbil. Men ska de ta 2995 för en MG med längre räckvidd får det va, då är den ingen no-brainer längre, då finns det andra mer namnkunniga konkurrenter att ta till.
Kia kör ju hårt med sin e-Niro nu.

Kia e-Niro ADVANCE 455KM - FR 3295:-/MÅN
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/95989343
Jag tänkte mer Hyundai Kona SR för 2995:-/mån

https://bestall.hyundai.se/kona-ev-essential
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Aida skrev:
TiborBlomhall skrev:
Faktum är att vi var intresserade av en 44 kWh MG ZS EV - men paradoxalt nog totalt ointresserade av en 73 kWh.

Vi ville ju ha en bra, billig elbil för lokala resor. Till långresor har vi ju Teslan. Och för 1995 i månaden var MG just en sån bra, billig elbil. Men ska de ta 2995 för en MG med längre räckvidd får det va, då är den ingen no-brainer längre, då finns det andra mer namnkunniga konkurrenter att ta till.
Men Tibor tänkte även du stödja kinesiska staten och gå i fällan med att köpa en gammeldags bil som snarare för utvecklingen bakåt och sopa mattan för billiga kinesiska bilar som kommer att översvämma europeiska marknaden (precis som hänt med elbussar och allt annat billigt skit - det är omöjligt att konkurrera med kineserna som har betydligt lägre tillverkningskostnader och ringa miljö och säkerhetskrav i fabrikerna samt producerade av smutsig kolkraft).
:o :o :o
Borde jag köpa en Tesla Model 3 SR+ istället?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

alvenzo skrev:
TiborBlomhall skrev:

Jag tror inte du behöver bekymra dig. Vad jag vet finns inget uttalande från MG om ett 73kWh batteri, det är folk som tolkar egna saker. Ett exempel är att i Indien finns en ZS som har över 40 mil i räckvidd och det är jättemånga som ojjar över det och länkar hit och dit men om man faktiskt kollar efter så är det exakt samma bil med 44kWh batteri som de har uppgett ha en räckvidd på ca 42 mil, sen tror jag folk bara räknar baklänges och uppskattar att det skulle innebära att den har strax över 70kWh batteri, fast det egentligen är samma bil och samma batteri.
Att MG ZS EV kommer med större batteri och längre räckvidd nästa år har jag fått höra från officiellt håll från MG. Inga kWh siffror sades dock.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

TiborBlomhall skrev:
alvenzo skrev:
TiborBlomhall skrev:

Jag tror inte du behöver bekymra dig. Vad jag vet finns inget uttalande från MG om ett 73kWh batteri, det är folk som tolkar egna saker. Ett exempel är att i Indien finns en ZS som har över 40 mil i räckvidd och det är jättemånga som ojjar över det och länkar hit och dit men om man faktiskt kollar efter så är det exakt samma bil med 44kWh batteri som de har uppgett ha en räckvidd på ca 42 mil, sen tror jag folk bara räknar baklänges och uppskattar att det skulle innebära att den har strax över 70kWh batteri, fast det egentligen är samma bil och samma batteri.
Att MG ZS EV kommer med större batteri och längre räckvidd nästa år har jag fått höra från officiellt håll från MG. Inga kWh siffror sades dock.
Jo jag har läst om många som påstår det och länkar till diverse sidor som påstår att de läst det och länkar till diverse sidor... Det är säkert möjligt, men än så länge är det väldigt mycket snack och lite faktiska referenser. Oavsett så tar de väl inte bort det lilla batteriet för att de lanserar ett större, det vore ju jättekonstigt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MG ZS EV test.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ 4/5

Effektiv och smidig. Bättre accelerationen än många vanliga bilar har, dock är den inte lika snabb som en hel del andra elbilar. Bromsåtervinningen, när man släpper gasen, går att ställa i tre nivåer.

Ekonomi +++++ 5/5

Treårig privatleasing med 1 000 mil kostar från 1 990 kronor per månad inklusive service. Nybilsgaranti på sju år. Den nordligaste serviceverkstaden finns i Uppsala.

Miljö +++++ 5/5

Inga lokala utsläpp. Batteriet är hälften så stort som i de lyxigaste elbilarna. Låg förbrukning. Luftvärmepump saknas vilket gör att räckvidden kommer att minska mer vintertid.

Köregenskaper ++++ 4/5

Den är nätt för att vara en elsuv, väger bara 1 500 kilo. Tyst kupé. Styrningen är lätt i högre fart men har en konstig tröghet i lägre hastigheter. Böljande fjädring över större ojämnheter men sämre över tvära skarvar och potthål.

Säkerhet +++++ 5/5

Krocksäkerheten har inte varit kinesiska bilars starka sida men nu har man gjort sin hemläxa. Fick högsta betyg i Euro NCAP.

Helhet +++++ (5/5)

Smart, rymlig och bekväm budgetbil som fokuserar på rätt saker. Dock är räckvidden kort. Generös utrustning med Luxury-paketet. Bra privatleasing.

https://www.alingsastidning.se/nyheter/ ... 1.53220309
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Zalman3 skrev:
MG ZS EV test.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ 4/5

Effektiv och smidig. Bättre accelerationen än många vanliga bilar har, dock är den inte lika snabb som en hel del andra elbilar. Bromsåtervinningen, när man släpper gasen, går att ställa i tre nivåer.

Ekonomi +++++ 5/5

Treårig privatleasing med 1 000 mil kostar från 1 990 kronor per månad inklusive service. Nybilsgaranti på sju år. Den nordligaste serviceverkstaden finns i Uppsala.

Miljö +++++ 5/5

Inga lokala utsläpp. Batteriet är hälften så stort som i de lyxigaste elbilarna. Låg förbrukning. Luftvärmepump saknas vilket gör att räckvidden kommer att minska mer vintertid.

Köregenskaper ++++ 4/5

Den är nätt för att vara en elsuv, väger bara 1 500 kilo. Tyst kupé. Styrningen är lätt i högre fart men har en konstig tröghet i lägre hastigheter. Böljande fjädring över större ojämnheter men sämre över tvära skarvar och potthål.

Säkerhet +++++ 5/5

Krocksäkerheten har inte varit kinesiska bilars starka sida men nu har man gjort sin hemläxa. Fick högsta betyg i Euro NCAP.

Helhet +++++ (5/5)

Smart, rymlig och bekväm budgetbil som fokuserar på rätt saker. Dock är räckvidden kort. Generös utrustning med Luxury-paketet. Bra privatleasing.

Wow hur lyckades de med detta? "Bromsåtervinningen, när man släpper gasen, går att ställa i tre nivåer." ingen i nivå med Tesla, måste använda bromsen 95% av gångerna man stannar, Tesla modell 3 LR 5% MAX.

Förlåt om jag ratar bilen lite men tycker alla hyllar den för kraftigt.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Raptor

Inlägg av Raptor »

Trevlig skrev:
Zalman3 skrev:
MG ZS EV test.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ 4/5

Ekonomi +++++ 5/5

Miljö +++++ 5/5

Köregenskaper ++++ 4/5

Säkerhet +++++ 5/5

Helhet +++++ (5/5)

Wow hur lyckades de med detta? "Bromsåtervinningen, när man släpper gasen, går att ställa i tre nivåer." ingen i nivå med Tesla, måste använda bromsen 95% av gångerna man stannar, Tesla modell 3 LR 5% MAX.

Förlåt om jag ratar bilen lite men tycker alla hyllar den för kraftigt.

Tycker du så så får du ju testa den.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Raptor skrev:
Ja vi privatleasar en, tjejen är nöjd, det är dock inte jag :lol:
WhatsApp Image 2021-08-23 at 10.01.13.jpeg
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Raptor

Inlägg av Raptor »

Trevlig skrev:
Raptor skrev:
Ja vi privatleasar en, tjejen är nöjd, det är dock inte jag :lol:
Ok, då respekterar jag din åsikt :D
Gillar inte de som gnäller men aldrig testat den :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Större batteri och högre pris nästa år
MG ZS EV återkommer dock igen inför nästa modell år. Vi Bilägare skriver vidare att den modellen kommer att få ett högre pris till följd av ett större batteri. Årets modell av ZS EV har ett batteri på 44,5 kWh och en officiell räckvidd på upp till 263 kilometer.

Nya priset på 2022 års modell kommer att presenteras i september.
Sannolikt kommer vi då också få de nya detaljerna kring vilka förändringar det nya modellåret medför.
https://alltomelbil.se/sveriges-billiga ... ir-dyrare/

Enligt Vibilägare så sa MG att de ska bli störst i Sverige på elbilar 2022.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

TRAILER: Förnuft & Känsla: MG ZS EV
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Jag har testat om MGn laddar med teslas UMC. Med 1fas UMC med fast schukon kontakt så startar inte MGn laddningen. Med 3 fas UMC så laddar MGn oavsett om jag kör med 3 fas CEE adapterna eller schuko kontakten. Jag har dubbelkollat så UMCerna fungerar med min M3 så problemet verkar ligga i MGn . Kan någon bekräfta?

Jag kan också meddela att MGns medföljande schuko laddkabel drar 9,5 ampere. Vilket jag tycker är lite väl mycket, runt 8 ampere hade varit mer lagom så man hade vågt stoppa in den i diverse hål ;)
Kanske får skaffa en ställbar som jag hade till leafen? Å andra sidan så är den ju andra bil och kommer troligen ladda nästan allt hemma.
Senast redigerad av Daven, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Daven skrev:
Jag har testat om MGn laddar med teslas UMC. Med 1fas UMC med fast schukon kontakt så startar inte MGn laddningen. Med 3 fas UMC så laddar MGn oavsett om jag kör med 3 fas CEE adapterna eller schuko kontakten. Jag har dubbelkollat så UMCerna fungerar med min M3 så problemet verkar ligga i MGn . Kan någon bekräfta?

Jag kan också meddela att MGns medföljande schuko laddkabel drar 9,5 ampere. Vilket jag tycker är lite väl mycket, runt 8 ampere hade varit mer lagom så man hade vågt stoppa in den i diverse hål ;)
Kanske får skaffa en ställa som jag hade till leafen? Å andra sidan så är den ju andra bil och klmmer troligen ladda nästan allt hemma.
Medföljande schuko är ju en fast 10A så 9,5A är väl inget konstigt? Det andra var desto konstigare, har hört liknande förut men då handlade det inte om MG, vet dock inte var det berodde på heller.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag har testkört bilen i fem dagar och blev djupt imponerad av den! Det är en perfekt andrabil till hushåll där förstabilen är en Tesla.

https://teslaclubsweden.se/mg-zs-ev-provkord/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Jag har testkört bilen i fem dagar och blev djupt imponerad av den! Det är en perfekt andrabil till hushåll där förstabilen är en Tesla.

Inte undra på att MG ZS EV är den mest sålda elbilen juni till augusti.
Screenshot_20210901-093128_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

TiborBlomhall skrev:

Fast gammaldags AC är verkligen ingen höjdare. Faktisk något gör, att bilen inte är intressant för mig.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Märkligt val att ha adaptiv farthållare, filhållningsassistering osv men inte en riktig luftkonditionering. Finns det inte ens på Luxury-varianten?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

jonasl skrev:
Märkligt val att ha adaptiv farthållare, filhållningsassistering osv men inte en riktig luftkonditionering. Finns det inte ens på Luxury-varianten?
Nej inte där heller.
Verkligen idiotiskt beslut från deras sida. Hårdvaran, en temperatursensor kostar kanske tio spänn och sen lite mjukvara det är allt.

Men så här är det: första dagen var det otroligt irriterande att ständigt behöva justera värmen varannan minut. Ibland för kallt ibland för varmt. Med 15 grader ute och mulet duggregn var det verkligen värsta tiden att testa värmeanläggning på, till och med automatiska system brukar ha problem så här års.

Men sen insåg jag en sak: van från Tesla hade jag luftutblåsen riktade mot mig. När jag vred bort utblåsen så de inte blåste direkt på mig, och sänkte fläkthastigheten ett snäpp så blev det mycket bättre. Temperaturen tog längre tid på sig, jag behövde inte alls finjustera hela tiden. Efter två-tre dagar tänkte jag inte ens på det längre. Det jag trodde var en deal-breaker blev något av en petitess.

Att inte kunna slå på värmen med app innan avfärd på vintern ser jag som ett betydligt större problem just nu. Fast så är det (tyvärr) på alldeles för många elbilar på marknaden idag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Att inte kunna slå på värmen med app innan avfärd på vintern ser jag som ett betydligt större problem just nu. Fast så är det (tyvärr) på alldeles för många elbilar på marknaden idag.
Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en elbil utan app där jag kan övervaka/starta/stoppa laddning och klimat.

Det kan väl inte finnas någon rimlig ursäkt att inte ha detta som standard idag, oavsett om det är en budget- eller premiumbil? Det går ju knappt att köpa en dammsugare idag som inte går att styra via en app, hur svårt kan det vara? :roll:

Obegripligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Renoverade köket nyss och både spishäll och diskmaskin har wifi och app. Antagligen en marknadsföringsgrej ty, som min 8-åring sa, vad ska man HA det till?

OK, det går att få en pushnotis där diskmaskinen är klar..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

jonasl skrev:
Renoverade köket nyss och både spishäll och diskmaskin har wifi och app. Antagligen en marknadsföringsgrej ty, som min 8-åring sa, vad ska man HA det till?

Ja, i hushållsapparater är ju appstöd oftast rätt meningslöst, min poäng var att det inte kan vara varken särskilt dyrt eller komplicerat om det ingår i en kaffebryggare för några hundringar. I en elbil är appstöd oumbärligt, då finns det inga rimliga ursäkter att inte ha det som standard.

/fth
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

fth skrev:
jonasl skrev:

Ja, i hushållsapparater är ju appstöd oftast rätt meningslöst, min poäng var att det inte kan vara varken särskilt dyrt eller komplicerat om det ingår i en kaffebryggare för några hundringar. I en elbil är appstöd oumbärligt, då finns det inga rimliga ursäkter att inte ha det som standard.

/fth
Det finns ju möjligen saker som gör att en app i en bil är lite mer avancerat än i en kaffekokare. I detta fallet är det 4 konsonanter, kan du gissa vilka?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
jonasl skrev:

/fth
Än mer märkligt är att MG ZS EV
Har appstöd.
Men inte i Sverige.

Klarar man inte GDPR?
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Än mer märkligt är att MG ZS EV
Har appstöd.
Men inte i Sverige.

Klarar man inte GDPR?
GDPR är en EU lag och inte enbart svensk. Har bilen appstöd i andra EU länder?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

alvenzo skrev:
Det finns ju möjligen saker som gör att en app i en bil är lite mer avancerat än i en kaffekokare. I detta fallet är det 4 konsonanter, kan du gissa vilka?
Om det är GDPR du syftar på så är det precis lika applicerbart på uppkopplade hushållsapparater, om inte mer, robotdammsugare har idag t.ex både lidar och kameror som sammanställer mycket detaljerad information om ditt hem och gör det tillgänligt över nätet, det skulle jag vara mer oroad över än var min bil befinner sig och vilken laddnivå den har.

Så länge det är information av personlig karaktär som kan sättas i samband med en identifierad individ är lagen tillämplig, det spelar ingen roll om det är en bil, kaffebryggare, dammsugare eller skruvdragare.

/fth
Skriv svar