Re: BMW i4
Postat: 02 nov 2021 14:02
Samma priser i BMW konfiguratorn iaf.
De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
Du har tittat för mycket på Youtube...PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
Ibland undrar man hur vilse folk är när dom inte förstår att bokstavligen alla biltillverkare tjänar ofantliga summor pengar. Förutom Tesla då.PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
BMW:s profit före skatt helåret 2020 var € 5.222 billion (https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... an-doubled)ObscureEconomist skrev:Ibland undrar man hur vilse folk är när dom inte förstår att bokstavligen alla biltillverkare tjänar ofantliga summor pengar. Förutom Tesla då.PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
Teslas ebit q3 var 2 008 000 usd.flipmac skrev:BMW:s profit före skatt helåret 2020 var € 5.222 billion (https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... an-doubled)ObscureEconomist skrev:Ibland undrar man hur vilse folk är när dom inte förstår att bokstavligen alla biltillverkare tjänar ofantliga summor pengar. Förutom Tesla då.PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
Teslas vinst q3 2021 var $ 3,673 billion (https://tesla-cdn.thron.com/static/TWPK ... ate.pdf%22)
Men nu går vi off topic.
Tack för denna korrigering! Det är jag som tittat på fel siffror. Bättre att jämföra q3 med q3 också och inte mot helår som jag gjorde. Men en konstruktiv feedback skulle kunna vara att skicka med någon källa. För så vitt jag lyckas googla och läsa mig till släpper BMW siffrorna för q3 2021 först imorgon?ObscureEconomist skrev:Teslas ebit q3 var 2 008 000 usd.flipmac skrev:BMW:s profit före skatt helåret 2020 var € 5.222 billion (https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... an-doubled)ObscureEconomist skrev:Ibland undrar man hur vilse folk är när dom inte förstår att bokstavligen alla biltillverkare tjänar ofantliga summor pengar. Förutom Tesla då.PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
Teslas vinst q3 2021 var $ 3,673 billion (https://tesla-cdn.thron.com/static/TWPK ... ate.pdf%22)
Men nu går vi off topic.
BMW ebit q3 var 6 019 000 usd.
Rejält offtopic men är man ute och cyklar på lyset måste man rättas.
Jag är helt med dig angående detta, både angående tomtar, att VW och BMW nog inte kursar de närmsta åren osv. Teslas värdering kan ju också diskuteras på annat håll men i och med att de haft 9 kvartal med vinst som dessutom ökat vid nästan lika många tillfällen (trots att 7 av 9 kvartal varit under covid-tid) gör ändå att jag tycker att Tesla utan vinst också är en förlegad tanke som inte behöver leva vidare.ObscureEconomist skrev:Sant, på telefonen tyckte jag det stod Q3 men det var tydligen Q2. Siffrorna är bara tagna från Yahoo finance där det finns uppställningar på alla bolag efter rapporter.
Det är faktiskt bara nu senaste kvartalen tesla faktiskt tjänat några pengar och tesla är fortfarande mil efteråt. Att det finns tomtar som tror att BMW och volkswagen har ekonomiska bekymmer gör att det som vanligt blir helt knäppa diskussioner.
Men Q2 mot Q2 är följande
BMW: 6 019 000
Tesla: 1 368 000
VW: 6 926 000
FY20 som för "traditionella" tillverkare var otroligt mycket sämre än genomsnittet. BMW's vinst ligger runt 50% lägre än ett genomsnittsår och har också ett otroligt tapp 2020.
BMW: 5 680 000
Tesla: 1 902 000
VW: 13 935 000
Så brukar det å andra sidan se ut vid stora omställningar.ObscureEconomist skrev:Ibland undrar man hur vilse folk är när dom inte förstår att bokstavligen alla biltillverkare tjänar ofantliga summor pengar. Förutom Tesla då.PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
Det är helt rätt, men det är ytterst tveksamt om detta inträffar redan inom 3år.taliz skrev:Så brukar det å andra sidan se ut vid stora omställningar.ObscureEconomist skrev:Ibland undrar man hur vilse folk är när dom inte förstår att bokstavligen alla biltillverkare tjänar ofantliga summor pengar. Förutom Tesla då.PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
Det går helt gaaalet bra, bättre än någonsin. Sedan vänder det tvärt.
Det är just detta som gör att så många stora bolag missar att ställa om, de kan inte motivera det när de tjänar så bra.
När dom sen inte gör det längre så är det för sent.
Var samma med Nokia. De kända som allra mest pengar och gick med strålande vinst under de första åren när iPhone kom. Hade aldrig någonsin tjänat så mycket pengar. Sedan upptäckte de ordinära kunderna/"svenssons" smart phones, och marknaden tvärdog.taliz skrev:Så brukar det å andra sidan se ut vid stora omställningar.ObscureEconomist skrev:Ibland undrar man hur vilse folk är när dom inte förstår att bokstavligen alla biltillverkare tjänar ofantliga summor pengar. Förutom Tesla då.PapaD skrev:De kan nog inte leverera. Så går det. De företag som inte har kontroll på batteriproduktion har inget att bygga. Undrar om BMW överlever tre år till.HelectriC skrev:Nu höjdes priset med 40k i Norge. Är det samma i Sverige?
Det går helt gaaalet bra, bättre än någonsin. Sedan vänder det tvärt.
Det är just detta som gör att så många stora bolag missar att ställa om, de kan inte motivera det när de tjänar så bra.
När dom sen inte gör det längre så är det för sent.
det är ju lite konstigt att det ska vara 3 mån tidigare när BMW hela tiden sagt att normal produktion ska starta upp i november. Själva frakten från fabriken kan ju inte ta 3 mån, iaf inte för de på hemmamarknadentaliz skrev:Leveranser igång, tre månader tidigare än planerat.
Ser fram emot att prova en demobil.
https://insideevs.com/news/551178/bmw-i ... eliveries/
Var förövrigt förbi en stor handlare här nere för ett tag sen. På baksidan stod en rad med ett 30-tal nya iX3.
Mitt emot ungefär lika många begagnade 3-serie och några 5or.
Rätt tydligt vilka tjänstebilar som ersätts med vad…