Re: BMW iX
Postat: 28 sep 2022 18:57
Ja, den var sannerligen speciell. I Norge med fossilavgifter (eftersom det är en hybrid), kostar den 2,2 miljoner 

Kul att sen är på g. Men måste du skippa luftfjädringen? Det vore väl lite synd.Dafro skrev:Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.
Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
Edit: Fick nu svar från säljaren och det var utan luftfjädring så det blir ingen tidig lev för mig.macky skrev:Kul att sen är på g. Men måste du skippa luftfjädringen? Det vore väl lite synd.Dafro skrev:Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.
Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
Jo, jag tycker det var välförjänt av Skoda Enyaq att få 83 poäng. Vettig bil helt klart!Dafro skrev:
Håller med, hade den haft längre räckvidd så kunde det kanske blivit en sådan.martinot skrev:Jo, jag tycker det var välförjänt av Skoda Enyaq att få 83 poäng. Vettig bil helt klart!Dafro skrev:
Bilder och specs?Dafro skrev: ↑06 apr 2023 12:37Skriva ju inte så mycket i denna tråden så jag kan väl iallafall meddela att jag har avbokat min IX50 som var beställd via jobbet som man ändå inte visste när den skulle komma och har istället köpt en begagnad. Ett sådant lyft från E-tron som jag också var väldigt nöjd med. Att jag skulle uppskatta bakhjulsstyrning så mycket trodde jag inte, grymt bra på parkeringen på jobbet där man oftast fick ta det i 2 steg med E-tron men nu ör det bara att svänga runt.
Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.tesla newbie skrev: ↑07 apr 2023 09:01Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Ok, troligen är IX50 sportigare satt. Hara bara provkört iX40 och den var ganska gungig jämfört med Model Y. Tycker ändå baksätet i Y är ok. Har haft tre vuxna där bak på långresa, utan problem. Betydligt rymligare än min förra X3.Dafro skrev: ↑07 apr 2023 09:11Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.tesla newbie skrev: ↑07 apr 2023 09:01Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Ok, IX40 har inte luftfjädring som standard men tyckte den var ok. Har nog inte suttit bak i y än men läste att om man var över 180 så slog man i taket, och det är min son. Mach e verkar ha skaplig räckvidd men tveksamt bagage men kanske värt att kolla på framgent.tesla newbie skrev: ↑07 apr 2023 11:21Ok, troligen är IX50 sportigare satt. Hara bara provkört iX40 och den var ganska gungig jämfört med Model Y. Tycker ändå baksätet i Y är ok. Har haft tre vuxna där bak på långresa, utan problem. Betydligt rymligare än min förra X3.Dafro skrev: ↑07 apr 2023 09:11Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.tesla newbie skrev: ↑07 apr 2023 09:01Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Det kan omöjligt stämma. Jag är ca 1,87 m lång och har minst några cm till godo i baksätet i en Model 3. Och det är garanterat mer takhöjd i Model Y än i Model 3... Och bjelkeman ovan är ju tydligen 1,90 m och tyckte baksätet i MY var rymligt...
Det var inte jag som sa det utan jag läste det i en tråd och ev var det om man lutade baksätet max, sedan beror det väl mycket på om man har lång överkropp eller långa ben. Nu får jag se till att pröva baksätet för att se hur det är.
Det var jag som skrev detta. När man sitter rakt är det inga problem men när jag lutade bak huvudet mot nackstödet så slog jag i takbalken istället.
Nacken är nog ett större problem.Oscar11 skrev: ↑08 apr 2023 08:53Syns ju ganska väl på bilden varför jag slog huvudet i taket när jag lutade huvudet bakåt. Nackstöden är inte under glastaket utan direkt under balken. Sitter man som en hösäck så är det nog inga problem.
Normalt är det ju inga problem men skulle man bli påkörd bakifrån…aj!