Sida 10 av 19

Re: BMW iX

Postat: 28 sep 2022 18:57
av HelectriC
Ja, den var sannerligen speciell. I Norge med fossilavgifter (eftersom det är en hybrid), kostar den 2,2 miljoner :o

Re: BMW iX

Postat: 02 nov 2022 15:40
av Dafro
Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.

Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.

Re: BMW iX

Postat: 02 nov 2022 21:51
av macky
Dafro skrev:
Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.

Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
Kul att sen är på g. Men måste du skippa luftfjädringen? Det vore väl lite synd.

Re: BMW iX

Postat: 03 nov 2022 05:13
av Dafro
macky skrev:
Dafro skrev:
Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.

Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
Kul att sen är på g. Men måste du skippa luftfjädringen? Det vore väl lite synd.
Edit: Fick nu svar från säljaren och det var utan luftfjädring så det blir ingen tidig lev för mig.

Re: BMW iX

Postat: 24 nov 2022 08:35
av Dafro
Norrmännen har väl koll på elbilar.

https://alltomelbil.se/de-24-basta-elbi ... rproffsen/

Re: BMW iX

Postat: 25 nov 2022 01:03
av martinot
Dafro skrev:
Norrmännen har väl koll på elbilar.

https://alltomelbil.se/de-24-basta-elbi ... rproffsen/
Jo, jag tycker det var välförjänt av Skoda Enyaq att få 83 poäng. Vettig bil helt klart!

Re: BMW iX

Postat: 25 nov 2022 15:48
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
Norrmännen har väl koll på elbilar.

https://alltomelbil.se/de-24-basta-elbi ... rproffsen/
Jo, jag tycker det var välförjänt av Skoda Enyaq att få 83 poäng. Vettig bil helt klart!
Håller med, hade den haft längre räckvidd så kunde det kanske blivit en sådan.

Re: BMW iX

Postat: 06 apr 2023 12:37
av Dafro
Skriva ju inte så mycket i denna tråden så jag kan väl iallafall meddela att jag har avbokat min IX50 som var beställd via jobbet som man ändå inte visste när den skulle komma och har istället köpt en begagnad. Ett sådant lyft från E-tron som jag också var väldigt nöjd med. Att jag skulle uppskatta bakhjulsstyrning så mycket trodde jag inte, grymt bra på parkeringen på jobbet där man oftast fick ta det i 2 steg med E-tron men nu ör det bara att svänga runt.

Re: BMW iX

Postat: 06 apr 2023 12:47
av taliz
Dafro skrev: 06 apr 2023 12:37
Skriva ju inte så mycket i denna tråden så jag kan väl iallafall meddela att jag har avbokat min IX50 som var beställd via jobbet som man ändå inte visste när den skulle komma och har istället köpt en begagnad. Ett sådant lyft från E-tron som jag också var väldigt nöjd med. Att jag skulle uppskatta bakhjulsstyrning så mycket trodde jag inte, grymt bra på parkeringen på jobbet där man oftast fick ta det i 2 steg med E-tron men nu ör det bara att svänga runt.
Bilder och specs?

Re: BMW iX

Postat: 06 apr 2023 15:45
av Dafro
Storm Bay metallic

Klädsel atelier svart (perforerad plast)

Sportpaket

Exclusive: glastak, tonade rutor, clear&bold samt svart innertak.

Innovation: driving assistant professional, laserlight, live cockpit professional och BMW natural interaction

Comfort: komfortöppning men ej bagage, heat comfort package, 4 zons AC och parking assistant plus.

Soft close för dörrar
Sätesventilation fram
Multifunktionsstolar fram, ej svankstöd eller massage för passagerare.
B&W stereo
21” vinterdäck.

Det var nog allt.

Re: BMW iX

Postat: 07 apr 2023 07:22
av Dafro
Första långresan gjord från Linköping till Tjörn 34 mil vilket var min kravbild att klara utan att ladda. Denna resa med E-tron kräver ett laddstopp i Ulricehamn på 7-10 min. Temperaturen låg kring 4 grader så ingen direkt vårvärme. Ner till Jönköping var det ganska mycket trafik så inga 120 utan mer 100-110, tog igen lite av detta efter Jönköping men inte mer än 5-10 över. Abrp sa att jag skulle komma fram med 15% och bilen 28% och jag kom fram med 30% och 15 mils räckvidd kvar, så jag är över förväntan nöjd. Går väldigt tyst och bagaget är nog något större än E-tron ovanför luckan och med hundbur så är det den delen som i princip bara används. Inne i kupén är den också markant rymligare, särskilt i baksätet är det grymt med plats. Sen ser luckan ut som ett bogvisir men det går att leva med. :D

Re: BMW iX

Postat: 07 apr 2023 09:01
av tesla newbie
Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.

Re: BMW iX

Postat: 07 apr 2023 09:11
av Dafro
tesla newbie skrev: 07 apr 2023 09:01
Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.

Re: BMW iX

Postat: 07 apr 2023 10:12
av bjelkeman
Intressant. Jag åkte en Model Y taxi häromdagen. Jag är 190 lång och baksätet kändes rymligt.

Re: BMW iX

Postat: 07 apr 2023 11:21
av tesla newbie
Dafro skrev: 07 apr 2023 09:11
tesla newbie skrev: 07 apr 2023 09:01
Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.
Ok, troligen är IX50 sportigare satt. Hara bara provkört iX40 och den var ganska gungig jämfört med Model Y. Tycker ändå baksätet i Y är ok. Har haft tre vuxna där bak på långresa, utan problem. Betydligt rymligare än min förra X3.

Re: BMW iX

Postat: 07 apr 2023 21:55
av Dafro
tesla newbie skrev: 07 apr 2023 11:21
Dafro skrev: 07 apr 2023 09:11
tesla newbie skrev: 07 apr 2023 09:01
Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.
Ok, troligen är IX50 sportigare satt. Hara bara provkört iX40 och den var ganska gungig jämfört med Model Y. Tycker ändå baksätet i Y är ok. Har haft tre vuxna där bak på långresa, utan problem. Betydligt rymligare än min förra X3.
Ok, IX40 har inte luftfjädring som standard men tyckte den var ok. Har nog inte suttit bak i y än men läste att om man var över 180 så slog man i taket, och det är min son. Mach e verkar ha skaplig räckvidd men tveksamt bagage men kanske värt att kolla på framgent.

Re: BMW iX

Postat: 07 apr 2023 22:19
av SwedishAdvocate
Dafro skrev: 07 apr 2023 21:55
Ok, IX40 har inte luftfjädring som standard men tyckte den var ok. Har nog inte suttit bak i y än men läste att om man var över 180 så slog man i taket, och det är min son. Mach e verkar ha skaplig räckvidd men tveksamt bagage men kanske värt att kolla på framgent.
Det kan omöjligt stämma. Jag är ca 1,87 m lång och har minst några cm till godo i baksätet i en Model 3. Och det är garanterat mer takhöjd i Model Y än i Model 3... Och bjelkeman ovan är ju tydligen 1,90 m och tyckte baksätet i MY var rymligt...

viewtopic.php?p=713456#p713456

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 03:54
av taliz
Är också 190 och slår inte i taket i varken 3 eller Y.

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 07:10
av Dafro
taliz skrev: 08 apr 2023 03:54
Är också 190 och slår inte i taket i varken 3 eller Y.
Det var inte jag som sa det utan jag läste det i en tråd och ev var det om man lutade baksätet max, sedan beror det väl mycket på om man har lång överkropp eller långa ben. Nu får jag se till att pröva baksätet för att se hur det är.

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 07:12
av Dafro
bjelkeman skrev: 07 apr 2023 10:12
Intressant. Jag åkte en Model Y taxi häromdagen. Jag är 190 lång och baksätet kändes rymligt.
Tror det beror på vinkeln på ryggstödet, har bara läst någon uttala sig här på forat. Men då kanske det inte är så lågt ändå, låter ju bra.

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 07:18
av Matte
Någon som har mätt bredden på baksätet model y vs ix? (I model y så får jag in en barnstol+en barnkudde+en vuxen (sittandes bakom föraren)). Tror ni det går i iX?

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 07:52
av Oscar11
Dafro skrev: 08 apr 2023 07:10
taliz skrev: 08 apr 2023 03:54
Är också 190 och slår inte i taket i varken 3 eller Y.
Det var inte jag som sa det utan jag läste det i en tråd och ev var det om man lutade baksätet max, sedan beror det väl mycket på om man har lång överkropp eller långa ben. Nu får jag se till att pröva baksätet för att se hur det är.
Det var jag som skrev detta. När man sitter rakt är det inga problem men när jag lutade bak huvudet mot nackstödet så slog jag i takbalken istället.

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 08:11
av tesla newbie
Jag är 1.85 lång, men med relativt kort överkropp och kan sitta i baksätet utan problem med ryggstödet i bakersta läget. Angående bredden Y vs iX så tror jag sittdynan är bredare iX, men ryggstöden sitter mer mot mitten:
IMG_0843.jpeg
IMG_0844.jpeg

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 08:53
av Oscar11
Syns ju ganska väl på bilden varför jag slog huvudet i taket när jag lutade huvudet bakåt. Nackstöden är inte under glastaket utan direkt under balken. Sitter man som en hösäck så är det nog inga problem.

Normalt är det ju inga problem men skulle man bli påkörd bakifrån…aj!

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 09:25
av taliz
Oscar11 skrev: 08 apr 2023 08:53
Syns ju ganska väl på bilden varför jag slog huvudet i taket när jag lutade huvudet bakåt. Nackstöden är inte under glastaket utan direkt under balken. Sitter man som en hösäck så är det nog inga problem.

Normalt är det ju inga problem men skulle man bli påkörd bakifrån…aj!
Nacken är nog ett större problem.
Men var det med sätet i bakre läget?
Annars måste du nog ha abnormt lång överkropp. :D