Är det någon som hört vad som händer med befintliga beställningar Plaid + ?
- Kompensation för utebliven leverans?
Två karaffer Tesla tequila med innehåll, är jag alkoholist?
200 tusen rabatt på nuvarande plaid pris
Då är jag på igen!
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 19:20
av Tars
Marcus4Tesla skrev:
Är det någon som hört vad som händer med befintliga beställningar Plaid + ?
- Kompensation för utebliven leverans?
Ingen aning, men jag kommer sitta still i båten med min beställning och tar nog och köper en p85d igen och byter batteriet till 100 kWh
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 20:26
av thebishop
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 21:17
av almtom
Fattar inte logiken med att kissa sina största supporters i ansiktet hela tiden??
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 21:19
av Fredrik j
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 21:22
av MWall
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 21:25
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Vet inte om det är exakt samma men det är ingen stor skillnad verkar det som.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 21:27
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.
Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 21:33
av MWall
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.
Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.
Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Njae. BMW har erbjudit det i många år.
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 21:39
av MWall
Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 21:45
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
Det är ju just tekniken att åstadkomma 1/2-varv åt varje håll med bibehållen styrkänsla som jag inte förstår hur dom skulle fixa. Den skulle ju behöva bli mer progressiv med hastigheten men extremt. Om man i en kurva med konstant radie skulle bromsa skulle man ju behöva kompensera med ändrat läge på ratten. Eller gasar ut på en motorvägspåfart som ju ofta är en 270graderskurva.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 22:32
av benke_berguv
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
E60/61 hade 1,75-5 rattvarv mellan ändlägena när det begav sig 2003->. Hade säkert gått att ha mindre om man ville. Otroligt osköna bilar att köra med när man inte var van.
//benke
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 12 jun 2021 22:39
av Fredrik j
benke_berguv skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
E60/61 hade 1,75-5 rattvarv mellan ändlägena när det begav sig 2003->. Hade säkert gått att ha mindre om man ville. Otroligt osköna bilar att köra med när man inte var van.
//benke
En yoke-ratt skulle behöva ha 1varv mellan ändlägena oavsett hastighet. Det skulle vara styrutslaget som skulle behöva variera, inte rattvarven. Bilen skulle ju bli sjukt direktstyrd i låga farter
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 14 jun 2021 22:23
av SR-71-BlackBird
Har en dialog med Tesla nu angående byte till en vanlig Plaid, säljaren säger att man ska hanteras efter när man beställde sin +.
Vad gäller frågan om det blir nya eller gamla priset hoppas både jag och säljaren att det blir gamla, blir det inte så kommer jag att släppa min beställning och beställa en EQS.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 15 jun 2021 09:31
av thebishop
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Ungefär samma, ja. Yoke ser cool ut, men säkerhetsmässigt är det stort fall tillbaka tycker jag. Säkerhetsaspekten tillsammans med en blinkersknapp är ju bara sämre än en gammaldags ratt med blinkersspak.
Tror det är svårt att få till en vettig lösning på dynamisk utväxling som andra påpekat, om det är fartberoende blir ju kurvor med inbromsning svåra.
Personligen skulle jag kunna tänka mig en ratt med kapad topp, då har man kanske det bästa av två världar om man prioriterar sikt av instrumentbrädan (säkert någon annan som gjort sådan lösning, orkar inte googla).
Men just nu är Yoke showstopper för mig, vill inte ratta runt i parkeringsgarage med stolpar med den - funkar säkert fint i hög hastighet då man inte rattar så mycket, men finliret spelar ju också roll.
Så blir till att vänta på att någon talar om för Elon att de bör skeppa runda ratten...
Rund ratt + blinkersspak + 4680 så lägger jag ny beställning
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 18 jun 2021 18:03
av Zalman3
Plaid+ beställare kompenseras.
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Intressant. Men jag vet inte. Kanske. Är egentligen inte prestandan som främst lockade mig utan räckvidden och ny batteriteknik. Men får man 100 tusen i försprång på värdeminskningen så visst. Då kan det bli intressant.
Vi som beställt plaid+
Postat: 19 jun 2021 21:11
av PhR34k
Zalman3 skrev:
Plaid+ beställare kompenseras.
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Fan vad bra.
Frågan är också huruvida vi förlorar våran plats i kön.
När dom väl börjar tillverka europamodellen så kommer det "drivor" av dom på båtarna.
Min killgissning är att dom börjar tillverka eu-modellerna i januari, så det fösta kommer på båtarna i mars. Eventuellt kommer någon färg inte prioriteras, så dom får vänta på båtarna som kommer i juni. Köplats i Sverige kommer inte ha någon betydelse.
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 28 jun 2021 16:33
av Dexter
Lite Tesla Plaid jämförelser med andra "supercars"
Nu snackar vi!
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 28 jun 2021 16:45
av dd88
Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 28 jun 2021 16:52
av frippan
dd88 skrev:
Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
Du får kika på pikes peak loppet från igår. Den slingrar sig en hel del
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 28 jun 2021 16:57
av fth
frippan skrev:
dd88 skrev:
Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
Du får kika på pikes peak loppet från igår. Den slingrar sig en hel del
Ja, satan i gatan vad det ser läskigt ut, jag blir lätt illamående bara av videon
/fth
Re: Vi som beställt plaid+
Postat: 28 jun 2021 18:57
av dd88
frippan skrev:
dd88 skrev:
Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
Du får kika på pikes peak loppet från igår. Den slingrar sig en hel del
Redan kollat igenom det, följer Randy på youtube.
Men hoppas se en originalbil ta sig ett varv runt en bana så man får se vilken potential den har.