Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande.
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande.
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.
Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande.
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.
Svårt att jämföra äpplen med päron.
Vad har äpplen och päron med detta att göra?
En kombination av ingenjörstester och användare i verkligheten går väl att jämföra med enbart programmerade tester! Vem vet mest om sina elbilar, Porsche eller Tesla?
Min tro, för säkerhets skull, är att Tesla har monumentala större erfarenhet i ärendet. Tanken med min kommentar var att inte bli alltför imponerad över att Porsche testar inför lansering av en helt ny produkt. Det är dock resultatet som räknas. Vi får väl se.
Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande.
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.
Svårt att jämföra äpplen med päron.
Vad har äpplen och päron med detta att göra?
En kombination av ingenjörstester och användare i verkligheten går väl att jämföra med enbart programmerade tester! Vem vet mest om sina elbilar, Porsche eller Tesla?
Min tro, för säkerhets skull, är att Tesla har monumentala större erfarenhet i ärendet. Tanken med min kommentar var att inte bli alltför imponerad över att Porsche testar inför lansering av en helt ny produkt. Det är dock resultatet som räknas. Vi får väl se.
Haha. Det var enbart ett konstaterande att Porsche verkar göra grundliga tester _före_ produktionsstart, inget annat och jag la heller ingen värdering i hur det står i relation till andra tillverkares testning. Vissa saker måste dock upptäckas och fixas före produktionsstart för att det ska kunna göras till en rimlig kostnad. Kunders avverkade mil är självklart väldigt bra data att använda för förbättringar och framtida utveckling. Men om vi tar exemplet med underdimensionerade främre drivaxlar/drivknutar i Model X så är det något kunderna har levt med i flera år oavsett hur många miljoners miljarders kilometer de har kört. En sån grej hade ju varit snyggt att fixa före produktionsstart, exempelvis.
Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande.
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.
Svårt att jämföra äpplen med päron.
Vad har äpplen och päron med detta att göra?
En kombination av ingenjörstester och användare i verkligheten går väl att jämföra med enbart programmerade tester! Vem vet mest om sina elbilar, Porsche eller Tesla?
Min tro, för säkerhets skull, är att Tesla har monumentala större erfarenhet i ärendet. Tanken med min kommentar var att inte bli alltför imponerad över att Porsche testar inför lansering av en helt ny produkt. Det är dock resultatet som räknas. Vi får väl se.
Haha. Det var enbart ett konstaterande att Porsche verkar göra grundliga tester _före_ produktionsstart, inget annat och jag la heller ingen värdering i hur det står i relation till andra tillverkares testning. Vissa saker måste dock upptäckas och fixas före produktionsstart för att det ska kunna göras till en rimlig kostnad. Kunders avverkade mil är självklart väldigt bra data att använda för förbättringar och framtida utveckling. Men om vi tar exemplet med underdimensionerade främre drivaxlar/drivknutar i Model X så är det något kunderna har levt med i flera år oavsett hur många miljoners miljarders kilometer de har kört. En sån grej hade ju varit snyggt att fixa före produktionsstart, exempelvis.
Självfallet! "Många miljoners miljarders kilometer de kört." Lätt överdrift. I ditt exempel är det nog inte brist på kunskap. Det är snarare konsekvens av informationen. I just detta fall har väl Tesla valt att byta på garanti (8år). Visst hade det varit bra om något aldrig gick fel men så länge fabrikanten tar ansvar så ger det viss trygghet!
Grundliga tester är bra. Som jag sa:"Vi får väl se."
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 13:50
av Geni87
Foluke skrev:
Geni87 skrev:
Haha. Det var enbart ett konstaterande att Porsche verkar göra grundliga tester _före_ produktionsstart, inget annat och jag la heller ingen värdering i hur det står i relation till andra tillverkares testning. Vissa saker måste dock upptäckas och fixas före produktionsstart för att det ska kunna göras till en rimlig kostnad. Kunders avverkade mil är självklart väldigt bra data att använda för förbättringar och framtida utveckling. Men om vi tar exemplet med underdimensionerade främre drivaxlar/drivknutar i Model X så är det något kunderna har levt med i flera år oavsett hur många miljoners miljarders kilometer de har kört. En sån grej hade ju varit snyggt att fixa före produktionsstart, exempelvis.
Självfallet! "Många miljoners miljarders kilometer de kört." Lätt överdrift. I ditt exempel är det nog inte brist på kunskap. Det är snarare konsekvens av informationen. I just detta fall har väl Tesla valt att byta på garanti (8år). Visst hade det varit bra om något aldrig gick fel men så länge fabrikanten tar ansvar så ger det viss trygghet!
Grundliga tester är bra. Som jag sa:"Vi får väl se."
Jo det var självklart en överdrift i antalet km. Jo absolut, de har bytt på garantin. Men de har bytt till samma dåliga komponent som kommer få samma problem igen. Förmodligen för att det är för dyrt/krångligt att rätta till grundproblemet när massproduktionen är igång och alla processer och verktyg är satta. Det kommer garanterat slinka igenom fel på Taycan också. Min poäng var bara på att insamling av data från kundbilar inte nödvändigtvis ersätter grundlig utprovning innan produktionsstart.
Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande.
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.
Svårt att jämföra äpplen med päron.
Vad har äpplen och päron med detta att göra?
En kombination av ingenjörstester och användare i verkligheten går väl att jämföra med enbart programmerade tester! Vem vet mest om sina elbilar, Porsche eller Tesla?
Min tro, för säkerhets skull, är att Tesla har monumentala större erfarenhet i ärendet. Tanken med min kommentar var att inte bli alltför imponerad över att Porsche testar inför lansering av en helt ny produkt. Det är dock resultatet som räknas. Vi får väl se.
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:06
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
På vilket sett hanterar Tesla sina kunder dåligt? Tycker de hanterar sina kunder bättre än de övriga faktiskt, i var fall bättre än Audi, VW, BMW och Volvo som jag har erfarenhet av.
Helt okej att hylla andra märken, däremot bör man kanske inte bara sprida påhittade saker som fakta.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:14
av Legato
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
På vilket sett hanterar Tesla sina kunder dåligt? Tycker de hanterar sina kunder bättre än de övriga faktiskt, i var fall bättre än Audi, VW, BMW och Volvo som jag har erfarenhet av.
Helt okej att hylla andra märken, däremot bör man kanske inte bara sprida påhittade saker som fakta.
Helt enig. För mig hade det känts jobbigt att byta till annat märke även om någon skulle släppa en bil som jag gillar bättre i framtiden.
Just Porsche och VW har jag usla erfarenheter av så de skulle bära emot lite extra. Den enda av alla de andra bilar jag haft där jag tycker service och kundhantering varit på Teslas nivå är Lexus (och tyvärr verkar ju elbilar från Lexus ligga väldigt långt bort...).
Tesla har verkligen varit usla på logistiken i samband med leveransen av treorna och jag lider med de som drabbats av inställda leveranser. Min uppfattning är dock att man har ambition och intention att göra rätt men att det blivit allmänt kaos med de stora volymerna. Intentionen att behandla mig väl som kund har helt saknats hos flera av de andra märkena.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:18
av Geni87
Cnet har fått åka med i provbilar under testning i norra Sverige.
Den här provningen hade man ju gärna varit med på... Intressant info är att i den varianten som testades, som tydligen ska vara den "värst", sitter det en diffbroms i bak och man har även valt att ha två växlar i den bakre transmissionen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:24
av OfarligTesla
Legato skrev:
Helt enig. För mig hade det känts jobbigt att byta till annat märke även om någon skulle släppa en bil som jag gillar bättre i framtiden.
Just Porsche och VW har jag usla erfarenheter av så de skulle bära emot lite extra. Den enda av alla de andra bilar jag haft där jag tycker service och kundhantering varit på Teslas nivå är Lexus (och tyvärr verkar ju elbilar från Lexus ligga väldigt långt bort...).
Tesla har verkligen varit usla på logistiken i samband med leveransen av treorna och jag lider med de som drabbats av inställda leveranser. Min uppfattning är dock att man har ambition och intention att göra rätt men att det blivit allmänt kaos med de stora volymerna. Intentionen att behandla mig väl som kund har helt saknats hos flera av de andra märkena.
Ja Porsche har jag bara erfarenhet av från ”pre-sale”, eftersom de var så trötta och inte ens verkade vilja sälja bilar så vände jag på klacken efter provkörning och skippade det.
Men ja, hos Tesla får man iaf känslan av att de vill göra mig nöjd även om saker ibland händer som inte alls är bra. Märks ju även om man går in i en Teslabutik i ett annat land och pratar med dem, om det då framkommer att man har en redan är det som att man köpt den av den butiken.
Även om Taycan känns väldigt intressant som bil (får ju se hur den är när den kommer dock) så är jag inte så sugen på den organisationen faktiskt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:32
av TeslaTissel
Geni87 skrev:
Cnet har fått åka med i provbilar under testning i norra Sverige.
Den här provningen hade man ju gärna varit med på... Intressant info är att i den varianten som testades, som tydligen ska vara den "värst", sitter det en diffbroms i bak och man har även valt att ha två växlar i den bakre transmissionen.
Taycan_sweden.PNG
Verkar vara en riktigt bra artikel!
Tack Skall lusläsa den!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:37
av mjwahl
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Helt enig. För mig hade det känts jobbigt att byta till annat märke även om någon skulle släppa en bil som jag gillar bättre i framtiden.
Just Porsche och VW har jag usla erfarenheter av så de skulle bära emot lite extra. Den enda av alla de andra bilar jag haft där jag tycker service och kundhantering varit på Teslas nivå är Lexus (och tyvärr verkar ju elbilar från Lexus ligga väldigt långt bort...).
Tesla har verkligen varit usla på logistiken i samband med leveransen av treorna och jag lider med de som drabbats av inställda leveranser. Min uppfattning är dock att man har ambition och intention att göra rätt men att det blivit allmänt kaos med de stora volymerna. Intentionen att behandla mig väl som kund har helt saknats hos flera av de andra märkena.
Ja Porsche har jag bara erfarenhet av från ”pre-sale”, eftersom de var så trötta och inte ens verkade vilja sälja bilar så vände jag på klacken efter provkörning och skippade det.
Men ja, hos Tesla får man iaf känslan av att de vill göra mig nöjd även om saker ibland händer som inte alls är bra. Märks ju även om man går in i en Teslabutik i ett annat land och pratar med dem, om det då framkommer att man har en redan är det som att man köpt den av den butiken.
Även om Taycan känns väldigt intressant som bil (får ju se hur den är när den kommer dock) så är jag inte så sugen på den organisationen faktiskt.
I princip alla Teslaanställda jag har haft kontakt har visat ett genuint intresse och vilja till att göra mig nöjd som kund. Där ligger de, som någon nämnde, helt i nivå med Lexus. Problemet är att produkten har så mycket barnsjukdomar att totalupplevelsen blir pannkaka i alla fall. För mig personligen behöver bolaget rycka upp sig rejält på den punkten innan det blir fler Teslaköp.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:40
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
På vilket sett hanterar Tesla sina kunder dåligt? Tycker de hanterar sina kunder bättre än de övriga faktiskt, i var fall bättre än Audi, VW, BMW och Volvo som jag har erfarenhet av.
Helt okej att hylla andra märken, däremot bör man kanske inte bara sprida påhittade saker som fakta.
Det är bara att läsa trådarna här på forumet. Inställda leveranser, sena avbokningar, inga reservdelar/lång väntetid, "egenskap hos bilen". Dessa saker är fakta. Inget jag hittar på. Men det är klart, har man druckit kylarvätskan och aldrig haft bekymmer med sin Tesla så ser man inte detta som ett problem. Det är ju helt olika hur man upplever ett märkes kundvård. En del saker hos Tesla gillar jag verkligen, andra - not so much.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:47
av Legato
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
På vilket sett hanterar Tesla sina kunder dåligt? Tycker de hanterar sina kunder bättre än de övriga faktiskt, i var fall bättre än Audi, VW, BMW och Volvo som jag har erfarenhet av.
Helt okej att hylla andra märken, däremot bör man kanske inte bara sprida påhittade saker som fakta.
Det är bara att läsa trådarna här på forumet. Inställda leveranser, sena avbokningar, inga reservdelar/lång väntetid, "egenskap hos bilen". Dessa saker är fakta. Inget jag hittar på. Men det är klart, har man druckit kylarvätskan och aldrig haft bekymmer med sin Tesla så ser man inte detta som ett problem. Det är ju helt olika hur man upplever ett märkes kundvård. En del saker hos Tesla gillar jag verkligen, andra - not so much.
"Druckit kylarvätskan"? Du har verkligen en riktigt pissig attityd ibland. Detta är ett Teslaforum... Vill du beskylla oss Teslaägare för att vara idioter så föreslår jag att du gör det någon annanstans.
För övrigt fantastiskt att du som aldrig ägt en Tesla ändå bergfast uttalar dig om hur det är att äga en Tesla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:53
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:
Det är bara att läsa trådarna här på forumet. Inställda leveranser, sena avbokningar, inga reservdelar/lång väntetid, "egenskap hos bilen". Dessa saker är fakta. Inget jag hittar på. Men det är klart, har man druckit kylarvätskan och aldrig haft bekymmer med sin Tesla så ser man inte detta som ett problem. Det är ju helt olika hur man upplever ett märkes kundvård. En del saker hos Tesla gillar jag verkligen, andra - not so much.
Ja, då är ju alla märken ”kassa” enligt dig då du kommer hitta massvis av problem för alla märken om du läser på forum. Så om det är din definition av ”kass” så ja då är väl Tesla det också.
Sen kan man nog hitta värre problem det skrivs om än lite inställda leveranser även hos Tesla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 mar 2019 14:58
av Jeppe_E
Legato skrev:
"Druckit kylarvätskan"? Du har verkligen en riktigt pissig attityd ibland. Detta är ett Teslaforum... Vill du beskylla oss Teslaägare för att vara idioter så föreslår jag att du gör det någon annanstans.
För övrigt fantastiskt att du som aldrig ägt en Tesla ändå bergfast uttalar dig om hur det är att äga en Tesla.
Svårt det här med ironi. Vissa läser inlägg som fan läser bibeln. Jag har väl inte beskyllt någon för att vara en idiot? Sluta tolka in saker som jag inte skriver. Jag har heller inte uttalat mig om hur det är att äga en Tesla. Varför skulle jag göra det?
Men nu blev detta en sidodiskussion av en liten fjäder här pga att man jämförde äpplen och bävrar. Så jag släpper det nu, eftersom det knappast är en diskussion som skall föras i ett forum.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 01 apr 2019 11:28
av StefL
Referensen till "drinking the kool aid" har uppenbarligen gått någon förbi här ovan vilket lett till lite halvdålig stämning. Som bredvidbestående betraktare av diskussionen måste jag dock tillstå att översättningen av "kool aid" till "kylarvätska" var något långsökt.
Några nya mule-bilder som photoshoppats en smula som kan ses nedan. Är nog ganska nära sanningen hur bilen kommer se ut när den väl presenteras på Frankfurt, eller lite tidigare online.
Apropå priser och löften så går Taycan samma väg som övriga. Det skrevs en del om att basversionen skulle kosta 75000 dollar, men detta är såklart bara något som existerar i en fantasivärld.
Senaste info jag har är att en något billigare basversion (med bara bakhjulsdrift) kommer tidigast 2021. Det som blir först ut är tre versioner med fyrhjulsdrift där den billigaste i Sverige kommer att ha ett grundpris på 1,1-1,2MSEK och värstingen runt 1,6-1,7MSEK. Utrustningslistan kommer vara lång precis som vanligt för Porsche och Taycan blir inget undantag. Det jag har hört är att launch-versionen med "nödvändiga extra" kommer att ligga på 1,2-1,3MSEK och ska man ha allt på toppversionen närmar man sig 2MSEK. Dvs, den som ska accelerera under 3,5sek till 100km/h och ha mer tekniska hjälpmedel som standard (bakaxelstyrning, dynamiskt chassi, m.m.). Vill man ha keramiska bromsar kommer det kosta nästan 100k extra osv.
Intressant är dock att det ryktas om ett 105kWh batteripack så blir intressant att se vad Porsche väljer till lansering om det blir samma storlek på pack för alla modeller, eller om det blir olika storlekar. Hörde också av en som provsuttit i en prototyp att den är ganska liten inuti, vilket inte behöver vara något negativt i sig. Men bagageutrymme, sittplats osv kommer vara mer som Model 3 än Model S. Porsche har alltså en produkt här som hamnar i ett nytt segment, vilket i sig bara är trevligt.
Ska hur som helst bli riktigt spännande att se när det väl släpps på marknaden. Detta är helt klart den elbilen som jag personligen är mest intresserad av vid sidan av Tesla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 maj 2019 13:42
av HelectriC
kommer helt säkert bli en störtskön bil, men om man har lågt pris och mycket plats på sin priolista, så ska man nog leta efter nåt annat än en Porsche sedan. Bara att se på Panamera, varken billig eller stor inuti eller i bagaget.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 maj 2019 13:51
av Verdi
Så prestandaversionen blir ungefär lika snabb som en Model 3 Performance. Fast till dubbla priset?
Jo, jag fattar. Det är en Porsche och allt det där. Men ändå.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 maj 2019 14:02
av taliz
Verdi skrev:
Så prestandaversionen blir ungefär lika snabb som en Model 3 Performance. Fast till dubbla priset?
Jo, jag fattar. Det är en Porsche och allt det där. Men ändå.
Dom vill väl att avgasbilarna skall vara fortsatt konkurrenskraftiga.
Om Taycan var mkt snabbare än vanliga Panamera så dödar det nog efterfrågan på toppmodellerna av den.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 maj 2019 15:14
av Geni87
taliz skrev:
Verdi skrev:
Så prestandaversionen blir ungefär lika snabb som en Model 3 Performance. Fast till dubbla priset?
Jo, jag fattar. Det är en Porsche och allt det där. Men ändå.
Dom vill väl att avgasbilarna skall vara fortsatt konkurrenskraftiga.
Om Taycan var mkt snabbare än vanliga Panamera så dödar det nog efterfrågan på toppmodellerna av den.
Den verkar vinna den interna tävligen iaf.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 maj 2019 09:58
av helix
Lite mer info om Taycan i den här videon. Man får också se baksätet testas, vilket jag inte sett tidigare. Det ser onekligen ut att vara trångt där bak och här visas det tydligt att bilen är mycket mindre än Panamera. Storleksmässigt verkar Taycan kvala mer in som en Model 3, vilket även gäller öppningen av bakluckan som vi sett på tidigare bilder.