Sida 10 av 14
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 31 dec 2020 21:48
av Kriper
Har ställt bilen nära huset uppkopplad på wifi för att få senaste uppdateringen. Inget händer. Jag är beredd! Men samtidigt börjar jag misströsta. Kommer våra 85 kW bilar att uppdateras? Hmm...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 31 dec 2020 22:06
av chry252
Kriper skrev:Har ställt bilen nära huset uppkopplad på wifi för att få senaste uppdateringen. Inget händer. Jag är beredd! Men samtidigt börjar jag misströsta. Kommer våra 85 kW bilar att uppdateras? Hmm...

Du får nog din nyårspresent, detta år eller nästa!

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 31 dec 2020 22:20
av Kriper
chry252 skrev:Kriper skrev:Har ställt bilen nära huset uppkopplad på wifi för att få senaste uppdateringen. Inget händer. Jag är beredd! Men samtidigt börjar jag misströsta. Kommer våra 85 kW bilar att uppdateras? Hmm...

Du får nog din nyårspresent, detta år eller nästa!

Vilket år som helst!

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 31 dec 2020 22:24
av Kriper
BrooklynS skrev:Ja men min poäng är ju att det mycket väl också kan vara ANNAT som kom vid samma uppdatering, exempelvis hur batterivärmen beter sig osv osv osv. För att utesluta detta måste man jämföra med faktisk temperatur osv.
Mycket halmgubbespekulationer här också. Har du ägt en MS? Eller ska du fortsätta att tro? Annars tycker jag att du kan hålla dig till att kommentera M3-fora för dina erfarenheter är inte relevanta här. Puss i ljumsken, gubben.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 31 dec 2020 22:27
av BrooklynS
Undanbeder mig dylika fånigheter särskilt som du också skriver i model 3-forumet.
Det är oftast ganska smart att försöka hålla sig till fakta och försöka ta reda på dessa ifall de inte är förefintliga. Halmgubbe är något helt annat.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 31 dec 2020 22:29
av Kriper
förefintliga? Har du tutat i laskan?
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 31 dec 2020 23:07
av Tars
Kriper skrev:Har ställt bilen nära huset uppkopplad på wifi för att få senaste uppdateringen. Inget händer. Jag är beredd! Men samtidigt börjar jag misströsta. Kommer våra 85 kW bilar att uppdateras? Hmm...

Det är torsdag, så inget är omöjligt
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 00:40
av Bernando
Kriper skrev:förefintliga? Har du tutat i laskan?
Året är inte ens en timme gammalt och jag har redan fått lära mig ett nytt ord
https://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/s ... 6refintlig
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 11:33
av frippe
BrooklynS skrev:
Jag tror säkert att Tesla valt att dra ned maxhastigheten på de bilar som laddat massor på SuC- inte minst borde väl Taxi Stockholm kunna vidimera detta? Vad maxar deras bilar på nuförtiden?
Skulle vilja se en beskrivning på vad som menas med massor laddat på SuC.
Vi har haft bilen i snart tre år, den hade gått 3000mil på 2,5 år innan vi köpte den, nu gått 7700mil. Sedan dess har 34% av laddningarna, 3,69 MWh laddats på SuC vid totalt ca 150 tillfällen. Den har gått tre resor ned i Europa med mycket koncentrerad SuC just då. Inte mycket i år med tanke på restriktioner och pandemi.
Skulle det räknas som massor laddat på SuC och därför behöva minska laddeffekten får nog användande av bil definieras om.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 11:54
av BrooklynS
Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 11:55
av Jwe
Intressant info!
Min bil hann köras ca 19 000 mil innan Tesla upptäckte att batterierna inte tål snabbladdning.
Själv har jag dessförinnan inte upplevt att batteriet varit dåligt. Tvärtom, mindre degeneration än förväntat.
Sett till det borde din bil ha många mil o SuC kvar innan behov av nedsättning av laddhastigheten, vad nu Tesla finner sig motiverade att göra denna drastiska förändring av våra bilar (motivet avslöjar de ej då det sannolikt skulle utlösa omfattande garantiåtgärder och kanske punktera hela elbilsmarknaden) så måste de vara riktigt oroliga när de gör det med sådan marginal.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 13:38
av frippe
BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 14:38
av BrooklynS
Jag missade inte det, jag tror absolut dig. Men jag är inte säker på att det är ENDA anledningen. Tesla har en lite ng historia av påståenden från verkstadspersonalen som vid närmare syning bottnar i att de inte heller har information...
Därför vore det väldigt intressant att se hur temperaturerna var innan uppdatering och efter uppdatering. Om det visar sig att de strypt laddeffekten just vid låga temperaturer (under 40-45 grader) men inte på högre, dvs där batterivärmen fått jobba i kanske 35-40 min under landsvägskörning då är det ju ett helt annat läge och kan hanteras med handhavande. Då har man kakan kvar OCH kan äta den.
Vidare verkar det ologiskt att Tesla väljer ut vissa bilar oavsett miltal och bara stryper dem utan vidare. Och lika ologiskt - släpper på vissa andra igen.
Därför vore det mycket intressant att fråga hur taxibilarna i Sthlm laddar, detta så de ofta gått mycket långt och i princip bara laddar på SuC sedan nya...
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 15:14
av Svenssons
frippe skrev:BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
Strypningen som gjordes 2017 gällde enbart 90-batteripacken (med typ H har jag för mig). Mitt batteripack är drabbat av detta. Förändringen av laddkurvan då innebar ca 5 minuters längre laddtid för 10-80%. Kemin som används i cellerna för 90kW var visst inte lika bra som de i tex 85-pack.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 16:24
av A76
Svenssons skrev:frippe skrev:BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
Strypningen som gjordes 2017 gällde enbart 90-batteripacken (med typ H har jag för mig). Mitt batteripack är drabbat av detta. Förändringen av laddkurvan då innebar ca 5 minuters längre laddtid för 10-80%. Kemin som används i cellerna för 90kW var visst inte lika bra som de i tex 85-pack.
Min 2015 70D är definitivt också drabbad.. Köpte den begagnad så vet inte hur mycket första ägaren laddade på SuC men jag laddar absoluta majoriteten hemma.. Så mitt batteri är knappast strypt pga mycket SuC..
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 16:26
av frippe
Svenssons skrev:frippe skrev:BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
Strypningen som gjordes 2017 gällde enbart 90-batteripacken (med typ H har jag för mig). Mitt batteripack är drabbat av detta. Förändringen av laddkurvan då innebar ca 5 minuters längre laddtid för 10-80%. Kemin som används i cellerna för 90kW var visst inte lika bra som de i tex 85-pack.
Denna nedsättning kom våren 2019 med uppdatering 2019.20.4.2. Finns en annan uppdatering strax före som reducerade räckvidden något. Se:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 16:27
av frippe
BrooklynS skrev:Jag missade inte det, jag tror absolut dig. Men jag är inte säker på att det är ENDA anledningen. Tesla har en lite ng historia av påståenden från verkstadspersonalen som vid närmare syning bottnar i att de inte heller har information...
Därför vore det väldigt intressant att se hur temperaturerna var innan uppdatering och efter uppdatering. Om det visar sig att de strypt laddeffekten just vid låga temperaturer (under 40-45 grader) men inte på högre, dvs där batterivärmen fått jobba i kanske 35-40 min under landsvägskörning då är det ju ett helt annat läge och kan hanteras med handhavande. Då har man kakan kvar OCH kan äta den.
Vidare verkar det ologiskt att Tesla väljer ut vissa bilar oavsett miltal och bara stryper dem utan vidare. Och lika ologiskt - släpper på vissa andra igen.
Därför vore det mycket intressant att fråga hur taxibilarna i Sthlm laddar, detta så de ofta gått mycket långt och i princip bara laddar på SuC sedan nya...
Då är den stora frågan om dessa data finns lagrade någonstans, eller om de måste laddas ned samtidigt som bilen laddas?
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 16:27
av Svenssons
A76 skrev:Svenssons skrev:frippe skrev:BrooklynS skrev:Exakt, är det då inte rimligt att det faktiskt beror på något annat, åtminstone delvis?
Gissar att du missade mitt inlägg på förra sidan i denna tråden?
Företrädare för Tesla har vid en direkt fråga från mig sagt att de har begränsat laddeffekten på flera bilar, bl.a. min.
Strypningen som gjordes 2017 gällde enbart 90-batteripacken (med typ H har jag för mig). Mitt batteripack är drabbat av detta. Förändringen av laddkurvan då innebar ca 5 minuters längre laddtid för 10-80%. Kemin som används i cellerna för 90kW var visst inte lika bra som de i tex 85-pack.
Min 2015 70D är definitivt också drabbad.. Köpte den begagnad så vet inte hur mycket första ägaren laddade på SuC men jag laddar absoluta majoriteten hemma.. Så mitt batteri är knappast strypt pga mycket SuC..
Mycket möjligt att den är men strypningen som det pratas om i början av 2017 gällde enbart 90-batteripacken.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 17:08
av BrooklynS
Ja ni ser ju att det inte är så enkelt som många verkar tro...
Ingen som kör Teslafi och kan jämföra före och efter?
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 18:23
av Kriper
Särskilt när det som presenteras baseras på anektdoter och spekulationer förutom det som Tesla bekräftat, att de 2019 begränsade laddningen på SuC för äldre bilar och att många med 90 och 100-batterier runt om världen vittnar om att den har återställts i och med Holiday update.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 18:34
av Jwe
@BrooklynS:
Man blir ju blivit kopplad till olika handläggare hos Tesla pga deras märkliga organisation varvid man varje gång får en föreläsning om att laddhastighet beror på många faktorer.
När man förklarar att man kört över 25 000 mil i Teslor och är väl förtrogen med detta överger de sedan sommaren 2020 snabbt den inövade föreläsningen och erkänner att det beror på uppdateringen.
Till förvirringen hör att med största sannolikhet är det sant som flera representanter för Tesla angivit: de fick ingen information om nedsättningen utan fick först via kunder och egen erfarenhet kännedom om att något hänt.
Även sverigechefen för servicenheten hos Tesla påstod hösten 2020 att han inte hade kännedom om fenomenet utan bad att få återkomma efter att ha informerat sig.
Återkom med besked om att bilarna är via uppgraderingen hösten 2019 reducerade vad gäller laddhastigheten för att skydda batterierna då de ej tål snabbladdning.
Varför plötsligt?
Man avslöjar ej heller vid vilken laddmängd algoritmen slår till och begränsningen aktiveras.
(Tyvärr så minns jag inte värdet som en norsktalande handläggare angav då han febr 2020 on line mätte bilens egenskaper under tiden som jag laddade på SuC, där han kunde konstatera att batteriet hade rätt temperatur och laddade helt enligt det nya protokollet. Jag vill dock minnas att jag tänkte att det var förfärande lågt värde och att jag sannolikt redan snabbladdat minst dubbelt så mycket via SuC.)
Då detta värde är hemligt och sannolikt lågt har det inte varit intressant att få batteriet utbytt då det nya skulle vid min normala användning snabbt bli föremål för nedgradering.
Om värdet var känt, acceptabelt högt och priset för bytet ok , skulle jag starkt överväga det.
Att Tesla inte erbjuder detta öppet och rakt beror sannolikt på att man då genast har svårt att dra en linje mellan garantianspråk och byte pga normal förslitning och denna diskussion skulle behöva föras med väldigt många teslaägare nu och i framtiden.
Att nedgraderingen av laddhastigheten numera är erkänd av Tesla är du ”BrooklynS” väl medveten om efter att du varit flitig deltagare av tråden ”Konsumenträtt.......”
som under den kanske olyckliga rubriken inte avslöjar innehållet men som behandlar just detta problem med laddhastigheten.
Ljuset i tunneln är de antydningar om att senaste uppdateringen kanske återställer laddhastigheten.
Är det så? Vi har inte fått några verkligt bekräftande av detta vad jag kan se.
Om så är fallet är det medvetet ändrat eller är det en bugg i programvaran, dvs helt enkelt så att man missat att ta med algoritmen för nedsättning av laddhastigheten?
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 18:37
av frippe
BrooklynS skrev:Ja ni ser ju att det inte är så enkelt som många verkar tro...
Ingen som kör Teslafi och kan jämföra före och efter?
Tror inte det går att se temperatur på batteriet i teslafi. Jag lyckas inte men har å andra sidan ingen prenumeration längre så kanske är begränsad.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 19:08
av BrooklynS
Nä jag dubbelkollade nu, tyvärr ser man inte temperaturen på batteriet. Man måste nog använda en såndär OBD-läsare som Teslabjørn kör med.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 19:24
av Kriper
BrooklynS skrev:Nä jag dubbelkollade nu, tyvärr ser man inte temperaturen på batteriet. Man måste nog använda en såndär OBD-läsare som Teslabjørn kör med.
Detta är pudelns kärna. Att Tesla duckar och ger ut information som kan tolkas på olika sätt resulterar i att ägare känner sig tvingade att lära upp sig själva, köpa testutrustning och själva diagnostisera bilen. Ett arbete som Tesla själva borde erbjuda i syfte att räta ut frågetecken och för att minska ryktesspridningen.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 01 jan 2021 20:01
av BrooklynS
Det håller jag helt med om!
Dock fortfarande intressant att VETA eftersom förändringar inträdde ungefär samtidigt även vad gäller förvärmning osv.
Tesla borde inte ducka frågorna eftersom osäkerhet inte är bra för varumärket.