Sida 10 av 17
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 08:38
av wannabee
Och hur kan Polestar ha billig service och Volvo dyr service?
Edit: Jaha Volvon var laddhybrid, ja de har ju mest servicebehov av alla bilar!
Jag tänker satsa på en Tesla och serva själv, då har det inte så stor betydelse att det är långt till Teslas verkstäder. (Om man inte har får ett måndagsexemplar) och garantin gäller ändå.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 08:44
av mikebike
Jag skulle absolut kunna tänka mig en Polestar, trots tvådelat baksäte.
Men då måste den gå att snabbladda med minst 150 kW minst var tjugonde mil mellan Göteborg-Stockholm-Sundsvall på ett smidigt sätt till en rimlig kostnad. Detta är en dealbreaker för mig som inte kan ladda hemma och endast med 3,7 kW på jobbet.
Enligt Teknikens värld är Polestar 2 den bästa bilen att köra, men Tesla Model 3 den bästa bilen att leva med. Då har de ändå utgått från att man kan ladda hemma.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 08:49
av mikebike
wannabee skrev:Och hur kan Polestar ha billig service och Volvo dyr service?
Edit: Jaha Volvon var laddhybrid, ja de har ju mest servicebehov av alla bilar!
Jag tänker satsa på en Tesla och serva själv, då har det inte så stor betydelse att det är långt till Teslas verkstäder. (Om man inte har får ett måndagsexemplar) och garantin gäller ändå.
Jag bad om en offert på en XC40 P8, d.v.s. elbilen, och då frågade de om offerten skulle inkludera serviceavtal.
Hur mycket skulle det kosta då?
"Troligen 400 kr/månad"
Va, det är lika mycket som för min sexcylindriga bensinbil! Tesla byter bara bromsvätska vartannat år.
"Jag har kollat lite, troligen blir det service vartannat år och 200 kr/månad"
Volvo tjänar mycket pengar på service....
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 08:58
av HelectriC
intressant att XC40 har så dyr service när den är 0kr på en PS2

Är ju i grund samma bil.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 11:15
av Tellus
Det mestmotor skriver om driftsäkerhet och kvalitè på 3an tror jag mest är gamla skrönor
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -uk-award/
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 13:55
av Credde
Mon inte, att Polestar 2 hade fått fler stjärnor under säkerhet om den hade varit Euro NCAP testat, då hade det kanske varit dött mellan de två i slutändan. Åt andra sidan har Tesla väl inte dålig driftsäkerhet, tvärtom. Dom har dålig byggkvalité.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 14:08
av HelectriC
det är som att jämföra två fossilbilar, tex en Audi A4 med en BMW 3-serie. Vissa gillar den ena och några gillar den andra, båda två är bra. Det handlar mycket om vad man är intresserad av för parametrar/funktioner på bil.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 14:21
av BrooklynS
HelectriC skrev:det är som att jämföra två fossilbilar, tex en Audi A4 med en BMW 3-serie. Vissa gillar den ena och några gillar den andra, båda två är bra. Det handlar mycket om vad man är intresserad av för parametrar/funktioner på bil.
Det handlar också om att de flesta motorjournalister/tidningar inte vill stöta sig med stora annonsörer. Därför skriver man ingenting dåligt även om det faktiskt är det, utan det handlar om att "alla är bra fast på olika vis"...
I verkligheten, med ett gediget track record, så vet ju den insatte att vissa märken levererar väldigt mycket problem och att de i broschyren framhävda egenskaperna ofta i stort lyser med sin frånvaro.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 14:37
av martinot
HelectriC skrev:Just gränssnittet är nog strået vassare i PS2 eftersom man i stort sett kan röststyra allt. Däremot är skärmen mindre, det var väl vad jag skrev. Jag påstår att de ligger på en delad förstaplats, men det kan ju debatteras i evighet, jag bara skriver mina synpunkter och erfarenheter.
Har hört bägge delar, både de som föredrar skärmen/gränssnittet i PS2, och de som föredrar det i Tesla. Nu har jag tyvärr inte hunnit att testa användargränssnittet i PS2:an, men verkar dock som de flesta tycker att användargränssnittet i Tesla är lite bättre. Mest pga. att det är lite mer utvecklat och raffinerat (kommer säkert rättas till med uppdateringar på PS2 med tiden), men även att det känns mer integrerat med bilens funktioner. Den kritik som många ger till användargränssnittet i PS2 är att det är mer knapptryckningar, och att det mesta är appcentrerat. Dvs. styrningen av bilen hos PS2 fungerar mer som en telefon (där man typiskt måste hoppa in och ut ur en massa appar), medans Teslan fungerar mer som i bilar (fast med modern touch) där allt är mer översiktligt och integrerat med varandra. Tex. att du på skärmen samtidigt kan ha halva kartan i överdelen, och undre halvan till att styra radio, poddar eller musik. Eller klimat, etc. PS2 verkar få av många kritik för att man för så grundläggande funktioner kräver att man går in och ur en massa appar (= tar längre tid med mer knapptryckningar, och mindre överskådligt).
Det som infotainment i PS2 dock får mycket bättre kritik för (av de flesta återigen) är att man å andra sidan kan få mycket mer uppdaterade appar som tex. Spotify (som jag själv tycker är gammal och dåligt uppdaterad i Tesla). Är ju klart positivt att man även kan i framtiden enklare installera nya appar i PS2 tack vare grunden i Android.
Så skall man sammanfatta de + och - jag hört om infotainment mellan Tesla och PS2 är följande:
Tesla: + för ett bättre och för bilar mycket mer genomtänkt användargränssnittet, och större översiktlighet över bilens alla funktioner.
PS2: + för basen med Android, och att man kan med det få snabbare uppdaterade appar, och även möjlighet att själv installera helt nya.
Finns garanterat de som har andra synpunkter, men de flesta verkar komma med ungefär i huvuddrag liknande kommentarer som ovan.
Men skall själv komma loss någon dag och testa själv, och bilda mig en egen uppfattning (vilket alla bör göra tycker jag, som skall köpa ny bil).
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 14:55
av BrooklynS
Jag tror ju inte att Teslas infotainment kommer att stå helt stilla i utvecklingen heller... Dock har de ju fokuserat på viktigare frågor vilket vi nog skall vara glada för.
Bara det att KUNNA använda Spotify är ju grymt, det verkar folk inte tänka på. Och man har alltid alternativet att köra det genom telefonen om man vill använda sig av mer avancerade funktioner.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 15:07
av mikebike
Jag vill ha en del information "rakt fram", d.v.s. i en display framför ratten eller som HUD. Nej, det är inte bara av gammal vana....
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 15:16
av HelectriC
martinot skrev:HelectriC skrev:Just gränssnittet är nog strået vassare i PS2 eftersom man i stort sett kan röststyra allt. Däremot är skärmen mindre, det var väl vad jag skrev. Jag påstår att de ligger på en delad förstaplats, men det kan ju debatteras i evighet, jag bara skriver mina synpunkter och erfarenheter.
Har hört bägge delar, både de som föredrar skärmen/gränssnittet i PS2, och de som föredrar det i Tesla. Nu har jag tyvärr inte hunnit att testa användargränssnittet i PS2:an, men verkar dock som de flesta tycker att användargränssnittet i Tesla är lite bättre. Mest pga. att det är lite mer utvecklat och raffinerat (kommer säkert rättas till med uppdateringar på PS2 med tiden), men även att det känns mer integrerat med bilens funktioner. Den kritik som många ger till användargränssnittet i PS2 är att det är mer knapptryckningar, och att det mesta är appcentrerat. Dvs. styrningen av bilen hos PS2 fungerar mer som en telefon (där man typiskt måste hoppa in och ut ur en massa appar), medans Teslan fungerar mer som i bilar (fast med modern touch) där allt är mer översiktligt och integrerat med varandra. Tex. att du på skärmen samtidigt kan ha halva kartan i överdelen, och undre halvan till att styra radio, poddar eller musik. Eller klimat, etc. PS2 verkar få av många kritik för att man för så grundläggande funktioner kräver att man går in och ur en massa appar (= tar längre tid med mer knapptryckningar, och mindre överskådligt).
Det som infotainment i PS2 dock får mycket bättre kritik för (av de flesta återigen) är att man å andra sidan kan få mycket mer uppdaterade appar som tex. Spotify (som jag själv tycker är gammal och dåligt uppdaterad i Tesla). Är ju klart positivt att man även kan i framtiden enklare installera nya appar i PS2 tack vare grunden i Android.
Så skall man sammanfatta de + och - jag hört om infotainment mellan Tesla och PS2 är följande:
Tesla: + för ett bättre och för bilar mycket mer genomtänkt användargränssnittet, och större översiktlighet över bilens alla funktioner.
PS2: + för basen med Android, och att man kan med det få snabbare uppdaterade appar, och även möjlighet att själv installera helt nya.
Finns garanterat de som har andra synpunkter, men de flesta verkar komma med ungefär i huvuddrag liknande kommentarer som ovan.
Men skall själv komma loss någon dag och testa själv, och bilda mig en egen uppfattning (vilket alla bör göra tycker jag, som skall köpa ny bil).
Ja, det tror jag är det bästa. Blir lite haltande att jämföra med grundlag i vad andra skriver, egen erfarenhet är bäst!
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 15:40
av taliz
HelectriC skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:Just gränssnittet är nog strået vassare i PS2 eftersom man i stort sett kan röststyra allt. Däremot är skärmen mindre, det var väl vad jag skrev. Jag påstår att de ligger på en delad förstaplats, men det kan ju debatteras i evighet, jag bara skriver mina synpunkter och erfarenheter.
Har hört bägge delar, både de som föredrar skärmen/gränssnittet i PS2, och de som föredrar det i Tesla. Nu har jag tyvärr inte hunnit att testa användargränssnittet i PS2:an, men verkar dock som de flesta tycker att användargränssnittet i Tesla är lite bättre. Mest pga. att det är lite mer utvecklat och raffinerat (kommer säkert rättas till med uppdateringar på PS2 med tiden), men även att det känns mer integrerat med bilens funktioner. Den kritik som många ger till användargränssnittet i PS2 är att det är mer knapptryckningar, och att det mesta är appcentrerat. Dvs. styrningen av bilen hos PS2 fungerar mer som en telefon (där man typiskt måste hoppa in och ut ur en massa appar), medans Teslan fungerar mer som i bilar (fast med modern touch) där allt är mer översiktligt och integrerat med varandra. Tex. att du på skärmen samtidigt kan ha halva kartan i överdelen, och undre halvan till att styra radio, poddar eller musik. Eller klimat, etc. PS2 verkar få av många kritik för att man för så grundläggande funktioner kräver att man går in och ur en massa appar (= tar längre tid med mer knapptryckningar, och mindre överskådligt).
Det som infotainment i PS2 dock får mycket bättre kritik för (av de flesta återigen) är att man å andra sidan kan få mycket mer uppdaterade appar som tex. Spotify (som jag själv tycker är gammal och dåligt uppdaterad i Tesla). Är ju klart positivt att man även kan i framtiden enklare installera nya appar i PS2 tack vare grunden i Android.
Så skall man sammanfatta de + och - jag hört om infotainment mellan Tesla och PS2 är följande:
Tesla: + för ett bättre och för bilar mycket mer genomtänkt användargränssnittet, och större översiktlighet över bilens alla funktioner.
PS2: + för basen med Android, och att man kan med det få snabbare uppdaterade appar, och även möjlighet att själv installera helt nya.
Finns garanterat de som har andra synpunkter, men de flesta verkar komma med ungefär i huvuddrag liknande kommentarer som ovan.
Men skall själv komma loss någon dag och testa själv, och bilda mig en egen uppfattning (vilket alla bör göra tycker jag, som skall köpa ny bil).
Ja, det tror jag är det bästa. Blir lite haltande att jämföra med grundlag i vad andra skriver, egen erfarenhet är bäst!
Du har väl inte testat Model 3 heller?
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 16:07
av HelectriC
Det har jag aldrig påstått heller. Jag jämför med Teslas infotainmentsystem i Model S.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 16:16
av martinot
HelectriC skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:Just gränssnittet är nog strået vassare i PS2 eftersom man i stort sett kan röststyra allt. Däremot är skärmen mindre, det var väl vad jag skrev. Jag påstår att de ligger på en delad förstaplats, men det kan ju debatteras i evighet, jag bara skriver mina synpunkter och erfarenheter.
Har hört bägge delar, både de som föredrar skärmen/gränssnittet i PS2, och de som föredrar det i Tesla. Nu har jag tyvärr inte hunnit att testa användargränssnittet i PS2:an, men verkar dock som de flesta tycker att användargränssnittet i Tesla är lite bättre. Mest pga. att det är lite mer utvecklat och raffinerat (kommer säkert rättas till med uppdateringar på PS2 med tiden), men även att det känns mer integrerat med bilens funktioner. Den kritik som många ger till användargränssnittet i PS2 är att det är mer knapptryckningar, och att det mesta är appcentrerat. Dvs. styrningen av bilen hos PS2 fungerar mer som en telefon (där man typiskt måste hoppa in och ut ur en massa appar), medans Teslan fungerar mer som i bilar (fast med modern touch) där allt är mer översiktligt och integrerat med varandra. Tex. att du på skärmen samtidigt kan ha halva kartan i överdelen, och undre halvan till att styra radio, poddar eller musik. Eller klimat, etc. PS2 verkar få av många kritik för att man för så grundläggande funktioner kräver att man går in och ur en massa appar (= tar längre tid med mer knapptryckningar, och mindre överskådligt).
Det som infotainment i PS2 dock får mycket bättre kritik för (av de flesta återigen) är att man å andra sidan kan få mycket mer uppdaterade appar som tex. Spotify (som jag själv tycker är gammal och dåligt uppdaterad i Tesla). Är ju klart positivt att man även kan i framtiden enklare installera nya appar i PS2 tack vare grunden i Android.
Så skall man sammanfatta de + och - jag hört om infotainment mellan Tesla och PS2 är följande:
Tesla: + för ett bättre och för bilar mycket mer genomtänkt användargränssnittet, och större översiktlighet över bilens alla funktioner.
PS2: + för basen med Android, och att man kan med det få snabbare uppdaterade appar, och även möjlighet att själv installera helt nya.
Finns garanterat de som har andra synpunkter, men de flesta verkar komma med ungefär i huvuddrag liknande kommentarer som ovan.
Men skall själv komma loss någon dag och testa själv, och bilda mig en egen uppfattning (vilket alla bör göra tycker jag, som skall köpa ny bil).
Ja, det tror jag är det bästa.
Blir lite haltande att jämföra med grundlag i vad andra skriver, egen erfarenhet är bäst!
Absolut!
Skall dessutom bli grymt kul att testa PS2 (har faktiskt jobbat med några funktioner, men inte i infotainment). Tror det absolut är en av de bästa elbilarna på marknaden just nu, i M3-klass.
Alltid bra att testa själv, och är väl det jag reagerat på att du själv inte testat M3 innan du köpte, och inte heller med take på alla trådar du jämfört PS2 med M3, och långt mycket mer än endast infotainment.
Till mitt eget "försvar" så hade jag absolut testat PS2 om den fanns för 1,5 år sedan när jag behövde skaffa ny bil.
Utan tvekan. Men är ju mest aktuellt att testa just när man står inför beslut att köpa nytt (har 1,5 år tills det är aktuellt för oss gällande byte av elbil, näst på tur är att byta vår ICE-Merca mot ny ICE nästa år, eller möjligen hybrid).
Men pappa skall byta bil nästa är och är intresserad av elbil, och även om PS2 (liksom M3) är kanske lite för dyr, så skall jag ändå få honom att överväga PS2 innan beslut.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 16:23
av HelectriC
Jag kan inte se att jag jämfört M3 med PS2 någonstans där just erfarenhet med bilen krävs. Att jämföra tex rattvärme eller inte rattvärme eller sparköppning eller inte av bagagelucka behöver man ju inte köra bilen för att uttala sig om. Men körkänsla tex måste man ju just köra för att uttala sig, därför har jag inte heller uttalat mig om sådana punkter.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 17:25
av martinot
HelectriC skrev:Jag kan inte se att jag jämfört M3 med PS2 någonstans där just erfarenhet med bilen krävs.
Inte jag heller.

Var bara extremt helfestligt att
just du tryckte på vikten att testa själv de bilar man diskuterar, men så har du själv inte ens testat M3. Tyckte det var festligt, och en viss ironi (för att vara lite mer diplomatisk).

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 17:40
av holden
Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 17:45
av martinot
holden skrev:Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Tycker den verkar ha många trevliga egenskaper, och byggkvaliteten sägs av många vara högre (något jag önskar att Tesla kunde förbättra).
Men utan att ha testat PS2, så tror jag ändå att du rent logiskt och rationellt säkert kan ha mycket rätt i mycket när man endast jämför fakta och siffror (men bilar är ju mycket mer än så). Men på vissa punkter är det ju även rent rationellt en klar fördel PS2 mot M3, som tex. belysningsalternativen. Synd att Tesla inte har något liknande (hade varit helt OK som tillval för extra kostnad).
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 18:01
av HelectriC
holden skrev:Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Objektivt på det som absolut är så uppenbart som det kan bli, nämligen utseendet så vinner ju PS2 alla dagar i veckan för mig! M3 är helt omöjlig för MIG, den ser ut som en groda med polotröja, jag kan inte köra runt i något sådant. Men för DIG så kanske det är tvärtom. Därför blir det väldigt komiskt att säga att inget talar för PS2. När man i tillägg har en hel del funktioner som M3 helt enkelt inte har, så förstärker det ju bara faktum att det definitivt rent objektivt sett är mycket som talar för PS2.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 18:03
av HelectriC
martinot skrev:HelectriC skrev:Jag kan inte se att jag jämfört M3 med PS2 någonstans där just erfarenhet med bilen krävs.
Inte jag heller.

Var bara extremt helfestligt att
just du tryckte på vikten att testa själv de bilar man diskuterar, men så har du själv inte ens testat M3. Tyckte det var festligt, och en viss ironi (för att vara lite mer diplomatisk).

Jasså? Jag är ju helt tydlig med att jag inte kört M3 och jag sätter inte heller någon bedömning på det man behöver ha kört den för att veta något om.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 18:06
av holden
martinot skrev:holden skrev:Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Tycker den verkar ha många trevliga egenskaper, och byggkvaliteten sägs av många vara högre (något jag önskar att Tesla kunde förbättra).
Men utan att ha testat PS2, så tror jag ändå att du rent logiskt och rationellt säkert kan ha mycket rätt i mycket när man endast jämför fakta och siffror (men bilar är ju mycket mer än så). Men på vissa punkter är det ju även rent rationellt en klar fördel PS2 mot M3, som tex. belysningsalternativen. Synd att Tesla inte har något liknande (hade varit helt OK som tillval för extra kostnad).
Jag tror det är väldigt få som väljer bil efter belysningsalternativ. Jämför man tunga parametrar som räckvidd, prestanda och laddnätverk och ändå väljer PS2 så är det mer ett känslomässigt än rationellt val, anser jag. Byggkvalitet är ju också en fråga om upplevelse, av allt att döma håller Teslorna bra trots deras skenbara bräcklighet.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 18:07
av martinot
HelectriC skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:Jag kan inte se att jag jämfört M3 med PS2 någonstans där just erfarenhet med bilen krävs.
Inte jag heller.

Var bara extremt helfestligt att
just du tryckte på vikten att testa själv de bilar man diskuterar, men så har du själv inte ens testat M3. Tyckte det var festligt, och en viss ironi (för att vara lite mer diplomatisk).

Jasså? Jag är ju helt tydlig med att jag inte kört M3 och jag sätter inte heller någon bedömning på det man behöver ha kört den för att veta något om.
Nja, inte såååå tydligt som du vill hävda nu... Fick redan på det av en annan postare i tråden som upplyste om att du inte ens testkört M3!
Var, med tanke på alla dina jämförelser, helt 100% övertygad om att du åtminstone testkört M3 (även om jag inte var säker på att du ägt en).
Lite nyfiken (förutom din dubbelmoral i din rekommendation till
alla andra att de bör testa bilar de diskuterar);
varför har du inte själv testat M3 innan du köpte PS2?
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 18:11
av Anderzzon
Om lite drygt ett år går leasingen ut på vår Leaf och just nu är huvudspåret Model 3 eller PS2. Anledningen till att byta upp oss till en så dyr bil skulle till stor del vara så att vi skulle kunna göra långresor med bilen. Jag tycker verkligen PS2 verkar väldigt schysst (har bara provsuttit än så länge) och jag försöker hitta anledningar till att välja den framför Model 3. Men eftersom ett köp av någon av dessa skulle innebära att vi stretchar smärtgränsen för vad en bil får kosta rätt rejält, blir det nog en Model 3 trots allt. Med jämförbar utrustning är Polestaren dyrare och eftersom långresor som sagt är huvudanledningen till ett köp får Teslan många extrapoäng där.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 16 okt 2020 18:16
av HelectriC
holden skrev:martinot skrev:holden skrev:Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Tycker den verkar ha många trevliga egenskaper, och byggkvaliteten sägs av många vara högre (något jag önskar att Tesla kunde förbättra).
Men utan att ha testat PS2, så tror jag ändå att du rent logiskt och rationellt säkert kan ha mycket rätt i mycket när man endast jämför fakta och siffror (men bilar är ju mycket mer än så). Men på vissa punkter är det ju även rent rationellt en klar fördel PS2 mot M3, som tex. belysningsalternativen. Synd att Tesla inte har något liknande (hade varit helt OK som tillval för extra kostnad).
Jag tror det är väldigt få som väljer bil efter belysningsalternativ. Jämför man tunga parametrar som räckvidd, prestanda och laddnätverk och ändå väljer PS2 så är det mer ett känslomässigt än rationellt val, anser jag. Byggkvalitet är ju också en fråga om upplevelse, av allt att döma håller Teslorna bra trots deras skenbara bräcklighet.
Om du sätter dig in en PS2 och i en M3, så är det två komplett skilda världar. Det kan ju inte vara så svårt att förstå att en del gillar det ena och en del det andra? Om bilen gör 0-100 på 4,1 eller 3,7, spelar nog inte så extremt stor roll för de flesta. Tunga parametrar till PS2 fördel kan ju tex vara bagageluckan, som är betydligt mer praktisk än brevinkastet i M3. Att kunna dra 1500kg kan för vissa också vara en tung parameter, så det blir nog lite för enkelt att säga att räckvidd och SuC är det enda viktiga.