Sida 10 av 11
Re: Servicehelvetet
Postat: 19 jul 2021 20:28
av OfarligTesla
Måste säga att jag tycker servicen är rätt bra nu, hade den inne för fix av något som skramlade vid leverans och de jobbade hela dagen med den, fick lånebil. Tyvärr kom ljudet tillbaka efter 10 mil men det är ju svårt för dem att veta att det inte var helt löst när det försvunnit efter deras fix.
Idag så smällde något till i bilen och den stendog efter supercharging, laddstatus visade också högre nivå än jag laddade till. Så om ni såg en blå Model 3 som blockerade ena filen precis innan ”rondellen” ut från Bredden idag så var det jag. Traskade bort till servicecentret vid 17:30 efter en halvtimmes telefonkö till Roadside och de löste allt direkt, ringde bärgare utanför det vanliga systemet och de skulle fixa så bärgaren fick nyckeln. Satt i en lånebil på väg hem en halvtimme efter jag kom till servicecentret och fick ett SMS som bekräftade när de tagit emot bilen så jag slapp oroa mig.
Shit happens men verkligen snabb och smidig hantering av dem så det ger jag högt betyg, nu får man hoppas att de är lika smidiga när de skall lösa felet och att jag slipper batteribyte.
Re: Servicehelvetet
Postat: 19 jul 2021 20:50
av spacecoin
OfarligTesla skrev:Måste säga att jag tycker servicen är rätt bra nu, hade den inne för fix av något som skramlade vid leverans och de jobbade hela dagen med den, fick lånebil. Tyvärr kom ljudet tillbaka efter 10 mil men det är ju svårt för dem att veta att det inte var helt löst när det försvunnit efter deras fix.
Idag så smällde något till i bilen och den stendog efter supercharging, laddstatus visade också högre nivå än jag laddade till. Så om ni såg en blå Model 3 som blockerade ena filen precis innan ”rondellen” ut från Bredden idag så var det jag. Traskade bort till servicecentret vid 17:30 efter en halvtimmes telefonkö till Roadside och de löste allt direkt, ringde bärgare utanför det vanliga systemet och de skulle fixa så bärgaren fick nyckeln. Satt i en lånebil på väg hem en halvtimme efter jag kom till servicecentret och fick ett SMS som bekräftade när de tagit emot bilen så jag slapp oroa mig.
Shit happens men verkligen snabb och smidig hantering av dem så det ger jag högt betyg, nu får man hoppas att de är lika smidiga när de skall lösa felet och att jag slipper batteribyte.
Surt. Hoppas det löser sig med bilen! Bra ställe att stendö på i alla fall...
Re: Servicehelvetet
Postat: 19 jul 2021 20:53
av martinot
OfarligTesla skrev:Måste säga att jag tycker servicen är rätt bra nu, hade den inne för fix av något som skramlade vid leverans och de jobbade hela dagen med den, fick lånebil. Tyvärr kom ljudet tillbaka efter 10 mil men det är ju svårt för dem att veta att det inte var helt löst när det försvunnit efter deras fix.
Idag så smällde något till i bilen och den stendog efter supercharging, laddstatus visade också högre nivå än jag laddade till. Så om ni såg en blå Model 3 som blockerade ena filen precis innan ”rondellen” ut från Bredden idag så var det jag. Traskade bort till servicecentret vid 17:30 efter en halvtimmes telefonkö till Roadside och de löste allt direkt, ringde bärgare utanför det vanliga systemet och de skulle fixa så bärgaren fick nyckeln. Satt i en lånebil på väg hem en halvtimme efter jag kom till servicecentret och fick ett SMS som bekräftade när de tagit emot bilen så jag slapp oroa mig.
Shit happens men verkligen snabb och smidig hantering av dem så det ger jag högt betyg, nu får man hoppas att de är lika smidiga när de skall lösa felet och att jag slipper batteribyte.
Otur, men riktigt bra service och väl hanterat av Tesla. Det är precis så det alltid borde gå till (både hos Tesla, och andra biltillverkare).
Re: Servicehelvetet
Postat: 19 jul 2021 21:01
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Surt. Hoppas det löser sig med bilen! Bra ställe att stendö på i alla fall...
Ja det det var ett bra ställe då Roadside verkade vara totalt överbelastade för service centret fick inte tag på dem heller. Det som skulle kunnat blivit farligt var att bakhjulen verkade låsa sig när det skedde, hann inte ens svänga in till sidan av vägen innan jag stannat helt från typ 40 km/h och det lät inte bra alls bakifrån. Så hade det skett en minut senare skulle jag dundrat fram i 120-130 km/h på motorvägen och då vore det osäkert vad som hänt.
Re: Servicehelvetet
Postat: 19 jul 2021 21:29
av spacecoin
OfarligTesla skrev:spacecoin skrev:
Surt. Hoppas det löser sig med bilen! Bra ställe att stendö på i alla fall...
Ja det det var ett bra ställe då Roadside verkade vara totalt överbelastade för service centret fick inte tag på dem heller. Det som skulle kunnat blivit farligt var att bakhjulen verkade låsa sig när det skedde, hann inte ens svänga in till sidan av vägen innan jag stannat helt från typ 40 km/h och det lät inte bra alls bakifrån. Så hade det skett en minut senare skulle jag dundrat fram i 120-130 km/h på motorvägen och då vore det osäkert vad som hänt.
Otäckt! Tala gärna om hur det gick!
Re: Servicehelvetet
Postat: 20 jul 2021 13:59
av Bjelke
spacecoin skrev:OfarligTesla skrev:spacecoin skrev:
Surt. Hoppas det löser sig med bilen! Bra ställe att stendö på i alla fall...
Ja det det var ett bra ställe då Roadside verkade vara totalt överbelastade för service centret fick inte tag på dem heller. Det som skulle kunnat blivit farligt var att bakhjulen verkade låsa sig när det skedde, hann inte ens svänga in till sidan av vägen innan jag stannat helt från typ 40 km/h och det lät inte bra alls bakifrån. Så hade det skett en minut senare skulle jag dundrat fram i 120-130 km/h på motorvägen och då vore det osäkert vad som hänt.
Otäckt! Tala gärna om hur det gick!
Ja verkligen!

Re: Servicehelvetet
Postat: 20 jul 2021 16:27
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Otäckt! Tala gärna om hur det gick!
Fick svar från dem nu. Vet inte om det var mer saker som pajade de behöver byta men batteriet är tydligen kört så det krävs ett nytt, appen säger att den beräknas vara klar om en månad men tror det bara var något de lagt in i systemet för de hade ingen aning om leveranstid när jag pratade med dem. Får väl hoppas de har de nya packen på lager i EU för annars lär det ta tid att få in det.
Re: Servicehelvetet
Postat: 20 jul 2021 16:29
av mikebike
OfarligTesla skrev:spacecoin skrev:
Otäckt! Tala gärna om hur det gick!
Fick svar från dem nu. Vet inte om det var mer saker som pajade de behöver byta men batteriet är tydligen kört så det krävs ett nytt, appen säger att den beräknas vara klar om en månad men tror det bara var något de lagt in i systemet för de hade ingen aning om leveranstid när jag pratade med dem. Får väl hoppas de har de nya packen på lager i EU för annars lär det ta tid att få in det.
Ja, det har man ju hört. Batterierna går sönder hela tiden...
Får du lånebil under tiden?
Re: Servicehelvetet
Postat: 20 jul 2021 16:34
av OfarligTesla
mikebike skrev:
Ja, det har man ju hört. Batterierna går sönder hela tiden...
Får du lånebil under tiden?
Fick en Model 3 med mig igår som lånebil, de har inte sagt något så antar att jag får behålla den hela tiden. Lite trist när det är en bullrig 2019 men man skall inte vara allt för bortskämd

.
Re: Servicehelvetet
Postat: 20 jul 2021 16:59
av lator
mikebike skrev:OfarligTesla skrev:spacecoin skrev:
Otäckt! Tala gärna om hur det gick!
batteriet är tydligen kört så det krävs ett nytt, .
Ja, det har man ju hört. Batterierna går sönder hela tiden...
Fast det luriga är ju att det nästan aldrig är batteriet som går sönder utan bara någon behjälplig elektronikgrej...
Som exempel så fick ju inte Tesla SC byta säkringen, vilket inte alls är någon stor operation, så hela batteriet skulle bytas på den S det handlade om.
Re: Servicehelvetet
Postat: 28 jul 2021 21:21
av tor-ake
Var inne på SC i Bredden idag för att byta vindruta, lite små garantiärenden (servicebulletiner, inget som jag själv hittat och anmält) samt kupéluftfilter. Exemplarisk service och kommunikation, fick en Model S 2015 som lånebil, den var fint städad och tvättad.
De nämnde att de har öppet till 22.00 sedan ett bra tag tillbaka, och jag frågade varför, då jag inte såg en enda annan kund varken på morgonen när jag lämnade eller på kvällen när jag hämtade? Fick svaret att de har fullt med bilar inne som de gör olika "utredningar" på. Kvällsskiftet såg inte så pigga ut, fick intrycket att de nog har en del jobb?
Fick en avskedsmuta i form av en bilpåse (elbilar) i hopp om att jag skall lämna ett bra betyg, men det hade jag gjort även utan muta.

Populärt knep tydligen, fick en bilpåse i lådan med avfettning från Bollnäs Bilvård tidigare i veckan...
Re: Servicehelvetet
Postat: 28 jul 2021 21:45
av OfarligTesla
tor-ake skrev:Var inne på SC i Bredden idag för att byta vindruta, lite små garantiärenden (servicebulletiner, inget som jag själv hittat och anmält) samt kupéluftfilter. Exemplarisk service och kommunikation, fick en Model S 2015 som lånebil, den var fint städad och tvättad.
De nämnde att de har öppet till 22.00 sedan ett bra tag tillbaka, och jag frågade varför, då jag inte såg en enda annan kund varken på morgonen när jag lämnade eller på kvällen när jag hämtade? Fick svaret att de har fullt med bilar inne som de gör olika "utredningar" på. Kvällsskiftet såg inte så pigga ut, fick intrycket att de nog har en del jobb?
Fick en avskedsmuta i form av en bilpåse (elbilar) i hopp om att jag skall lämna ett bra betyg, men det hade jag gjort även utan muta.

Populärt knep tydligen, fick en bilpåse i lådan med avfettning från Bollnäs Bilvård tidigare i veckan...
När jag var där och pratade med dem sa de att det var ganska lugnt nu men att de skalat upp i väntan på Model Y och att de jobbar skift, för att det inte skall bli samma kaos som när Model 3 kom.
Re: Servicehelvetet
Postat: 28 jul 2021 22:22
av Credde
Credde skrev:mikebike skrev:Credde skrev:Credde skrev:Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet
Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse

Och nu för en timme sedan så bokade Tesla om igen då dom inte hade alla delarna hemma ändå - även om de bekräftade det i morse...

De är ju för goa.

Ja det kör inte just för dom... Dock funkar min MCU utan problem, så det är väl ingen brådska.
3e gången lyckades dom med att ha alla grejer hemma till att byta minneskortet

Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 10:05
av OfarligTesla
Nu har de haft bilen i 10 dagar, de kan inte säga när de får in ett batteri mer än det inte finns något i EU och måste skickas från USA. Gissar på att Tesla sparat in pengar genom att inte lagerhålla alla reservdelar inom EU. Att de inte vet när det kommer bör ju innebära att det inte skickats ännu så det lär ju vara 2 månader bort innan bilen är lagad i så fall.
Börjat bråka lite med dem så vi får se var det leder. Tänker i var fall inte acceptera att vara utan bilen i okänt antal månader utan någon information från dem medan jag får betala för den, då får de kompensera mig på något vis eller häva köpet. Skulle det ta 2,5 månad är det typ 15-20% av tiden jag kommer äga bilen.
Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 10:08
av Remuz
Hade min bil inne 49dagar som längst en gång, ersättning var bara att glömma. Jag hade dock en rätt fin lånebil son fick åka många hundra mil.
Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 10:23
av OfarligTesla
Remuz skrev:Hade min bil inne 49dagar som längst en gång, ersättning var bara att glömma. Jag hade dock en rätt fin lånebil son fick åka många hundra mil.
Kan säga att över 2 månader räknas inte som skälig reparationstid enligt vad jag kan hitta i var fall, under det verkar det vara lite touch and go speciellt om man får lånebil. Tror det är därför Tesla vägrar säga någon leveranstid för batteriet, om de för tidigt medger att det först kommer komma in i mitten av september så hinner jag driva ärendet innan dess. Det finns ju nämligen inte på kartan att de inte skulle veta om ifall det finns utbytesbatterier på båtarna som är på väg. Men om de förhalar tillräckligt länge med att ge mig information så kommer de ju hunnit laga bilen innan jag hinner driva klart ärendet. Får prata med vänner som är advokater, så får man se vad man kan göra. Kanske kan man göra livet lite jobbigare för dem i var fall, som de gör sitt yttersta för att göra det jobbigt för mig

.
Själv har jag en 2019 Model 3 som lånebil (dvs så bullrig att den inte går att använda längre sträckor) som dessutom luktar illa så det är ju helt klart ett nedköp. Lär inte se så mycket användning förutom när det är absolut nödvändigt, frun vill undvika att vara i den pga lukten, jag har tappat större delen av luktsinnet så jag märker inte det så mycket men störs av oljudet från vägen.
Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 13:10
av Curik
Kolla om du kan få stilleståndsersättning från ditt försäkringsbolag, det kunde jag. Det var ju inga större belopp det handlade om, men alltid något.
Av Tesla fick jag till en början en hyrbil (e-golf) men efter lite gnäll fick jag en nyare M3.
Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 13:18
av OfarligTesla
Curik skrev:Kolla om du kan få stilleståndsersättning från ditt försäkringsbolag, det kunde jag. Det var ju inga större belopp det handlade om, men alltid något.
Jag fick till en början en hyrbil (e-golf) men efter lite gnäll fick jag en nyare M3.
Tror inte fungerar när det inte är ett försäkringsärende, nu är det ju ett defekt batteri från Tesla som är problemet så det ligger på dem att ersätta mig. Verkar som att är det inte vagnskada eller försäkringen som täcker utgår som mest 7 dagars ersättning á 150 kr/dag, för de pengarna är det inte ens lönt att kontakta försäkringsbolaget.
Det Tesla borde göra är ju till en början vara ärliga med när de får in batteriet så man kan planera omkring det, inte försöka mörka som de gör nu.
Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 13:20
av taliz
OfarligTesla skrev:Curik skrev:Kolla om du kan få stilleståndsersättning från ditt försäkringsbolag, det kunde jag. Det var ju inga större belopp det handlade om, men alltid något.
Jag fick till en början en hyrbil (e-golf) men efter lite gnäll fick jag en nyare M3.
Tror inte fungerar när det inte är ett försäkringsärende, nu är det ju ett defekt batteri från Tesla som är problemet så det ligger på dem att ersätta mig. Verkar som att är det inte vagnskada eller försäkringen som täcker utgår som mest 7 dagars ersättning á 150 kr/dag, för de pengarna är det inte ens lönt att kontakta försäkringsbolaget.
Det Tesla borde göra är ju till en början vara ärliga med när de får in batteriet så man kan planera omkring det, inte försöka mörka som de gör nu.
Min Volvo stod på verkstad i över en månad, fick dygnsersättning för det från okq8backup.
Själva arbetet tog Volvo på goodwill.
Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 13:35
av OfarligTesla
taliz skrev:
Min Volvo stod på verkstad i över en månad, fick dygnsersättning för det från okq8backup.
Själva arbetet tog Volvo på goodwill.
Ja, OKQ8 backup är ju en annan typ av försäkring. Trygg-Hansa verkar som sagt ge 7 dagar som mest om det inte är ett försäkringsärende (antingen genom dem, annan part eller vagnskadegaranti).
Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 14:08
av Curik
OfarligTesla skrev:
Tror inte fungerar när det inte är ett försäkringsärende, nu är det ju ett defekt batteri från Tesla som är problemet så det ligger på dem att ersätta mig. Verkar som att är det inte vagnskada eller försäkringen som täcker utgår som mest 7 dagars ersättning á 150 kr/dag, för de pengarna är det inte ens lönt att kontakta försäkringsbolaget.
Det Tesla borde göra är ju till en början vara ärliga med när de får in batteriet så man kan planera omkring det, inte försöka mörka som de gör nu.
Tror och tror, jag fick ju det.

Jag berättade exakt som det var, att bälteshållaren är trasig och att tillverkaren väntar på reservdel. Fick inga frågor.
Men absolut, Tesla borde ha bättre koll på sina leveranser. I mitt fall hade dom ingen aning tills dagen då bälteshållaren kom in. Jag tror inte dom mörkar men vem vet!
Re: Servicehelvetet
Postat: 31 jul 2021 15:26
av OfarligTesla
Curik skrev:
Tror och tror, jag fick ju det.

Jag berättade exakt som det var, att bälteshållaren är trasig och att tillverkaren väntar på reservdel. Fick inga frågor.
Men absolut, Tesla borde ha bättre koll på sina leveranser. I mitt fall hade dom ingen aning tills dagen då bälteshållaren kom in. Jag tror inte dom mörkar men vem vet!
Får kika på det, tack för tipset. Kan ju någon slags kompensation iaf för att ha en bil som kostar som bara står, kanske får en middag på stan eller något.
Det viktigaste med att få dem att ge ett tidsspann för när det kommer in är ju att de annars helt enkelt kan skita i att skicka hit något på lång tid för att de tjänar mer på att bygga ihop en ny bil med samma batteri…
Re: Servicehelvetet
Postat: 05 aug 2021 17:09
av OfarligTesla
Kan ju rapportera att det var helt enkelt så att problemet med service var Teslas paradgren, information. Efter att de sagt att de inte har en aning om när batteriet kommer från USA och jag blivit sur återkom de. Då var det tydligen så att batteriet var på väg in i lager i Tilburg denna vecka så enligt mina beräkningar måste det skickats innan mitt gick sönder och gissningsvis skulle vara en lagervara. Då kan man fråga sig varför det var så svårt att säga från första början… Så har jag tur är bilen klar nästa vecka men mer troligt är väl veckan därpå.
Snabbt skött av Tesla så det skall de ju ha en eloge för, men upplevelsen som kund blir ju markant sämre av att de två veckor efter bilen hamnade på verkstaden säger sig inte ha en aning om när delarna kommer, trots att de vid den tidpunkten är på en båt som närmar sig EU och de ändrar sig efter några dagar. Sen kan man ju tycka att de borde höra av sig och be om ursäkt när en så vital del på en ny bil dör under körning men den nivå av kundvård hade jag aldrig förväntat mig av Tesla

.
Re: Servicehelvetet
Postat: 24 aug 2021 14:54
av mikebike
Sådär, då är min bil klar för avhämtning. Servicen har skjutits upp flera gånger och blivit försenad flera månader.
-Byte av "instrumentbräda" på garantin. Japp.
-Byte av laddport (stora problem att ladda i våras). Nej, funkade i verkstan.
-Byte av laddlucka (hänger sig i öppet läge var femte till tionde gång). Nej, funkar i verkstan.
-Problem med att låsa upp om man står på bilens vänstra sida. Ingen åtgärd.
-Problem med att väcka bilen, ibland är skärmen svart när man skall köra, ibland står det att nätanslutning saknas, ibland blir kartan vit under färd. Ingen åtgärd, bilen går in i djupsömn efter några timmar och då går den inte att väcka. Kanske blir bättre vid senare mjukvaruuppdatering.
-Bakre dörrhandtag sitter 2mm djupare än de främre. Inom spec.
-Backspeglarna blir svarta på kvällen. Ingen åtgärd. Skall gå att stänga av efter nästa uppdatering.
-Skyltavläsningen fungerar dåligt. Ingen åtgärd. "Det funkar dåligt i Sverige. Kanske blir bättre efter några uppdateringar."
-Bilen kommer inte ihåg mina inställningar, har jag gjort något fel i inställningarna? Ingen åtgärd.
Jag har inte brytt mig om att klaga på farthållare, filhållning, vingelvarning, halvljusautomatik, vingelvarning, dödavinkelnvarning eller torkarautomatik eftersom jag inte tror att min bil är sämre än alla andra Model 3 i dessa avseenden. Inte heller bryr jag mig om panelgap.
Re: Servicehelvetet
Postat: 24 aug 2021 23:07
av Curik
Trist, speciellt när det hänvisas till mjukvaruuppdateringar. Rent juridiskt har dom inget ben att stå på så det är rätt kaxigt..
