Sida 10 av 19
Re: Ludicrous Mode
Postat: 30 okt 2015 19:36
av Surfaren
Hur kan man kalla det "test" om man bara plockar in siffrorna från tillverkaren?
Figure 8 är iaf Motortrends egna, det står "MT figure eight".
Re: Ludicrous Mode
Postat: 30 okt 2015 21:43
av Franz
Jag har ju fattat det som att Motor trends verkligen är en testorganisation så det känns väldigt märkligt ifall de plötsligt skulle ha struntat i att testa bilen. Det är ju till och med Motor trends testprotokoll som Tesla själva använder.
http://www.motortrend.com/features/112_ ... d_testing/ Sedan kan det ju så klart inte uteslutas att någon har missat med knapptryckningarna eller läst en slarvig 8:a som en 6:a etc.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 30 okt 2015 22:40
av Martinen
TiborBlomhall skrev:Jovisst har den det: förvärmning av batterierna.
Förvärmning känns väl inte riktigt som launch controll. Detta är inget unikt för ludicrous.
Jag har fått detta på min med senaste uppdateringen.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 31 okt 2015 10:33
av TiborBlomhall
Jag menade inte så mycket att förvärmning är launch control, utan att det är nog den de menat när de snackar om launch control.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 31 okt 2015 12:51
av erbo73
Det intressanta med MT:s test är slutfarten på 1/4-milen: 122 mph! Det är seriöst snabbt! Jänkarna som älskar att åka på strippen har testat sina P90DL och ingen har kommit i närheten av denna slutfart (116-117 max). Har MT fått en bil med annan programvara än de som levererats ut till kund? Ivriga diskussioner på Tesla Motors Club!
Re: Ludicrous Mode
Postat: 01 nov 2015 08:54
av vigge50
Tydligen så blir en uppdaterad P85D inte lika snabb som en
P90D enligt Tesla men som kompensation och för att de har fått ner kostnaden så har de sänkt kostnaden från $7500 till $5000 vilket är halva priset jämfört med att köpa det till en ny bil.
“Thank you for your interest in the Tesla Model S Ludicrous retrofit.
As a result of continued improvement on the parts and processes needed to raise the max current from 1300 Amps (Insane) to 1500 Amps (Ludicrous), we are pleased to announce a reduction in the price of the Ludicrous retrofit from $7,500 to $5,000.
The upgrade represents an estimated 10% increase in power over the already insane P85D and provides a 0.2 second improvement over both the 0-60 mph and the quarter mile time versus the performance of your current Model S. Please note the retrofit does not offer the exact performance spec as a new P90D.
The Ludicrous retrofit is available to all P85D customers with original vehicle orders placed before 11am PST Friday 7/17/15. These cars will receive updated badging to P85D with an ‘underline’ to denote the Ludicrous upgrade.
The retrofit will be initially available at the Fremont Service Center with additional Service Center hubs rolling out in early 2016. If your local Service Center is not one of the prioritized hubs, you may alter your preferred location once the list of Retrofit Service Centers has been announced by emailing
OnlineOrders@teslamotors.com. The retrofit must be done on site at a Tesla Service Center and cannot be performed by the Ranger Service.
To confirm your retrofit, click the link below to place your order. The pre-order deposit is non-refundable and will be applied to the final cost at the Service Center. When placing your deposit, please remember to enter your VIN and select a Service Center location from the drop-down menu on the Cart page. Please note, the retrofit must be done on site at a Tesla Service Center and cannot be performed by the Ranger Service.
If you have already placed your deposit, then no further action is required at this time.”
Read more at
http://www.teslarati.com/tesla-drops-pr ... BS8wDLq.99
http://www.teslarati.com/tesla-drops-pr ... rous-p90d/
Re: Ludicrous Mode
Postat: 01 nov 2015 10:25
av Herr X
vigge50 skrev:Tydligen så blir en uppdaterad P85D inte lika snabb som en P90D enligt Tesla men som kompensation och för att de har fått ner kostnaden så har de sänkt kostnaden från $7500 till $5000 vilket är halva priset jämfört med att köpa det till en ny bil.
Då borde vårt pris bli ca. 55 000 istället för 82 000?
Re: Ludicrous Mode
Postat: 01 nov 2015 10:32
av vigge50
Herr X skrev:vigge50 skrev:Tydligen så blir en uppdaterad P85D inte lika snabb som en P90D enligt Tesla men som kompensation och för att de har fått ner kostnaden så har de sänkt kostnaden från $7500 till $5000 vilket är halva priset jämfört med att köpa det till en ny bil.
Då borde vårt pris bli ca. 55 000 istället för 82 000?
Det borde det vara men om detta är nytt beslut så är det inte säkert att alla här i Europa har koll på det än.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 01 nov 2015 18:51
av elmotor_mattias
vigge50 skrev:Herr X skrev:vigge50 skrev:Tydligen så blir en uppdaterad P85D inte lika snabb som en P90D enligt Tesla men som kompensation och för att de har fått ner kostnaden så har de sänkt kostnaden från $7500 till $5000 vilket är halva priset jämfört med att köpa det till en ny bil.
Då borde vårt pris bli ca. 55 000 istället för 82 000?
Det borde det vara men om detta är nytt beslut så är det inte säkert att alla här i Europa har koll på det än.
Då känner nog fler att det är befogat med uppgraderingen. Tycker personligen att 82 laxar är lite väl bra betalt för en större propp.
Ludicrous Mode
Postat: 01 nov 2015 19:33
av Tars
elmotor_mattias skrev:vigge50 skrev:Herr X skrev:vigge50 skrev:Tydligen så blir en uppdaterad P85D inte lika snabb som en P90D enligt Tesla men som kompensation och för att de har fått ner kostnaden så har de sänkt kostnaden från $7500 till $5000 vilket är halva priset jämfört med att köpa det till en ny bil.
Då borde vårt pris bli ca. 55 000 istället för 82 000?
Det borde det vara men om detta är nytt beslut så är det inte säkert att alla här i Europa har koll på det än.
Då känner nog fler att det är befogat med uppgraderingen. Tycker personligen att 82 laxar är lite väl bra betalt för en större propp.
Håller med.
Fick samtalet förra veckan, och blev faktiskt lite förvånad. IOM att p85d ägare har fått pris på 62000 i dk.
Eller har jag missuppfattat priset?
Hade det kostat ca 50, så hade det varit mer intressant.
Kommer förmodligen vänta tills det är dags att uppgradera batteriet om 6-8 år, och då byta till den säkringen som kanske pallar ännu mer.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 11 nov 2015 13:07
av MEL
Frågan är väl om det är lika lockande att uppgradera när man ändå inte kommer upp i samma prestanda som nya toppmodellen.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 13 nov 2015 06:53
av Kilowatt
Är det många här som fått samtalet om detta från Tesla?
Jag anmälde mig som intresserad direkt när detta annonserades men har fortfarande inte hört ett knyst från dem...
Re: Ludicrous Mode
Postat: 13 nov 2015 08:13
av elmotor_mattias
Kilowatt skrev:Är det många här som fått samtalet om detta från Tesla?
Jag anmälde mig som intresserad direkt när detta annonserades men har fortfarande inte hört ett knyst från dem...
Samma här, anmälde mitt intresse omgående och har ej fått ngt samtal från Tesla. Var på Tesla/Kastrup i förra veckan och passade då på att fråga, de säger att de inte har någon info alls att ge ang L-mode ännu...

Re: Ludicrous Mode
Postat: 13 nov 2015 11:55
av Herr X
Kilowatt skrev:Är det många här som fått samtalet om detta från Tesla?
Jag anmälde mig som intresserad direkt när detta annonserades men har fortfarande inte hört ett knyst från dem...
Jag anmälde också mitt intresse så fort jag kunde och blev uppringd för några veckor sedan och fick då priset 82 000. Det lät på mannen som ringde att många hade tyckt att detta var alldeles för dyrt. Han kändes nästan lite uppgiven..
Jag tackade nej. Ändrar mig kanske om de sänker priset. Ludicrous ger den acceleration (0-100km/h) som bilen ursprungligen såldes med, och det känns faktiskt konstigt att betala en gång till för detta. Ska jag betala en andra gång för samma prestanda så måste priset vara lägre.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 13 nov 2015 12:19
av HelectriC
Herr X skrev:Kilowatt skrev:Är det många här som fått samtalet om detta från Tesla?
Jag anmälde mig som intresserad direkt när detta annonserades men har fortfarande inte hört ett knyst från dem...
Jag anmälde också mitt intresse så fort jag kunde och blev uppringd för några veckor sedan och fick då priset 82 000. Det lät på mannen som ringde att många hade tyckt att detta var alldeles för dyrt. Han kändes nästan lite uppgiven..
Jag tackade nej. Ändrar mig kanske om de sänker priset. Ludicrous ger den acceleration (0-100km/h) som bilen ursprungligen såldes med, och det känns faktiskt konstigt att betala en gång till för detta. Ska jag betala en andra gång för samma prestanda så måste priset vara lägre.
jämför 82 000 kr för att få prestandan du egentligen köpt och de 1000 USD som VW-ägare i USA får för att deras bilar släpper ut mer skit än de betalt för

borde vara omvänt va? 1000 USD för att uppdatera till L och 82 000kr till dom som blivit lurade av VW.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 14 nov 2015 15:20
av Stockholm996TT
Nytt pris på uppgraderingen är 59 100 SEK i Sverige och 47 100 DKK i Danmark (om man kör på Kastrup)! Jag pratade med eu-accerories igår och bekräftade direkt att jag vill ha uppgraderingen så snart som möjligt.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 07 dec 2015 01:08
av eTron
Någon som hört nåt om detta?
Jag hade anmält mig till uppgraderingen. Har blivit uppringd 2 gånger från Tesla o dom har frågat om jag vill ha den, och att dom ska återkomma med tid. Men det var nog 2 månader sedan jag hörde nåt sist.... Någon som vet?
Re: Ludicrous Mode
Postat: 07 dec 2015 06:56
av dstr
eTron skrev:Någon som hört nåt om detta?
Jag hade anmält mig till uppgraderingen. Har blivit uppringd 2 gånger från Tesla o dom har frågat om jag vill ha den, och att dom ska återkomma med tid. Men det var nog 2 månader sedan jag hörde nåt sist.... Någon som vet?
Jag blev uppringd för några veckor sedan och fick prisuppgift. Uppgradering skulle isåfall ske nästa år.
Jag försökte få klarhet i förvändad prestanda, om det blir ngn skillnad på p85dl och p90dl. Det visste dom inte. Jag är ju inte direkt sugen på att köpa grisen i säcken av Tesla igen.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 07 dec 2015 09:10
av Leo
På Teslaforumet i USA har de testat hur stor skillnad de fick efter uppgraderingen. OBS! Det är inte riktigt lätt/tydligt att definiera eftersom det beror på olika faktorer om man inte jämför exakt samma bil under exakt samma förhållanden före-efter.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ade-review
Re: Ludicrous Mode
Postat: 07 dec 2015 16:54
av eTron
När jag köpte min P85D så marknadsfördes den som 700HK men det visade sig bara vara 500 eller nåt? Nu måste jag uppgradera för att få 560 som jag tolkar det... Betalade några 100k extra för nästan ingenting visade det sig...
Re: Ludicrous Mode
Postat: 07 dec 2015 22:54
av Martinen
eTron skrev:När jag köpte min P85D så marknadsfördes den som 700HK men det visade sig bara vara 500 eller nåt? Nu måste jag uppgradera för att få 560 som jag tolkar det... Betalade några 100k extra för nästan ingenting visade det sig...
När jag köpte min så beställde jag en bil som gör 0-100 på lite över 3 sekunder, och det var det jag fick.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 08 dec 2015 07:59
av Leo
Personligen tycker jag också att det är de prestanda man får ut oavsett vad motorn har för siffra.
0-100 på typ 3,3 är ruskigt bra prestanda för den prislappen. Särskilt i kombination med familjesedan och en driftskostnad på 0-2kr/mil beroende på om man laddar hemma eller på SC.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 08 dec 2015 08:12
av Kilowatt
Jag hörde mig för om detta senast jag var inne på SC och de sade att det inte ens var säkert att uppgraderingen skulle komma till Sverige... Eventuellt måste man åka till Rotenburg för att få den utförd...
Re: Ludicrous Mode
Postat: 08 dec 2015 10:19
av dstr
För mig var även 100-200 viktigt.
Där faller den rätt platt i jämförelse med bilar som har 700 riktiga hästkrafter. Den presterar runt 350hk i det spannet.
Just därför vill jag höra från Tesla själva vad L-uppgraderingen kommer att ge mig.
Re: Ludicrous Mode
Postat: 09 dec 2015 20:30
av eTron
Min förra bil var en lätt trimmad bensinare från ca 500 till ca 600hk. Den var avsevärt rappare 100-200 (och till 300 hehe) än vad min P85D är.
Därför tycker jag min P85D är ganska slö när man kör upp på motorvägen från typisk påfartshastighet. Har man aldrig haft en prestandabil tidigare och går direkt till P85D, ja då är man säkert nöjd med prestandan.