Sida 10 av 28

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 10:22
av fth
martinot skrev:
Har inte fungerat för mig. Har checkat appen, men ändå flera gånger, till flera CK-stationer, kommit fram till en trasig laddare. Enormt irriterande och frustrerande!
Det är ju faktiskt helt oacceptabelt, då är det ju bättre att inte visa status öht. Felaktig information är mycket sämre än ingen information. :roll:

/fth

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 10:29
av chaffis75
fth skrev:
martinot skrev:
Har inte fungerat för mig. Har checkat appen, men ändå flera gånger, till flera CK-stationer, kommit fram till en trasig laddare. Enormt irriterande och frustrerande!
Det är ju faktiskt helt oacceptabelt, då är det ju bättre att inte visa status öht. Felaktig information är mycket sämre än ingen information. :roll:

/fth
Vill ju bara göra de tydligt att jo de har lite att jobba på där, men de har ju uppenbarligen tänkt att de ska fungera så, dvs är en laddare trasig så ska de synas.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 11:07
av taliz
Man får hoppas laddstationstillverkarna tar till sig och lär sig av alla problem med Circle Ks laddare. De måste utveckla och förbättra dem så de blir mer robusta.
Bensinpumpar är döda ibland också, men betydligt mer sällan än snabbladdare.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 11:10
av fth
chaffis75 skrev:
Vill ju bara göra de tydligt att jo de har lite att jobba på där, men de har ju uppenbarligen tänkt att de ska fungera så, dvs är en laddare trasig så ska de synas.
Jo, det är säkert bra tänkt, men om dom börjar med att presentera felaktig information så kommer dom att bedömas efter det.

Det blir snabbt en ”sanning” att man inte kan lita på att deras laddare faktiskt fungerar även om ”status=ok”. Då väljer man en konkurrent i stället för att chansa och bli fast.

Återigen, det ör mycket bättre att i så fall visa ”status=okänt” el dyl istf att felaktigt påstå att den är i drift.

Detta gäller ju för övrigt inte bara Circle K, jag har flera gånger försökt koppla in mig hos andra stolpar med ”status=ok” som visat sig vara trasiga. Favoriten är när man då ringer supporten och får svaret ”ja, vi vet, det är många som har ringt, den har tydligen varit trasig i flera veckor”. :roll:

/fth

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 11:29
av martinot
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:

Men visst är snabbare laddning på stationer minst lika inspirerat av fossilbil om inte mer än lång räckvidd.
Som jag sagt ovan spelar det ingen roll för mig. Jag ser hela diskussionen om varifrån idéer kommer som ett blindskott.
Håller med helt. Är farligt för företag att vara allt för högfärdiga och avfärda allt som är NIH (https://sv.wikipedia.org/wiki/Not_invented_here)


Det viktiga för oss kunder är ju resultatet i praktiken. I praktiken är bra möjligheter att ladda elbilar minst lika viktigt som elbilarna själva. Det missar många.

De biltillverkare som lyckas bäst med helheten för oss kunder, kommer också ha större (men inte given) möjligt att själva lyckas.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 11:36
av martinot
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vinnaren brukar ju vara den som utan prestige kopierar bra lösningar.
Håller med helt.

Dessutom behöver det inte heller betyda att man låter bli att göra andra lösningar samtidigt. Det är helheten som är viktig för oss konsumenter.

Vinnaren för oss bilister blir ju som sagt kombinationen av både ett bra allt tätare laddnät och allt längre räckvidd i bilarna.
Jo man kan ju önska allt och lite till. ;)

Håller med dig om att kopiera utan prestige är bra. Var aldrig rädd för använda andras bra idéer. Prestige tror jag alltid hämmar. Likt inte vara trygg nog i sig själv och det man gör och inte kunna erkänna sina misstag. Däremot ska man växa som företag måste man oftast ligga i framkant och hitta egna lösningar. Gäller i alla fall i de branscher där jag verkat.
Exakt. Släpar man efter för mycket i stora omställningar och teknikskiften som man inte hänger med i, så riskerar man allt eller mycket genom att vara för konservativa.

Märker att det är svårt för en del chefer i bilindustrin att släppa gamla sanningar och gamla affärskoncept. Man är van att tillverka bilar, och att tjäna pengar på service och eftermarknaden.

Idag så gäller det att förstå kundens problem, och hur de skall använda elbilar och i framtiden transportera sig. Då måste laddning vara en del av servicen man behöver ordna redan idag, och i framtiden så kan helt självkörande bilar vara ett krav för att kunna serva kunder med transporttjänster som kommer krävas då.

De biltillverkare som förstår att framtiden inte enbart handlar om att byta drivlinan från ICE till elmotor och sedan vara nöjda med att stanna där, är de som kommer vara potentiella vinnare.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 12:45
av taliz
"Good artists copy. Great artists steal." ;)

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 17:46
av Robertrimmevik
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
På vilket sätt har bättre batterier med hög densitet och lång räckvidd i kombination med V2X,(där man även utnyttjar batteriet/bilen när den står parkerad) med gammal fossilbilsteknik att göra? Är det inte bra att bilen får fler användningsområden?
Är lång räckvidd att kopiera/inspireras av fossilbil?
Lång räckvidd kan nog sägas vara inspirerat av fossilbil.
Men jag tror inte någon här på forumet skulle ogilla längre räckvidd hos elbilar. Det är andra saker som det handlar om.
För att ökad batterikapacitet hos elbilar på bred front ska ersätta (helt eller till större delen) snabbladdning under färd krävs att flera saker är uppfyllda, t ex:
1) batterierna blir betydligt billigare per kWh
2) batterierna blir lättare per kWh
3) batterierna tar mindre plats per kWh
4) kapaciteten att tillverka batterier är långt mycket större än idag, kanske uppemot 100 gånger större än idag

Jag tror att vi kommer att gå mot dessa mål, men det är en lång väg att vandra dit. Inom överskådlig framtid kommer vi inte att nå dit, men det är bråttom att elektrifiera biltrafiken, så vi måste ha en lösning som fungerar nu och i de närmaste åren.
Men visst är snabbare laddning på stationer minst lika inspirerat av fossilbil om inte mer än lång räckvidd.
Som jag sagt ovan spelar det ingen roll för mig. Jag ser hela diskussionen om varifrån idéer kommer som ett blindskott.
Robertrimmevik skrev:
Hörde en dokumentär på radion om en batteriforskare som tog sig från Stockholm till Norrköping på en laddning med en elbil runt sekelskiftet vilket då var ca 25 mil. Skulle tro att det var jämförbar räckvidd med ICE på den tiden. Men att ladda den var nog ljusår ifrån ICE förmåga att tanka fullt.
Vilket sekelskifte pratar du om? 1900 eller 2000?
Robertrimmevik skrev:
Men jag förstår din agenda och säger inte att den är fel heller. Skulle definitivt passa mig bättre som har en fat e-tron med suverän laddkurva. Andrahandsvärdet kommer på min bil skulle också hålla betydligt bättre. Men det ökar ju inte bilförsäljningen lika mycket. Vilket ju är bilförsäljarnas agenda. Jag bor också på ett ställe där V2X inte heller är lika attraktivt(dock attraktivt)
Sen ser jag inte din vision hända i samma utsträckning som ökad räckvidd och utveckling av V2X.


Jag tror att den viktigaste begränsningen för elbilsförsäljningen är batteriproduktion och inköpspris. Det skulle bli än värre om bilarna dessutom ska utrustas med betydligt större batterier än idag.
Att bygga snabbladdningsstationer är mycket billigare än att förse bilarna med mycket större batterier.
Robertrimmevik skrev:
Dina fyra punkter kring ser jag definitivt hända inom en 10 års period.
Det är där jag ser själva kärnan av problemet. Bygga ut ett enormt laddnätverk som är totalt överdimensionerat om 10 år.
Och det ser nog biltillverkarna också. De rena elbilstillverkarna däremot har ju inget större val än att öka laddkapaciteten. De andra kan sälja laddhybrider med 10mils räckvidd på el under tiden vilket fyller behovet av att köra billigt på el för väldigt många. Rav4 säljer som smör och VAG ska nu dubbla räckvidden på hybriderna.
Gemene man bryr sig inte om en snabb omställning till elbil.
Som sagt, jag går gärna på din vision men jag är definitivt inte gemene man.
Den utveckling vi sett de senaste åren 10 är inte i närheten av det jag skrev i mina fyra punkter. Det du "ser" kan kanske betecknas som önsketänkande. Det vore mycket trevligt om så skulle bli fallet, men jag vill inte satsa pengar på det.
När det gäller vad gemene man bryr sig om så tänker jag så här. För mig är detta huvudsakligen en miljöfråga. Av miljöskäl ska vi gå över till elbilar. Då gäller det att göra övergången så aptitlig som möjligt för gemene man. Viktigast i detta avseende är att få ner inköpspris och att få upp produktionen av elbilar.
1. Håller med. Varifrån inspirationen kommer ifrån är oväsentlig. Däremot att kopiera Tesla nu bara för de har gjort saker rätt och inte hitta andra lösningar är nått annat.

2. Vid vilket sekelskifte tror du bilvägen mellan Stockholm - Norrköping var 25mil? Behöver jag förtydliga? ;)

3. Än en gång vad som är viktigt för att öka elbilsförsäljningen skiter gemene man i och även största delen av bilindustrin. De kan trycka många hybrider under tiden. Som mest går på el. Men vi tror olika där onekligen.

4. Senaste 10 åren har det väll hänt otroligt mycket på batterifronten. Går priset procentuellt ner lika mycket nästa 10 år talar det definitivt för större batterier. Kapaciteten i batterierna har väll också blivit väsentligt bättre Senaste 10 åren.
Och batteriproduktionen i sig har inte heller halkat efter de senaste 10åren. Nu satsas det enormt på nya batterifabriker så biltillverkarna har nog koll på det också. De klarar nog inte 100ggr men säkert hälften på 10 år.
Och än en gång det är inget önsketänkande utan mer vart jag tror kommer hända. Det är i sig inget jag direkt förespråkar.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 18:44
av Niklas Z
Robertrimmevik skrev:
1. Håller med. Varifrån inspirationen kommer ifrån är oväsentlig. Däremot att kopiera Tesla nu bara för de har gjort saker rätt och inte hitta andra lösningar är nått annat.

2. Vid vilket sekelskifte tror du bilvägen mellan Stockholm - Norrköping var 25mil? Behöver jag förtydliga? ;)

3. Än en gång vad som är viktigt för att öka elbilsförsäljningen skiter gemene man i och även största delen av bilindustrin. De kan trycka många hybrider under tiden. Som mest går på el. Men vi tror olika där onekligen.

4. Senaste 10 åren har det väll hänt otroligt mycket på batterifronten. Går priset procentuellt ner lika mycket nästa 10 år talar det definitivt för större batterier. Kapaciteten i batterierna har väll också blivit väsentligt bättre Senaste 10 åren.
Och batteriproduktionen i sig har inte heller halkat efter de senaste 10åren. Nu satsas det enormt på nya batterifabriker så biltillverkarna har nog koll på det också. De klarar nog inte 100ggr men säkert hälften på 10 år.
Och än en gång det är inget önsketänkande utan mer vart jag tror kommer hända. Det är i sig inget jag direkt förespråkar.
1. Bra.

2. Jag tror inte bilvägens längd skiljde sig så mycket mellan 1900 och 2000. Men vad som gällde 1900 är ointressant. Anledningen till att jag frågade var att ICE-bilar som bara hade 25 mils räckvidd nog var väldigt svåra att hitta år 2000.

3. Jag tror inte heller att gemene man bryr sig nämnvärt om att öka elbilsförsäljningen och de etablerade biltillverkarna skulle nog helst hoppa över det helt och hållet. Men att det är så är inget stöd för din ståndpunkt. Inte heller är det så att min ståndpunkt bygger på att de bryr sig. Det är jag själv som bryr mig och jag vill att övergången till elbilar går så snabbt som möjligt. Det är för att göra övergången så smidig som möjligt som snabbladdnätverk är viktiga.

4. Model S lanserades 2012. Då var 85 kWh toppversionen. Dagens toppversioner (nästan tio år senare) har lite större batterier, men inte så värst mycket. Priserna har helt klart gått ner, men de är fortfarande höga, uppenbarligen. Vad gäller produktion så utgör elbilar bara cirka två procent av biltillverkningen. Det är inte så att det finns ett överskott på batterier. Det krävs en enorm utbyggnad av batterifabriker, vilket kommer att ta tid. (BTW, att du tror något är väl inget som motsäger att det är önsketänkande)

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 08 okt 2021 23:56
av Robertrimmevik
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
1. Håller med. Varifrån inspirationen kommer ifrån är oväsentlig. Däremot att kopiera Tesla nu bara för de har gjort saker rätt och inte hitta andra lösningar är nått annat.

2. Vid vilket sekelskifte tror du bilvägen mellan Stockholm - Norrköping var 25mil? Behöver jag förtydliga? ;)

3. Än en gång vad som är viktigt för att öka elbilsförsäljningen skiter gemene man i och även största delen av bilindustrin. De kan trycka många hybrider under tiden. Som mest går på el. Men vi tror olika där onekligen.

4. Senaste 10 åren har det väll hänt otroligt mycket på batterifronten. Går priset procentuellt ner lika mycket nästa 10 år talar det definitivt för större batterier. Kapaciteten i batterierna har väll också blivit väsentligt bättre Senaste 10 åren.
Och batteriproduktionen i sig har inte heller halkat efter de senaste 10åren. Nu satsas det enormt på nya batterifabriker så biltillverkarna har nog koll på det också. De klarar nog inte 100ggr men säkert hälften på 10 år.
Och än en gång det är inget önsketänkande utan mer vart jag tror kommer hända. Det är i sig inget jag direkt förespråkar.
1. Bra.

2. Jag tror inte bilvägens längd skiljde sig så mycket mellan 1900 och 2000. Men vad som gällde 1900 är ointressant. Anledningen till att jag frågade var att ICE-bilar som bara hade 25 mils räckvidd nog var väldigt svåra att hitta år 2000.

3. Jag tror inte heller att gemene man bryr sig nämnvärt om att öka elbilsförsäljningen och de etablerade biltillverkarna skulle nog helst hoppa över det helt och hållet. Men att det är så är inget stöd för din ståndpunkt. Inte heller är det så att min ståndpunkt bygger på att de bryr sig. Det är jag själv som bryr mig och jag vill att övergången till elbilar går så snabbt som möjligt. Det är för att göra övergången så smidig som möjligt som snabbladdnätverk är viktiga.

4. Model S lanserades 2012. Då var 85 kWh toppversionen. Dagens toppversioner (nästan tio år senare) har lite större batterier, men inte så värst mycket. Priserna har helt klart gått ner, men de är fortfarande höga, uppenbarligen. Vad gäller produktion så utgör elbilar bara cirka två procent av biltillverkningen. Det är inte så att det finns ett överskott på batterier. Det krävs en enorm utbyggnad av batterifabriker, vilket kommer att ta tid. (BTW, att du tror något är väl inget som motsäger att det är önsketänkande)
2. Det jag påvisar är att runt 1900 fanns det elbil som hade runt samma räckvidd som ICE. Alltså påvisar jag att räckvidd inte är relaterat till fossilbilstänk utan elbil och ICE låg relativt lika från start. Sedan har ICE över hundra år mer av utveckling än elbil. Jag tror att elbil kan komma ifatt relativt fort.

3. Där har du missförstått mig helt. Diskussionen handlar inte om vad vi vill utan vad vi tror utvecklingen blir. Sedan får man ju lov att anpassa sig efter det.

4. Men om jag säger att det inte är önsketänkande från min sida. Så innebär det ju att du säger att jag ljuger. Om du utgår från att jag medvetet ljuger så kan vi väll lika gärna lägga ner diskussionen.
Jag skulle dock vilja ha siffror på densiteten i batterierna på 2012 P85 jämfört med marknadsledande idag. Jag hör siffror runt 350W per kg idag. Tror det skiljer bra mycket mot MS P85 2012.
Sedan är din tes om 100ggr ökning av batteriproduktion på 10 år orelevant då jag tror att omställningen inte kommer gå så fort.
Sedan om du eller jag vill att den ska fortare så är det en annan fråga.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 00:11
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vinnaren brukar ju vara den som utan prestige kopierar bra lösningar.
Håller med helt.

Dessutom behöver det inte heller betyda att man låter bli att göra andra lösningar samtidigt. Det är helheten som är viktig för oss konsumenter.

Vinnaren för oss bilister blir ju som sagt kombinationen av både ett bra allt tätare laddnät och allt längre räckvidd i bilarna.
Jo man kan ju önska allt och lite till. ;)

Håller med dig om att kopiera utan prestige är bra. Var aldrig rädd för använda andras bra idéer. Prestige tror jag alltid hämmar. Likt inte vara trygg nog i sig själv och det man gör och inte kunna erkänna sina misstag. Däremot ska man växa som företag måste man oftast ligga i framkant och hitta egna lösningar. Gäller i alla fall i de branscher där jag verkat.
Exakt. Släpar man efter för mycket i stora omställningar och teknikskiften som man inte hänger med i, så riskerar man allt eller mycket genom att vara för konservativa.

Märker att det är svårt för en del chefer i bilindustrin att släppa gamla sanningar och gamla affärskoncept. Man är van att tillverka bilar, och att tjäna pengar på service och eftermarknaden.

Idag så gäller det att förstå kundens problem, och hur de skall använda elbilar och i framtiden transportera sig. Då måste laddning vara en del av servicen man behöver ordna redan idag, och i framtiden så kan helt självkörande bilar vara ett krav för att kunna serva kunder med transporttjänster som kommer krävas då.

De biltillverkare som förstår att framtiden inte enbart handlar om att byta drivlinan från ICE till elmotor och sedan vara nöjda med att stanna där, är de som kommer vara potentiella vinnare.
Håller med dig. Men vi kan väll vara överens över att den vägen kan komma att se olika ut och att det inte är skrivet i sten hur det kommer att ske.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 00:26
av Robertrimmevik
fth skrev:
martinot skrev:
Har inte fungerat för mig. Har checkat appen, men ändå flera gånger, till flera CK-stationer, kommit fram till en trasig laddare. Enormt irriterande och frustrerande!
Det är ju faktiskt helt oacceptabelt, då är det ju bättre att inte visa status öht. Felaktig information är mycket sämre än ingen information. :roll:

/fth
Hände mig i Linköping också. Jag hade kollat appen ett antal ggr under dagen och såg att en alltid var ledig. Borde kanske förstått att det var för bra för att vara sant. Den lediga var ju givetvis ur funktion. Hade tur att den fungerande var ledig när jag kom dit.
Hade jag vetat att man inte kan lita på appen hade jag valt Norrköping innan i så fall.

Jag tror mer på OKQ8/Skekrafts satsning.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 09:15
av borgward
Apropå trådens ämne

Nu har Jönköping kommit igång med två nya 300kw laddare.
I en annan tråd noteras att Tesla håller på att bygga 32st 250kw i närheten.

Med den takten kommer det ta ett tag för Circle K att bli störst i Sverige ;)

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 09:46
av chaffis75
borgward skrev:
Apropå trådens ämne

Nu har Jönköping kommit igång med två nya 300kw laddare.
I en annan tråd noteras att Tesla håller på att bygga 32st 250kw i närheten.

Med den takten kommer det ta ett tag för Circle K att bli störst i Sverige ;)
Förstår inte varför de bara bygger 2 st, tycker 4st är absolut minimum och sen anpassa efterhand som de ser lasten på just den stationen
Sen att det är köer på CK just nu är ju för de är gratis räknar jag inte, de måste kolla vad lasten blir när de börjar ta betalt.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 10:40
av Vasp
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 10:41
av martinot
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vinnaren brukar ju vara den som utan prestige kopierar bra lösningar.
Håller med helt.

Dessutom behöver det inte heller betyda att man låter bli att göra andra lösningar samtidigt. Det är helheten som är viktig för oss konsumenter.

Vinnaren för oss bilister blir ju som sagt kombinationen av både ett bra allt tätare laddnät och allt längre räckvidd i bilarna.
Jo man kan ju önska allt och lite till. ;)

Håller med dig om att kopiera utan prestige är bra. Var aldrig rädd för använda andras bra idéer. Prestige tror jag alltid hämmar. Likt inte vara trygg nog i sig själv och det man gör och inte kunna erkänna sina misstag. Däremot ska man växa som företag måste man oftast ligga i framkant och hitta egna lösningar. Gäller i alla fall i de branscher där jag verkat.
Exakt. Släpar man efter för mycket i stora omställningar och teknikskiften som man inte hänger med i, så riskerar man allt eller mycket genom att vara för konservativa.

Märker att det är svårt för en del chefer i bilindustrin att släppa gamla sanningar och gamla affärskoncept. Man är van att tillverka bilar, och att tjäna pengar på service och eftermarknaden.

Idag så gäller det att förstå kundens problem, och hur de skall använda elbilar och i framtiden transportera sig. Då måste laddning vara en del av servicen man behöver ordna redan idag, och i framtiden så kan helt självkörande bilar vara ett krav för att kunna serva kunder med transporttjänster som kommer krävas då.

De biltillverkare som förstår att framtiden inte enbart handlar om att byta drivlinan från ICE till elmotor och sedan vara nöjda med att stanna där, är de som kommer vara potentiella vinnare.
Håller med dig. Men vi kan väll vara överens över att den vägen kan komma att se olika ut och att det inte är skrivet i sten hur det kommer att ske.
Har ju skrivit, precis hela tiden, att jag tror på en kombination av både snabbare/tätare laddmöjligheter och bättre batterier/räckvidd.

Men oavsett mix, så känns det (så här långt), att det endast är Tesla som löst kombon med både bra laddmöjligheter och braräckvidd. Hoppas dock att andra lyckas snart.

De skall ju självklart göra sin egna sak, men än så länge har ingen annan varit nära att skapa en sådan helhet för sina kunder som Tesla.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 10:44
av martinot
borgward skrev:
Apropå trådens ämne

Nu har Jönköping kommit igång med två nya 300kw laddare.
I en annan tråd noteras att Tesla håller på att bygga 32st 250kw i närheten.

Med den takten kommer det ta ett tag för Circle K att bli störst i Sverige ;)
Håller med helt. Grymt bra att CK startat, men än så länge en extremt svag satsning. Troligen har de inte råd att ta för stor förlust så här i starten. Kräver enormt mycket kapital at bygga upp, och så mycket pengar ligger det troligen inte i downstream/ÅF-verksamheten inom bensin/olja.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 11:06
av Gargamel
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 11:19
av Jerker
Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Men en laddare på varje ställe är ändå för lite. Fyra är ett minimum för att man ska kunna känna sig någorlunda säker på att verkligen få ladda när man kommer dit. Så minst fyra laddare på alla bensinstationer (alla bolag) som finns idag vore helt acceptabelt.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 11:26
av borgward
Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Det kanske är olika "use case": Circle Ks laddare kan funka för dem som bor i närheten och som inte kan ladda hemma - om den inte funkar eller det är kö så kommer jag tillbaka imorgon.

Men för den som är på långresa vill nog ha många, driftssäkra laddare på samma ställe och bra serviceutbud där.

Men risken för Circle Ks satsning är att de inte får särskilt många extra intäkter från korv, glass och kaffe. För de flesta kommer nog inte chansa på att stanna på en "två-taggare" där den ena oftast är trasig och den andra upptagen.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 15:02
av mikebike
Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Hur många bensinmackar har bara en pump?
Och då går det mycket fortare att tanka en avgasbil än att ladda en elbil.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 15:07
av martinot
mikebike skrev:
Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Hur många bensinmackar har bara en pump?
Och då går det mycket fortare att tanka en avgasbil än att ladda en elbil.
Japp. Nästan varje gång jag kör förbi CK och deras egna laddare så är det upptaget (om inte en laddare är trasig, vilket är enormt vanligt), och ofta redan 1-2 elbilar på kö.

Samtidigt är det extremt sällan kö hos CK till deras fossilpumpar (vi tankar alltid vår diesel hos CK pga. firmakort där).

En helt klar obalans här.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 15:32
av R_Edvinsson
martinot skrev:
mikebike skrev:
Gargamel skrev:
Vasp skrev:
Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.
Hur många bensinmackar har bara en pump?
Och då går det mycket fortare att tanka en avgasbil än att ladda en elbil.
Japp. Nästan varje gång jag kör förbi CK och deras egna laddare så är det upptaget (om inte en laddare är trasig, vilket är enormt vanligt), och ofta redan 1-2 elbilar på kö.

Samtidigt är det extremt sällan kö hos CK till deras fossilpumpar (vi tankar alltid vår diesel hos CK pga. firmakort där).

En helt klar obalans här.
CK på västkusten verkar ha en galet hög grad av beläggning.
Två ggr har jag passerat stan och då fanns inga av deras stationer med lediga platser.
Och den i Kungsbacka saknas helt i appen numer.

Passerar dock den i Väsby dagligen och när de hade en stolpe med 2 uttag var det ganska ofta fullt, men sedan de monterade även en andra stolpe har jag aldrig sett 4 bilar där…men det är nog bara en tidsfråga.

4 platser måste vara minimum de kan planera för, och man kan ju hoppas att det blir standarden på samtliga mackar i sverige…
Och sen kanske 8-12st på de mackar som är placerade längs med stråk där mycket folk transporterar sig vid högtider mm.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 16:12
av taliz
Undra hur dom tänkt att man som svensk ska ladda i Norge?
Verkar inte gå att ta hem dem appen i App Store.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 okt 2021 16:38
av fth
taliz skrev:
Undra hur dom tänkt att man som svensk ska ladda i Norge?
Verkar inte gå att ta hem dem appen i App Store.
Dom har nog inte tänkt helt enkelt, det brukar vara så i dom här sammanhangen. :roll:

Jag har försökt ”bonusladda” många gånger på olika laddare i olika länder där det visat sig att man måste kunna det lokala språket, ha en bostadsadress och/eller kreditkort i det aktuella landet, en app som inte går att ladda ned på svenska App Store etc etc.

Som jag skrev i en annan tråd, det verkar inte vara dom vassaste knivarna i lådan som jobbar med dessa lösningar, varken i Sverige eller andra länder ;)

/fth