Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 18 sep 2019 10:04
Kul att 2 av 3 teslas testförarare på ringen är svenska.
Haha, va? Kan du vara snäll och tala om vilket inlägg du syftar på i denna tråd? Jag har skummat igenom det du skrivit och det enda jag ser är snack om prototyper, banförsäkringar och ditt totala ointresse för ett eventuellt rekord (roande för övrigt hur ditt "ointresse" genererat så mycket inlägg...).dd88 skrev:Jag var väl en av de första i tråden att berömma Teslas påstådda tid, så antar att detta inte berör mig då. Konstigt att dom här inläggen alltid poppar upp när jag skrivit något.Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte.
Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.
Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...
Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.
Ja det är häftigt!AmbiJens skrev:Kul att 2 av 3 teslas testförarare på ringen är svenska.
Jag är rörande överens!!Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte.
Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.
Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...
Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p366568Legato skrev:Haha, va? Kan du vara snäll och tala om vilket inlägg du syftar på i denna tråd? Jag har skummat igenom det du skrivit och det enda jag ser är snack om prototyper, banförsäkringar och ditt totala ointresse för ett eventuellt rekord (roande för övrigt hur ditt "ointresse" genererat så mycket inlägg...).dd88 skrev:Jag var väl en av de första i tråden att berömma Teslas påstådda tid, så antar att detta inte berör mig då. Konstigt att dom här inläggen alltid poppar upp när jag skrivit något.Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:
Vi är många som undrar!
Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.
Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...
Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.
Personligen tycker jag inte att det hör hemma alls i detta forumdefault skrev:Det här fanboysnacket tar över varenda tråd?!? Kan ni hålla er till en?
Vi kan väl skapa en Fanboy-tråd begravd nånstans djupt i "Övrigt" jämte en "Haters"-tråd och fokusera på det vi är engagerade i här - de fantastiska bilarna vi kör eller önskar att vi körde?Walker skrev:Personligen tycker jag inte att det hör hemma alls i detta forumdefault skrev:Det här fanboysnacket tar över varenda tråd?!? Kan ni hålla er till en?
Mvh Mr Fanboy.
I stand corrected!vigge50 skrev:http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p366568Legato skrev:Haha, va? Kan du vara snäll och tala om vilket inlägg du syftar på i denna tråd? Jag har skummat igenom det du skrivit och det enda jag ser är snack om prototyper, banförsäkringar och ditt totala ointresse för ett eventuellt rekord (roande för övrigt hur ditt "ointresse" genererat så mycket inlägg...).dd88 skrev:Jag var väl en av de första i tråden att berömma Teslas påstådda tid, så antar att detta inte berör mig då. Konstigt att dom här inläggen alltid poppar upp när jag skrivit något.Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:
Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.
Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.
Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...
Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.
Japp, det skrevs så i en artikel på Car & Driver igår:MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
Turbo S har samma spec som Turbo men kan kortvarigt ge 81hk till under overboost.MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
Tror inte det finns något "officiellt" svar på frågan. I pressmeddelandet från Porsche står det ju bara "pre-series Taycan".MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
I artikeln jag postade i mitt förra inlägg finns någon form av uttalande från Porsche. Sen om det stämmer vet vi såklart inte:Legato skrev:Tror inte det finns något "officiellt" svar på frågan. I pressmeddelandet från Porsche står det ju bara "pre-series Taycan".MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
Om det nu är så att de bara körde en Turbo så finns det ju flera alternativ:
1.) Som du nämner, Porsche kanske "sparar" Turbo S för att slå Teslas tid.
2.) Om Teslan faktiskt slår Taycanens tid så kan Porsche köra två linjer:
2.1) Om Teslan är snabbare än Turbo S så kan de "låta det vara" tills de byggt en ännu snabbare bil (Taycan GT3?) och tills vidare bara hävda att 7:42 sattes av en Turbo, inte en Turbo S.
2.2) Om Turbo S är snabbare än Teslans nya rekord så sätter de ett nytt rekord.
2.3) Turbo S kanske inte ens är snabbare än Turbon. Ytterligare värmeutveckling och vikt kanske inte kompenserar för den högre effekten. Då kör de väl 2.1
wow - vilket halmstrå! Tror personligen inte att det skulle spela så stor roll. 20 sekunder är rätt mycket tid att köra in. Skadan är redan skedd för Porsche del. Med ett pris på minst 2 000 000 kr - varför köpa Taycan idag om det kommer en ny snabbare Tesla ungefär samtidigt som de första Porsche Taycan Turbo S levereras till Sverige? Som helt säkert är billigare.MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
mjwahl skrev:wow - vilket halmstrå! Tror personligen inte att det skulle spela så stor roll. 20 sekunder är rätt mycket tid att köra in. Skadan är redan skedd för Porsche del. Med ett pris på minst 2 000 000 kr - varför köpa Taycan idag om det kommer en ny snabbare Tesla ungefär samtidigt som de första Porsche Taycan Turbo S levereras till Sverige? Som helt säkert är billigare.MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
Antagligen blir någon kapplöpning mellan Porsche och Tesla, vilket kan bli riktigt gynnsammt för oss konsumenter. Tills i förrgår trodde jag att Porsche hade fördel i denna kamp men som det verkar nu så har avgrunden öppnat sig under fötterna på Porsche ledning i zuffenhausen. Jag är jävligt imponerad av Tesla just nu. De tog rekordet hur lätt som helst och det såg inte ens jobbigt ut.
Det är ganska galet egentligen vilken medial spridning denna helt inofficiella tid fått. Kanske hade någon annan hört av sig till media om de klockat en avsevärt högre tid, men jag blir ändå fascinerad att det "kablas ut" som hyfsat klart att Teslan är snabbare.Verdi skrev:mjwahl skrev:wow - vilket halmstrå! Tror personligen inte att det skulle spela så stor roll. 20 sekunder är rätt mycket tid att köra in. Skadan är redan skedd för Porsche del. Med ett pris på minst 2 000 000 kr - varför köpa Taycan idag om det kommer en ny snabbare Tesla ungefär samtidigt som de första Porsche Taycan Turbo S levereras till Sverige? Som helt säkert är billigare.MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
Antagligen blir någon kapplöpning mellan Porsche och Tesla, vilket kan bli riktigt gynnsammt för oss konsumenter. Tills i förrgår trodde jag att Porsche hade fördel i denna kamp men som det verkar nu så har avgrunden öppnat sig under fötterna på Porsche ledning i zuffenhausen. Jag är jävligt imponerad av Tesla just nu. De tog rekordet hur lätt som helst och det såg inte ens jobbigt ut.
Fast än så länge har vi bara en okänd privatperson som klockat manuellt. Om ens det. Mest ett rykte.
Ska bli otroligt spännande att se om de klarar av liknande tider med korrekt tidtagning.
Körde Taycan med Cup 2-däck också? Gör ju många sekunder jämfört med ett vanligt gatdäck.
Legato skrev:
Det är ganska galet egentligen vilken medial spridning denna helt inofficiella tid fått. Kanske hade någon annan hört av sig till media om de klockat en avsevärt högre tid, men jag blir ändå fascinerad att det "kablas ut" som hyfsat klart att Teslan är snabbare.
Någon som heter Elon Musk som tydligen är vd för Tesla bekräftade tiden och nämnde samtidigt att produktionsfärdig plaid Model S förväntas vara ännu snabbare:Verdi skrev:Ja, det är tyvärr ett klockrent exempel på "confirmation bias". De flesta här vill så gärna att Teslan ska vara snabbare än Porschen och tenderar då att lättare tro på såna här uppgifter. Kollar man på motsvarande Porsche-forum så är de säkert mer avvaktande inför det här ryktet.
Mmm, "semibekräftar" skulle jag säga. Jag tror fortfarande Musk kände sig säker redan när bilarna skeppades iväg att de skulle slå tiden. Dock antagligen med ganska stor spridning i hur stor marginalen skulle bli.Jordad skrev:Någon som heter Elon Musk som tydligen är vd för Tesla bekräftade tiden och nämnde samtidigt att produktionsfärdig plaid Model S förväntas vara ännu snabbare:Verdi skrev:Ja, det är tyvärr ett klockrent exempel på "confirmation bias". De flesta här vill så gärna att Teslan ska vara snabbare än Porschen och tenderar då att lättare tro på såna här uppgifter. Kollar man på motsvarande Porsche-forum så är de säkert mer avvaktande inför det här ryktet.