OfarligTesla skrev:Gustafsson skrev:Sitter gärna kvar med Teslan, den jag har blir knappast sämre för att moderbolaget har problem. Aktierna däremot -ouch!
Ja och nej, så länge Tesla finns kvar så kan det ju som värst bli typ omöjligt att få fram delar för reparation. Om de skulle gå under helt lär bilarna vara värda typ inget.
Jag hoppas och tror att ingen av er på riktigt tror att konkursrisken är signifikant. Tesla har en rejäl kassa och löser ju nu i dagarna en skuld på nästan en miljard dollar utan att behöva ta upp ny finansiering.
Vill man ta upp ny finansiering så finns det nära nog oändliga möjligheter. Det enda problemet vore om man skulle behöva ta in
riktigt mycket kapital (10 miljarder dollar eller mer) då räntekostnader eller emissionsvillkor skulle bli usla, men inte ens då skulle en konkurs vara nära och med tanke på att man gjort vinst de senaste kvartalen så är risken för ett stort kapitalbehov väldigt liten.
Jag trodde alla redan visste att Tesla hade gigantisk marginal på just P-modellerna... Ärligt talat tror jag nuvarande priser ganska bra återspeglar om man bestämt sig för att försöka ha samma marginal på varje S och X man säljer.
Som aktieägare hade jag föredragit att man fortsatte "mjölka" marginal/vinst ur högprestandamodellerna. Samtidigt är en av anledningarna att jag har ganska lite aktier i bolaget jag verkligen älskar att det för mig är uppenbart att Elon intresserar sig långt mycket mer för att uppnå visionen än för att maximera aktieägarvärde.
Det känns som många nu överreagerar kring bolaget Tesla pga att prissättningen är konstig på vår lilla lokala marknad. Priserna i Norge ser ju tex inte alls lika konstiga ut.