Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Addex86 skrev:
Nu kan man köpa till autopilot för 44200kr till Model S & X, precis som jag hoppats på! :-)
Blir köp!
Observera dock att det är med dnkalra funktionalitet än förut.

Det de har tagit bort bryr jag mig inte om. Det viktigaste, adaptiv farthållare, är ju kvar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

All handel går väl från fysiska butiker till online, senaste exemplet är ju BRleksaker och toysRus som inte klarade konkurrensen mot näthandeln. Varför skulle ett modernt företag som Tesla inte också gå helt mot online försäljning?

Nu handlar väl stängningen först och dessa utställnings hallar i USA där de inte får sälja pga delstatslagar som förbjuder direkt försäljning till kunder för biltillverkare?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Legato skrev:
dbj skrev:
Ångrar att jag inte valde leverans i augusti.
Funderar på att ta en beställning till (och avboka den andra). Eller går det att ändra leverans datum.

Funderar på att lägga den på mig privat istället för på företaget. Får inte lyfta någon moms alls i företaget och med tanke på det höga förmånsvärdet är frågan vad som är mest lönsamt?

Någons som vet vad ligger försäkringen på?
Behöver egentligen inte en P. Fast det är ju svårt att motstå när priset skiljer så lite. Men börjar nu fundera på vad det kostar extra i ev. förmånsvärde och försäkring kontra andrahands värde.

Hade egentligen inte tänkt byta bil på två år, då jag har småbarn som sparkar och pillar på allt i bilen. Hur är inredningen i X? Som en ”normal” bil eller är den känsligare?
Jag tog privat för första gången. En P är betydligt dyrare för mig att ha i företaget, men allt beror ju på ens egna förutsättningar.

Valde också leverans i augusti. Har svårt att se att du inte ska kunna ändra det.

Inredningen är som en normal bil, förutom baksidan av stolarna som lätt blir repiga. Tar jag leverans av denna X så kommer jag foliera baksidan av stolarna.
De blanka stolarna är borta sedan två år, samma stolar som i S.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:

Haha, ja till och med värre än nu.

Skillnaden mot Saab är ju att Saab var ett mer diversifierat från början samt att bilarna var mer mekaniska än mjukvara, de hade redan underleverantörer för reservdelsmarknaden, de drev inte sina egna verkstäder osv. Det är Tesla som tillverkar alla reservdelar, fixar det logistiska med att skeppa dem, driver servicecenter osv. Allt detta är jättebra så länge bolaget finns men om det faller finns det inte massa andra som arbetat med det som kan ta över. Det kommer självklart växa fram några få men att tro att lika många kommer betala 700 papp för en Tesla i det läget vore naivt.

Det känns panikartat att Tesla skulle vara fine med att få typ 390k mindre för en P de säljer i Sverige jämfört med en i USA. De där 10% ish som övriga sänkts med låter rimligt dock.

EDIT: Är det någon som kommer in i designstudion? Har försökt på datorn och mobilen men den laddar inte.
Jo, det är förstås sant. Problemet ligger ju i om det mot förmodan skulle gå så illa att bilarna inte blir uppdaterade längre och man inte längta kan få support om något skulle strula.

Jag var inne i designstudion för några minuter sedan bara. De håller kanske på och rättar till priset på P?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
MarkusL skrev:
Är det bara jag som tycker att prissänkningen matematiskt är fullt logisk? Tidigare när de i en mindre stad levererade kanske 10 bilar i månaden så skulle dessa täcka alla overheadkostnader, dels hos Tesla centralt men också lokala försäljningskontor etc. Nu delas dessa kostnader upp på ett mångfaldigt större antal bilar plus attman stänger säljlokalerna. Sättet man sänker på är dock rätt klumpigt och genererar många missnöjda tidigare kunder.
För USA ja, men Sverige? Vi har 3 SC. Redan det är en brist när det kommer till service.
Tesla pratar inte om att stänga service center, de ska stänga butiker.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Sitter gärna kvar med Teslan, den jag har blir knappast sämre för att moderbolaget har problem. Aktierna däremot -ouch!
Ja och nej, så länge Tesla finns kvar så kan det ju som värst bli typ omöjligt att få fram delar för reparation. Om de skulle gå under helt lär bilarna vara värda typ inget.
Jag hoppas och tror att ingen av er på riktigt tror att konkursrisken är signifikant. Tesla har en rejäl kassa och löser ju nu i dagarna en skuld på nästan en miljard dollar utan att behöva ta upp ny finansiering.

Vill man ta upp ny finansiering så finns det nära nog oändliga möjligheter. Det enda problemet vore om man skulle behöva ta in riktigt mycket kapital (10 miljarder dollar eller mer) då räntekostnader eller emissionsvillkor skulle bli usla, men inte ens då skulle en konkurs vara nära och med tanke på att man gjort vinst de senaste kvartalen så är risken för ett stort kapitalbehov väldigt liten.

Jag trodde alla redan visste att Tesla hade gigantisk marginal på just P-modellerna... Ärligt talat tror jag nuvarande priser ganska bra återspeglar om man bestämt sig för att försöka ha samma marginal på varje S och X man säljer.

Som aktieägare hade jag föredragit att man fortsatte "mjölka" marginal/vinst ur högprestandamodellerna. Samtidigt är en av anledningarna att jag har ganska lite aktier i bolaget jag verkligen älskar att det för mig är uppenbart att Elon intresserar sig långt mycket mer för att uppnå visionen än för att maximera aktieägarvärde.

Det känns som många nu överreagerar kring bolaget Tesla pga att prissättningen är konstig på vår lilla lokala marknad. Priserna i Norge ser ju tex inte alls lika konstiga ut.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare

Inlägg av Addex86 »

Legato skrev:
Addex86 skrev:
Nu kan man köpa till autopilot för 44200kr till Model S & X, precis som jag hoppats på! :-)
Blir köp!
Det är jag medveten om!
Jag är mest ute efter adaptiv farthållare och filhållingassisten, så för mig passar det bra!
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
dbj skrev:
Ångrar att jag inte valde leverans i augusti.
Funderar på att ta en beställning till (och avboka den andra). Eller går det att ändra leverans datum.

Funderar på att lägga den på mig privat istället för på företaget. Får inte lyfta någon moms alls i företaget och med tanke på det höga förmånsvärdet är frågan vad som är mest lönsamt?

Någons som vet vad ligger försäkringen på?
Behöver egentligen inte en P. Fast det är ju svårt att motstå när priset skiljer så lite. Men börjar nu fundera på vad det kostar extra i ev. förmånsvärde och försäkring kontra andrahands värde.

Hade egentligen inte tänkt byta bil på två år, då jag har småbarn som sparkar och pillar på allt i bilen. Hur är inredningen i X? Som en ”normal” bil eller är den känsligare?
Jag tog privat för första gången. En P är betydligt dyrare för mig att ha i företaget, men allt beror ju på ens egna förutsättningar.

Valde också leverans i augusti. Har svårt att se att du inte ska kunna ändra det.

Inredningen är som en normal bil, förutom baksidan av stolarna som lätt blir repiga. Tar jag leverans av denna X så kommer jag foliera baksidan av stolarna.

Man kan ju välja privat när man bokar för att få 14 dagars avbokning och sen byta till företagsleasing innan leverans också. Det står väl att man när som helst kan byta finansiering osv?
Borde gå att lösa. Vill minnas att jag förut inte behövt väljsma mellan privat/företag vid första 30k betalningen dock men är osäker.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Sitter gärna kvar med Teslan, den jag har blir knappast sämre för att moderbolaget har problem. Aktierna däremot -ouch!
Ja och nej, så länge Tesla finns kvar så kan det ju som värst bli typ omöjligt att få fram delar för reparation. Om de skulle gå under helt lär bilarna vara värda typ inget.
Jag hoppas och tror att ingen av er på riktigt tror att konkursrisken är signifikant. Tesla har en rejäl kassa och löser ju nu i dagarna en skuld på nästan en miljard dollar utan att behöva ta upp ny finansiering.

Vill man ta upp ny finansiering så finns det nära nog oändliga möjligheter. Det enda problemet vore om man skulle behöva ta in riktigt mycket kapital (10 miljarder dollar eller mer) då räntekostnader eller emissionsvillkor skulle bli usla, men inte ens då skulle en konkurs vara nära och med tanke på att man gjort vinst de senaste kvartalen så är risken för ett stort kapitalbehov väldigt liten.

Jag trodde alla redan visste att Tesla hade gigantisk marginal på just P-modellerna... Ärligt talat tror jag nuvarande priser ganska bra återspeglar om man bestämt sig för att försöka ha samma marginal på varje S och X man säljer.

Som aktieägare hade jag föredragit att man fortsatte "mjölka" marginal/vinst ur högprestandamodellerna. Samtidigt är en av anledningarna att jag har ganska lite aktier i bolaget jag verkligen älskar att det för mig är uppenbart att Elon intresserar sig långt mycket mer för att uppnå visionen än för att maximera aktieägarvärde.

Det känns som många nu överreagerar kring bolaget Tesla pga att prissättningen är konstig på vår lilla lokala marknad. Priserna i Norge ser ju tex inte alls lika konstiga ut.
På kort sikt tror jag inte den är överhängande nej, det räcker ju med att räkna på vad de har i kassan så ser man att det inte är några problem närmsta åren iaf så länge efterfrågan inte störtdyker. På lång sikt kan ju vad som helst hända.

Däremot är frågan varför man skulle vilja sälja en P med så pass mycket mindre marginal i EU jämfört med USA, det finns inga vettiga anledningar egentligen.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Det måste ju finnas en logik för ändringen. Vad tror ni?

1. De vill tömma supply chain på inventory för S och X för att efter sommaren lansera en omfattande face-lift invändigt? Helt enkelt en gigantisk rea så de inte blir sittande med bilar/material när de lanserar "version 2" av S och X. Priserna justeras upp igen vid lanseringen av nästa version
2. De vill ändra spelplanen med pris och online som vapen innan Polestar, Porsche, Audi, mfl kommer igång? De ser vad volymerna börjar ge i marginaler och det är en permanent justering som ska få etablerade aktörer att svettas och som gör att Tesla snabbt når volymer. Omställningen kommer att gå fort nu (jorden brinner som bekant...) och Tesla vill säkerställa att de ligger i sweet-spot för att rida på branschomställningen där land efter land kommer att förbjuda/begränsa fossilbilar. Här ligger Europa först vad jag förstår.
3. De är halv-desperata att jag tillväxt för att kunna refinansiera sig? Tillväxten gör att de kan bli värderade som ett "tech-bolag" och inte som en biltillverkare.
4. Annan logik?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Du menar, till skillnad från nu? ;) (delar alltså)

Men det säljs ju fortfarande Saab bilar. Jag tycker nog att det målas upp ett lite väl mörkt scenario. Tesla går nu från ett hörn av fyrkanten till ett annat, nämligen från exklusivt och få, till premium och många.

Skillnaden mot Saab är ju att Saab var ett mer diversifierat från början samt att bilarna var mer mekaniska än mjukvara, de hade redan underleverantörer för reservdelsmarknaden, de drev inte sina egna verkstäder osv. Det är Tesla som tillverkar alla reservdelar, fixar det logistiska med att skeppa dem, driver servicecenter osv. Allt detta är jättebra så länge bolaget finns men om det faller finns det inte massa andra som arbetat med det som kan ta över. Det kommer självklart växa fram några få men att tro att lika många kommer betala 700 papp för en Tesla i det läget vore naivt.

Det känns panikartat att Tesla skulle vara fine med att få typ 390k mindre för en P de säljer i Sverige jämfört med en i USA. De där 10% ish som övriga sänkts med låter rimligt dock.

EDIT: Är det någon som kommer in i designstudion? Har försökt på datorn och mobilen men den laddar inte.
Förvånar mig att du skriver sånt här faktiskt, trodde inte du var typen som målade upp skräckscenarier.

Tesla är inte i närheten av konkurs det vet vi ju redan. Hade de arit det hade de börjat leta ny finansiering för länge sedan, nu gör man det motsatta och löser ett lån i cash!

OM Tesla om tex tio år skulle gå i konkurs så skulle det finnas köpare i en lång kö... Saab var en bil som inte efterfrågades. Tesla är världens överlägset snabbast växande biltillverkare Givetvis skulle det finnas massor av aktörer som skulle vilja sälja reservdelar osv. Kanske dyrare än idag men att det inte skulle finnas när efterfrågan vore enorm är såklart nonsens.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

P_EL skrev:
4. Annan logik?
Deras servrar har blivit hackade och Elon har sparkat alla programmerare som skulle kunnat åtgärda felet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Addex86 skrev:
Legato skrev:
Addex86 skrev:
Blir köp!
Det är jag medveten om!
Jag är mest ute efter adaptiv farthållare och filhållingassisten, så för mig passar det bra!
Yes. Även jag valde detta alternativ nu på XP100DL jag beställde igår. Jag tycker dock auto park och framförallt navigste on autopilot är bra funktioner, men inte riktigt värt 55k extra för mig. Hade nog kunnat lägga 20-30k.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Vad man än köper idag som har med teknik att göra innebär med all sannolikhet att det kommer något billigare o bättre efter ett tag. Nu kom det lite fortare och med större prisfall än väntat.
Min 100D har droppat 250kKr jmf med vad jag betalade för den i oktober. Det gör den ju inte till en sämre bil för det. Dessutom glastak o fri SuC (ja jag vet att det inte kompenserar för prisfallet :) )
Svårt att känna sig missnöjd i en TESLA när det för de flesta är en ouppnåbar dröm
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Boven

Inlägg av Boven »

Legato skrev:
90k skillnad mellan LR och P när det gäller S. Om vi förbiser vad priserna har varit innan (vilket gör att det känns nästan osannolikt att det skulle vara rätt pris på P nu) utan ser till vad bilen kostar extra att sätta ihop för Tesla. Skillnaderna är en större elmotor bak, lite annan hårdvara för starkare ström till denna (inverter?), ventilerade säten och kolfiberdekor (kolfibret var inte mycket dyrare då det var valbart). Då känns plötsligt skillnaden på bara 90k rätt trolig..?

Off Topic: Hej på er alla! Första inlägget här, smygit runt en del i forumet ett bra tag. Kört Golf GTE i snart 4 år och har förstås mersmak på att köra längre sträckor på el..! Vinkar speciellt till Remuz och Legato ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:

Däremot är frågan varför man skulle vilja sälja en P med så pass mycket mindre marginal i EU jämfört med USA, det finns inga vettiga anledningar egentligen.
Nej men det är väl ingen som tror blir bestående?

Personligen gissar jag att man kommer sänka priserna på P i USA, inte höja i EU men att de harmoniseras är jag helt övertygad om.

Jag tycker som sagt den generella prisnivån i Sverige i relation till tex USA och Norge är den stora gåtan. Inte den gigantiska sänkningen på P.

Min killgissning är att tex Norge har korrekta priser medan USA kommer få sänkt pris på P-modeller och Sverige höjt pris på alla modeller.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Du menar, till skillnad från nu? ;) (delar alltså)

Men det säljs ju fortfarande Saab bilar. Jag tycker nog att det målas upp ett lite väl mörkt scenario. Tesla går nu från ett hörn av fyrkanten till ett annat, nämligen från exklusivt och få, till premium och många.

Förvånar mig att du skriver sånt här faktiskt, trodde inte du var typen som målade upp skräckscenarier.

Tesla är inte i närheten av konkurs det vet vi ju redan. Hade de arit det hade de börjat leta ny finansiering för länge sedan, nu gör man det motsatta och löser ett lån i cash!

OM Tesla om tex tio år skulle gå i konkurs så skulle det finnas köpare i en lång kö... Saab var en bil som inte efterfrågades. Tesla är världens överlägset snabbast växande biltillverkare Givetvis skulle det finnas massor av aktörer som skulle vilja sälja reservdelar osv. Kanske dyrare än idag men att det inte skulle finnas när efterfrågan vore enorm är såklart nonsens.
Nej de är inte i närheten av konkurs det säger jag inte, jag säger att vara beredd att ta så pass mycket mindre betalt på en marknad mot en annan inte signalerar något gott. Hade man inte sett att det var nybeställningar de sålde hade jag trott att de då satt med massvis av P DL i lager i EU. Det är dock intressant att tänka på vad som händer i ett sådant scenario oavsett hur sannolikt det är att det händer. Jag drogs helt enkelt med i att spekulera i vad som händer OM det nu kommer till det.

Däremot skulle jag nog inte räkna med att det växer fram en stor reservdelsmarknad och verkstäder som kan bilar för S & X i Sverige i ett sådant scenario, för 3an lär det inte vara några problem däremot.

EDIT: Jag tror fortfarande att det är mest troligt ett fel på någon marknad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

P_EL skrev:
Det måste ju finnas en logik för ändringen. Vad tror ni?

1. De vill tömma supply chain på inventory för S och X för att efter sommaren lansera en omfattande face-lift invändigt? Helt enkelt en gigantisk rea så de inte blir sittande med bilar/material när de lanserar "version 2" av S och X. Priserna justeras upp igen vid lanseringen av nästa version
2. De vill ändra spelplanen med pris och online som vapen innan Polestar, Porsche, Audi, mfl kommer igång? De ser vad volymerna börjar ge i marginaler och det är en permanent justering som ska få etablerade aktörer att svettas och som gör att Tesla snabbt når volymer. Omställningen kommer att gå fort nu (jorden brinner som bekant...) och Tesla vill säkerställa att de ligger i sweet-spot för att rida på branschomställningen där land efter land kommer att förbjuda/begränsa fossilbilar. Här ligger Europa först vad jag förstår.
3. De är halv-desperata att jag tillväxt för att kunna refinansiera sig? Tillväxten gör att de kan bli värderade som ett "tech-bolag" och inte som en biltillverkare.
4. Annan logik?
Bra teorier allihopa tycker jag. Tror 1 är mest troligt/relevant, men faktiskt lite kombination av alla tre :D

Dock förklarar de ju inte de Svenska priserna... Jag kan inte komma på någon teori annat än att det är ett misstag. Alternativt något slags märkligt "smoke test" för att undersöka priselasticitet. Men då borde de valt en marknad med sämre konsumentskydd.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:

Ja, en MS P kostar numera 8,96 SEK/USD. Det är väldigt lågt (om jag räknat rätt). 1.022.000 i Sverige, 114.000 i USA
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:

Nej men det är väl ingen som tror blir bestående?

Personligen gissar jag att man kommer sänka priserna på P i USA, inte höja i EU men att de harmoniseras är jag helt övertygad om.

Jag tycker som sagt den generella prisnivån i Sverige i relation till tex USA och Norge är den stora gåtan. Inte den gigantiska sänkningen på P.

Min killgissning är att tex Norge har korrekta priser medan USA kommer få sänkt pris på P-modeller och Sverige höjt pris på alla modeller.

Ja kanske, något går helt enkelt inte ihop. Mina tidigare inlägg har ju baserats på vad det skulle kunna innebära om dessa skillnader är korrekta och vad de ville ha, det tycker jag inte signalerar något gott helt enkelt. Eller så är det något gott för Tesla då skulle försöka maximera försäljningen baserat på betalningsviljan inom varje region, vem vet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Machris skrev:
Vad man än köper idag som har med teknik att göra innebär med all sannolikhet att det kommer något billigare o bättre efter ett tag. Nu kom det lite fortare och med större prisfall än väntat.
Min 100D har droppat 250kKr jmf med vad jag betalade för den i oktober. Det gör den ju inte till en sämre bil för det. Dessutom glastak o fri SuC (ja jag vet att det inte kompenserar för prisfallet :) )
Svårt att känna sig missnöjd i en TESLA när det för de flesta är en ouppnåbar dröm
Glädjer mig att läsa ett inlägg som ditt.

Väldigt många har också restvärdesgaranti på sina bilar.

Den lilla klick som köpt P-modeller i närtid och som ej har restvärdesgaranti känner jag lite extra med, men generellt är det såklart fantastiskt för konsumenten med sänkta priser på världens bästa bilar!

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Tack för att lugnar ner oss. :) Hoppas verkligen att det är lika lugnt som du säger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Boven skrev:
Legato skrev:
90k skillnad mellan LR och P när det gäller S. Om vi förbiser vad priserna har varit innan (vilket gör att det känns nästan osannolikt att det skulle vara rätt pris på P nu) utan ser till vad bilen kostar extra att sätta ihop för Tesla. Skillnaderna är en större elmotor bak, lite annan hårdvara för starkare ström till denna (inverter?), ventilerade säten och kolfiberdekor (kolfibret var inte mycket dyrare då det var valbart). Då känns plötsligt skillnaden på bara 90k rätt trolig..?

Off Topic: Hej på er alla! Första inlägget här, smygit runt en del i forumet ett bra tag. Kört Golf GTE i snart 4 år och har förstås mersmak på att köra längre sträckor på el..! Vinkar speciellt till Remuz och Legato ;)
Exakt. Jag tror som sagt de där 90k ligger nära deras skillnad i kostnad plus marginal. :D

Jag vinkar tillbaka och säger välkommen! Men känner vi varandra eller fick jag en bonus ändå? 8-)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Boven skrev:
Legato skrev:

Exakt. Jag tror som sagt de där 90k ligger nära deras skillnad i kostnad plus marginal. :D

Jag vinkar tillbaka och säger välkommen! Men känner vi varandra eller fick jag en bonus ändå? 8-)

Är väl ändå lite konstigt att inte ha högre marginal på toppversionen? Man ska väl sätta priserna efter vad folk är villiga att betala, inte vad det kostar att tillverka. Nu kommer ju antagligen väldigt många fler välja P dock. Kostar inte alls särskilt mycket mer än en vanlig 100D, förlåt "Long Range" och de lär ju hålla värdet mycket bättre. Dock högre förmånsvärde...
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Även jag dunkade in en beställning på en fullmatad bil ”bara för att” nu när en P100D är så nedsatt.

Eftersom de ännu inte korrigerat priserna så talar det mesta för att det är ett medvetet val.

Kan det vara ren kvartalsekonomi? Q1 går mot sitt slut.

Konkurrenterna lanserar bilar på löpande band på lägre prispunkter - börjar Tesla känna av det kanske? Märkeslojaliteten till andra (tex Volvo, Audi, BMW) är stor.

En kommande facelift kan också var ett skäl som någon skrev. Vet vi något alls om detta på Model S?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar