Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Postat: 23 jan 2019 18:52
Dom kunde ju damma av 3CC. Hade passat mig perfekt. Från 2004 men modernare design än e-niro by far hehe....


Aha så det var från den Tesla fick inspirationen till batteripackets placering i Model S!Henrik Torphammar skrev:Dom kunde ju damma av 3CC. Hade passat mig perfekt. Från 2004 men modernare design än e-niro by far hehe....
Geni87 skrev:Aha så det var från den Tesla fick inspirationen till batteripackets placering i Model S!Henrik Torphammar skrev:Dom kunde ju damma av 3CC. Hade passat mig perfekt. Från 2004 men modernare design än e-niro by far hehe....
På den tiden var nog Ford väldigt måna om att mjölka sin kossa och inte låta den göra några större utsvävningar...Henrik Torphammar skrev:Geni87 skrev:Aha så det var från den Tesla fick inspirationen till batteripackets placering i Model S!Henrik Torphammar skrev:Dom kunde ju damma av 3CC. Hade passat mig perfekt. Från 2004 men modernare design än e-niro by far hehe....
Jämför interiör och glastak mot Model 3.... sen tog det stopp hos Volvo tyvärr.
Bilderna är inte tagna på samma punkt över bilen. Polestarbilen har fotats någon stans över bakluckan. Därför ser man bakljuset samt bakre stötfångaren. Det omvända sker fram. Polestarbilen får kortare huv och andra framlampor pga olika perspektiv.Geni87 skrev:Han sa även i en intervju med Autocar att priset skulle starta på €40 000, inkl moms får man förmoda då.Jeppe_E skrev:Nja, Det som har sagts av Polestars VD är att bilen kommer att kosta mellan 40-60 kusd. Sen så var det en del som tyckte att till detta skulle moms & tull läggas och de kanske har rätt. Men om det nu är så att den kommer att finnas med två olika batteri så kan mycket väl instegsmodellen ligga på 450.000 kr då (40000x1,25x9). I så fall kostar ultradeluxmodellen 675.000 kr.Oykkh47 skrev:Frågan är om den kostar från mellan 400-500tkr som ngn skrev. Kia e-Niro börjar på 429.900 och fullsmetad 500.000. Sen när har volvo släppt bilar so kostar lika mycket eller mindre än kia/hyundai? Never.. möjligtvis ett från pris på en standard svart på 550.000kr??
Jag tycker den påminner väldigt mycket om S90 i utseendet, men självklart en mindre version av den.
Kolla linjerna på bakluckan, dörrhandtag osv. Huven är (naturligt) kortare![]()
Ovanifrån är den inte helt olik S90 nej (samma designer).Frågan är hur resten av bilen blir, det har ju länge ryktats om att den kommer vara väldigt lik Volvo Concept 40.2. Klippte ihop dem här, vecken på motorhuven är väldigt lika och sidlinjen ser även den ut att bli ganska lik. Svart P2:a mot svart golv gör dock att det smälter ihop och är svårt att se detaljer. Bakrutan verkar slutta mer och vindrutan (hela kupén) har flyttats framåt jämfört med konceptbilen. De infällbara dörrhandtagen fick inte följa med.
Volvo kommer att sälja denna bil. 70% av Volvos bilar i Sverige är förmånsbilar. ”Care by Volvo” är lika med bilhyra. Då får bara halva momsen dras av. Hela momsen får dras av på driftskostnader. Dvs Volvo skapar ett handikapp i sin affärsmodell om inte service, däck mm lyfts ut. I Sverige står idag Care by Volvo för mindre än 2% av försäljningen.Geni87 skrev:Nej det hade varit trist om det bara gick via Care by Volvo, jag vill dock minnas att jag har läst att de ska erbjuda både kontantköp och CbV.Jeppe_E skrev:Det är absolut så, jag bara tog en hybrid som jämförelse. Men jag hoppas ju att det i så fall inte enbart går via Care by Volvo. Gissningsvis skulle en Polestar 2 hamna på 8-8500kr/mån enbart sett utifrån priset.Geni87 skrev:Fast Polestar 2 verkar bli en rätt mycket mindre bil än V90, storlek och pris hänger ju ihop rätt mycket i bilvärlden. Sen är nog inte drivlinan i en T8 gratis heller...Jeppe_E skrev:Det är inget som det spekulerats i öht. Samtidigt så undrar jag ändå över priset. Volvos laddhybrid V90 kostar 615.000 kr Det är intressant att Polestar kommer att kosta mindre.Oykkh47 skrev:Låter bra. Antar att dom kommer köra ut dom först på care by volvo? Som med deras nya plug in hybrider? Kommer den komma med olika batteristorlekar?
Henrik Torphammar skrev:Dom kunde ju damma av 3CC. Hade passat mig perfekt. Från 2004 men modernare design än e-niro by far hehe....
Är inte riktigt med på vad din poäng är..Magnus71 skrev:Volvo kommer att sälja denna bil. 70% av Volvos bilar i Sverige är förmånsbilar. ”Care by Volvo” är lika med bilhyra. Då får bara halva momsen dras av. Hela momsen får dras av på driftskostnader. Dvs Volvo skapar ett handikapp i sin affärsmodell om inte service, däck mm lyfts ut. I Sverige står idag Care by Volvo för mindre än 2% av försäljningen.
Ja det har du nog rätt i! Då blir den förmodligen väldigt lik Concept 40.2, vilket är positivt (tycker jag)!Magnus71 skrev:Bilderna är inte tagna på samma punkt över bilen. Polestarbilen har fotats någon stans över bakluckan. Därför ser man bakljuset samt bakre stötfångaren. Det omvända sker fram. Polestarbilen får kortare huv och andra framlampor pga olika perspektiv.
Bilarna är nog mycket mer lika varandra i verkligheten.
VA??? Kommer ALLA som lägger en pre-order få en bil. Det var väl ganska väntat frågan är väl NÄR?icreate skrev:Fick mail från Polestar:
"Thank you for contacting us!
You will be able to pre-order Polestar 2 within a few weeks after the presentation.
Unfortunately we cannot comment on the production volume but you can expect a rather big production of Polestar 2.
Everyone who's placing an pre-order with deposit within our launch markets will receive an Polestar 2.
The deliveries will not only be based on when you are placing your pre-order.
Some markets will be prioritized."
Johan84 skrev:Någon som kan utläsa från bilden om bakrutan kommer följa med bakluckan upp? Eller är det en dålig ”model 3” baklucka. Ser nästan ut som på bilden att skärningen går in mot rutan men tidigare bilder på 40.2 har det sett ut som att infästningen suttit längre upp.
Mm jag hoppas verkligen att de inte har gjort den till en sedan, halvkombi är nice! Men det kanske fortfarande är känsligt ämne på Torslanda eftersom att det var lite av en SAAB-grej.Jeppe_E skrev:Johan84 skrev:Någon som kan utläsa från bilden om bakrutan kommer följa med bakluckan upp? Eller är det en dålig ”model 3” baklucka. Ser nästan ut som på bilden att skärningen går in mot rutan men tidigare bilder på 40.2 har det sett ut som att infästningen suttit längre upp.
Ja, conceptbilen 40.2 hade hatchback-baklucka. Ddet var tydligt att det fanns en skarv hela vägen upp till taket. I bästa fall har de gömt öppningen under bakrutan. I sämsta fall är det en S90-lucka
Kan ju vara så "illa" att Polestar 2 är precis som model 3, en sedan och sedan kommer Polestar 3, som då är motsvarande Model Y. Å andra sidan så ska ju Volvo lansera XC40 också och den lär väl vara som en Y.Geni87 skrev:Mm jag hoppas verkligen att de inte har gjort den till en sedan, halvkombi är nice! Men det kanske fortfarande är känsligt ämne på Torslanda eftersom att det var lite av en SAAB-grej.Jeppe_E skrev:Johan84 skrev:Någon som kan utläsa från bilden om bakrutan kommer följa med bakluckan upp? Eller är det en dålig ”model 3” baklucka. Ser nästan ut som på bilden att skärningen går in mot rutan men tidigare bilder på 40.2 har det sett ut som att infästningen suttit längre upp.
Ja, conceptbilen 40.2 hade hatchback-baklucka. Ddet var tydligt att det fanns en skarv hela vägen upp till taket. I bästa fall har de gömt öppningen under bakrutan. I sämsta fall är det en S90-lucka
Jo så skulle det kunna vara, XC40 BEV blir nog det mer praktiska alternativet.Jeppe_E skrev:Kan ju vara så "illa" att Polestar 2 är precis som model 3, en sedan och sedan kommer Polestar 3, som då är motsvarande Model Y. Å andra sidan så ska ju Volvo lansera XC40 också och den lär väl vara som en Y.Geni87 skrev:Mm jag hoppas verkligen att de inte har gjort den till en sedan, halvkombi är nice! Men det kanske fortfarande är känsligt ämne på Torslanda eftersom att det var lite av en SAAB-grej.Jeppe_E skrev:Johan84 skrev:Någon som kan utläsa från bilden om bakrutan kommer följa med bakluckan upp? Eller är det en dålig ”model 3” baklucka. Ser nästan ut som på bilden att skärningen går in mot rutan men tidigare bilder på 40.2 har det sett ut som att infästningen suttit längre upp.
Ja, conceptbilen 40.2 hade hatchback-baklucka. Ddet var tydligt att det fanns en skarv hela vägen upp till taket. I bästa fall har de gömt öppningen under bakrutan. I sämsta fall är det en S90-lucka
Utgår ifrån att den har +100kW CCS.Johan84 skrev:Ja spännande inför imorgon så man får vad den innehåller och vilket pris. Hoppas på dragkrok som många andra, vettig baklucka och awd. Är det någon som vet vad den kommer få för laddnings möjligheter? Ont om stolpar i Norrland men finns ju en del 50kw ccs EU och CHAdeMO.
Tror nog att de lärt sig en del under resans gång från Polestar 1. Ganska övertygad om att Polestar 2 kommer ut på marknaden 2020.Henrik Torphammar skrev:I oktober 2017 visade dom Polestar 1. Nu 1.5år senare så är den fortfarande inte tillgänglig. Mitten 2019 leverans enligt prognos. Typ 2år till polestar 2 är alltså inte orimligt.