Sida 10 av 30

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 10:46
av TeslaTissel
Hjälp!
Eller, någon som vet var vi hittar en engelsk version av detta klipp?
Eller kan Nederländska? Tyvärr saknas engelsk undertext helt. :roll:


Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 10:56
av TeslaTissel
TEST Sono Sion!

Alternativ för den som kan lite tyska.
Publicerad igår!


Skärmavbild 2018-09-10 kl. 10.56.29.png

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 11:38
av G F
[quote="TeslaTissel"]Hjälp!
Eller, någon som vet var vi hittar en engelsk version av detta klipp?
Eller kan Nederländska? Tyvärr saknas engelsk undertext helt. :roll:

TeslaTissel, den är vist textat på engelska, klicka bara på textikonen så att den får ett rött streck under sig. :geek:

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 13:04
av G F
Hej alla!
Mitt band med Sono motors är kapat från och med nu för min del!

Ja så är det faktiskt, men missförstå mej bara inte nu, det är inte så dramatiskt som det låter.
Jag snackar alltså om åkbandet man får runt handleden efter att man visat upp giltigt körkort och blivit avprickad i bokningslistan för att köra Sion.

Fortsättning kommer...

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 13:28
av Jerker
G F skrev:
Hej alla!
Mitt band med Sono motors är kapat från och med nu för min del!

Ja så är det faktiskt, men missförstå mej bara inte nu, det är inte så dramatiskt som det låter.
Jag snackar alltså om åkbandet man får runt handleden efter att man visat upp giltigt körkort och blivit avprickad i bokningslistan för att köra Sion.

Fortsättning kommer...
:D

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 14:52
av G F
Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).

Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.

Första intrycket: Den är stor!
full.JPG
Den är mycket större när man står bredvid den, jämfört med det intrycket man får när man ser den på bild. Min första tanke var en bullig svart London Taxi. Men bortsett fån att den är svart och faktiskt lite bullig till formen så beror det på att den är högre än den ser ut.
När jag sätter mej på förarplatsen och som vanligt kör bak sätet så lång det går, (jag är 1,9m lång) så hade jag ca 15-20 cm tomt luftrum innan glastaket.
Jag tycker att den påminner om höghus designen som var rätt poppis för ett antal år sedan. Ni vet de där som byggde lite mer på höjden trotts att de inte var några speciellt stora bilar. Fördelen med detta är att man öppnar dörren och sätter sej rakt och normalt som på en vanlig stol. Helt utan den där ålandet som när man ska ner eller ur sätet på en vanlig sedan. Man sitter även lite högre och rakare än i en vanlig sedan.

Eftersom många frågat om just detta, så kan jag liga gärna fortsätta med förarmiljön. Det första man tänker på är att man inte har någon stans att göra av vänsterfoten (eftersom den ju inte används alls i elbilar). För där det brukar finnas en snedställd klack som passar att vila vänster sula mot sitter hjulhuset så man får ha vänstran på golvet (obekvämt). Men detta påpekade Sono folket innan jag han öppna munnen (nästan som de var vana att få höra detta). "Det kommer inte att vara så här i produktionsbilen". Det berodde tydligen på begränsningar med vad som går att göra i ett prototypbygge.

Övriga begränsningar i prototypen som framkom efter hand och som skulle finnas i produktionsbilen var:
Att ratten saknade teleskop justering (behövs när man är lång). Förarstolen ska även ska var höj och sänkbar.

När man har stolen så långt bak som jag har är det nästan samma benutrymme som i Teslan. Sätter jag mej då bakom förarstolen får jag ha benen på snedden det är bara ca 15 cm kvar mellan sätes raderna. Sono killen svarade att de planerar att göra bilen ca 10cm längre för att ge mer utrymme i baksätet. Tydligen så var detta ett av de vanligaste önskemålet på förändring under turnén från deras kunder. Men lastutrymmet på 650 liter skulle lämnas orört.

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 14:57
av Simon
Saknar den här bilstackaren också fönsterkarmar? :(

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 15:06
av G F
Simon skrev:
Saknar den här bilstackaren också fönsterkarmar? :(
Ja, men till skillnad mot Tesla åker inte rutan ner när man öppnar utan i stället möter den en extra stor gummilist.
I alla fall är det så på prototypen, vi får vänta o se hur det blir i färdiga produktions bilen.

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 15:10
av Klintan
Man kan undra varför de alltid parkerar konceptbilen i ett skuggande tält vid provkörningarna?

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 15:23
av G F
Klintan skrev:
Man kan undra varför de alltid parkerar konceptbilen i ett skuggande tält vid provkörningarna?
"Därför att ibland regnar det" (fritt översatt från Tyskengelska) svarade de en som frågade just detta. :lol:

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 16:50
av TeslaTissel
G F skrev:
TeslaTissel skrev:
Hjälp!
Eller, någon som vet var vi hittar en engelsk version av detta klipp?
Eller kan Nederländska? Tyvärr saknas engelsk undertext helt. :roll:

TeslaTissel, den är vist textat på engelska, klicka bara på textikonen så att den får ett rött streck under sig. :geek:
Aj fasen, det visste jag inte!

Tack och ”Hepp”!

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 16:55
av Jerker
G F skrev:
Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).

Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.

Tack! Det lät ju positivt!

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 16:58
av TeslaTissel
G F skrev:
Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).

Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.
Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport. :D
Kom på en fråga: Hur stor släpvikt klarar den?

Hepp!

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 17:39
av Jerker
TeslaTissel skrev:
G F skrev:
Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).

Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.
Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport. :D
Kom på en fråga: Hur stor släpvikt klarar den?

Hepp!
Det enda som är bestämt är att den klarar obromsat EU-släpstandard, dvs. 750 kg. Hur många kg den klarar med bromsat släp är ännu inte bestämt.

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 18:44
av TeslaTissel
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
G F skrev:
Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).

Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.
Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport. :D
Kom på en fråga: Hur stor släpvikt klarar den?

Hepp!
Det enda som är bestämt är att den klarar obromsat EU-släpstandard, dvs. 750 kg. Hur många kg den klarar med bromsat släp är ännu inte bestämt.
Tack, Jerker.
Skulle det vara någon större skillnad obromsad/bromsad menar du?
Själv har jag inte erfarenhet av att dra släp överhuvudtaget, därav min nyfikenhet.
(Kan vara av intresse för andra då det här är en av de få mindre elbilar som kan klara släp).

Re: Sono Motors

Postat: 10 sep 2018 19:05
av nek0
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
G F skrev:
Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).

Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.
Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport. :D
Kom på en fråga: Hur stor släpvikt klarar den?

Hepp!
Det enda som är bestämt är att den klarar obromsat EU-släpstandard, dvs. 750 kg. Hur många kg den klarar med bromsat släp är ännu inte bestämt.
Tack, Jerker.
Skulle det vara någon större skillnad obromsad/bromsad menar du?
Själv har jag inte erfarenhet av att dra släp överhuvudtaget, därav min nyfikenhet.
(Kan vara av intresse för andra då det här är en av de få mindre elbilar som kan klara släp).
Jo det är stor skillnad
Så här ser det ut för en Skoda Superb tdi 150hk automat
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 2000 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 2000 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 1346 kg

Re: Sono Motors

Postat: 11 sep 2018 12:06
av G F
OK, forts.

Dragkroken, det är klart att det spelar roll om de behöver gå över 750Kg obromsat EU standard. Det fördyrar naturligtvis, och det krävs olika typgodkännanden som komplicerar och försenar. Dessutom täcker 750Kg förmodligen behovet för 95% av oss. behöver man dra en stor husvagn så vill man nog göra det med en större och motorstarkare bil än Sion. Det väsentliga är att den får ha drag (för oss 95%are).

Kroken ingår inte i priset. Sion kommer som standard helt förberedd för drag med kablage framdraget. Sion ska vara typad för 750Kg obromsad EU standard. Men skälva kroken kommer att behövas köpas till för "några" tusenlappar i paritet med med vad en krok från tredje parts leverantör bruka kosta, enligt Sono killen.
Prio ett för dem är att klara av att hålla priset på 20 000€ och CO2 neutralt.

Re: Sono Motors

Postat: 11 sep 2018 14:48
av TeslaTissel
nek0 skrev:
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
G F skrev:
Forts. (jag tar lite i tagen när jag hinner).

Jag är först i forumet med att ha kört Sion så vitt jag vet. Så är det något ni undra över som jag missat och berätta så bara fråga.
Fantastiskt "G F” - Vi är förstås nyfikna på resten av din rapport. :D
Kom på en fråga: Hur stor släpvikt klarar den?

Hepp!
Det enda som är bestämt är att den klarar obromsat EU-släpstandard, dvs. 750 kg. Hur många kg den klarar med bromsat släp är ännu inte bestämt.
Tack, Jerker.
Skulle det vara någon större skillnad obromsad/bromsad menar du?
Själv har jag inte erfarenhet av att dra släp överhuvudtaget, därav min nyfikenhet.
(Kan vara av intresse för andra då det här är en av de få mindre elbilar som kan klara släp).
Jo det är stor skillnad
Så här ser det ut för en Skoda Superb tdi 150hk automat
Max släpvagnsvikt, bromsad 12% 2000 kg
Max släpvagnsvikt, bromsad 8% 2000 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 750 kg
Max släpvagnsvikt, B-körkort 1346 kg

Oj, det var värst vad det gör skillnad på kapaciteten.
Tack för uppdateringen.

Hepp!

Re: Sono Motors

Postat: 11 sep 2018 14:50
av TeslaTissel
G F skrev:
OK, forts.

Dragkroken, det är klart att det spelar roll om de behöver gå över 750Kg obromsat EU standard. Det fördyrar naturligtvis, och det krävs olika typgodkännanden som komplicerar och försenar. Dessutom täcker 750Kg förmodligen behovet för 95% av oss. behöver man dra en stor husvagn så vill man nog göra det med en större och motorstarkare bil än Sion. Det väsentliga är att den får ha drag.

Kroken ingår inte i priset. Sion kommer som standard helt förberedd för drag. Men skälva kroken kommer att behövas köpas till för "några" tusenlappar i paritet med med vad en krok från tredje parts leverantör bruka kosta, enligt Sono killen.
Prio ett för dem är att klara av att hålla priset på 20 000€ och CO2 neutralt.
Intressant. CO2 neutral lär den bli. :D

Hepp!

Re: Sono Motors

Postat: 11 sep 2018 15:24
av G F
Intressant. CO2 neutral lär den bli. :D

Hepp![/quote]

Vad Sion menar är att det ska bli den första bilen som både ska tillverkas med NOLL i CO2 avtryck, och under hela sin livscykel :!:
Naturligtvis går det inte att undvika alla utsläpp, men dessa ska dokumenteras, redovisas och kompenseras fullt ut. :idea:
Kravet inkluderar 100% av Sion Moters avtryck inkl resor testkörnings turnén mm. rubbet.

Re: Sono Motors

Postat: 11 sep 2018 17:08
av Mickep
Skall bli riktigt intressant hur de löser co2 null utsläppen (under hela livsscykeln) Det är ju nu den största invändningen elbilsskeptikerna har. (dvs att en dielselbil måste gå i 3500 mil innan de är +- 0 jmft med elbil) Kan de leda i bevis vad de säger så har vi dokument som en gång för alla täpper till motargumenten. f.ö. tycker jag andra tillverkare också skulle redovisa hur mycket energi som bilen krävt för tillverkning. (som en kylskåpsdeklaration)

Re: Sono Motors

Postat: 11 sep 2018 18:19
av TeslaTissel
Mickep skrev:
Skall bli riktigt intressant hur de löser co2 null utsläppen (under hela livsscykeln) Det är ju nu den största invändningen elbilsskeptikerna har. (dvs att en dielselbil måste gå i 3500 mil innan de är +- 0 jmft med elbil) Kan de leda i bevis vad de säger så har vi dokument som en gång för alla täpper till motargumenten. f.ö. tycker jag andra tillverkare också skulle redovisa hur mycket energi som bilen krävt för tillverkning. (som en kylskåpsdeklaration)
Ja precis. Leder mig i tanke på ”bränsledeklarationen” Gröna bilister föreslog för en tid sedan.
Har för mig det togs upp på högre nivå, och godkändes som ett förslag att införa.

Minns inte exakt om det godkändes?

Hepp!

Re: Sono Motors

Postat: 11 sep 2018 18:55
av olza
Fick brev från Sono Motors idag . Men...
90E1D7B0-DBB2-4923-991A-7D6F0CC85A60.jpeg
...surt, sa räven!

Re: Sono Motors

Postat: 11 sep 2018 18:56
av Jerker
olza skrev:
Fick brev från Sono Motors idag . Men...

...surt, sa räven!

Nääää..... :cry:

Re: Sono Motors

Postat: 12 sep 2018 08:39
av G F
Mickep skrev:
Skall bli riktigt intressant hur de löser co2 null utsläppen (under hela livsscykeln) Det är ju nu den största invändningen elbilsskeptikerna har. (dvs att en dielselbil måste gå i 3500 mil innan de är +- 0 jmft med elbil) Kan de leda i bevis vad de säger så har vi dokument som en gång för alla täpper till motargumenten. f.ö. tycker jag andra tillverkare också skulle redovisa hur mycket energi som bilen krävt för tillverkning. (som en kylskåpsdeklaration)
:o
Jag hoppas verkligen du menar tvärt om att Elbilen måste gå 3500mil innan den kommer ikapp dieselbilen
(miltalet varierar beroende på vilken elbil / dieselbil man väljer att jämföra med). :?:

Annars har vi fått in en helt ny dimension av klimatskeptiker i forumet. Med deras totalt uppochnervända logik att ju mer CO2 och NOX vi har i luften, desto bättre för oss människor. För då blir vi mycket friskare, eller.... :?:

Kolla även in reportaget i länken. Har sällan skrattat så mycket som när jag läste den, egentligen skulle man väl bli förbannad men de är alldeles för komiska för att låta att man ska kunna bli arg. :D
http://effektmagasin.se/fornekelsen-i-molndal/
Och en förklaring https://goteborg.etc.se/klimat/de-som-f ... tt-forlora