Sida 90 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 24 okt 2017 12:26
av Jerker
mati skrev:Kan sammanfattas såhär:
Tysklands bilindustri har försovit sig. Tesla och kineserna skrämmer skiten ur tyskarna. Ingenting kan stoppa elbilarna, det är alla överens om, men i Tyskland skulle det innebära en förlust av 600.000 jobb. Man hoppas att det inte går alltför snabbt så att man har tid att anpassa sig. Paralleller med Kodak tas upp. Det är i princip det allting handlar om, jobben. Hela Tyskland lever på bilindustrin som bygger motorer och växellådor. Försvinner det så försvinner tyska industrins grundpelare.
Låter som en rimlig analys. Tyskland står inför stora utmaningar.
Re: Artikel i media
Postat: 24 okt 2017 12:48
av mati
En rolig detalj när reportern får vara med och testar Mercedes elbil EQ (han får bara vara passagerare). De kör omkring på Mercedes egen testbana, men så fort det drar upp mörka moln måste de skynda sig in. Bilen är bara byggd som showroom-bil och tål inte vatten. Man vet inte om ska skratta eller gråta.
Re: Artikel i media
Postat: 24 okt 2017 13:09
av mati
Det är ett mycket bra inslag faktiskt. Man får komma ihåg att det här är tyska motsvarigheten till SVT 1. Det ligger en mycket positiv attityd över hela inslaget. Inte som man skulle tro, att elbilen fördöms och att det är bara död och elände som väntar, som det kanske hade varit fallet om det hade tagits upp i svensk media t.ex.
Hybrider tas upp men de anses vara dödsdömda innan de ens får fotfäste. Vägen är glasklar. Elbilen kommer garanterat, antingen så är Tyskland med, eller så är det andra som visar vägen och Mercedes & Co försvinner från spelplanen. Man tar upp exempel som Kreisel i Österrike som el-konverterar bilar mycket framgångsrikt. Lite som "titta vad våra små grannar klarar av, varför gör inte vi det?"
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 06:12
av Jerker
En lite annorlunda och mycket bra debattartikel av en av våra elbilsvänner (dock icke Teslaägare):
https://www.nyteknik.se/opinion/dags-at ... en-6879056
För att ha en rimlig chans att röra oss i rätt riktning ser man hur uppenbart felaktigt det är att satsa på värmemaskiner som ger mer värme än mekaniskt arbete (som explosionsmotorer, typ Diesel eller Otto). Man sitter ju inte i bilen för att bli varm – man sitter i bilen för att förflytta sig.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 06:28
av Bjelke
Jerker skrev:En lite annorlunda och mycket bra debattartikel av en av våra elbilsvänner (dock icke Teslaägare):
https://www.nyteknik.se/opinion/dags-at ... en-6879056
För att ha en rimlig chans att röra oss i rätt riktning ser man hur uppenbart felaktigt det är att satsa på värmemaskiner som ger mer värme än mekaniskt arbete (som explosionsmotorer, typ Diesel eller Otto). Man sitter ju inte i bilen för att bli varm – man sitter i bilen för att förflytta sig.
Ganska bra skrivet, men lite synd att han hävdar att Teslas batterifabrik drivs 100% med solceller för det gör den inte ännu (apropå att hålla sig till fakta) men däremot ska den göra det när den är klar (påstår dom iaf)...
Eventuellt så köper Tesla el som kommer från solcellsparker men jag har inte hört något om det iaf...
Jag orkade inte läsa kommentarerna eftersom dom (antar jag) som vanligt ser exakt lika ut som till andra andra artiklar inom samma ämne

Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 06:32
av Laban
mati skrev:
Kan sammanfattas såhär:
Tysklands bilindustri har försovit sig. Tesla och kineserna skrämmer skiten ur tyskarna. Ingenting kan stoppa elbilarna, det är alla överens om, men i Tyskland skulle det innebära en förlust av 600.000 jobb. Man hoppas att det inte går alltför snabbt så att man har tid att anpassa sig. Paralleller med Kodak tas upp. Det är i princip det allting handlar om, jobben. Hela Tyskland lever på bilindustrin som bygger motorer och växellådor. Försvinner det så försvinner tyska industrins grundpelare.
Har sett 1/3 just nu och det verkar vara en bra sammanfattning av det jag har sett så här långt. Lägger till att de pratar om autopilot också, lägger man på den problematiken (autonoma bilar -> taxi -> färre köper biler) så står den tyska industrin för en väldigt stor omställning. Man förstår deras oro.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 06:49
av Laban
Bjelke skrev:
Jag orkade inte läsa kommentarerna eftersom dom (antar jag) som vanligt ser exakt lika ut som till andra andra artiklar inom samma ämne

Jag gjorde misstaget att läsa kommentarerna, och det var exakt som vanligt. Någon som länkar till "man måste köra 25000 mil innan det lönar sig miljömässigt med eldrift" inslaget från SVT. Någon som hävdar att biobränslen är mycket bättre än eldrift, någon som hävdar att vätgas minsann är vägen att gå. En liten men ack så bitter del av befolningen

Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 06:57
av mati
Som vanligt i NyT är kommentarerna till artikeln det mest (o)intressanta.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 07:01
av Jerker
Laban skrev:Bjelke skrev:
Jag orkade inte läsa kommentarerna eftersom dom (antar jag) som vanligt ser exakt lika ut som till andra andra artiklar inom samma ämne

Jag gjorde misstaget att läsa kommentarerna, och det var exakt som vanligt. Någon som länkar till "man måste köra 25000 mil innan det lönar sig miljömässigt med eldrift" inslaget från SVT. Någon som hävdar att biobränslen är mycket bättre än eldrift, någon som hävdar att vätgas minsann är vägen att gå. En liten men ack så bitter del av befolningen

Jag brydde mig inte heller om att läsa kommentarerna. Numera är jag hyfsat luttrad. Vissa människor läser bara det de vill se och tar inte in ny kunskap. Vissa följer bara senaste strömmen. Vissa är helt enkelt bara obildbara. Alldeles för få är kritiskt tänkande och försöker sätta sig in i fakta och bilda sig en egen uppfattning. Det är som att slåss mot väderkvarnar att försöka argumentera i artikelkommentarer.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 07:14
av mati
Problemet på NyT är just att dessa människor alltid försöker att få andra att framstå som det du beskriver. Mycket alternativ fakta, blandat med manliga hormoner och vad vet jag.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 07:17
av Jerker
mati skrev:Problemet på NyT är just att dessa människor alltid försöker att få andra att framstå som det du beskriver. Mycket alternativ fakta, blandat med manliga hormoner och vad vet jag.
Ja. En del av dessa rättshaveristtyper är väldigt välformulerade. Nån enstaka av dem tycks inte ha nåt arbete att gå till utan tillbringar all tid till att förstöra alla kommentarsfält.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 07:23
av Jerker
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 07:26
av jonas
OM man bortser från de uppenbart felaktiga trollkommentarerna tycker jag att det fanns många bra kommentarer också. Att Ribbing själv svarar drygt och osmakligt är ju så onödigt bara!
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 08:28
av Jerker
Vad händer idag? Nevs och statsministern på samma presskonferens.
http://www.ttela.se/n%C3%A4ringsliv/nev ... -1.4762819
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 08:38
av Bjelke
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 09:15
av Verdi
Jerker skrev:mati skrev:Problemet på NyT är just att dessa människor alltid försöker att få andra att framstå som det du beskriver. Mycket alternativ fakta, blandat med manliga hormoner och vad vet jag.
Ja. En del av dessa rättshaveristtyper är väldigt välformulerade. Nån enstaka av dem tycks inte ha nåt arbete att gå till utan tillbringar all tid till att förstöra alla kommentarsfält.
Jag tror mycket handlar om att försvara sitt eget val. Har man köpt en dyr dieselbil så försvarar man diesel. Har man köpt en bensinbil försvarar man bensin. Och så även el såklart. Det här är en allmänmänsklig impuls. Man vill inte erkänna att man gjort ett dåligt val helt enkelt.
Så. Jag ser väldigt lite kritisk och neutral debatt om de problem som ändå finns kvar att lösa vad gäller elbilar här på forumet också. Säger inte att det är lika illa som i kommentarsfälten men här är ju allt med batterier och elbilar guld och och gröna skogar. Finns inga problem alls? Konsensus här är "det kommer ordna sig". Det vill jag gärna tro också men nån liten kritisk debatt vore uppfriskande.
Jag vet alldeles för lite om batteritillverkning, litiumutvinning och konfliktmineraler/metaller som krävs för att bygga elbilar. Jag vet också för lite om det ens är möjligt att bygga tillräckligt många snabbladdplatser längs vägarna. I Sverige går det nog ganska bra. Inte ens E4:an är särskilt trafikerad. Men kommer du ner i Europa så är det bitvis tjockt med bilar och lastbilar. Känns som om det krävs stora "IKEA-parkeringar" fulla med SuC-platser för att det ska fungera om 90+% ska kunna köra el. Finns den ytan? Många storstadsområden är väldigt stora. T ex i Ruhr-området. Finns det mark där? Eller får man bygga på höjden? Stora parkeringshus i flera våningar med laddare?
Jag ser dock enorma fördelar med elbilar även utan miljöaspekten.
1. Våra städer blir tystare och får bättre luft.
2. Vi slutar skeppa massa pengar till länder som Ryssland, Iran, Saudiarabien och gynnar lokalt producerad energi istället. Det är helt enkelt bra för Sveriges ekonomi SAMT dåligt för några av de värsta diktaturerna i världen. Två flugor i en smäll!
3. Elbilar har bättre "vardagsprestanda" och är helt enkelt trevligare att köra.
4. Kupén går att värma och kyla så man alltid kan ha bra klimat när man sätter sig i bilen.
5. Enkelheten i drivlinan tilltalar mig. Inte längre dåligt samvete för korta körningar på vintern osv.
Om det nu är så (vilket jag inte tror) att elbilen inte "kommer ikapp" en fossilbil med avseende på koldioxid förrän efter 19000 mil så är det ändå bra nog. Den kommer ju ikapp och förbi så småningom. Under tiden kan vi njuta av alla andra fördelar den har.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 09:17
av Bjelke
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 09:25
av Verdi
Varför kan de inte bygga om de överblivna Bolt-bilarna till Europa-standard och skicka de till Norge? Vet inte hur mycket som skiljer mellan Ampera-e och Bolt. Men det är väl en massa småsaker och säkert inte helt lätt att göra i stor skala. Men att byta blinkers och annat och sälja de som Bolt även i Europa borde väl gå?
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 09:44
av vigge50
Verdi skrev:
Varför kan de inte bygga om de överblivna Bolt-bilarna till Europa-standard och skicka de till Norge? Vet inte hur mycket som skiljer mellan Ampera-e och Bolt. Men det är väl en massa småsaker och säkert inte helt lätt att göra i stor skala. Men att byta blinkers och annat och sälja de som Bolt även i Europa borde väl gå?
Det var mycket överblivet innan när de i huvudsak skickade bilarna till ZEV-staterna men nu har de börjat skicka de till alla stater i USA och försäljningen har därmed ökat 2632 stycken i september. Samtidigt har antalet Bolt som bara står hos försäljarna minskat trots att allt fler försäljare har fått möjlighet att börja sälja dessa.
https://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev ... -the-volt/
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 10:39
av Laban
Verdi skrev:
Varför kan de inte bygga om de överblivna Bolt-bilarna till Europa-standard och skicka de till Norge? Vet inte hur mycket som skiljer mellan Ampera-e och Bolt. Men det är väl en massa småsaker och säkert inte helt lätt att göra i stor skala. Men att byta blinkers och annat och sälja de som Bolt även i Europa borde väl gå?
Teorin har väl varit att det inte har varit så intressant att sälja Bolt utanför ZEV staterna pga dålig lönsamhet. Därav långa köer på vissa marknader samtidigt som man stannar fabriken..
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 13:03
av strejf
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6806838
Kinesiska taxibolaget Didi (typ Uber) investerar miljarder i Svenska elbilstillverkaren Nevs.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 13:22
av mati
Verdi skrev:...
Så. Jag ser väldigt lite kritisk och neutral debatt om de problem som ändå finns kvar att lösa vad gäller elbilar här på forumet också. Säger inte att det är lika illa som i kommentarsfälten men här är ju allt med batterier och elbilar guld och och gröna skogar. Finns inga problem alls? Konsensus här är "det kommer ordna sig". Det vill jag gärna tro också men nån liten kritisk debatt vore uppfriskande.
Även om det finns många entusiaster här som hyllar elbilar och Tesla så finns det ändå en viss skillnad tror jag. Elbilen har fortfarande sina brister och nackdeler, det är nog de flesta elbilsägare med på, skulle jag vilja påstå. Men man förstår samtidigt att elbilens
potential är oerhört mycket större än så. Utveckligen har bara börjat och det finns oanade möjligheter och optimeringspotential. Motsatsen gäller för bilar med förbränningsmotor. De har nått vägs ände, det går inte att göra dem mycket bättre eller renare. Man ligger redan på marginalen och allt är bara finputsning. Men elbilarna och kringhörande infrastruktur med laddare och ren elproduktion befinner sig i en brant evolutionär process, medan fossilbilarna inte kan förbättras så mycket mer. Men det är precis det som dessa fossiltroll inte vill förstå. Naturligtvis kan man hälla syntetdiesel eller enatol i en fossilbil för att få den att gå lite mer klimatsmart. Men det gör motorn varken effektivare eller renare.
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 18:22
av Challe76a
Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 18:34
av Bjelke
Me like

Re: Artikel i media
Postat: 25 okt 2017 18:55
av Gustafsson
Känns bra att mer balanserade data kommer fram i tunga medier.