Sida 89 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 12:05
av vigge50
Kulingen skrev:mati skrev:Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s
m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg
Eller?
grundenheten är i gram inte kg

Nix, SI-enheten för vikt är kg, den ända grundenheten som innehåller prefix.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 12:20
av mati
vigge50 skrev:Kulingen skrev:mati skrev:Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s
m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg
Eller?
grundenheten är i gram inte kg

Nix, SI-enheten för vikt är kg, den ända grundenheten som innehåller prefix.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
Jag menar det. Nånting måste väl ha fastnat i min annars rätt så tröga boll. Jag har gjort det där felet tillräckligt många gånger själv.

Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 12:59
av Foluke
mati skrev:vigge50 skrev:Kulingen skrev:mati skrev:Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s
m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg
Eller?
grundenheten är i gram inte kg

Nix, SI-enheten för vikt är kg, den ända grundenheten som innehåller prefix.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
Jag menar det. Nånting måste väl ha fastnat i min annars rätt så tröga boll. Jag har gjort det där felet tillräckligt många gånger själv.

Jaha! Med denna viktskillnad bör bilen accelerera snabbare till 100 med urladdat batteri. Räkna på det, någon!

Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 13:12
av TiborBlomhall
Lättaste bilen i BMW-s hela produktsortiment är deras elbil BMW i3
Så mycket för "tunga elbilar"
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 13:18
av strejf
TiborBlomhall skrev:Lättaste bilen i BMW-s hela produktsortiment är deras elbil BMW i3
Så mycket för "tunga elbilar"
Men även om det vore så att elbilar alltid var minst dubbelt så tunga som fossilbilar så är det en piss i havet jämfört med dubbdäck och lastbilar.
"En enda 60-tons lastbil sliter lika mycket som 10 000 personbilar! Överlastad till 70 ton ökar slitaget så att det motsvarar 120 000 personbilar och 80-tonnaren sliter på en enda passage som 250 000 personbilar."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10232642.ab
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 15:46
av chaffis75
strejf skrev:TiborBlomhall skrev:Lättaste bilen i BMW-s hela produktsortiment är deras elbil BMW i3
Så mycket för "tunga elbilar"
Men även om det vore så att elbilar alltid var minst dubbelt så tunga som fossilbilar så är det en piss i havet jämfört med dubbdäck och lastbilar.
"En enda 60-tons lastbil sliter lika mycket som 10 000 personbilar! Överlastad till 70 ton ökar slitaget så att det motsvarar 120 000 personbilar och 80-tonnaren sliter på en enda passage som 250 000 personbilar."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10232642.ab
Låter riktigt illa även om jag nu aldrig skulle lita på Aftonbladet oavsett om de har rätt eller fel

Re: Artikel i media
Postat: 18 okt 2017 23:00
av Swede1
Apropå tunga elbilar, här en under bar Schweiz are som konverterat en Volvo s80 till eldrift. Kostade 290 000 kr, hur många svenska löntagare kan lägga det på sin hobby? (Ledtråd, inkomst efter skatt... Här kan du jämföra tex Stockholm(23') och Zürich (50'):
https://www.numbeo.com/cost-of-living/
Se Neuweilers motivering om olja.... snacka om att ta saken i egna händer. Och kunna göra det, med ekonomisk frihet.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... l-eldrift/
Re: Artikel i media
Postat: 21 okt 2017 09:52
av strejf
I gårdagens lokala tidning....
Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Re: Artikel i media
Postat: 21 okt 2017 10:17
av Surfaren
Vad tusan är "rysk gasel från Tyskland" för något?
strejf skrev:Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Det är nog för att han inte vet bättre...
Re: Artikel i media
Postat: 21 okt 2017 10:19
av bullen
Surfaren skrev:Vad tusan är "rysk gasel från Tyskland" för något?
strejf skrev:Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Det är nog för att han inte vet bättre...
Det är en felstavad gasell som emigrerat
Re: Artikel i media
Postat: 21 okt 2017 10:34
av Foluke
bullen skrev:Surfaren skrev:Vad tusan är "rysk gasel från Tyskland" för något?
strejf skrev:Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Det är nog för att han inte vet bättre...
Det är en felstavad gasell som emigrerat
"Rysk gasel" är nog tänkt som el producerad i Tyskland på importerad gas från Ryssland.
Såvitt jag vet är väl Sverige nettoexporterande av el. Det är bara vid korta tidpunkter som vi importerar från kontinenten. Detta kompenseras gott och väl med vår export till detta område som ju då tar bort behovet av motsvarande mängd "fulel".
Journalisten ifråga undergräver sin trovärdighet. Han skriver mot bättre vetande (kallas att ljuga) eller så är han korkad. Båda alternativen är förnedrande för honom.
Re: Artikel i media
Postat: 21 okt 2017 11:07
av TiborBlomhall
Det är bara vid korta tidpunkter vi importerar el från
Norge.
http://teslaclubsweden.se/sveriges-elimport/
Re: Artikel i media
Postat: 21 okt 2017 11:18
av mati
Jag brukar hänsvisa till min egenhändigt nergrävda laddkabel hela vägen från kontinenten, med fördel frånTyskland eller Polen, när folk frågar var all el ska komma ifrån för alla bilar, och att vi måste importera el osv. Tyvärr är de flesta för dumma för att förstå ironi.
Re: Artikel i media
Postat: 21 okt 2017 15:36
av Kulingen
Re: Artikel i media
Postat: 23 okt 2017 09:13
av Bjelke
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-fa ... ik-6879019
Inte illa, återstår att se hur "exklusivt" det verkligen är/blir...
Re: Artikel i media
Postat: 23 okt 2017 09:55
av AGCF
Hälften av vår petroleum kommer dock från Ryssland! All the time
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/ ... r-Sverige/
Vad ska Putin köpa för klocka nu när Pateken inte duger längre?
http://nordic.businessinsider.com/vlada ... ?r=US&IR=T
Re: Artikel i media
Postat: 23 okt 2017 10:23
av Svenssons
Sant men om man enbart kollar på konsumtionen av oljeprodukter i Sverige så tror jag att vi skulle kunna helt klara oss utan den rysk olja. I realiteten kommer det dock inte funka, en del av de som exporterar råolja till oss förväntar sig att få tillbaka andra oljeprodukter. Vi importerar så mycket olja som vi gör pga att vi har en förhållandevis stor industri med raffinaderi.
När vi ökar antalet elbilar så kommer importen minska men jag tror inte att andelen rysk olja kommer att minska, snarare gå upp i och med att både
Danmark och
Norge för länge sedan nått produktionstoppen för råolja och det inte är så smidigt att importera från Venezuela eller Nigeria.
Re: Artikel i media
Postat: 23 okt 2017 10:29
av Legato
Jag tror de flesta skulle bli rätt chockade om man fick se statistik över hur många av de allra dyraste klockorna som hamnar i Ryssland. Har hört av väldigt insatta personer att det ofta är ganska "besvärligt" då Patek, Ulysse, Vacheron, JLC mfl gärna vill ha namn på ägarna av de allra exklusivaste klockorna i sina register. Namn som sällan kan listas när det gäller "gåvor" till högt uppsatta ryska politiker...
Re: Artikel i media
Postat: 23 okt 2017 13:46
av Verdi
Han kanske gör som jag och kollar tiden på mobiltelefonen istället? Den tar också hänsyn till skottår och allt annat fancy som den där Pateken.

Jag har även klocka på min PC och i mina bilar. Och på TV:n kan man också kolla tiden. Via texttv om inte annat. Haha.

Re: Artikel i media
Postat: 23 okt 2017 14:28
av Tjell
Eller detta?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Re: Artikel i media
Postat: 23 okt 2017 14:36
av Verdi
Tjell skrev:Eller detta?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Ja det är ju motsatsen till min moderna approach.

Re: Artikel i media
Postat: 24 okt 2017 00:16
av 12man
Re: Artikel i media
Postat: 24 okt 2017 10:41
av Foluke
Långt. Tyskt! De verkar klart oroade över att vara på efterkälken trots "hög kvalitet på kälken". Massor av jobb i fara hos bilfabrikanter och underleverantörer.
Re: Artikel i media
Postat: 24 okt 2017 12:15
av mati
Foluke skrev:
Långt. Tyskt! De verkar klart oroade över att vara på efterkälken trots "hög kvalitet på kälken". Massor av jobb i fara hos bilfabrikanter och underleverantörer.
Kan sammanfattas såhär:
Tysklands bilindustri har försovit sig. Tesla och kineserna skrämmer skiten ur tyskarna. Ingenting kan stoppa elbilarna, det är alla överens om, men i Tyskland skulle det innebära en förlust av 600.000 jobb. Man hoppas att det inte går alltför snabbt så att man har tid att anpassa sig. Paralleller med Kodak tas upp. Det är i princip det allting handlar om, jobben. Hela Tyskland lever på bilindustrin som bygger motorer och växellådor. Försvinner det så försvinner tyska industrins grundpelare.
Re: Artikel i media
Postat: 24 okt 2017 12:25
av vigge50
mati skrev:Foluke skrev:
Långt. Tyskt! De verkar klart oroade över att vara på efterkälken trots "hög kvalitet på kälken". Massor av jobb i fara hos bilfabrikanter och underleverantörer.
Kan sammanfattas såhär:
Tysklands bilindustri har försovit sig. Tesla och kineserna skrämmer skiten ur tyskarna. Ingenting kan stoppa elbilarna, det är alla överens om, men i Tyskland skulle det innebära en förlust av 600.000 jobb. Man hoppas att det inte går alltför snabbt så att man har tid att anpassa sig. Paralleller med Kodak tas upp. Det är i princip det allting handlar om, jobben. Hela Tyskland lever på bilindustrin som bygger motorer och växellådor. Försvinner det så försvinner tyska industrins grundpelare.
Ja, även i Tyskland så ökar försäljningen av elbilar även om det nu är till fördel plug-in hybrider så de märker det även på sin egna marknad.
http://ev-sales.blogspot.se/2017/10/ger ... -2017.html