Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 07 aug 2022 17:43
MS LR före 2022 hade ju galet lågt förmånsvärde - helt felprisat. 2019 hade runt 5000 SEK. Nu lär det vara det dubbla 2023.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Fel och fel. Reglerna var såna då.spacecoin skrev:MS LR före 2022 hade ju galet lågt förmånsvärde - helt felprisat. 2019 hade runt 5000 SEK. Nu lär det vara det dubbla 2023.
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.PhR34k skrev:Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Varför? S Plaid vad ju dyrare än X Plaid ett lång period både i USA och i Sverige. Bidrog till att jag beställde en X Plaid, tyckte det var ett bra antagande att prisbilden skulle justerasPhR34k skrev:Sjukt att X är billigare än S
Frågan var dock inte uitfrån om man fått något kompispris eller liknande utan i vilken mån ett kraftigt förändrat listpris påverkar förmånsvärdet även om SKV inte uppdaterar sina listpriser. Värdet av förmånen bör väl i sig kunna anses vara förändrad vilket rent logiskt borde innebära ett förändrat förmånsvärde. Det finns väl många förmåner som inte har några listor hos SKV där man själv förväntas räkna ut det.PhR34k skrev:Det är Skatteverkets listor. Spelar ingen roll om du fått bilen till kompispris eller dylikt. Som förut när priserna var helt fel eftersom tesla sänkt priserna så var det fortfarande deras priser som bestämde.improwise skrev:Är det alltid SKVs listor som gäller eller har man någon egen skyldighet att "justera" om det är uppenbart fel, typ som att man själv förväntas ange extrautrustning osv? I normalfallet är det väl samma sak så jag har aldrig kollat upp det samt att skillnaden i lite mer normala prisklasser bör vara mindre än på bilar en bit över en miljon. Vissa nya bilar saknar väl förmånsvärde men det lär inte vara en ursäkt för att inte betala något förmånsvärdedanni skrev:En LR producerad 2023 lär få högre förmånsvärde än en Plaid producerad 2022, eftersom Plaid 2022 redan fått ett väldigt lågt förmånsgrundande pris, men lägre än en Plaid producerad 2023. Listorna uppdateras två gånger om året.Rennwagen skrev:Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?Tenk skrev:Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/
Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Jag vet att “reglerna var så”. Det var helt galet felprisat dock. MS 2019 = 5000, MX 2019 = 10000. Det skiljde 10% i pris. Helt galet. En Taycan låg på 12k upp till 18k. Ordningen är återställd. Tråkigt för de som vill köpa MS men inte orättvist.MWall skrev:Fel och fel. Reglerna var såna då.spacecoin skrev:MS LR före 2022 hade ju galet lågt förmånsvärde - helt felprisat. 2019 hade runt 5000 SEK. Nu lär det vara det dubbla 2023.
De nya reglerna är mer rättvisa men tyvärr slår det sjukt hårt mot Model S.
Fast när det gäller att "ha råd" så är det ganska irrelevant med subventioner för "direktörer".agehall skrev:Allt kommer ju av att eftersom det bara är rika direktörer som har tjänstebil så kan de betala mer i skatt. Det är ju dessutom en tacksam sak i Sverige att se till att de som får mer av arbetsgivaren straffas ytterligare för det…
Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
agehall skrev:Allt kommer ju av att eftersom det bara är rika direktörer som har tjänstebil så kan de betala mer i skatt. Det är ju dessutom en tacksam sak i Sverige att se till att de som får mer av arbetsgivaren straffas ytterligare för det…
Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.
S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.Legato skrev:Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.MWall skrev:S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.Legato skrev:Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Världens snabbaste bil med baksäte? Världens snabbaste under 10 miljoner?Legato skrev:Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.MWall skrev:S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.Legato skrev:Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Mmm, då blir det villkorat precis som "Världens snabbaste SUV".MWall skrev:Världens snabbaste bil med baksäte? Världens snabbaste under 10 miljoner?Legato skrev:Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.MWall skrev:S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.Legato skrev:Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Jag tänker bilar med baksäte.Legato skrev:Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Koeningsegg Gemera?Fredrik j skrev:Jag tänker bilar med baksäte.Legato skrev:Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Skillnaden är väl att gamla P mer eller mindre "dog" över 100 km/h jämfört med konkurrenterna. Plaid är ca en sekund snabbare på quarter mile (drygt 8,8 sekunder) än Koenigsegg One, McLaren P1, Bugatti Veyron Super Sport osv...Legato skrev:
Mmm, då blir det villkorat precis som "Världens snabbaste SUV".
Har det verkligen förändrats särskilt mycket sedan Raven? De var ju "en av världens snabbaste" då också. Rakt fram, men inte på bana.
Då fanns det ett par ytterligare fossiler som kunde konkurrera, men nu finns å andra sidan ett par nya elbilar (Lucid, Rimac).
Den videon visar på ett annat sätt hur jävla snabb den ärjpetters skrev:Efter att ha tittat på denna video (som tipsades om tidigare) så är det ingen tvekan för min del längre.
Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).