Sida 89 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 15:26
av mati
Verdi skrev:
Jag vet inte ens var jag ska börja leta om jag vill hitta HPC-laddare längs en rutt ner till Toscana t ex dit vi funderar på att åka i sommar. Via Como-sjön. Och gärna minst 4 st på varje ställe för att minska sårbarheten för fel och köer.
Jag brukar kolla här
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
ABRP använder sig av detta, det finns allehanda filterinställningar och du kan även spara en egen profil om du vill.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 15:33
av mati
Tobberoth skrev:Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).
AC kan vara upp till 43kW, men då är det inte laddstolpar i stan utan det är oftast en fast typ-2 kabel som sitter i en snabbladdare som har som huvudsakliga uppgift att leverera DC. AC får man lite på köpet i det fallet. Det finns bara en bilmodell som klarar denna höga AC-effekt och det är gamla Renault Zoe.
HPC (High Power Charger) brukar användas som benämning för DC-laddare som har mer än 50kW. Vet inte exakt var gränsen går, troligen 100kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 16:07
av B99
50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 17:12
av heldiggrisen
B99 skrev:50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kW
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 17:17
av B99
Tänkte mer gränsen mellan fast charger och HPC

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 17:39
av Svenssons
Första HPC från Phoenix Contact var på 450 kW:
Together with BMW, Porsche, Siemens, and Allego, Phoenix Contact has realized and introduced the world's first High Power Charging station with a charging power of 450 kW as a part of the FastCharge research project.
Allego plannerar laddnätverk med stationer på +150 kW (
https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/) och förutom Ionity så har ju McDonalds/Charge & Drive samt Göteborgs Energi/Bee stationer som ger mer än 150 kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 17:52
av TiborBlomhall
HPC är ett modeord just nu för snabbladdare över 100 kW. Så man kan skilja dem från "vanliga" snabbladdare. Inget standardiserat eller så.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 18:01
av Swede1
Nu börjar det likna snabbladdning, Cavotec har lite tyngre kontakter för dig som har bråttom att ladda, tex PC 5 X5 , 350 Ampere och 7 k Volt, 2500 kw, laddar 40 kwh i minuten, hur stort batteri har du? 200 kwh? Ok det tar 5 minuter! Om batteriet pallar...
http://www.cavotec.com/en/your-applicat ... rodshow-25
Ludicrus laddning!
Vad kan Ionity ta för det, 30 kr per kwh?
Sen kan du ligga i 250 km/ h på autobahn tills nästa laddstopp.
Observera Low voltage < 1,1 k Volt

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 19:26
av [JM]
Efter lite läsande på HPC sidan det länkats till så ser man att kontakterna klarar 500A och 1000V.
500A*1kV=500kW.
Men de flesta bilar har ju idag 400V system så i realiteten ligger maxgränsen för HPC kontakterna från Phoenix Contact på 500A*400V=200kW....
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jan 2020 19:57
av Off Grid Byggaren
Jag håller på med ett projekt där det ska upp fem privata 150 kW laddare för distributions ellastbilar på en godsterminal.
De kallas då för HVC-laddare på ABB-språk. (Finns även HP och Terra HP)
HVC - Heavy Vehicle Charger
HP CHARGER - High Power Charger
Terra HP 175 - Power cabinet that provides 160 kW (175 kW peak) of DC power to a Charge Post. Gets its power from a power distribution board.
https://new.abb.com/ev-charging/product ... r-charging
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 08:10
av Jerker
Vi vet ju att OKQ8 ligger i startblocken för att bygga laddare vid sina stationer. Hoppas att de tar till sig Tibors kunskaper och att de satsar på HPC.
Circle K ska bygga egna laddare vid sidan om samarbetena med Ionity och Bee.
Bee har sagt att man ska öka antalet laddpunkter samt gå upp i högre effekter.
Våra energibolag har ju redan en del egna laddare. Förhoppningsvis kommer även dessa i större omfattning med HPC-laddare.
Jag tror att det sjuder under ytan. Det är nog många som bevakar vad som händer på elbilsfronten och vill vara med när det smäller till. Det kan ta ett par år till, men Ionitys "monopol" blir inte särskilt långvarigt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 08:56
av Mickep
finns det någon karta där det är samlat? (hpc)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 11:14
av mati
Mickep skrev:finns det någon karta där det är samlat? (hpc)
Jag har beskrivit ett sätt hur du kan göra en egen karta i Polestar-tråden (lite fel ställe, jag vet

).
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=1510#p401436
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 12:33
av Mickep
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 14:43
av Nilp
Mickep skrev:Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Det kan inte stämma, jag vet med säkerhet att Eon har 100kw+ laddare. Kanske andra?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 14:46
av Svenssons
Nilp skrev:Mickep skrev:Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Det kan inte stämma, jag vet med säkerhet att Eon har 100kw+ laddare. Kanske andra?
Kan ligga under Övriga.
Som jag skrivit tidigare så har ju Göteborgs Energi/Bee plus McDonalds/Charge & Drive också laddare på över 150kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 15:32
av vibrationsfri
Hur ser det ut i Norge? Man kan ju tycka att det är där konkurrensen borde ske först.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2020 15:53
av mati
Mickep skrev:Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st
(fr uppladdning.nu 50kW+)
Jag får det till 28 stycken. Det ligger några Tesla SuC med i listan med CCS-laddare, de får man plocka bort. Ionity har 15 i Sverige. Fast det står Cirkle K på hälften av dem. Den enda som
verkligen tillhör Cirkle K och
inte Ionity är Flädie såvitt jag vet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 jan 2020 20:44
av OTP
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 jan 2020 20:52
av nek0
Skulle han betala 500kr för en pizza. Jag menar han äter ju billigt hemma.
Tror de får äta upp sin girighet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 jan 2020 20:52
av mati
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 jan 2020 22:17
av RagWal
De tycker helt enkelt att det är rimligt. Spännande att se vad kunderna tycker. Jag blir inte en av dem.
Det öppnar ju också för altetnativ som kan konkurrera på pris.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 jan 2020 22:25
av Jerker
Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 jan 2020 03:58
av Swede1
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 jan 2020 04:01
av Svenssons
Swede1 skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.
Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?