Sida 88 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 16 okt 2017 13:39
av Monark1954
Dagens Industrin skriver i en Web notis att Finansdepartementet utreder framtida beskattning av bilar. Rubriksättaren lägger in "Svensk Teslaskatt"
Ger lite mer klick. Utebliven bränsle skatt är en faktor som nämns.
Re: Artikel i media
Postat: 16 okt 2017 15:51
av JFAH
Monark1954 skrev:Dagens Industrin skriver i en Web notis att Finansdepartementet utreder framtida beskattning av bilar. Rubriksättaren lägger in "Svensk Teslaskatt"
Ger lite mer klick. Utebliven bränsle skatt är en faktor som nämns.
Vilket bara bekräftar det jag sagt; koldioxidsktt har inget med miljö att göra. de har med inkomster till staten att göra. Och staten har inget intresse av att sätta in åtgärder som minskar deras intäkter.
TÄnk vad mycket bättre det hade varit om de varit ärliga och uppriktiga.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 07:56
av strejf
https://www.dagbladet.no/nyheter/faktis ... n/68783904
Tycker att Tibor kunde skriva en artikel om detta, om det inte redan finns. Tunga bilar sliter inte nämnvärt mer på vägarna, det är lastbilar och dubbdäck som gör det.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 09:26
av mati
Det var ganska spännande läsning. Inte sällan måste man ju försvara sitt elbilsinnehav mot folk som påstår att de är "så mycket tyngre" än fossilbilar och att de därför inte är bra blablabla. Vidare kan man ju undra varför en Tesla alltid måste jämföras med en Trabant eller liknande när det kommer till vikten. Ja, en Tesla är tung och stor. Men hur tung är en Volvo då? En V90 med automatlåda har en totalvikt på 2.4 ton. Och då är den inte "elektrifierad" ens.

Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 09:40
av Leo
V60 PHEV 2053 kg tjänstevikt om jag minns rätt. Min P85 med panoramatak vägde 2080 helt tom på fordonsvågen i Nyköping. Så ca 2150 tjänstevikt. Dvs bara 100kg mer...
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 09:51
av mati
Leo skrev:V60 PHEV 2053 kg tjänstevikt om jag minns rätt. Min P85 med panoramatak vägde 2080 helt tom på fordonsvågen i Nyköping. Så ca 2150 tjänstevikt. Dvs bara 100kg mer...
Min 90D väger prick 2300kg med mig själv på 74kg plus ~40kg hund och lite laddkablar och andra prylar. (Jag jobbar med bl a fordonsvägning, min bil är nog den mest vägda Model S i världen skulle jag tro

)
Min P85 låg ca 100kg lägre.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 10:03
av Bjelke
Min Leaf väger ungefär lika som min Mondeo gjorde och var starkare än Mondeon också, fast lite mindre...
Jag brukar hävda att en elbil väger ungefär lika som
motsvarande fossilare (stämmer ibland och ibland inte)
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 10:19
av Leo
Blev förvånad hur mycket "skrotet" i bilen vägde! Tog ut laddkablar, 10m förlängningskabel, punkteringssats, bilvårdsgrejor mm innan jag vägde den helt tom.
Gjorde likadant på en husvagn vi ägde en gång. Tömde helt och sen vägde allt i blå Ikea-påsen innan det åkte ini vagnen. Instruktionsböckerna var 3kg. Kryddor, någon vinflaska mm blev direkt 10kg osv.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 10:39
av mati
Leo skrev:Blev förvånad hur mycket "skrotet" i bilen vägde! Tog ut laddkablar, 10m förlängningskabel, punkteringssats, bilvårdsgrejor mm innan jag vägde den helt tom.
Gjorde likadant på en husvagn vi ägde en gång. Tömde helt och sen vägde allt i blå Ikea-påsen innan det åkte ini vagnen. Instruktionsböckerna var 3kg. Kryddor, någon vinflaska mm blev direkt 10kg osv.
Allt väger. Och så glömmer man sig själv. Jag var ute och testvägde på en våg som vi har installerat hos en kund. Min sambo som är anställd hos mig var med och hjälpte till. I vanliga fall kör jag över vågen och då väger bilen alltid 2300kg. Jättebra med elbil, den har ingen bensintank som är olika tung beroende på fyllnadsgrad. Sen körde hon, för att jag höll på med annat, och plötsligt stämde inte vikten längre. Först fick jag lite halvpanik, trodde att hela min programvara hade pajat. Ähm, nej, logiskt, hon är ju mycket lättare än vad jag är. Därav skillnaden. Men på något sätt tenderar man till att tro att föraren och allt skrot i bilen är försumbart, men det är det inte. Det är massor när man adderar ihop allting.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 10:59
av Jerker
mati skrev:Jättebra med elbil, den har ingen bensintank som är olika tung beroende på fyllnadsgrad.
Hm... Väger elektroner något? Alltså, väger ett fulladdat batteri mer än ett tomt?

Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:05
av Leo
Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:07
av Jerker
Leo skrev:Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Tänkte väl det!

Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:09
av Kulingen
Leo skrev:Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Hade en uträkning hur mycket lättare än laddning uran blev per år i ett kärnkraftsverk, där rörde det sig om något kilo varje år
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:15
av mati
Kulingen skrev:Leo skrev:Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Hade en uträkning hur mycket lättare än laddning uran blev per år i ett kärnkraftsverk, där rörde det sig om något kilo varje år
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:21
av Kulingen
mati skrev:Kulingen skrev:Leo skrev:Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Hade en uträkning hur mycket lättare än laddning uran blev per år i ett kärnkraftsverk, där rörde det sig om något kilo varje år
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
I ett kärnkraftverk sönderdelas atomer och bildar nya ämnen plus värme. Om man lägger upp vikten på grundatomen med de partiklar som bildas så blir det en superliten viktminskning. Denna viktminskning bildar värme som till slut blir el
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:24
av Jerker
mati skrev:
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
Ah... Så du menar att en spänd pilbåge inte heller är tyngre än en vilande?

Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:26
av mati
nek0 skrev:
Tror ni blandar lite äpplen och päron
Tjänstevikt vs Totalvikt

Nej, vadå? Jag citerade Volvos hemsida när jag skrev att V90 har en totalvikt på 2.4 ton. Model S har en totalvikt runt 2.6 ton. Det är 200 kg mer, mindre än 10%. Jag ser inte det som en jätteskillnad, och bilarna är ungefär jämförbara i storlek, dvs båda är ganska stora. Jag hade lika gärna kunna jämföra med valfri Mazda och hade på det viset kommit fram till att en Model S är jättetung i jämförelse. Detta beror på att Mazda lägger extremt mycket krut på att bygga lätta bilar.
En e-Golf är - om jag kommer ihåg rätt - runt 300kg tyngre än sitt lättaste bensin-syskon. Jämför man med fetaste dieseln så krymper skillnaden till nästan ingenting.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:29
av mati
Kulingen skrev:mati skrev:Kulingen skrev:Leo skrev:Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Hade en uträkning hur mycket lättare än laddning uran blev per år i ett kärnkraftsverk, där rörde det sig om något kilo varje år
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
I ett kärnkraftverk sönderdelas atomer och bildar nya ämnen plus värme. Om man lägger upp vikten på grundatomen med de partiklar som bildas så blir det en superliten viktminskning. Denna viktminskning bildar värme som till slut blir el
Jag pratade ju om ett batteri och inte om ett kärnkraftverk. Citerade nog fel inlägg. Att använt kärnbränsle är lättare än oanvänt är liksom hela vitsen med kärnkraft. Men en elbilar drivs inte av en kärnreaktor. Eller jo, indirekt kanske, men inte av en som sitter i bilen.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:32
av Laban
mati skrev:
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vager-energi
Kontentan är att det faktiskt är en viktskillnad men i sammanhanget försumbar

Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:32
av Bjelke
mati skrev:Kulingen skrev:mati skrev:Kulingen skrev:Leo skrev:Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Hade en uträkning hur mycket lättare än laddning uran blev per år i ett kärnkraftsverk, där rörde det sig om något kilo varje år
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
I ett kärnkraftverk sönderdelas atomer och bildar nya ämnen plus värme. Om man lägger upp vikten på grundatomen med de partiklar som bildas så blir det en superliten viktminskning. Denna viktminskning bildar värme som till slut blir el
Jag pratade ju om ett batteri och inte om ett kärnkraftverk. Citerade nog fel inlägg. Att använt kärnbränsle är lättare än oanvänt är liksom hela vitsen med kärnkraft. Men en elbilar drivs inte av en kärnreaktor. Eller jo, indirekt kanske, men inte av en som sitter i bilen.
Men fortfarande så väger faktiskt ett laddat batteri mer än ett urladdat (fast sjukt liten skillnad såklart), här kommer en länk till en "gammal" klassiker i sammanhanget...
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vager-energi
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:33
av Bjelke
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:38
av Kulingen
Men fortfarande så väger faktiskt ett laddat batteri mer än ett urladdat (fast sjukt liten skillnad såklart), här kommer en läng till en "gammal" klassiker i sammanhanget...
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vager-energi[/quote]
Den stora boven i totalvikten på elbilen är om ägaren har varit på toan eller ej.
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:39
av Leo
Eller om föraren "håller andan" vid en snabb acceleration

Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 11:55
av mati
Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s
m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg
Eller?
Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2017 12:00
av Kulingen
mati skrev:Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s
m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg
Eller?
grundenheten är i gram inte kg
