Sida 88 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 10:05
av MWall
spacecoin skrev:
Jag kanske börjar bli gammal men varför är det intressant med 0-100 på 2.1s? Ärligt fråga.

Mycket mer intressant (för mig) är komfort, kupéljud och förarstöd.
Just 0-100 är väl sisådär men Plaid drar ju galet upp till toppfart.

Finns väl ingen praktisk användning egentligen dock men sånt där har ju lockat i alla tider.

Jag personligen känner inte att jag behöver mer prestanda än jag redan har men jag har förståelse för att vissa tycker det är roligt.

Förarstöd tycker jag å andra sidan är ointressant. Tycker det räcker bra med filhållning. Använder inte ens det särskilt ofta.

Det jag saknar mest hos Tesla är bra grundfunktioner. AC, strålkastare, ljudisolering, navi... Och även utrustning som fotviftsöppning av bakluckan, HUD... Kanske även Night vision och fyrhjulsstyrning men det är ju mer exklusiva grejer än jag nog skulle vilja betala för från fabrik.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 10:15
av Dexter
Det är väl därför "äldre män" brukar gå över till ex Mercedes?
Prioriterar komfort. :lol:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 10:22
av Monark1954
Tars skrev:
Någon som vet varför räckvidden nu är sämre än vad det va sagt tidigare?
Optimering?
Lägre totalvikt, bl.a färre men energitätare celler. Högre verkningsgrad men det räckte inte.
Slutresultatet blev att S/X tillverkade i slutet av 2020 har längst deklarerad räckvidd av alla S/X inräknat “Refresh" som nu tillverkas.
Skillnaden på deklarerad räckvidd är inte stor.
För X ca 341 ner till 335 miles för X Plaid och 371 ner till 355 miles för X LR. USA standard mått.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 10:26
av Tenk
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 10:44
av Gustafsson
De LR + som såldes 2020 har större batteri. Gamla 100 batteriet var på 104 kWh, vilket är lite mer än de nya som landar på 100 kWh jämnt. Hur mycket LR+ har har jag inte sett någon siffra på.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 11:12
av spacecoin
MWall skrev:
Det jag saknar mest hos Tesla är bra grundfunktioner. AC, strålkastare, ljudisolering, navi... Och även utrustning som fotviftsöppning av bakluckan, HUD... Kanske även Night vision och fyrhjulsstyrning men det är ju mer exklusiva grejer än jag nog skulle vilja betala för från fabrik.
Bra poänger. + auto utfällbar dragkrok för min del.

Men dom fortsätter ju iaf benhårt enligt sin strategi, det får man ge dem. Frågan är vad dom ska göra härnäst, när det blir svårt att köra/accelerera snabbare och det är uttömt på x-mas modes och pruttkuddar och gamla spel. Ska bli intressant att se.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 11:48
av PhR34k
spacecoin skrev:
MWall skrev:
Det jag saknar mest hos Tesla är bra grundfunktioner. AC, strålkastare, ljudisolering, navi... Och även utrustning som fotviftsöppning av bakluckan, HUD... Kanske även Night vision och fyrhjulsstyrning men det är ju mer exklusiva grejer än jag nog skulle vilja betala för från fabrik.
Bra poänger. + auto utfällbar dragkrok för min del.

Men dom fortsätter ju iaf benhårt enligt sin strategi, det får man ge dem. Frågan är vad dom ska göra härnäst, när det blir svårt att köra/accelerera snabbare och det är uttömt på x-mas modes och pruttkuddar och gamla spel. Ska bli intressant att se.
Jag tycker de börjar bli dags för dom att fixa automatiskt helljus och vindrutetorkare


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 11:50
av Fredrik j
Dexter skrev:
Det är väl därför "äldre män" brukar gå över till ex Mercedes?
Prioriterar komfort. :lol:
Äldre män brukar väl gå över till lite högre bilar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 11:52
av MWall
Tenk skrev:
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…

Jag vill på riktigt ha en EQS men om man vill ha fyrhjulsdrift och lite utrustning blir den ohyggligt dyr. Gillar andra saker i livet för mycket för att lägga så mycket pengar på en bil.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 11:53
av MWall
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Det är väl därför "äldre män" brukar gå över till ex Mercedes?
Prioriterar komfort. :lol:
Äldre män brukar väl gå över till lite högre bilar.

Inte historiskt. Klassisk gubbil är ju E-klass sedan utan AMG-bjäfs.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 11:59
av Bjelke
Elof skrev:
spacecoin skrev:
Jag kanske börjar bli gammal men varför är det intressant med 0-100 på 2.1s? Ärligt fråga.

Mycket mer intressant (för mig) är komfort, kupéljud och förarstöd.
För att så extrem acceleration är en unik upplevelse tidigare bara förunnad motorsportutövare på hög nivå.

Extrem komfort kan jag uppleva i min TV-soffa.
Jag tycker det är obeskrivligt najs att trycka plattan i mattan, och upp till skyltad hastighet
är det ju helt lagligt också, dvs runt 90-100km/h oftast (inte så ofta man har start från 0 km/h
på högre skyltad väg) :) :mrgreen:
Men väl uppe i hastighet vill man såklart ändå ha komfort osv. Det ena utesluter inte det andra egentligen.
Sedan är omkörningar säkrare med bra acceleration (och även där är det typ max 120-130 knyck som
gäller i Sverige iaf) :)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 12:13
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
Det är väl därför "äldre män" brukar gå över till ex Mercedes?
Prioriterar komfort. :lol:
Äldre män brukar väl gå över till lite högre bilar.

Inte historiskt. Klassisk gubbil är ju E-klass sedan utan AMG-bjäfs.
Historiskt fanns det väl bara Land Rover?
Nu kör dom väl GLE då? Eller xc60.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 12:46
av jpetters
PhR34k skrev:
Detta är mitt favorit klipp isf när de testar prestanda.

Wow, intressant med historisk benchmark! Snyggt producerad.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 12:58
av Rennwagen
Tenk skrev:
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 13:16
av Zalman3
Har nya MS och MX CCS, så den kan ladda I 250kW?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 13:30
av MWall
Rennwagen skrev:
Tenk skrev:
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?
Därför att förmånsvärdet numera följer bilens listpris, vilket har höjts nu men inte i Skatteverkets listor förrän vid årsskiftet.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 14:03
av Rennwagen
MWall skrev:
Rennwagen skrev:
Tenk skrev:
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?
Därför att förmånsvärdet numera följer bilens listpris, vilket har höjts nu men inte i Skatteverkets listor förrän vid årsskiftet.
Jaha oj så förhistoriskt, så skatteverket justerar bara en gång per år?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 14:37
av Tars
SwedishAdvocate skrev:
Tars skrev:
Någon som vet varför räckvidden nu är sämre än vad det va sagt tidigare?
Nej. Men här står något om att hjulval skulle kunna ge en skillnad i räckvidd på ca 6-6,5 mil...
.../ The EPA has yet to release the range for the Model S Plaid with 19-inch wheels, but Tesla has been guiding a range of 390 miles.

That’s a significant 42-mile difference just based on the wheels, which people often underestimate in terms of impact on efficiency. [Min understrykning.]

As we reported yesterday, Tesla has actually reduced the energy capacity in the new Model S compared to the previous version, but it’s still getting a longer range based on the better efficiency alone. /...

Source:
https://electrek.co/2021/06/18/tesla-mo ... efficiency.
Tack! Men det är så sjukt mycket snyggare med större fälgar.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 16:16
av Tenk
Rennwagen skrev:
MWall skrev:
Rennwagen skrev:
Tenk skrev:
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?
Därför att förmånsvärdet numera följer bilens listpris, vilket har höjts nu men inte i Skatteverkets listor förrän vid årsskiftet.
Jaha oj så förhistoriskt, så skatteverket justerar bara en gång per år?
Ja så är det, bara att hoppas på att inte Tesla uppdaterar pris för LR för 2023 för då kan man nog gå på inköpspris. Annars risk att det klart minus att få bilen 2023 :(

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 16:31
av tor
Förmånsvärdet på LR... det tänkte jag inte på. :( Var så nöjd ett tag med att ha tagit ut en Y i början av detta året. Har en reservation på en LR sedan länge och totalt sett hade det kunnat bli en gandka bra affär att byta Y mot LR. Men förmånsvärdet gör nog att det går över smärtgränsen på vad jag vill lägga ut på en bil.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 16:32
av danni
Rennwagen skrev:
Tenk skrev:
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?
En LR producerad 2023 lär få högre förmånsvärde än en Plaid producerad 2022, eftersom Plaid 2022 redan fått ett väldigt lågt förmånsgrundande pris, men lägre än en Plaid producerad 2023. Listorna uppdateras två gånger om året.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 16:41
av improwise
danni skrev:
Rennwagen skrev:
Tenk skrev:
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?
En LR producerad 2023 lär få högre förmånsvärde än en Plaid producerad 2022, eftersom Plaid 2022 redan fått ett väldigt lågt förmånsgrundande pris, men lägre än en Plaid producerad 2023. Listorna uppdateras två gånger om året.
Är det alltid SKVs listor som gäller eller har man någon egen skyldighet att "justera" om det är uppenbart fel, typ som att man själv förväntas ange extrautrustning osv? I normalfallet är det väl samma sak så jag har aldrig kollat upp det samt att skillnaden i lite mer normala prisklasser bör vara mindre än på bilar en bit över en miljon. Vissa nya bilar saknar väl förmånsvärde men det lär inte vara en ursäkt för att inte betala något förmånsvärde :)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 16:52
av PhR34k
improwise skrev:
danni skrev:
Rennwagen skrev:
Tenk skrev:
Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/

Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?
En LR producerad 2023 lär få högre förmånsvärde än en Plaid producerad 2022, eftersom Plaid 2022 redan fått ett väldigt lågt förmånsgrundande pris, men lägre än en Plaid producerad 2023. Listorna uppdateras två gånger om året.
Är det alltid SKVs listor som gäller eller har man någon egen skyldighet att "justera" om det är uppenbart fel, typ som att man själv förväntas ange extrautrustning osv? I normalfallet är det väl samma sak så jag har aldrig kollat upp det samt att skillnaden i lite mer normala prisklasser bör vara mindre än på bilar en bit över en miljon. Vissa nya bilar saknar väl förmånsvärde men det lär inte vara en ursäkt för att inte betala något förmånsvärde :)
Det är Skatteverkets listor. Spelar ingen roll om du fått bilen till kompispris eller dylikt. Som förut när priserna var helt fel eftersom tesla sänkt priserna så var det fortfarande deras priser som bestämde.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 17:23
av spacecoin
Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.

LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.

(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)

Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 07 aug 2022 17:31
av PhR34k
Sjukt att X är billigare än S