Sida 87 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2017 08:02
av Jerka
Originalkrönikan: https://www.energyandcapital.com/articl ... t-car/6090

Tidskriften Energy and Capital verkar vara fokuserad på olja och gas, så det är kanske inte så konstigt att de misstror eldrivna bilar. Det som är riktigt pinsamt är dock svenska översättningen med info om krönikören, tagen direkt från bylinen, inflikat i texten. Är så trött på de här metanyheterna. En återgivning av en åsikt, vad är det för nyhet?

Största misstaget hon gör tycker jag är att blanda ihop elbilstillverkning och fossilbilstillverkning, som om GM och Toyota bara kan trycka på en knapp och börja spruta ur sig miljoner elbilar. De har varken batterierna eller tillverkningslinorna för det! Tesla kommer ha högst kapacitet av alla inom några månader när Model 3-produktionen kommer igång på allvar, och det är alla andra som kommer behöva investera för att komma ikapp.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 08:08
av chaffis75
Spännande med en liten annan vinkel på lösning av diesel problemet... Här är de nya bilar som inte får köra i stan.

http://www.skd.se/2017/10/10/kopenhamns ... eselbilar/

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 08:12
av Jerker
chaffis75 skrev:
Spännande med en liten annan vinkel på lösning av diesel problemet... Här är de nya bilar som inte får köra i stan.

http://www.skd.se/2017/10/10/kopenhamns ... eselbilar/
jaja.. :D

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 09:48
av bylund
Långsiktigt är det rätt, även om det kortsiktigt ger mer effekt att förbjuda gamla bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 10:51
av mati
Ja, det är ett dilemma. Nya dieslar är ju på sätt och vis renare, eller snarare mindre skitiga. Om man förbjuder nya dieslar så kommer folk att köra längre med sina gamla skitbilar, vilket kommer att förvärra situationen än mer. Å andra sidan har han rätt när han säger att det kommer få allvarliga konsekvenser för alla som redan kör dieselbil. En mellanväg skulle kunna vara att förbjuda riktigt gamla dieslar och likaså förbjuda införskaffandet av nya. Existerande dieslar, säg utsläppsklass EURO 4-6 tillåts gå några år till. Och så förbjuds de gradvis tills alla är borta. Nåt sånt.
Jag har f ö lagt märke till att väldigt många dieslar här omkring som jag möter när jag är ute och går och som är några år gamla, dvs utsläppsklass EU4 eller EU5, luktar väldigt illa och ryker. Mer än vanligt alltså. Ungefär som jättegamla dieslar från 80-talet som saknade avgasrening. Jag misstänker att dessa bilar har gått så många mil att partikelfilter och katalysator har gjort sitt. Och eftersom ett byte av dessa delar oftast kostar massor så väljer folk att plocka bort dem istället. Jag tror att det är ganska vanligt. Min förra chef gjorde så med sin XC60 och han hade inga som helst problem med det. Argumentet var att det gick ju bra förr, och varför skulle det skada mer idag än vad det gjorde då. Idiotiskt såklart, men om en välutbildad ingenjör, som borde veta bättre, tänker så antar jag att det är sannolikt att många tänker likadant.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 11:00
av MangeT
Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 12:14
av Swede1
Mercedes satsar på större batteri i laddhybrider! Som överbryggningsteknik!

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/

Topp säger jag!

(Kolla bilden på dieselmotorn, 2000 delar som kan gå sönder... $$$$ till verkstad, gör som i bmw i3, släng i enklast möjliga motor och generator)

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 12:21
av Jerker
Swede1 skrev:
Mercedes satsar på större batteri i laddhybrider! Som överbryggningsteknik!

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -laddning/

Topp säger jag!

(Kolla bilden på dieselmotorn, 2000 delar som kan gå sönder... $$$$ till verkstad, gör som i bmw i3, släng i enklast möjliga motor och generator)
Ola Källenius skrev:
Vi behöver fortfarande dieseln och i framtiden kommer vi fortsätta utveckla den. Den har en fördel när det gäller koldioxidutsläpp och dieseln är fortfarande relevant för godstransporter och på många marknader, framför allt i Europa.
Vi får väl se hur det blir med det efter att Tesla presenterat sin lastbil...

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 12:42
av mati
MangeT skrev:
Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 15:35
av StefL
mati skrev:
MangeT skrev:
Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.
Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 18:05
av LarsL
Väldigt smart att förbjuda nya dieselbilar! De som då köper en dieselbil vet exakt vad de ger sig in på, ingen överraskning där.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 19:23
av chaffis75
StefL skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.
Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.
Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 19:27
av chaffis75
LarsL skrev:
Väldigt smart att förbjuda nya dieselbilar! De som då köper en dieselbil vet exakt vad de ger sig in på, ingen överraskning där.
Jo de är väl de positiva, jag kan känna att man lurade de som köpt en diesel för något år sedan som miljö bil och plötsligt får man inte köra den. Köper man den nu istället så är de klara besked, denna bilen får du inte köra in i stan med...
Sedan om man ser de helt miljö mässigt så är de såklart en nackdel...
En mellan lösning kanske är bäst, förbjud nya bilar och bilar som är säg 15 eller 20 år eller äldre.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 21:05
av mati
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.
Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.
Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...
Precis. Bilprovningen kan visserligen även mäta dieslar, men de gör det inte gärna. När jag skulle besiktiga en V50 diesel för första gången i bilens liv så indikerade felkoderna ett kam- och vevaxelfel. Hade det stämt så hade bilen inte rullat en meter. Det var alltså fel felkod. Ändå så valde bilprovningen att lita på felmeddelandet och bilen fick underkänt i avgastestet som alltså utfördes av bilen själv. Det var såklart inget fel på bilen. Hade de stoppat en sond i avgasröret så hade de märkt att allting var ok. Men de gjorde inte det. På samma vis kommer de att släppa igenom drösvis med patchade dieslar som borde egentligen få körförbud.

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 21:06
av TiborBlomhall
chaffis75 skrev:
Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...
De är väl rädda om sina grejer, vill inte att de ska gegga igen å så

Re: Artikel i media

Postat: 11 okt 2017 21:16
av FredrikR
mati skrev:
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.
Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.
Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...
Precis. Bilprovningen kan visserligen även mäta dieslar, men de gör det inte gärna. När jag skulle besiktiga en V50 diesel för första gången i bilens liv så indikerade felkoderna ett kam- och vevaxelfel. Hade det stämt så hade bilen inte rullat en meter. Det var alltså fel felkod. Ändå så valde bilprovningen att lita på felmeddelandet och bilen fick underkänt i avgastestet som alltså utfördes av bilen själv. Det var såklart inget fel på bilen. Hade de stoppat en sond i avgasröret så hade de märkt att allting var ok. Men de gjorde inte det. På samma vis kommer de att släppa igenom drösvis med patchade dieslar som borde egentligen få körförbud.

Det här låter ju helt absurt! Men så har ju jag bara ägt bensinare och nu en el-bil.

Hur kan de ha fått igenom den regeln? Mycket mutor och lobby arbete från biltillverkarna.

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2017 06:28
av Bjelke
Ytterligare en variant på elväg, fast den här såg faktiskt ut att kunna göras till en mycket lägre pris en dom övriga man sett hittills, och
rent tekniskt ser det ut som något som skulle kunna funka på vissa områden. Yrkestrafik där man vill komma åt laddning när man stannar utan att behöva
hålla på med kablar osv kan tex bli intressant, jag har tex sett hur hemtjänsten arbetar, dom skulle ha nytta av ett par parkeringsplatser med detta isf induktiv
laddning (med sämre verkningsgrad och dyrare installation fast det återstår ju att se om det stämmer såklart), och detsamma skulle kunna gälla utryckningsfordon och tex Taxi osv...
För lite tyngre fordon kan det oxo vara intressant av samma skäl som övriga liknande projekt just nu...

Nackdelar?
- På allmänna vägar kan jag inte se hur vinterväghållning ska funka, inte om det ska fortsätta vara en billig lösning som inte är nerfälld i vägbanan.
- Funktionen vintertid även om man bortser från snöröjning, is/snö/salt på skenorna lär knappast bli skoj (uppvärmning kan lösa detta till viss del och till ökad kostnad)
- På vägar med högre hastigheter (dom pratar om landsvägar) eller egentligen alla vägar där man vill kunna byta fält och passera över skenan i sidled, ingen höjdare om
dom inte kan få ner bygghöjden (och återigen till högre pris isf).
- För privata som oss vanliga så ser jag inte den ekonomiska nyttan så länge det är superenkelt att stoppa i en sladd när man kommer hem lixom (att det skulle leda till mindre
behov att stora batterier är rent önsketänkande om man inte elektrifierar typ alla vägar som finns i hela landet), då blir det kvar dom som inte kan ladda hemma, men blir ju då
bara en ersättning för att installera fler helt vanliga laddplatser någonstans osv.

Speciellt vintertid ser jag samma nackdelar som alla andra varianter som är nere i/på vägbanan...

Det känns mest som att man är kvar i tänket för 10-20 år sedan.

http://www.svenskverkstad.se/play-forst ... er-elvagen

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2017 07:33
av chaffis75
TiborBlomhall skrev:
chaffis75 skrev:
Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...
De är väl rädda om sina grejer, vill inte att de ska gegga igen å så
hehe... ja den aspekten tänkte jag inte på... Du är nog rätt :D 8-)

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2017 14:51
av Baretta
IMG_8305.JPG

Re: Artikel i media

Postat: 12 okt 2017 15:50
av Surfaren
Och här är artikeln som Sanders pratar om:
https://www.ecowatch.com/electric-vehic ... 84925.html

Re: Artikel i media

Postat: 13 okt 2017 17:53
av zyax

Re: Artikel i media

Postat: 14 okt 2017 20:35
av joel80
Tesla har avskedat ett hundratal anställda..

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/hundra ... -1.4731398

Re: Artikel i media

Postat: 14 okt 2017 23:11
av Kulingen
mati skrev:
chaffis75 skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
Blir inte bilen underkänd på bilprovningen då?
Nej, bilprovningen litar på bilens inbyggda diagnossystem. Så långe bilen säger att allt är grönt gör de ingen avgaskontroll längre. De finns firmor som har specialiserat sig på att patcha mjukvaran i bilarna.
Jaså? Jag besiktade min bil så sent som förra veckan och då mättes iaf avgaser. Det är visserligen en bensinare och ingen diesel och jag vet inte om man mätte något annat än CO - men mätte gjorde man.
Bensinare mäter man på men diesel mäter man inte utan läster bara felkoder...
Precis. Bilprovningen kan visserligen även mäta dieslar, men de gör det inte gärna. När jag skulle besiktiga en V50 diesel för första gången i bilens liv så indikerade felkoderna ett kam- och vevaxelfel. Hade det stämt så hade bilen inte rullat en meter. Det var alltså fel felkod. Ändå så valde bilprovningen att lita på felmeddelandet och bilen fick underkänt i avgastestet som alltså utfördes av bilen själv. Det var såklart inget fel på bilen. Hade de stoppat en sond i avgasröret så hade de märkt att allting var ok. Men de gjorde inte det. På samma vis kommer de att släppa igenom drösvis med patchade dieslar som borde egentligen få körförbud.
Råkade ut för något sådant för massa år sedan och fick svaret ”Lyser en lampa så är det fel tills den är släckt av firma, det kvittar att bilen har rätt avgaser om vi mäter den nu. Om bilen skulle få fel på avgasreningen så vet du ju ej det annars för lampan lyser ju redan” om man tänker till så tycker jag att det är rätt av dom att underkänna bilen då.

Re: Artikel i media

Postat: 14 okt 2017 23:29
av Svenssons
Kulingen skrev:

Råkade ut för något sådant för massa år sedan och fick svaret ”Lyser en lampa så är det fel tills den är släckt av firma, det kvittar att bilen har rätt avgaser om vi mäter den nu. Om bilen skulle få fel på avgasreningen så vet du ju ej det annars för lampan lyser ju redan” om man tänker till så tycker jag att det är rätt av dom att underkänna bilen då.
På min Toyota RAV4 så lyste motorlampan från första dagen jag fick den. Toyota släckte den om och om igen men den tändes lite random ändå, felet var sensorer i lambdasonden. Tröttnade på att be Toyota fixa detta efter att garantin gått ut men kom på att jag kunde släcka den själv genom att koppla bort batteriet före besiktning. Gick igenom besiktningen utan problem, lampan tändes efter ett par km senare...

Re: Artikel i media

Postat: 15 okt 2017 08:37
av LarsL
Svenssons skrev:
Kulingen skrev:

Råkade ut för något sådant för massa år sedan och fick svaret ”Lyser en lampa så är det fel tills den är släckt av firma, det kvittar att bilen har rätt avgaser om vi mäter den nu. Om bilen skulle få fel på avgasreningen så vet du ju ej det annars för lampan lyser ju redan” om man tänker till så tycker jag att det är rätt av dom att underkänna bilen då.
På min Toyota RAV4 så lyste motorlampan från första dagen jag fick den. Toyota släckte den om och om igen men den tändes lite random ändå, felet var sensorer i lambdasonden. Tröttnade på att be Toyota fixa detta efter att garantin gått ut men kom på att jag kunde släcka den själv genom att koppla bort batteriet före besiktning. Gick igenom besiktningen utan problem, lampan tändes efter ett par km senare...
Hade så på min MB C-klass... försökte få verkstaden att rätta till felet men de släckte bara lampan. Köpte till slut en kodläsare och släckte lampan själv innan besiktning.