Re: Aktien TSLA
Postat: 17 maj 2019 20:49
213.94$, ouch.Bjelke skrev:Vad står den i nu?
213.94$, ouch.Bjelke skrev:Vad står den i nu?
Och det är ju smått löjligt att extrapolera bolagets "cash burning rate" för ett enda kvartal... Synd att den svenska artikeln verkar skriven av en praktikant...Musk in an email to employees, seen by Reuters, said its net proceeds from the offering gave Tesla only 10 months to achieve breakeven at the rate it was burning cash in the first quarter.
Är det någonstans man kan läsa detta mail i sin helhet, jag har bara hittat artiklar om detta som i egna ord citerar vad det säger. Någon här som hittat någon källa?ochso skrev:
Vad som egentligen framgår från Reuters är att:Musk in an email to employees, seen by Reuters, said its net proceeds from the offering gave Tesla only 10 months to achieve breakeven at the rate it was burning cash in the first quarter.
Källa: https://www.cnbc.com/2019/05/17/elon-mu ... oyees.htmlFrom: Elon Musk
To: Everybody
Date: May 16, 2019
As mentioned at the company talk, it is extremely important that we examine every expenditure at Tesla no matter how small, and be sure that it is critical.
When making hundreds of thousands of cars, battery packs and solar systems, even a ten cent savings could be worth over $50,000 a year. There are over 10,000 unique parts and processes at Tesla, so making small improvements across the board has a giant cumulative impact.
At the same time, we must also continue to make our products subtly better in thousands of small ways.
It is important to bear in mind that we lost $700 million in the first quarter this year, which is over $200 million per month. Investors nonetheless were supportive of our efforts and agreed to give us $2.4 billion (our net proceeds) to show that we can be financially sustainable.
That is a lot of money, but actually only gives us approximately ten months at the first-quarter burn rate to achieve breakeven. It's vital that we respect the faith investors have shown in Tesla, but it will require great effort to do so.
That is why, going forward, all expenses of any kind anywhere in the world, including parts, salary, travel expenses, rent, literally every payment that leaves our bank account must be reviewed, confirmed as critical and the top of every page of outgoing payments signed by our CFO.
I will personally review and sign every 10th page.
Please examine closely every expense where responsibility is, or probably should be, assigned to your group. If in doubt, assume it is on your plate, so that we don't have anything slip through the cracks.
This will take at least a few weeks to get right. Please don't worry if it isn't correct at first.
This is hardcore, but it is the only way for Tesla to become financially sustainable and succeed in our goal of helping make the world environmentally sustainable.
Thanks again for your excellent work,
Elon
Elon Musk varnade ju under samtalet för Q3 2018 att Tesla antagligen inte skulle gå med vinst under Q1 2019 men kvartalen efter det skulle Telsa visa vinst. Är det så att Q2 2019 också visar förslust så förstår jag att aktien sjunker, resultatet under Q1 var ju känt mer än ett halvår före rapporten.Jordad skrev:Elon överdriver för att få de anställdas uppmärksamhet som vanligt och den här gången är han själv igång och sprider FUD.
Tesla tog egentligen in 2.7milj och hade redan 2..2 i kassan. Plus att ingen tror att Q1 i år är ett normaltillstånd pga alla anledningar som har nämnts av honom själv flera gånger.
Konstigt mail om det verkligen är sant att han har skrivit det.
Jag som inte trejdar på kort sikt utan är långsiktig brukar försöka köpa aktier jag tror på och då köpa kontinuerligt, dvs. oavsett nedåtgående eller uppåtgående köper jag med jämna mellanrum. Har man rätt i sin tro så kommer det bli en bra investering. Köpte förövrigt på mig fler Tesla idag.granlundii skrev:Är väl sällan det lönar sig att köpa aktier som befinner sig i en starkt nedgående trend. Oftast bättre att vänta tills den visar tecken på trendskifte. Krävs tur för att pricka rätt just nu...
Jag är helt övertygad om att det är bra tillfälle nu att köpa Tesla aktien.dstr skrev:Beslutsångest!
Ska man köpa lite nu? Eller låta bli att försöka fånga fallande kniven...
Vänta tills du ser en stadig vändning uppåt. Vem vet vart det här tar vägen. Tullkrig, annalkande lågkonjunktur osv.dstr skrev:Beslutsångest!
Ska man köpa lite nu? Eller låta bli att försöka fånga fallande kniven...
Fossilbilstillverkarna har det dock svettigt på riktigt.Verdi skrev:Vänta tills du ser en stadig vändning uppåt. Vem vet vart det här tar vägen. Tullkrig, annalkande lågkonjunktur osv.dstr skrev:Beslutsångest!
Ska man köpa lite nu? Eller låta bli att försöka fånga fallande kniven...
BMW har vinstvarnat flera gånger, Daimler skrev ner vinstprognosen för inte så länge sedan. Veoneer och Autoliv går inte jättebra på börsen heller.Zalman3 skrev:
Fossilbilstillverkarna har det dock svettigt på riktigt.
1."Biltillverkaren Ford ska minska sin globala arbetsstyrka med 10 procent som en del i ett besparingsprogram ämnat att kapa de årliga kostnaderna med 600 miljoner dollar."
https://www.di.se/live/ford-kapar-7000- ... gsprogram/
2. Fiat Chrysler köper utsläppsrätter från Tesla för knappt 2 miljarder kr. "It now appears as if FCA will indeed go ahead and buy CO2 credits worth €1.8bn from Tesla – at least in 2020."
https://www.electrive.com/2019/05/05/fc ... ing-ahead/
3. Jaguar Land Rover (JLR) går med jätteförluster, går de i konkurs eller blir de uppköpta?
"PSA-gruppen som består av Peugeot, Citroën och Opel är intresserade av att köpa Jaguar Land Rover (JLR)."
"Dessutom går det inte speciellt bra för JLR – det fjärde kvartalet under 2018 redovisades en förlust på cirka 3,4 miljarder kronor."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... resserade/
Volvo Cars märker samma sak, skickade hem 800 konsulter i april, sänkte alla konsultarvoden, producerar inte 100 % längre, rear ut nya modeller, saknar orderingång osv.ochso skrev:BMW har vinstvarnat flera gånger, Daimler skrev ner vinstprognosen för inte så länge sedan. Veoneer och Autoliv går inte jättebra på börsen heller.Zalman3 skrev:
Fossilbilstillverkarna har det dock svettigt på riktigt.
1."Biltillverkaren Ford ska minska sin globala arbetsstyrka med 10 procent som en del i ett besparingsprogram ämnat att kapa de årliga kostnaderna med 600 miljoner dollar."
https://www.di.se/live/ford-kapar-7000- ... gsprogram/
2. Fiat Chrysler köper utsläppsrätter från Tesla för knappt 2 miljarder kr. "It now appears as if FCA will indeed go ahead and buy CO2 credits worth €1.8bn from Tesla – at least in 2020."
https://www.electrive.com/2019/05/05/fc ... ing-ahead/
3. Jaguar Land Rover (JLR) går med jätteförluster, går de i konkurs eller blir de uppköpta?
"PSA-gruppen som består av Peugeot, Citroën och Opel är intresserade av att köpa Jaguar Land Rover (JLR)."
"Dessutom går det inte speciellt bra för JLR – det fjärde kvartalet under 2018 redovisades en förlust på cirka 3,4 miljarder kronor."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... resserade/
Branschen har nog ett stålbad framför sig.
Det ser ut som att du läste mitt inlägg i tråden om FordZalman3 skrev:
Volvo Cars märker samma sak, skickade hem 800 konsulter i april, sänkte alla konsultarvoden, producerar inte 100 % längre, rear ut nya modeller, saknar orderingång osv.
ochso skrev:Volvo Cars märker samma sak, skickade hem 800 konsulter i april, sänkte alla konsultarvoden, producerar inte 100 % längre, rear ut nya modeller, saknar orderingång osv.
10 dollar är bara skitsnack. Finns många fossilbilskramare som vill att Tesla går i graven.Bjelke skrev:Worst case : 10 dollar... plus lite annat, men det här ger ju klick iaf
https://www.va.se/nyheter/2019/05/21/mo ... ley-tesla/