Sida 86 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2017 00:47
av Svenssons
Sorry för att jag inte varnade. Själv tänker jag inte på Transformer utan på Predators mun när jag kollat på grillen fram....

https://www.google.se/search?biw=360&bi ... _FUAx8lM9c

Re: Artikel i media

Postat: 04 okt 2017 05:28
av Kulingen

Re: Artikel i media

Postat: 04 okt 2017 05:29
av Kulingen
Och vad är flaskhalsarna då?

Re: Artikel i media

Postat: 04 okt 2017 05:59
av snowtroll
Kulingen skrev:
Och vad är flaskhalsarna då?
Gissar vill nu men...
Kanske ny batteriteknik... eller annat, för att utöka det befintliga försprånget mot andra fordonstillverkare?

Re: Artikel i media

Postat: 04 okt 2017 06:21
av Laban
Kulingen skrev:
Och vad är flaskhalsarna då?
I pressreleasen säger man att det är ett fåtal internt tillverkade delar som är problemet och att man beräknar att problemen med dessa ska vara löst i närtid. Dvs, det verkar inte vara någon extern leverantör som är problemet. Det borde medföra att det är lättare att lösa problemet, framtiden lär utvisa.

Re: Artikel i media

Postat: 04 okt 2017 07:29
av chaffis75
Denna var väl lite spännande nyhet, undrar när man kan börja se dem i Sverige.

https://electrek.co/2017/10/03/abb-high ... -chargers/

Re: Artikel i media

Postat: 04 okt 2017 07:58
av Gustafsson
Får hoppas Tesla tar fram en adapter när de där kommer ut på vägarna. Bra komplement till SuC kanske.

Re: Artikel i media

Postat: 04 okt 2017 22:40
av joel80
chaffis75 skrev:
Denna var väl lite spännande nyhet, undrar när man kan börja se dem i Sverige.

https://electrek.co/2017/10/03/abb-high ... -chargers/
Jag är lite besviken på att man bara tänker två anslutningar per laddare. Med 350kw tillgängliga borde man ha minst 6st, helst 8st, anslutningspunkter, där laddaren sköter köhantering. Med nuvarande elbilar får alla typ full kräm om dom kopplar in samtidigt. ca 45kw var...

Kan den som är först ta emot 150kw så blir den som kopplat in sig sist utan om resterande bilar laddar så mycket dom kan.



Det känns som att det många gånger kommer att bli effekt över som inte går att använda och då alltså onödig kö om man bara har två som kan ladda åt gången. :/

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2017 08:07
av chaffis75
joel80 skrev:
chaffis75 skrev:
Denna var väl lite spännande nyhet, undrar när man kan börja se dem i Sverige.

https://electrek.co/2017/10/03/abb-high ... -chargers/
Jag är lite besviken på att man bara tänker två anslutningar per laddare. Med 350kw tillgängliga borde man ha minst 6st, helst 8st, anslutningspunkter, där laddaren sköter köhantering. Med nuvarande elbilar får alla typ full kräm om dom kopplar in samtidigt. ca 45kw var...

Kan den som är först ta emot 150kw så blir den som kopplat in sig sist utan om resterande bilar laddar så mycket dom kan.



Det känns som att det många gånger kommer att bli effekt över som inte går att använda och då alltså onödig kö om man bara har två som kan ladda åt gången. :/

Är du säker på att de är max 2 anslutningar som delar på en laddare? Citat från artiken:
ABB describes a base version of the system

Jag tolkar detta att man kan bygga mer avancerade siter.

Re: Artikel i media

Postat: 06 okt 2017 17:03
av vigge50
Denna artikeln tar upp hur BMW och Mercedes tror att de genom att ta fram en plattform som passar både fossilbil, plug-in hybrid och ren elbil så kan de ha allt på samma produktionslina och snabbt anpassa produktion efter efterfrågan. Carsten Breitfeld som tidigare var ansvarig för BMW I8 tror dock att detta leder till för mycket kompromisser och kan göra det svårt för tillverkarna att leda utvecklingen av elbilar.

https://www.cnbc.com/2017/10/04/german- ... tesla.html

Re: Artikel i media

Postat: 07 okt 2017 11:07
av Kulingen
Nu börjas det märka att WW batteriplaner kostar pengar, nu ska dom börja mjölka ut Skoda pga alla förluster plus utveckling

http://www.vibilagare.se/nyheter/volksw ... -mot-skoda

Re: Artikel i media

Postat: 07 okt 2017 11:31
av bylund
Jag tror att det är snickesnack som vanligt. Det handlar nog bara om företagsekonomi och politik. Är det bättre för VAG att sälja licenser billigt till Skoda och ta ut det som vinst i Tjeckien, än att sälja dem dyrare och ta ut det som vinst i Tyskland?
Vinner man större politiska fördelar i Tyskland på att flytta jobb dit än vad man förlorar om man behåller dem i Tjeckien? Eller får man fler fördelar i Tjeckien om man pratar om att flytta jobb till Tyskland.

Det är ju knappast bara Volvo som hotar med förlorade jobb för att få fördelar.

Re: Artikel i media

Postat: 07 okt 2017 15:27
av leiflodde
Den här artikeln känns konstig eller är det framtiden?

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/lag ... -122831618

Re: Artikel i media

Postat: 07 okt 2017 15:35
av Kulingen
leiflodde skrev:
Den här artikeln känns konstig eller är det framtiden?

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/lag ... -122831618
Jag tycker inte det verkar konstigt, som självkörande bilar ät tänkt att fungera så ska dom ju fungera utan förare. Om nu föraren sitter bredvid eller i baksätet så spelar det ju ingen roll om han är körkortslös eller full.
Jag tror när de självkörande bilarna kommer och de kan köra överallt så tror jag bilägandet kommer att minska och bilpooler starta. En bil man äger används inte många procent för den vanliga ägaren varje år. Då är det bättre att beställa en bil lagom tills man ska till jobbet och den hämtar upp dig och lämnar dig vart du skall och därefter åker till nästa ställe runt hörnet och hämtar nästa person. Typ en Uber fast utan förare.

Re: Artikel i media

Postat: 09 okt 2017 12:55
av Kulingen
Stockholm stad tar med miljözoner i budgeten

Mindre utsläpp

http://www.aftonbladet.se/bil/a/GolWq/s ... i-budgeten

Re: Artikel i media

Postat: 09 okt 2017 21:33
av +46
Återigen en mycket intressant ledare i DI

LEDARE MÅNDAG 9/10
Snart portas Volvo från LA

Hamnen i Los Angeles har med skarpa miljökrav återkommande revolutionerat den amerikanska lastbilsmarknaden. Eftersom alla åkare vill kunna lossa och lasta i USA:s största hamn brukar lastbilsflottan med några års fördröjning rätta sig efter utsläppsreglerna i hamnen.

Metoden är att kräva den renaste motortekniken vid ett visst årtal och därefter förbjuda alla bilar med sämre motorer att komma in. Senaste gången man angav nya mycket ambitiösa krav, 2008, tog det bara tre år innan alla lastbilar som körde på hamnen klarade kraven.

Resultatet blev att utsläpp av partiklar från dieselmotorerna har sjunkit med 87 procent, svaveloxiden med 98 procent och kväveoxiden med 57 procent. Förra året var det renaste i hamnens historia, samtidigt som man satte rekord i containerhandel med 8,8 miljoner enheter.

Trafiken till hamnen är den enskilt viktigaste faktorn för luftkvaliteten i hela Los Angeles. Och folk där är bokstavligen dödligt trötta på smog.

I somras släppte Los Angeles Port sin nya luftkvalitetsplan. Det är ett omfattande dokument och har tagit flera år att ta fram. Hamnen sonderar utvecklingen med kommunen, delstaten, åkerier, rederier men främst motortillverkare för att hitta rätt nivå.

Planen är den hårdaste någonsin. 2023 ska lastbilar avkrävas ”nära-noll” och 2035 noll i utsläpp av smogbildande föroreningar. Fokus ligger på kväveoxid, vilket är en stor utmaning eftersom föroreningskällan är luft som till 80 procent består av kväve. (Resten är syre som motorn använder för förbränning.)

Det finns några få motorer som i dag klarar ”nära noll”, de flesta drivs på naturgas. Man tror att framtida dieselmotorer kan klara kravet, som kommer att ligga mellan 0,05 och 0,02 g/hästkrafts-timme, som amerikanarna uttrycker det. Som jämförelse ligger EU:s hårdaste krav, Euro 6, steg C, på 0,29.

Noll-utsläppsmotorer använder olika typer av batteritekniker och bränsleceller.

2035 kan tyckas avlägset, men i lastbilsvärlden är det snart. När Scania 2016 presenterade sin nya plattform var det den första på 20 år. Den kostade 20 miljarder att ta fram.

Om man ska klara noll-utsläpp gäller det alltså att börja i tid.

Förra veckans presentation av Volvos nyaste lastbilsmodell säger en del om utmaningen. Den drivs med naturgas och har därmed lägre koldioxidutsläpp än traditionella dieselmotorer, vilket gör att Volvo kallar den ”miljölastbil”. Lägre koldioxidutsläpp är stort, men Los Angeles vill främst bli av med kväveoxiderna och här ligger Volvo efter. Den nyaste och renaste tekniken från Sveriges största lastbilstillverkare klarar självklart EU:s hårdaste krav men släpper ut tio gånger mer än vad som snart tillåts i LA:s hamn.

Allmänheten i Los Angeles är inga miljöextremister. De är som folk är mest och vill kunna andas frisk luft. Det intresset delar de med befolkningen i andra städer i världen. Miljökraven kommer snart att bli lika stenhårda i Shanghai och Mexico City, och med någon fördröjning i Dhakar och Nairobi.

Personbilsbranschen pressas sedan något år hårt av elektrifieringsbehovet. Alla bilmärken som vill vara något har eller håller på att ta fram trovärdiga elbilsprogram. Medvetenheten är hög. Frågan är om det gäller också på lastbilssidan.

Den 26 oktober ska Tesla presentera sin lastbilsmodell, Tesla Semi. Aktieanalytiker på Morgan Stanley har kallat Semi för ”den största katalysatorn för lastbilsbranschen på årtionden”. Enligt spekulationerna har Semi större dragkraft än traditionella långtradare, räckvidden på en laddning är mellan 30 och 50 mil, driftkostnaderna är 70 procent lägre och priset ligger runt 800 000 kronor plus leasing av batterier. Klart konkurrenskraftigt, med andra ord.

Lanseringen planeras till 2020. Tesla-aktiens dramatiska uppgång under året förklaras till stor del av förväntningar på den eldrivna lastbilen.

Volvos och Scanias lastbilar kommer att kunna rulla länge än. Och med hybridteknik kommer de kanske att kunna rulla in de sista milen till hamnarna. Men det finns en fara i att nöja sig med de europeiska kraven och bygga in sig i naturgasstrukturen. Även gasen är övergående, av klimat- och luftkvalitetsskäl. Därtill är elmotorns egenskaper överlägsna. Över 90 procent av de rörliga delarna i förbränningsmotorn försvinner. Vridmomentet är urstarkt. Driftskostnaderna är radikalt låga.

Men den största affärsrisken är politisk. 18 miljoner människor i LA Area vill andas fritt och pressar alla inblandade parter till max. Färgtillverkare, bagerier, fordonstillverkare, energibolag, hamnen, alla måste skärpa sig till det yttersta.

Hittills har hamnen krävt det absolut bästa på marknaden, och hela åkeribranschen har följt efter. Om det bästa snart är hundraprocentig eldrift kommer inget annat att tillåtas.

PM Nilsson

Re: Artikel i media

Postat: 09 okt 2017 21:35
av joel80
Vad snackar hon om??

http://www.transportochlogistik.se/2017 ... n-en-chans
Megan Dailey medger att Elon Musk är känd som en betydande miljardär och entreprenör i världsklass. Men han gjorde nyligen, enligt skribenten, ett misstag som skulle kunna kosta honom och hans företag, Tesla Motors, deras dominans i litiumbatteribranschen.

- Allt beror på ett designfel i Teslas batterier, ett avgörande fel som en av konkurrenterna nu använder sig av för att stjäla åt sig marknadsandelar, skriver Dailey.

Re: Artikel i media

Postat: 09 okt 2017 21:45
av akeller
Hon säger en massa konstigt tycker jag, bl.a.
- Chevy Bolt är redan på marknaden, en modell som övertrumfar Teslas modell 3 när det gäller körsträcka, batterikraft och pris, anmärker Dailey,
Priset möjligtvis, men resten tar väl Model 3 hem?

Re: Artikel i media

Postat: 09 okt 2017 21:51
av TiborBlomhall
GM sägs gå $9000 back på varje Bolt. Då är det lätt att vara billigare än Model 3.

I övrigt är det länge sedan jag såg så mycket FUD i en och samma artikel.

Re: Artikel i media

Postat: 09 okt 2017 21:55
av snowtroll
joel80 skrev:
Vad snackar hon om??

http://www.transportochlogistik.se/2017 ... n-en-chans
Megan Dailey medger att Elon Musk är känd som en betydande miljardär och entreprenör i världsklass. Men han gjorde nyligen, enligt skribenten, ett misstag som skulle kunna kosta honom och hans företag, Tesla Motors, deras dominans i litiumbatteribranschen.

- Allt beror på ett designfel i Teslas batterier, ett avgörande fel som en av konkurrenterna nu använder sig av för att stjäla åt sig marknadsandelar, skriver Dailey.
Hm, retoriken pekar på att skapa eller rikta ett budskap till fördel för andra utom Tesla.
Man inser snabbt i artikel att när väl Bolt omnämns med överträffande parametrar, tvärs emot vad som går att jämföra med i alla tester, så är artikeln färgad.
Tester menar jag som grund på vad Tesla har för leverans på prestanda med existerande äldre bilar och antagandet att M3 har liknande teknik(verkningsgrad) men med känd ny batterikapacitet. Vi har ju redan den eminenta ABRP tillgänglig tack vare uppgifterna.

Jag skulle nog tolka artikeln som något man får ta med en hyfsad "nypa salt"
Hade Tesla vajsing på batteriet hade det blivit media cirkus, vilket ej är fallet.

Re: Artikel i media

Postat: 09 okt 2017 21:55
av Surfaren
joel80 skrev:
Vad snackar hon om??

http://www.transportochlogistik.se/2017 ... n-en-chans
Megan Dailey medger att Elon Musk är känd som en betydande miljardär och entreprenör i världsklass. Men han gjorde nyligen, enligt skribenten, ett misstag som skulle kunna kosta honom och hans företag, Tesla Motors, deras dominans i litiumbatteribranschen.

- Allt beror på ett designfel i Teslas batterier, ett avgörande fel som en av konkurrenterna nu använder sig av för att stjäla åt sig marknadsandelar, skriver Dailey.
Inget att bry sig om. Bara svammel från någon som inte förstår att hon inte förstår.

Re: Artikel i media

Postat: 09 okt 2017 22:00
av Jerker
joel80 skrev:
Vad snackar hon om??

http://www.transportochlogistik.se/2017 ... n-en-chans
Megan Dailey medger att Elon Musk är känd som en betydande miljardär och entreprenör i världsklass. Men han gjorde nyligen, enligt skribenten, ett misstag som skulle kunna kosta honom och hans företag, Tesla Motors, deras dominans i litiumbatteribranschen.

- Allt beror på ett designfel i Teslas batterier, ett avgörande fel som en av konkurrenterna nu använder sig av för att stjäla åt sig marknadsandelar, skriver Dailey.
:D :D :D

Hon pratar i nattmössan! Det är ju en propagandaartikel för bränsleceller.

"Teslas mål är att producera 400 000 bilar per år från Gigafactory från och med nästa år, en anmärkningsvärd men likväl omöjlig prestation. Och det blir inte bättre, med tanke på hur lätt dessa stora biltillverkare kan dra Tesla ut ur spelet för gott, skriver Megan Dailey."

Ja, kanske det, men de vill ju inte det! De vill ju hålla fast vid fossilerna.

"Chevy Bolt är redan på marknaden, en modell som övertrumfar Teslas modell 3 när det gäller körsträcka, batterikraft och pris, anmärker Dailey, "

Det var många fel i den meningen.

"Företagen störtar, enligt henne, inte direkt på litiumdrivna bilar. Istället sneglar många av dem också på vad som potentiellt kan vara en ännu mer användbar teknik inom rena transporter, nämligen bränsleceller."

Ja, eller hur? :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2017 00:48
av Svenssons
Info om henne är också intressant....

Meg Dailey

Meg-dailey-pictureMegan Dailey is a fresh young face on the investment scene. In her years as a research analyst with Angel Publishing, she’s learned that adapting fast to new investment situations is critically important to successfully navigating today’s volatile market.

She was at the forefront of the lithium revolution back when it first took off, and is still showing readers how to ride that wave.
https://www.energyandcapital.com/editors/meg-dailey

Hur gammal var hon i början av 90-talet?

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2017 06:22
av Bjelke
Bland det sämsta jag läst på ett tag, lite kul att Tesla iaf är "ökänt" :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 10 okt 2017 07:48
av akeller
Lite tråkigt är dock att folk som inte har elbil själva läser sånt här och det spär på deras fördomar.