Sida 86 av 239
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 05 aug 2022 21:49
av Tellus
danni skrev:MWall skrev:Legato skrev:PhR34k skrev:Någon som vet vad förmånsvärdet tros landa på för en Model S Plaid?
13513:- är den idag listad på. Högre än X Plaid (12317:-)...
Men båda lär väl ändras.
Kommer bli högre. Det där är räknat på ett lägre pris.
Får du en bil tillverkad 2022 så gäller det förmånsgrundande pris som står i Skatteverkets listor just nu för 2022. Däremot kommer Tesla behöva skicka in nya priser för 2023 så det kommer bli en sjujäkla skillnad i förmånsvärde baserat på om bilen är tillverkad 2022 eller 2023.
Och på en privatköpt som man sedan ska sälja begagnad så funkar det inte för firma att köpa den ändå för den är "momssmittad" ?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 05 aug 2022 21:57
av Bjelke
danni skrev:MWall skrev:Legato skrev:PhR34k skrev:Någon som vet vad förmånsvärdet tros landa på för en Model S Plaid?
13513:- är den idag listad på. Högre än X Plaid (12317:-)...
Men båda lär väl ändras.
Kommer bli högre. Det där är räknat på ett lägre pris.
Får du en bil tillverkad 2022 så gäller det förmånsgrundande pris som står i Skatteverkets listor just nu för 2022. Däremot kommer Tesla behöva skicka in nya priser för 2023 så det kommer bli en sjujäkla skillnad i förmånsvärde baserat på om bilen är tillverkad 2022 eller 2023.
Dom så får sina bilar till det tidigare priset OCH levererade i år kan bli riktiga vinnare
Och hej igen förresten

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 05 aug 2022 22:31
av bjornnilsson
taliz skrev:PhR34k skrev:Någon som sett faktiska siffror på körsträcka på nya Plaid?
Kom inte med era ”beror på hur många m/s de blåser och hur vida tidsvattnet står” osv är nyfiken på ungefärlig förväntad körsträcka.
Är väl typ samma som Raven?
Nja. Min MS Performance som kom med den sista batchen MS bilar i december-20 fick 627 km i batteriet. Tidigare Raven hade sämre. Och nya Plaid har sämre range, i alla fall enligt nuvarande siffror. Jag skulle också vilja veta vad den går för i verkligheten.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 05 aug 2022 23:35
av danni
Tellus skrev:danni skrev:MWall skrev:Legato skrev:PhR34k skrev:Någon som vet vad förmånsvärdet tros landa på för en Model S Plaid?
13513:- är den idag listad på. Högre än X Plaid (12317:-)...
Men båda lär väl ändras.
Kommer bli högre. Det där är räknat på ett lägre pris.
Får du en bil tillverkad 2022 så gäller det förmånsgrundande pris som står i Skatteverkets listor just nu för 2022. Däremot kommer Tesla behöva skicka in nya priser för 2023 så det kommer bli en sjujäkla skillnad i förmånsvärde baserat på om bilen är tillverkad 2022 eller 2023.
Och på en privatköpt som man sedan ska sälja begagnad så funkar det inte för firma att köpa den ändå för den är "momssmittad" ?
Det går att köpa eller leasa en momssmittad bil till en firma. Det enda som skiljer då är att du inte får dra av någon moms alls (där man normalt får dra av halva momsen). Men skiljer det flera tusen i förmånsvärde kan faktiskt en momssmittad 2022:a bli billigare än en icke momssmittad 2023:a för en företagare.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 05 aug 2022 23:46
av dave
Dexter skrev:Legato skrev:dave skrev:Stolpskott skrev:Någon som skulle våga ge sig på en kvalificerad gissning (baserat på det nya priset för Plaid) vad MS LR kommer landa på?
Skillnaden är typ 30% mer (baserat på USA-priset) så runt 1100000 skulle jag tippa på.
Superkvalificerad gissning, lovar

Det märkliga är ju att det på Model X "bara" är ca 15% mer...
1300k Kr?
Också intresserad av LR model S
Inser att jag var mycket otydlig. Har uppdaterat orginalinlägget (
viewtopic.php?p=651445#p651445)
Min officiella killgissning på Model S LR pris i Sverige är: 1229990

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 09:58
av PhR34k
Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 10:08
av MWall
PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 10:48
av PhR34k
MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.
Jag kan tänka mig att man får runt 1 mille för en Plaid om 3 år.
Vad kostar en Raven P100 från 2019 idag kontra när den såldes?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 10:57
av MWall
PhR34k skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.
Jag kan tänka mig att man får runt 1 mille för en Plaid om 3 år.
Vad kostar en Raven P100 från 2019 idag kontra när den såldes?
Vad hände senast Tesla hade bilar som kostade över 1,5 miljon? Jo, det kom en massiv prissänkning.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 10:58
av Pontus
MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Privat kostar värdeminskningen 300 tkr och sedan ränta 140 tkr, totalt 440 tkr.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:00
av Pontus
MWall skrev:PhR34k skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.
Jag kan tänka mig att man får runt 1 mille för en Plaid om 3 år.
Vad kostar en Raven P100 från 2019 idag kontra när den såldes?
Vad hände senast Tesla hade bilar som kostade över 1,5 miljon? Jo, det kom en massiv prissänkning.
Så sant det är en risk där men samtidigt har den funnits ett tag i USA och inga prissänkningar ännu.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:06
av MWall
Pontus skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Privat kostar värdeminskningen 300 tkr och sedan ränta 140 tkr, totalt 440 tkr.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Njae. Är mer komplicerat än så. Vill hålla mig under brytpunkten för statlig skatt för att slippa betala onödigt mycket skatt. Då blir det tufft med så högt förmånsvärde. Att få ut 15 tusen netto i lön över brytpunkten kostar multum för företaget. Men det är klart, ska man betala 15 tusen i månaden i avbetalning så är det ju lika illa.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:10
av PhR34k
MWall skrev:Pontus skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Privat kostar värdeminskningen 300 tkr och sedan ränta 140 tkr, totalt 440 tkr.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Njae. Är mer komplicerat än så. Vill hålla mig under brytpunkten för statlig skatt för att slippa betala onödigt mycket skatt. Då blir det tufft med så högt förmånsvärde. Att få ut 15 tusen netto i lön över brytpunkten kostar multum för företaget. Men det är klart, ska man betala 15 tusen i månaden i avbetalning så är det ju lika illa.
Det är därför man anställer frugan som får köra teslan
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:11
av danni
PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:19
av PhR34k
danni skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.
Tack.
Tycker det har varit sjukt svårt att förstå mig på det då min ekonomikonsult gör något som heter nettoavdrag (om jag minns rätt) så om förmånsvärdet är 10000kr så dras det 10000kr från min nettolön vilket jag än idag har svårt att förstå varför men enligt honom så ska jag bara lyssna på honom och lita på att det är bäst så

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:28
av Pontus
danni skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.
Men även försäkring och däck på sådan här bil kan väl spela en viss roll?
Däck 12 tkr per uppsättning. Säg att du gör av med 4 uppsättningar på 36 månader, ca 50 tkr. Det är 50 tkr privat eller 40 tkr på firman som skulle gett dig en extra lön på ca 15 tkr efter skatt så där sparar man 35 tkr. Försäkringen vet jag ej hur det är med moms och om det är dyrare för ett företag att ha mm. men gissar att du kan spara någon tusenlapp i snitt per månad där också.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:31
av Dagfinn
PhR34k skrev:danni skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.
Tack.
Tycker det har varit sjukt svårt att förstå mig på det då min ekonomikonsult gör något som heter nettoavdrag (om jag minns rätt) så om förmånsvärdet är 10000kr så dras det 10000kr från min nettolön vilket jag än idag har svårt att förstå varför men enligt honom så ska jag bara lyssna på honom och lita på att det är bäst så

https://www.revideco.se/nettoloneavdrag ... bilforman/
En annan fördel med att ha bilen på firman är service, underhåll, reparation och andra oförutsedda kostnader (och även biltvätt). Särskilt på dyra bilar lär det bli märkbart om man råkar ut för nåt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:37
av Rennwagen
Pontus skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Privat kostar värdeminskningen 300 tkr och sedan ränta 140 tkr, totalt 440 tkr.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Sjukt bra kalkyl Pontus. Om man inte har egen firma utan är anställd med förmånsbil blir det väl ännu tydligare förmånligt att ta S Plaid som tjänstebil än privat gissar jag?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:38
av MWall
PhR34k skrev:MWall skrev:Pontus skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Privat kostar värdeminskningen 300 tkr och sedan ränta 140 tkr, totalt 440 tkr.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Njae. Är mer komplicerat än så. Vill hålla mig under brytpunkten för statlig skatt för att slippa betala onödigt mycket skatt. Då blir det tufft med så högt förmånsvärde. Att få ut 15 tusen netto i lön över brytpunkten kostar multum för företaget. Men det är klart, ska man betala 15 tusen i månaden i avbetalning så är det ju lika illa.
Det är därför man anställer frugan som får köra teslan
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man måste ha arbetsuppgifter och betala marknadsmässig lön också. Sånt där älskar Skatteverket att slå ner på.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:48
av Pontus
Dagfinn skrev:PhR34k skrev:danni skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.
Tack.
Tycker det har varit sjukt svårt att förstå mig på det då min ekonomikonsult gör något som heter nettoavdrag (om jag minns rätt) så om förmånsvärdet är 10000kr så dras det 10000kr från min nettolön vilket jag än idag har svårt att förstå varför men enligt honom så ska jag bara lyssna på honom och lita på att det är bäst så

https://www.revideco.se/nettoloneavdrag ... bilforman/
En annan fördel med att ha bilen på firman är service, underhåll, reparation och andra oförutsedda kostnader (och även biltvätt). Särskilt på dyra bilar lär det bli märkbart om man råkar ut för nåt.
Tack för en bra länk. För en anställd så spelar det ingen roll väl då förmånen ändå är pensionsgrundande?
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 08300.html
och är du anställd med en lön över 50 tkr per månad så spelar det absolut ingen roll eller hur?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 11:59
av PhR34k
MWall skrev:PhR34k skrev:MWall skrev:Pontus skrev:MWall skrev:
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Privat kostar värdeminskningen 300 tkr och sedan ränta 140 tkr, totalt 440 tkr.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Njae. Är mer komplicerat än så. Vill hålla mig under brytpunkten för statlig skatt för att slippa betala onödigt mycket skatt. Då blir det tufft med så högt förmånsvärde. Att få ut 15 tusen netto i lön över brytpunkten kostar multum för företaget. Men det är klart, ska man betala 15 tusen i månaden i avbetalning så är det ju lika illa.
Det är därför man anställer frugan som får köra teslan
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man måste ha arbetsuppgifter och betala marknadsmässig lön också. Sånt där älskar Skatteverket att slå ner på.
Ah det förstår jag att dom säkert gör men hon har faktiskt en legit tjänst inom företaget.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 12:16
av Pontus
MWall skrev:Pontus skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Privat kostar värdeminskningen 300 tkr och sedan ränta 140 tkr, totalt 440 tkr.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Njae. Är mer komplicerat än så. Vill hålla mig under brytpunkten för statlig skatt för att slippa betala onödigt mycket skatt. Då blir det tufft med så högt förmånsvärde. Att få ut 15 tusen netto i lön över brytpunkten kostar multum för företaget. Men det är klart, ska man betala 15 tusen i månaden i avbetalning så är det ju lika illa.
Du får ju ut 12.500 kr efter skatt varje månad i utdelning vilket nästan är gratis vad det gäller skatten.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 12:33
av [JM]
PhR34k skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.
Jag kan tänka mig att man får runt 1 mille för en Plaid om 3 år.
Vad kostar en Raven P100 från 2019 idag kontra när den såldes?
Köpte vår 100D för 938tkr Maj 2019 och fick offert från tesla på inbytespriset 856tkr nu i Maj 2022 när den passerade 3 år och 3800mil.
Dvs 82tkr i värdeminskning på 3 år.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 12:33
av danni
PhR34k skrev:danni skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.
Tack.
Tycker det har varit sjukt svårt att förstå mig på det då min ekonomikonsult gör något som heter nettoavdrag (om jag minns rätt) så om förmånsvärdet är 10000kr så dras det 10000kr från min nettolön vilket jag än idag har svårt att förstå varför men enligt honom så ska jag bara lyssna på honom och lita på att det är bäst så

Nettolöneavdrag påverkar inte hur mycket förmånen kostar men har andra bieffekter, exempelvis på SGI och aktieutdelningsutrymme. Jag har skrivit om det här:
https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... mansvarde/
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 06 aug 2022 12:35
av danni
[JM] skrev:PhR34k skrev:MWall skrev:PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.
Jag kan tänka mig att man får runt 1 mille för en Plaid om 3 år.
Vad kostar en Raven P100 från 2019 idag kontra när den såldes?
Köpte vår 100D för 938tkr 2019 och fick offert från tesla på inbytespriset 856tkr nu 2022 när den passerade 3 år och 3800mil.
Dvs 82tkr i värdeminskning på 3 år.
Man får ha bra timing också. Min Model X P100D från 2017 kostade ca 2,1 miljon som ny. När jag sålde den i januari 2020 med 4500 mil fick jag 900k för den.