Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-

Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Jag håller med. Jag tappade lixom 19k per månad i värde på min Model S och då fick jag ändå en riktigt bra deal när jag sålde den, några tusen per år extra för laddning hade inte gjort någon skillnad alls för kostnadskalkylen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Att det blir totalt sett en låg kostad att ladda en elbil spelar ingen roll om semesterresan plötsligt kostar mycket mer än vad den någonsin har gjort. När Ionity för ett par år sedan sade att snabbladdning kommer kosta lika mycket som att tanka diesel så tyckte man väl iofs att det lät saftigt, men det gick ju förr när man hade fossilbil. Samma resa, samma kostnad som tidigare liksom. Det hade jag kunnat accepterat lättare.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hittills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Att det blir totalt sett en låg kostad att ladda en elbil spelar ingen roll om semesterresan plötsligt kostar mycket mer än vad den någonsin har gjort. När Ionity för ett par år sedan sade att snabbladdning kommer kosta lika mycket som att tanka diesel så tyckte man väl iofs att det lät saftigt, men det gick ju förr när man hade fossilbil. Samma resa, samma kostnad som tidigare liksom. Det hade jag kunnat accepterat lättare.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hitills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
Jo, det väger nog faktiskt upp ändå. Även om det inte känns så. Det stora valet tar man ju när man väljer bil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Att det blir totalt sett en låg kostad att ladda en elbil spelar ingen roll om semesterresan plötsligt kostar mycket mer än vad den någonsin har gjort. När Ionity för ett par år sedan sade att snabbladdning kommer kosta lika mycket som att tanka diesel så tyckte man väl iofs att det lät saftigt, men det gick ju förr när man hade fossilbil. Samma resa, samma kostnad som tidigare liksom. Det hade jag kunnat accepterat lättare.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hittills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
Det är ju precis det som det gör, totalen är det viktigaste. Det intressanta för mig i privatekonomin som helhet är ju egentligen hur mycket mer i tillgångar jag har om X år jämfört med nu givet en viss levnadsstandard, det bestäms av mina inkomster och kostnader under den perioden. Då spelar helt enkelt de få tusenlappar per år extra som Ionity kostar för mig som genomsnittsbilist väldigt liten roll, bilen i övrigt kostar helt enkelt så pass mycket mer. Att det känns dyrt eller billigt för den enskilda resan spelar ingen roll för min ekonomi så det lägger jag ingen vikt vid alls faktiskt.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Att det blir totalt sett en låg kostad att ladda en elbil spelar ingen roll om semesterresan plötsligt kostar mycket mer än vad den någonsin har gjort. När Ionity för ett par år sedan sade att snabbladdning kommer kosta lika mycket som att tanka diesel så tyckte man väl iofs att det lät saftigt, men det gick ju förr när man hade fossilbil. Samma resa, samma kostnad som tidigare liksom. Det hade jag kunnat accepterat lättare.
Men nu blir ju priset dubbelt så högt. Det går inte att ursäkta med att hemmaladdning fortfarande är billigt. Det ena väger ju inte upp det andra.
Det är många här som tror/hoppas att marknaden kommer fixa detta. Vi kan ju ladda någon annanstans och så får Ionity skärpa sig när kunderna uteblir. Kanske. Men det finns ett annat scenario som jag tror är minst lika sannolikt. Alla andra operatörer har nu plötsligt en ypperlig chans att höga priserna rejält och de kan fortfarande vara billigare. Om man hittills har undvikit Bee eftersom man tyckte att 5 kr/kWh är för dyrt så skulle de nu kunna ta 7 kr och fortfarande vara avsevärt billigare än ionity. Var laddar man då? Just det, hos Bee såklart.
Det är ju precis det som det gör, totalen är det viktigaste. Det intressanta för mig i privatekonomin som helhet är ju egentligen hur mycket mer i tillgångar jag har om X år jämfört med nu givet en viss levnadsstandard, det bestäms av mina inkomster och kostnader under den perioden. Då spelar helt enkelt de få tusenlappar per år extra som Ionity kostar för mig som genomsnittsbilist väldigt liten roll, bilen i övrigt kostar helt enkelt så pass mycket mer. Att det känns dyrt eller billigt för den enskilda resan spelar ingen roll för min ekonomi så det lägger jag ingen vikt vid alls faktiskt.

Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av alvenzo »

Verdi skrev:


Att jag som nästan aldrig laddar på SuC är med och finansierar taxi och andra som laddar mycket på SuC är faktiskt en av de sakerna som stör mig lite med Teslas modell. Dock tycker jag fördelarna överväger nackdelarna. :)


Grejen med "fossilbilskramare" är att de missförstår med flit. Jävligt irriterande. Eller så förstår de faktiskt inte. Också det jävligt irriterande. :lol:

Detta blir väldigt konstigt. Du kan väl inte klaga på att en modell inte fungerar för att vissa missbrukar/stjäl från den? Det är inte tillåtet för taxi att ladda gratis på SuC, det är väl inte tillåtet att ladda gratis om man bedriver verksamhet alls om jag inte minns fel.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

alvenzo skrev:
Verdi skrev:


Att jag som nästan aldrig laddar på SuC är med och finansierar taxi och andra som laddar mycket på SuC är faktiskt en av de sakerna som stör mig lite med Teslas modell. Dock tycker jag fördelarna överväger nackdelarna. :)


Grejen med "fossilbilskramare" är att de missförstår med flit. Jävligt irriterande. Eller så förstår de faktiskt inte. Också det jävligt irriterande. :lol:

Detta blir väldigt konstigt. Du kan väl inte klaga på att en modell inte fungerar för att vissa missbrukar/stjäl från den? Det är inte tillåtet för taxi att ladda gratis på SuC, det är väl inte tillåtet att ladda gratis om man bedriver verksamhet alls om jag inte minns fel.
Finns fortfarande mängder av äldre taxi-teslor som inte skrivit på det nya avtalet. Tycker det är konstigt att jag ska bidra till deras vinst. Men jag får väl se till att utnyttja SuC mer själv istället. :lol:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Ja vi är ju bara människor men man kan ju iaf göra sitt yttersta för att göra logiska val när det gäller ekonomi, även om det ibland kan kännas jobbigt så får man helt enkelt strunta i den känslan. Men självklart kan det påverka valen man gör, men väljer man något annat bara för att kostnaden ökar något så ville man ju egentligen göra det andra från första början så man får ju något extra då också.

Jag antar att 13k var med 8,7 kr per kWh? Hade man haft abonnemang och pyntat ett års avgifter men bara åkt den resan hade det ju då ”bara” kostat 7,6k vilket ju är 4k per än vad det kostar hos SuC men inte så farligt ändå. Frågan är ju vad för abonnemang/priser som kommer finnas för de som inte har en bil från bolagen bakom Ionity.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Ja vi är ju bara människor men man kan ju iaf göra sitt yttersta för att göra logiska val när det gäller ekonomi, även om det ibland kan kännas jobbigt så får man helt enkelt strunta i den känslan. Men självklart kan det påverka valen man gör, men väljer man något annat bara för att kostnaden ökar något så ville man ju egentligen göra det andra från första början så man får ju något extra då också.

Jag antar att 13k var med 8,7 kr per kWh? Hade man haft abonnemang och pyntat ett års avgifter men bara åkt den resan hade det ju då ”bara” kostat 7,6k vilket ju är 4k per än vad det kostar hos SuC men inte så farligt ändå. Frågan är ju vad för abonnemang/priser som kommer finnas för de som inte har en bil från bolagen bakom Ionity.

Ja, 8,70:-. Dock räknat på en Model S förbrukning. Ca 1500 kWh. Hade kanske varit 1800 kWh om vi åkt E-Tron? Klart bättre men fortfarande nästan 9 tusen spänn, vilket väl är i paritet med en dieselkombi?


Hade jag betalat på SuC så hade antagligen inte merkostnaden varit så farlig. Men med fri SuC är det stor skillnad emotionellt. Tycker det ger en behaglig frihetskänsla även om jag vet att jag lurar mig själv en aning. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Ja, 8,70:-. Dock räknat på en Model S förbrukning. Ca 1500 kWh. Hade kanske varit 1800 kWh om vi åkt E-Tron? Klart bättre men fortfarande nästan 9 tusen spänn, vilket väl är i paritet med en dieselkombi?


Hade jag betalat på SuC så hade antagligen inte merkostnaden varit så farlig. Men med fri SuC är det stor skillnad emotionellt. Tycker det ger en behaglig frihetskänsla även om jag vet att jag lurar mig själv en aning. :)
Ja jag håller med om att fri SuC känns kul även om det inte gör så stor skillnad. Kändes ju extra kul när frun var ute på tjänsteresor med bilen och fick milersättning och vi laddade gratis.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
Ja, man måste ju ta varje beslut för sig på nåt vis i slutändan.

Nu när vi ändå pratar semesterresor ska vi inte glömma alla Tesla destination chargers. De kan visserligen användas till andra elbilar än Tesla men det är nog inte lika självklart att man får tillåtelse att använda de om man kommer i en annan bil.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Finns fortfarande mängder av äldre taxi-teslor som inte skrivit på det nya avtalet. Tycker det är konstigt att jag ska bidra till deras vinst. Men jag får väl se till att utnyttja SuC mer själv istället. :lol:
Du har ju även bidragit till Ionitys utbyggnad, ska du nyttja det mer också då? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Magre
Inlägg: 169
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magre »

nek0 skrev:
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du

Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."

https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Har vi inte lärt oss att ingenting kommer att vara billigare än något annat, allting styrs ju till att vara lika dyrt över tid.
Är något för bra så ska det stramas åt, staten vill naturligtvis inte missa några skatteintäkter. Subventioner -> Borttagna subventioner -> Skatt
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5486
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Tesla eller diesel är de enda alternativen som första bil känns de som nu. Som andra bil dvs du laddar allt hemma funkar ju elbilen fortfarande.

Tråkig utveckling, jag har siktat på en elbil som första bil men tvekar på Tesla.. Jag får väl åter fundera på hur man ska lösa detta.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Shven »

Är det någon som har koll på hur mycket laddstationerna typ Teslas behöver betala för högspänd el in till sina stationer?? Ett uppslag till Tibor!!
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Magre skrev:
nek0 skrev:
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du

Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."

https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Har vi inte lärt oss att ingenting kommer att vara billigare än något annat, allting styrs ju till att vara lika dyrt över tid.
Är något för bra så ska det stramas åt, staten vill naturligtvis inte missa några skatteintäkter. Subventioner -> Borttagna subventioner -> Skatt

Det är inte sant. Att köra på diesel är billigare än att köra på bensin t ex.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Surfaren »

Jag kan inte undgå att tänka en tanke om att Ionitys ägare nu sitter och är jävligt nöjda över att till och med elbilsnördarna börjar tveka och överväga en bil som de förstnämnda mycket hellre vill sälja.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Jag kan inte undgå att tänka en tanke om att Ionitys ägare nu sitter och är jävligt nöjda över att till och med elbilsnördarna börjar tveka och överväga en bil som de förstnämnda mycket hellre vill sälja.
:shock:

Ärligt talat funderar jag på en ny Raven för att förlänga perioden med fri SuC så långt det bara går. Men det vore antagligen att gå lite för långt. :lol:
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av miksch »

Jeg har nå kjørt elektrisk siden 2015. I begynnelsen var lading gratis på mange steder, men jeg var klar over at det bare var et spørsmål om tid til strømleverandørene ville endre på det.
For tiden slår pendelen mot at ladestrøm, spesielt hvis den leveres med høy effekt, blir dyrt. En ladestasjon med mye effekt er dyr å bygge samt dyr å drifte. Høy effekt betyr at flere biler per tidsenhet lader, men det er dyr strøm. Blir det for dyrt vil folk finne seg i å bruke ladere med mindre effekt og heller akseptere en ladepause på 30 min enn bare 15. Detter er et klassisk eksempel for at tid er penger. Den som har tid slipper billigere unna. Det er jo slik overalt hvor det er kø eller venting. De som har penger nok betaler seg ut av køen. Det som er hovedspørsmål er hvor mye man kan skru opp prisen før brukerne takker nei og finner seg billigere alternativ.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

point1 skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
Det skulle vara nästa grej, att du måste ha abonnemang hos pizzerian, 200 kr per månad så får du din pizza för 150 kr istället för 500 som de abonnemangslösa betalar. Jag menar det är ju premium, precis som vissa verkar tycka Ionity är :D Vad som nu är premium med Ionity är svårt att förstå, inte är det laddningsupplevelsen för den är ovanligt krånglig med en strulande app och ingenting extra över vilken annan laddstation som helst förutom möjligtvis hastigheten då.

Vissa tycker det är coolt att betala mycket, ger kanske premium känsla.

Ärligt talat jag tycker det är kanon med IONITY dyra priser. Kan fördröja stora massan att ta klivet över till elbil.
Då får vi behålla dom fina villkoren längre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

@Miksch, Det är ju det jag menade med mitt inlägg för ganska många sidor sedan. ;) ionity menar att de har rätt att ta extra mycket betalt eftersom de kan leverera 350kW per laddare med 100% tillförlitlighet. (Det senare stämmer förresten inte, jag har vid ungefär var tredje laddning inte fått ut full effekt, en gång stannade laddaren vid bara 80kW).
Problemet är att ingen existerande bil har nytta av denna höga effekt som laddarna påstås kunna ge. Laddarna är totalt överdimensionerade för dagens bilar, visserligen inte fel om man tror att det kommer att bli vanligt med elbilar som kan ladda med så hög effekt. Men jag tror inte att det kommer bli vanligt, just för att det är så dyrt. Laddning upp till 175-200kW duger gott för "vanligt" folk.
Ionity bygger alltså en massa lyxrestauranger utmed vägarna, fast vi vill egentligen bara ha vanligt käk, men vi får ändå betala för hummer och rysk kaviar.
Det kanske blir så i framtiden att Ionity får hålla på med sina "premiumladdare" och de används då bara av dem som har jättebrådis, medan vi andra får hålla oss till vanliga "snabbmatskedjeladdare" som ger hyfsat effekt till en rimlig peng.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Pontus »

Det skulle ju vara intressant att veta hur många som skulle välja 500 kW över 200 kW om det kostar 10 kr/kWh resp 3 kr/kWh? Tror att inte många av dom som klagar på att det tar lång tid att ladda skulle välja den snabbaste. Inte ens om den snabbaste kostade 6 kr/kWh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fimpen »

Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Skriv svar