Sida 84 av 95
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 16 jul 2020 07:34
av Bjelke
Svenssons skrev:Ser nu att fth hade svarat före mig med i princip samma svar...
Fast du antyder i ditt inlägg att destinationen kan ta betalt för laddningen ändå, stämmer det?
fth skriver däremot att dom inte får ta betalt för laddningen i sig, vilket också är vad jag har för mig...
Eller tänker du också på att dom får begränsa användningen till gäster enbart (dvs betalande tex)?
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 16 jul 2020 12:36
av Svenssons
Bjelke skrev:Svenssons skrev:Ser nu att fth hade svarat före mig med i princip samma svar...
Fast du antyder i ditt inlägg att destinationen kan ta betalt för laddningen ändå, stämmer det?
fth skriver däremot att dom inte får ta betalt för laddningen i sig, vilket också är vad jag har för mig...
Eller tänker du också på att dom får begränsa användningen till gäster enbart (dvs betalande tex)?
Är väl i och för sig kanske mer för platsen än kWh. Det sitter ju ingen mätare. Gothia Towers tar tex betalt för sina platser till destinationsladdare. De i Mariefred kostar också. Utomlands är det vanligare att de tar betalt än i Sverige känns det som.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 16 jul 2020 14:15
av Pontus
Svenssons skrev:Bjelke skrev:Svenssons skrev:Ser nu att fth hade svarat före mig med i princip samma svar...
Fast du antyder i ditt inlägg att destinationen kan ta betalt för laddningen ändå, stämmer det?
fth skriver däremot att dom inte får ta betalt för laddningen i sig, vilket också är vad jag har för mig...
Eller tänker du också på att dom får begränsa användningen till gäster enbart (dvs betalande tex)?
Är väl i och för sig kanske mer för platsen än kWh. Det sitter ju ingen mätare. Gothia Towers tar tex betalt för sina platser till destinationsladdare. De i Mariefred kostar också. Utomlands är det vanligare att de tar betalt än i Sverige känns det som.
I New Jersey tog markägaren betalt för att komma åt SuC och det var betydligt dyrare än laddningen. Så det beror väl lite på hur attraktiv/dyr marken är.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 16 jul 2020 17:25
av Bjelke
Pontus skrev:Svenssons skrev:Bjelke skrev:Svenssons skrev:Ser nu att fth hade svarat före mig med i princip samma svar...
Fast du antyder i ditt inlägg att destinationen kan ta betalt för laddningen ändå, stämmer det?
fth skriver däremot att dom inte får ta betalt för laddningen i sig, vilket också är vad jag har för mig...
Eller tänker du också på att dom får begränsa användningen till gäster enbart (dvs betalande tex)?
Är väl i och för sig kanske mer för platsen än kWh. Det sitter ju ingen mätare. Gothia Towers tar tex betalt för sina platser till destinationsladdare. De i Mariefred kostar också. Utomlands är det vanligare att de tar betalt än i Sverige känns det som.
I New Jersey tog markägaren betalt för att komma åt SuC och det var betydligt dyrare än laddningen. Så det beror väl lite på hur attraktiv/dyr marken är.
Aha

ja men å är vi på banan igen, ingen tar betalt för elen i sig men däremot parkeringen tex...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 17 jul 2020 15:22
av sven-labil
Lessmog skrev:PhR34k skrev:Trött på att man kommer till en Tesla Destination laddare och så står det något annat skit märke och laddar, trodde dessa var endast för Tesla?
Har stött på Volvo hybridbilar som laddar och nu idag en Peugeot.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Tror du har missuppfattat. Teslas laddare finns i två versioner, färgkodade. Den ena typen är enbart för Tesla, den andra är mera promiskuös

-- om de kan ladda så får de. Men jag kan också ha fel!
(I så fall är vi väl två om det!)
Jaha, isf. var det här inte riktigt lika konstigt som jag trodde:
Däremot var experimenterandet med SuC strax innan ändå lite väl optimistiskt inte bara med tanke på sladdlängden:
De använde iaf. inte tillräckligt med våld för att ha sönder kontakten i bilen, (kraften och frustrationen syns inte så bra på en stillbild,) bilen laddade glatt hos Bee strax efter. (Och man måste ju gilla att folk anstränger sig för att ladda sin hybrid

)
Nästa morgon stod det en diesel-Yeti vid den andra destinationsladdaren, men ägaren flyttade den genast efter ett vänligt äppelmeddelande.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 18 jul 2020 12:08
av Svenssons
sven-labil skrev:
Nästa morgon stod det en diesel-Yeti vid den andra destinationsladdaren, men ägaren flyttade den genast efter ett vänligt äppelmeddelande.
Äppelmeddelande, är det ett kast med litet äpple på vederbörande?

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 19 jul 2020 17:49
av kontakten2
Biced
IMG_20200719_174606.jpg
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 27 jul 2020 15:41
av Bernando
Räknas det som icead när en Kia Optima laddhybrid plockat den enda fungerande stolpen, för att kunna köra sina skruttiga fem mil på el?

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 27 jul 2020 16:20
av lator
Bernando skrev:Räknas det som icead när en Kia Optima laddhybrid plockat den enda fungerande stolpen, för att kunna köra sina skruttiga fem mil på el?

Nope. Det är den enda chansen denna person har att göra någon nytta. Kör denne på bensin så är det fullständigt lönlöst att införskaffa en hybrid.
Däremot hoppas jag att personen flyttar sitt fordon direkt!
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 27 jul 2020 17:30
av OfarligTesla
Bernando skrev:Räknas det som icead när en Kia Optima laddhybrid plockat den enda fungerande stolpen, för att kunna köra sina skruttiga fem mil på el?

Därför stolpar med minutpris är så trevligt, långsamladdande hybrider tar inte stolparna bara för att få en parkeringsplats.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 27 jul 2020 17:33
av Teslaspolen
OfarligTesla skrev:Bernando skrev:Räknas det som icead när en Kia Optima laddhybrid plockat den enda fungerande stolpen, för att kunna köra sina skruttiga fem mil på el?

Därför stolpar med minutpris är så trevligt, långsamladdande hybrider tar inte stolparna bara för att få en parkeringsplats.
Problemet är inte så mycket om de laddar långsamt eller ej, utan om de står kvar där i timme ut och timme in efter att ha laddat klart.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 27 jul 2020 17:40
av OfarligTesla
Teslaspolen skrev:
Problemet är inte så mycket om de laddar långsamt eller ej, utan om de står kvar där i timme ut och timme in efter att ha laddat klart.
Tycker båda är ett problem faktiskt, båda gör att laddaren får låg utnyttjandegrad. Minutpris har ju fördelen att det blir en bra utnyttjandegrad för den investering som görs.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 27 jul 2020 20:30
av LasseTM
Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 27 jul 2020 20:38
av Bjelke
LasseTM skrev:Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Det skrevs ganska mycket om ”laddetikett” för några år sedan (Tibor hade det som ”dagens” också), en var
bokstavligen en etikett i laddluckan med mobilnumret till ägaren, hade det på min första Tesla
Nu har jag en sån mojäng som ser ut som P-skiva där man ställer in ungefär när man beräknar laddat klart och
mobilnumret, som man lägger innanför rutan

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 27 jul 2020 20:39
av lator
LasseTM skrev:Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Det trodde jag att alla hade ordnat nu... Nummer innanför laddluckan ska det vara!
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 08:24
av kenjon
Bjelke skrev:LasseTM skrev:Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Det skrevs ganska mycket om ”laddetikett” för några år sedan (Tibor hade det som ”dagens” också), en var
bokstavligen en etikett i laddluckan med mobilnumret till ägaren, hade det på min första Tesla
Nu har jag en sån mojäng som ser ut som P-skiva där man ställer in ungefär när man beräknar laddat klart och
mobilnumret, som man lägger innanför rutan

Vad är det för "mojäng"?
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 08:48
av leiflodde
Kanske en sådan?
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 09:54
av kenjon
Hur hittade du den? Jag har sökt men ej funnit....
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 09:56
av Svenssons
kenjon skrev:Hur hittade du den? Jag har sökt men ej funnit....
Har själv fått några stycken efter att ha beställt saker från TopFit...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 10:00
av kenjon
Söker jag på topfit kommer det upp gym, hälsokost etc.....
Har du bättre info, länk etc?
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 10:03
av Svenssons
kenjon skrev:Söker jag på topfit kommer det upp gym, hälsokost etc.....
Har du bättre info, länk etc?
Första träff för mig länkar till denna Amazon-butik på Amazon.co.uk:
https://www.amazon.co.uk/stores/topfit/ ... f_=ast_bln
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 10:05
av kenjon
Ja, har letat där men hittar inte parkeringskortet. Men de kanske inte säljer dem....
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 10:06
av Svenssons
kenjon skrev:Ja, har letat där men hittar inte parkeringskortet. Men de kanske inte säljer dem....
Nej, dessa brukar följa med gratis när man beställer från dem.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 10:27
av nek0
kenjon skrev:Bjelke skrev:LasseTM skrev:Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Det skrevs ganska mycket om ”laddetikett” för några år sedan (Tibor hade det som ”dagens” också), en var
bokstavligen en etikett i laddluckan med mobilnumret till ägaren, hade det på min första Tesla
Nu har jag en sån mojäng som ser ut som P-skiva där man ställer in ungefär när man beräknar laddat klart och
mobilnumret, som man lägger innanför rutan

Vad är det för "mojäng"?
Detta kanske?
https://www.gearbest.com/car-gadgets/pp ... id=1433363
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 jul 2020 11:19
av bonath
Jag gjorde en egen...
