Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Jag tycker tvärtom att i princip alla jag pratar med är extremt nyfikna på elbilar. Sen saknas det fortfarande vettiga alternativ modellmässigt. Model Y, ID.4 osv kommer täcka in en stor del av den svenska marknaden men mer måste till.
Men okunskapen är fortfarande stor. Fick svara på lite frågor i helgen. "Men jag som ska köra 12-13 mil tur och retur till jobbet varje dag, då blir det väl problem med en elbil" ? "Vi" vet ju att det är precis för den typen av körning man ska ha en elbil.
Nyfiken eller inte, fakta är att 50% av bilarna som säljs i Norge inte är elbilar och en stor del av dessa hade kunnat vara elbilar och täckt ägarens körmönster utan större problem. Det finns alltid en liten andel som har speciella krav (köra tung hästtransport långa sträckor utan att förlita sig på laddinfrastruktur tex) men de flesta hade klarar sig fint med de elbilsalternativ som finns.
Re: VW I.D
Postat: 22 jun 2020 18:09
av Fredrik j
Har ni helt bortsett från att bilar inte bara köps på hårda kalkyler utan även på andra helt subjektiva faktorer? Det är ju inte speciellt revolutionerande eller kontroversiellt.
Re: VW I.D
Postat: 22 jun 2020 20:22
av carl-pedal
Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.
Kommer det någon VW ID snart eller?
Re: VW I.D
Postat: 22 jun 2020 20:28
av Anonymous FTW
carl-pedal skrev:
Kommer det någon VW ID snart eller?
Vecka 37 blir det.
Re: VW I.D
Postat: 22 jun 2020 20:29
av Erxon
Anonymous FTW skrev:
carl-pedal skrev:
Kommer det någon VW ID snart eller?
Vecka 37 blir det.
Vilket år?
Re: VW I.D
Postat: 22 jun 2020 20:42
av Fredrik j
carl-pedal skrev:
Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.
Kommer det någon VW ID snart eller?
Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.
Re: VW I.D
Postat: 22 jun 2020 21:43
av Walker
Anonymous FTW skrev:
carl-pedal skrev:
Kommer det någon VW ID snart eller?
Vecka 37 blir det.
Till kund? Eller bara till åf?
Re: VW I.D
Postat: 22 jun 2020 23:08
av MarkusL
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.
Kommer det någon VW ID snart eller?
Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.
Har gillat elbilar sen Prius kom men om inte Tesla och supercharger funnits så hade vi bara haft någon liten elbil som pendlarbil och även haft en fossilbil. Att köpa en etron eller eniro och köra runt med en bärkasse med laddtaggar och en telefon full av eländiga appar hade kännts som ett steg bakåt mot en fossilbil.
Re: VW I.D
Postat: 23 jun 2020 07:05
av mati
MarkusL skrev:
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.
Kommer det någon VW ID snart eller?
Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.
Har gillat elbilar sen Prius kom men om inte Tesla och supercharger funnits så hade vi bara haft någon liten elbil som pendlarbil och även haft en fossilbil. Att köpa en etron eller eniro och köra runt med en bärkasse med laddtaggar och en telefon full av eländiga appar hade kännts som ett steg bakåt mot en fossilbil.
Jag har ju startat elbilslivet med en Tesla och på det viset har jag fastnat i elbilsträsket. Naturligtvis är det ett steg bakåt med en e-tron när det kommer till snabbladdningsmöjligheterna, men det är fortfarande så mycket bättre med en elbil jämfört med en fossilbil. Jag skulle inte gärna vilja gå tillbaka till fossildrift.
Men om Tesla inte hade funnits så är jag ganska säker på att jag hade fortfarande haft åtminstone en fossilbil idag, kanske ingen elbil alls. En e-tron som instegsbil i elbilsvärlden hade jag aldrig ens övervägt. Man kan utan överdrift säga att det är Teslas fel att jag har en e-tron idag.
Bara folk som inte använt sin förbokning? Ingen som nappade? Vad händer m deras biljetter, hamnar bilarna på kontinenten istället?
Re: VW I.D
Postat: 04 jul 2020 10:18
av Zalman3
Mer info om ID3.
Re: VW I.D
Postat: 04 jul 2020 17:39
av BEV[e-Rage]
Zalman3 skrev:
Mer info om ID3.
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.
Re: VW I.D
Postat: 04 jul 2020 21:19
av HelectriC
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om ID3.
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.
Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.
Re: VW I.D
Postat: 04 jul 2020 21:47
av Jerker
HelectriC skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om ID3.
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.
Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Re: VW I.D
Postat: 05 jul 2020 20:31
av PapaD
Laddkurva. Ser bra ut för sin prisklass. Jämfört med sina konkurrenter menar jag... Just nu ångrar jag att jag inte pröjsade för 1'st, för nu strular min mini cooperD... Hoppades kunna vänta med bilbyte två år, men men...
Re: VW I.D
Postat: 06 jul 2020 06:26
av vigge50
Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
78490F39-0322-4C28-8F9A-590EF962D2B3.png
Ganska ok. Påminmer lite om "gamla" Tesla-kurvan, min S90D laddade ungefär på det viset, den höll 100kW något längre, men föll brantare efter 50%.
ID3 verkar kunna laddas fullt utan att det tar evigheter, vilket jag anser är bra. Synd att man inte ser hela kurvan, men det är ingen e-tron, den saken är klar.
Re: VW I.D
Postat: 06 jul 2020 08:09
av chaffis75
mati skrev:
vigge50 skrev:
Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
78490F39-0322-4C28-8F9A-590EF962D2B3.png
Ganska ok. Påminmer lite om "gamla" Tesla-kurvan, min S90D laddade ungefär på det viset, den höll 100kW något längre, men föll brantare efter 50%.
ID3 verkar kunna laddas fullt utan att det tar evigheter, vilket jag anser är bra. Synd att man inte ser hela kurvan, men det är ingen e-tron, den saken är klar.
Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Känns som batterierna egentligen skulle kunna toppa lite högre om tillät mer effekt in samtidigt gör de nog väldigt lite skillnad i tid.
Re: VW I.D
Postat: 06 jul 2020 08:15
av LasseTM
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om ID3.
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.
Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Re: VW I.D
Postat: 06 jul 2020 08:29
av PapaD
vigge50 skrev:
Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
78490F39-0322-4C28-8F9A-590EF962D2B3.png
Synd att jag inte kan portugisiska. För jag fattar inte hur de fick kurvan. Stod de och filmade hela laddningen och petade in data för hand efteråt? Isf börjar data vid 32%,första mätpunkten, och data innan är gissat till detsamma.
Re: VW I.D
Postat: 06 jul 2020 09:56
av mati
chaffis75 skrev:
Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Tror och tror. Jag vet inte. Jag tänkte mest på Teslas 90-batteri som laddar skitlångsamt under 10%. Inte att jag tror att VW:s batteri fungerar likadant, men jag hade gärna sett kurvan. E-trons laddkurva börjar nånstans vid lite drygt 140kW och jobbar sig sedan sakta uppåt till max 155kW allt eftersom spänningen i batteriet ökar. Det kan ju lika väl vara så att VW:s batteri fungerar på samma sätt, att det börar nånstans under 100kW, toppar en kort stund vid 100kW för att sedan resultera i kurvan som vi ser.
Re: VW I.D
Postat: 06 jul 2020 10:30
av chaffis75
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Tror och tror. Jag vet inte. Jag tänkte mest på Teslas 90-batteri som laddar skitlångsamt under 10%. Inte att jag tror att VW:s batteri fungerar likadant, men jag hade gärna sett kurvan. E-trons laddkurva börjar nånstans vid lite drygt 140kW och jobbar sig sedan sakta uppåt till max 155kW allt eftersom spänningen i batteriet ökar. Det kan ju lika väl vara så att VW:s batteri fungerar på samma sätt, att det börar nånstans under 100kW, toppar en kort stund vid 100kW för att sedan resultera i kurvan som vi ser.
Jag skrev "tror" just med tanke på att jag vet hur tesla kurvorna ser ut så ja absolut vore de intressant att se hela kurvan.. Vi får väl vänta till tesla björn får tag på en bil, han brukar testa de på ett bra sätt.
Så jo jag håller med dig även om jag tycker denna bilden säger en hel del och täcker den viktigaste biten.
Re: VW I.D
Postat: 06 jul 2020 10:55
av mati
Jag håller med. Bilden säger tillräckligt mycket så vi vet vad bilen kan och vad den inte kan. Men jag hade hoppats på en laddkurva som liknar e-Golfens rätt så platta kurva hela vägen, fast på en högre nivå, så att man hade t.ex. kunnat säga att den laddar dubbelt så snabbt. Men så verkar inte vara fallet. Sen får vi se var förbrukningen hamnar. Den kanske tar igen lite på den punkten. Fast jag tror ärligt talat inte att det blir så stor skillnad för e-Golfen är ju redan väldigt snål.