Sida 82 av 421
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 31 maj 2019 22:53
av frippan
helix skrev:frippan skrev:helix skrev:Yey!! då kom 2019.16.3.2 även till min bil. Navigate on autopilot ska bli riktigt kul att testa på morgondagens utflykt. Hoppas övriga i bilen också kommer att uppskatta det

Jag kunde inte hålla mig tills imorgon, provade nog alla på och avfarter i Eskilstuna

Helt rätt
Vad tyckte du? Funkade det bra?
Fungerade kan jag sträcka mig till
Den svänger på motorvägen i sista sekund.
Och en snabb blink och sedan slänger sig av motorvägen.
Men annars fungerar det ganska likvärdigt med den vanliga autopiloten.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 31 maj 2019 22:58
av helix
frippan skrev:helix skrev:frippan skrev:helix skrev:Yey!! då kom 2019.16.3.2 även till min bil. Navigate on autopilot ska bli riktigt kul att testa på morgondagens utflykt. Hoppas övriga i bilen också kommer att uppskatta det

Jag kunde inte hålla mig tills imorgon, provade nog alla på och avfarter i Eskilstuna

Helt rätt
Vad tyckte du? Funkade det bra?
Fungerade kan jag sträcka mig till
Den svänger på motorvägen i sista sekund.
Och en snabb blink och sedan slänger sig av motorvägen.
Men annars fungerar det ganska likvärdigt med den vanliga autopiloten.
Låter ändå helt okay och ungefär som man kan förvänta sig. Hoppas själva AP också har blivit lite bättre samtidigt! Ska bli skoj att prova hur som helst.
Läste nåt om att även Summon ska ha blivit bättre och att man ska kunna stå längre från bilen så det kan också vara värt att testa. Har inte själv hunnit testa så får bli något för morgondagen det med.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 31 maj 2019 23:01
av RoadFury
2019.16.3.2 till Model S
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 31 maj 2019 23:05
av Syncronauten
Provade också precis då 2019.16.3.2 trillade in i 3an nu ikväll. Lite drygt att den saktar in rejält före avfart och börjar blinka precis innan den svänger. Inte riktigt så jag skulle kört, får hoppas de fixar blinkers innan den saktar in i nästa uppdatering. Kul med en bil som får nya funktioner med tiden

Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 00:08
av Jola
Jag fick ingen notis i appen om den nya uppdateringen men när jag gick ut till bilen stod det ju att den fanns att ladda ner...
Inte ens nu när den håller på att ladda ner uppdateringen ser jag nåt i appen

Om jag inte haft barnen hemma hade jag tagit Eve (min M3) på en natt-tur!
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 00:16
av erkap
Jola skrev:Jag fick ingen notis i appen om den nya uppdateringen men när jag gick ut till bilen stod det ju att den fanns att ladda ner...
Inte ens nu när den håller på att ladda ner uppdateringen ser jag nåt i appen

Om jag inte haft barnen hemma hade jag tagit Eve (min M3) på en natt-tur!
Du ser det först i appen när uppdateringen är nerladdad och redo för installation.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 00:18
av erkap
Syncronauten skrev:Provade också precis då 2019.16.3.2 trillade in i 3an nu ikväll. Lite drygt att den saktar in rejält före avfart och börjar blinka precis innan den svänger. Inte riktigt så jag skulle kört, får hoppas de fixar blinkers innan den saktar in i nästa uppdatering. Kul med en bil som får nya funktioner med tiden

Det där med sen blinkers har nog tyvärr med de ”nya” UN-restriktionerna som EU följer. De säger bland annat att filbyte måste starta efter max 5 blinkningar. Jag märker tyvärr en försämring då jag fått fler avbrutna filbyten.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 07:20
av Syncronauten
Där ser man men räknas avfart som filbyte?
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 12:11
av Remuz
Är officiellt jävligt imponerad nu. Först splitten i Södertälje där NoA fixade in mig på E20 hur smidigt som helst. 60km/h i kurvan. Sedan E20 vid Mariefred ”Construction detected, NoA limited” och ner i 70km/h utan att vilja byta fil. Bra jobbat Elon!
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 12:30
av Remuz
Lite mindre impad... lite regn liksom
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 12:47
av nx00
Provade NoA precis. Fan va bra. En kort kort avfart från motorväg klarade den galant, blinkade själv dessutom.
Nu suktar man efter ”No confirm auto lane change”(man blir aldrig nöjd

).
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 13:53
av thedude
NilsL skrev:Provade NoA precis. Fan va bra. En kort kort avfart från motorväg klarade den galant, blinkade själv dessutom.
Nu suktar man efter ”No confirm auto lane change”(man blir aldrig nöjd

).
Samma här, världens kortaste avfart klarade den galant men synd med aktiv konfermation innan filbyte, och kör inte om långsamma bilar? Kanske provade inte länge
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 15:17
av thomas76
Om jag installerar nu när jag är i spainen, kommer NOA funka här med?
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 15:20
av fredli74
thedude skrev:NilsL skrev:Provade NoA precis. Fan va bra. En kort kort avfart från motorväg klarade den galant, blinkade själv dessutom.
Nu suktar man efter ”No confirm auto lane change”(man blir aldrig nöjd

).
Samma här, världens kortaste avfart klarade den galant men synd med aktiv konfermation innan filbyte, och kör inte om långsamma bilar? Kanske provade inte länge
Jodå, min kör om långsamma bilar. Men bara om det är tomt i andra filen. Nu körde jag inte Mad Max utan standard. Dock är den rätt dålig på att gå tillbaka i högerfilen efter omkörning. Men det kanske också beror på att ingen var bakom. I övrigt vart det en hel del blinkande, tvekande och vinglande i onödan på min premiärtur. Bra att testa på en lördag då alla andra som inte kan köra bil är ute och snurrar.
Bekräfta filbyte kan man göra med kort blink, men vill du säga åt NoA att byta fil själv så är det långt blink som gäller, precis som tidigare med AP på.
Avfart funkar jäkligt snyggt om den är lång, då börjar den sakta in först på avfarten och gör det successivt i flera steg. Korta avfarter var inte så snyggt dock, det bromsas lite för fort tycker jag och jag tror den som ligger bakom höll med.
Jag lär mig väl att använda NoA på ett bra sätt också så småningom.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 18:40
av jpetters
Jag körde två turer idag a 10 mil styck och tycker NoA fungerade bra för det mesta. Av någon anledning "gillar" NoA inte tunnlar och slår för det mesta av då, till AP så märks ingen direkt skillnad så länge avfarten inte ligger i tunneln.
Tyvärr ställer EU/UN regeln om maxtid för blink till det väl ofta, klart trafikfarligt ibland, "tack" EU för den finessen.
Lite segt med filbyta för omkörning och tillbaka emellanåt, trots "Mad Max".
Jag tycker position i filen och AP allmänt fungerar suveränt bra nu. Superstabilt.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 20:14
av lcf
Körde från Stockholm (Tyresö) till Västerås och tillbaka idag med fru och barn i bilen. Noa fick inte en nådig review av dem, och jag måste nog hålla med. Omkörningar är klumpiga (den bromsar in lite innan den påbörjar omkörning) och ofta dåligt timade. Lite grann som att åka med någon som övningskör.
Filbyten för byte av motorväg/avfarter är dåligt planerade och verkar inte ta hänsyn till trafikläget (när den kommer på att byta kan det vara för sent på grund av kö).
Man skulle typ behöva en 'Autopilot' skylt på bilen (a la övningskör) för att värna medtrafikanter för det bissara beteende som bilen ibland uppvisar..
Slutligen, för att den ska bli nyttig måste confirmations bort.
Sammanfattningsvis, skoj att ha fått funktionen, men mer en leksak för oss teknikintresserade än ett faktiskt hjälpmedel.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 01 jun 2019 23:32
av olarsson
lcf skrev:Körde från Stockholm (Tyresö) till Västerås och tillbaka idag med fru och barn i bilen. Noa fick inte en nådig review av dem, och jag måste nog hålla med. Omkörningar är klumpiga (den bromsar in lite innan den påbörjar omkörning) och ofta dåligt timade. Lite grann som att åka med någon som övningskör.
Filbyten för byte av motorväg/avfarter är dåligt planerade och verkar inte ta hänsyn till trafikläget (när den kommer på att byta kan det vara för sent på grund av kö).
Man skulle typ behöva en 'Autopilot' skylt på bilen (a la övningskör) för att värna medtrafikanter för det bissara beteende som bilen ibland uppvisar..
Slutligen, för att den ska bli nyttig måste confirmations bort.
Sammanfattningsvis, skoj att ha fått funktionen, men mer en leksak för oss teknikintresserade än ett faktiskt hjälpmedel.
Tycker det är så med vanlig AP också. Ju mer trafik desto mindre nytta och mest bökigt och ryckigt. Funkar som bäst på tom väg.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 02 jun 2019 00:48
av fredli74
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 02 jun 2019 16:44
av thedude
Min har aldrig lyckats med påfart om inte uppfarten fortsätter i "egen" fil, dvs där det är böjda pilar som indikerar ihopslagning med huvudvägen så slår den inte på blinkersen utan vill ha en konfirmation annars fortsätter den bara rakt fram och kör över kantlinjen som ju slutar, då måste jag "tvångsbyta" själv. Avfarter funkar hur fint som helst...nästan magiskt!
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 02 jun 2019 19:54
av themax
Testade idag med NoA och den är tydligt bättre att placera sig jämfört med 16.2 – ligger mer till höger i filen som en mänsklig förare ofta gör.
Svenska påfarter som inte fortsätter i egen fil klarar den inte särskilt bra men avfarter går utan problem. Den är lite optimistisk att ligga i vänsterfilen tätt inpå avfart, men man kan ju välja att avstå vänsterfilskörning.
Bilen inställd på Mad Max och då klarade den enkelt intensiv hemvändartrafik i Stockholm efter E18, både omkörningar och filbyten (som går mycket snabbare än med 16.2). Undrar hur en ”Los Angeles”-inställning (som nämndes på autonomieventet) skulle funka i Stockholm?
Jag är i alla fall imponerad av utvecklingen och ser fram emot nästa förbättring.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 02 jun 2019 21:03
av Johnalm
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 04 jun 2019 00:47
av Monark1954
themax skrev:Testade idag med NoA och den är tydligt bättre att placera sig jämfört med 16.2 – ligger mer till höger i filen som en mänsklig förare ofta gör.
Svenska påfarter som inte fortsätter i egen fil klarar den inte särskilt bra men avfarter går utan problem. Den är lite optimistisk att ligga i vänsterfilen tätt inpå avfart, men man kan ju välja att avstå vänsterfilskörning.
Bilen inställd på Mad Max och då klarade den enkelt intensiv hemvändartrafik i Stockholm efter E18, både omkörningar och filbyten (som går mycket snabbare än med 16.2). Undrar hur en ”Los Angeles”-inställning (som nämndes på autonomieventet) skulle funka i Stockholm?
Jag är i alla fall imponerad av utvecklingen och ser fram emot nästa förbättring.
Även jag hittade några mil norr om Skellefteå där NOA blev aktiv.
Förstår nu att när NOA textens bakgrund är blå så är NOA förberedd när det kommer en huvudväg där den kan agera.
Förstår nu även relies noterna. När vägmarkeringarna inte längre är blå men en blå linje lyser mitt framför bilen, då är NOA aktiv.
Regn och kort körsträcka gjorde utvärderingen svår men bilen körde själv av E4 på avsedd avfart helt utmärkt.
Det blir spännande att få provköra mer på väger med flera filer.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 04 jun 2019 10:09
av Jeppe_E
Johnalm skrev:Screenshot_20190602-210300.png
Nu så...
Men det kräver väl SuC 3.0? och det finns väl inte i Sverige än?
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 04 jun 2019 11:13
av Mickep
Få se om det kommer påverka ionity laddarna. troligtvis blir kan de ladda i 150-175kW. (iallfall på de laddare som har det enablat)
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 04 jun 2019 12:44
av fredli74
Monark1954 skrev:Det blir spännande att få provköra mer på väger med flera filer.
Testat att köra så mycket som möjligt på autopilot senaste två dagarna. Personligen tycker jag den är rätt kass runt Stockholm när det är lite andra bilar på vägen. Den lägger sig väldigt ofta i vänsterfilen och vill inte flytta tillbaka till höger om det inte är helt tomt under en längre tid. Bilister bakom blir irriterade och jag får byta fil manuellt. Den föreslår också väldigt udda filbyten där den ibland vill lägga sig i bussfil. Vid ett tillfälle trodde den att den skulle av motorvägen, drog igång blinkers automatiskt och svängde över i bussfil, för att sedan inse att den faktiskt var på rätt väg redan och fortsatte NoA, fast nu i bussfil. Vid 2+1 är den rätt dålig på att starta omkörning, men när den väl gör det så är det jäkligt läskigt när den går från 2 till 1 igen, den väntar verkligen till sista sekunden att glida över till höger igen. Nu vet inte jag om vi har väldigt gammal kartdata i Sverige, men den är verkligen inte redo för att köras utan konfirmations. Fick ta över ganska många gånger.
Ibland fantombromsar den för saker som jag inte har någon aning om vad det är, önskar att det fanns ett bättre sätt att ge feedback så det klippet kunde skickas upp för ytterligare träning. Även rapportering av helt hastighetsbegränsning i kartan som på väldigt många ställen är fel. Men dom kanske tänker läsa av skyltar i framtiden och självjustera kartan på så vis.
Nu när jag ändå önskar så önskar jag att den bytte hastighet precis innan skylten kommer, inte 5 sekunder efter man kört förbi den. Samt att den känner av lite tidigare när någon framför byter fil eller svänger. Det bromsas in för mycket och blir lite trafikfarligt om man har någon bakom.
Trots allt är det rätt ballt att bilen kan göra 70% av jobbet på längre resor. Funderar seriöst på en "autopilot" skylt bak för att upplysa och varna medtrafikanter dock.
Det är mina erfarenheter, håller ni med eller funkar det bättre / sämre för er?