Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 04 aug 2021 11:46
Är det någon som vet om man får med några års fri service när man köper en ny Ioniq 5? Tror Enyaq har det erbjudandet.
Om du kan tänka dig att köpa en Essential så får du den direkt. Handlarna har ju fått in bara några få, men det går faktiskt att köpa dem från 10 augusti, sa min säljare.current skrev:Är det någon som vet hur lång leveranstid det är om man beställer bilen idag? Finns det någon ÅF i Stockholm som har bilen inne som demo?
Samma känsla här. ID.4 som jag provkörde kändes riktigt plastig, klumpig och tråkig medans den lägsta nivån i5 kändes mycket bättre. Travel Assist i ID.4 kändes också mycket sämre än den nya i i5. Automatisk Lane Change var även det smidigt! Ser fram emot att testa en Advanced med AWD innan jag tar ett beslut med beställning. HUD och ventilerade säten lockar!mati skrev:Där ser man. Jag fick samma känsla som du beskriver när jag provkörde en ID4. Den kändes billig och plastig och tilltalade mig inte. Det enda jag tyckte om var stolarna. Annars totalt överprisad tyckte jag. Ioniq 5 är raka motsatsen som jag ser det. Smaken är som baken.
Sen är det möjligen så att det är förväntningarna som styr upplevelsen. I fallet med ID4 är det ju inte så konstigt att man jämför med andra VW-bilar. Och eftersom jag gillar e-Golfen måste en bil som ID4 naturligtvis mäta sig med den. Och det kan den inte riktigt tycker jag.DanneLKPG skrev:Samma känsla här. ID.4 som jag provkörde kändes riktigt plastig, klumpig och tråkig medans den lägsta nivån i5 kändes mycket bättre. Travel Assist i ID.4 kändes också mycket sämre än den nya i i5. Automatisk Lane Change var även det smidigt! Ser fram emot att testa en Advanced med AWD innan jag tar ett beslut med beställning. HUD och ventilerade säten lockar!mati skrev:Där ser man. Jag fick samma känsla som du beskriver när jag provkörde en ID4. Den kändes billig och plastig och tilltalade mig inte. Det enda jag tyckte om var stolarna. Annars totalt överprisad tyckte jag. Ioniq 5 är raka motsatsen som jag ser det. Smaken är som baken.
Bättre infotainment? Tyckte du verkligen det? Det är ju samma som suttit i e-Niro och Kona sen 2019, och en av anledningarna att jag inte är intresserad av att byta min ID4 mot Ionic 5. Säga vad man vill om ID familjens mjukvara, men jag upplever iallafall den som väldigt mycket modernare än Kia/Hyundais.taliz skrev:När det kom till kvalitetskänsla etc så tyckte jag det var mer eller mindre samma som ID4.
Kändes större inuti, men mindre ombonat. Bättre sikt. Bättre infotainment. Men kabelkrav för Carplay?!
Marginellt förstås. Men tyckte skärmen kändes lite skarpare och rappare. Lite mindre garmin 2002-känsla på grafiken i navigatorn.iAkita skrev:Bättre infotainment? Tyckte du verkligen det? Det är ju samma som suttit i e-Niro och Kona sen 2019, och en av anledningarna att jag inte är intresserad av att byta min ID4 mot Ionic 5. Säga vad man vill om ID familjens mjukvara, men jag upplever iallafall den som väldigt mycket modernare än Kia/Hyundais.taliz skrev:När det kom till kvalitetskänsla etc så tyckte jag det var mer eller mindre samma som ID4.
Kändes större inuti, men mindre ombonat. Bättre sikt. Bättre infotainment. Men kabelkrav för Carplay?!
Det verkar ju som det är några som tagit leverans av välutrustade Ioniq 5. Det kanske finns några som skulle kunna tänka sig att visa upp sina egna bilar för andra som är intresserade...HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Hade nyligen möjlighet att köra lite Model 3. Är 187 cm, och kan ju säga att det var gott om rattjustering i Model 3...Aida skrev:.../ Det värsta var den mycket begränsade rattjusteringen. Ratten var alltid lite för långt bort för att mina 185 cm skulle trivas - precis som i Volvo XC40. Dessutom så fick jag antingen ha ratten i bussvinkel eller så skymdes halva instrumentpanelen (hmmmm första gången nånsin för mig - apropå yoke-duskussionen). Tom så hastighetsmätaren blev ett problem. /...
Mm saknar att kunna ha ratten så lågt och långt ut som är möjligt i Model 3.SwedishAdvocate skrev:Hade nyligen möjlighet att köra lite Model 3. Är 187 cm, och kan ju säga att det var gott om rattjustering i Model 3...Aida skrev:.../ Det värsta var den mycket begränsade rattjusteringen. Ratten var alltid lite för långt bort för att mina 185 cm skulle trivas - precis som i Volvo XC40. Dessutom så fick jag antingen ha ratten i bussvinkel eller så skymdes halva instrumentpanelen (hmmmm första gången nånsin för mig - apropå yoke-duskussionen). Tom så hastighetsmätaren blev ett problem. /...
Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
mati skrev:Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Ja, det låter ju onekligen mer rimligt att det är chipbristen som är boven.Aida skrev:mati skrev:Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?mati skrev:Ja, det låter ju onekligen mer rimligt att det är chipbristen som är boven.Aida skrev:mati skrev:Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
Säkert ett hundratal… Betänk att varje elhiss behöver ett eget chip…heldiggrisen skrev:Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?mati skrev:Ja, det låter ju onekligen mer rimligt att det är chipbristen som är boven.Aida skrev:mati skrev:Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
Förlåt, svenska är mitt fjärdespråk, vad menar du med ”elhiss”?heldiggrisen skrev:Säkert ett hundratal… Betänk att varje elhiss behöver ett eget chip…mati skrev:Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?Aida skrev:Ja, det låter ju onekligen mer rimligt att det är chipbristen som är boven.mati skrev:HelectriC skrev:Mycket märkligt att man har billigaste modellen som demo, det är ju verkligen att skjuta sig i foten. Det verkar vara hav av skillnad i upplevd kvalitet och premiumkänsla mellan essential och topputrustad.
Min säljare har sin egna lilla teori kring detta. Han menar på att Hyundai har som vanligt underskattat efterfrågan i Sverige. Meningen var ju naturligtvis att First Edition bilarna skulle vara först, och de skulle komma i september. Men det verkar ju bli senare än så, samtidigt som efterfrågan är enorm. Och för att överhuvudtaget kunna visa upp nånting snabbt och nu så tror han att de här Essential bilarna har tagits hit från Norge. Nånstans måste de ju kommit ifrån såhär plötsligt, sa han. Varför bara Essential då, kan man undra. Men det är nog för att inte stöta sig alltför mycket med oss First Edition köpare, som ju trodde att vi skulle få de första bilarna i Sverige.
Enligt min säljare (världens trevligaste) så fick generalagenten endast tag i dessa Essentialbilarna eftersom det är allt som produceras just nu pga chipbristen…
Är rätt säker på att han menar de elfönsterhissarna...heldiggrisen skrev:Förlåt, svenska är mitt fjärdespråk, vad menar du med ”elhiss”?
Fast det borde ju i och för sig inte utgöra någon skillnad... Kanske är någon slags auto-correct grej...SwedishAdvocate skrev:Är rätt säker på att han menar de elfönsterhissarna...heldiggrisen skrev:Förlåt, svenska är mitt fjärdespråk, vad menar du med ”elhiss”?