Visst har Taycan fejk-motorljud på utsidan när man kör? Tyckte det lät så
iaf när en gled förbi oss häromdagen… både lite ballt och oerhört töntigt på
samma gång (om det nu var den bilen som lät)…
Ja, det stämmer. Gillar det ljudet bättre än sånt vanligt fotgängarvarningsljud, som bara låter tråkigt.
Visst har Taycan fejk-motorljud på utsidan när man kör? Tyckte det lät så
iaf när en gled förbi oss häromdagen… både lite ballt och oerhört töntigt på
samma gång (om det nu var den bilen som lät)…
Ja, det stämmer. Gillar det ljudet bättre än sånt vanligt fotgängarvarningsljud, som bara låter tråkigt.
Ja om det måste låta så var det där ofantligt mycket bättre helt klart
Visst har Taycan fejk-motorljud på utsidan när man kör? Tyckte det lät så
iaf när en gled förbi oss häromdagen… både lite ballt och oerhört töntigt på
samma gång (om det nu var den bilen som lät)…
Ja, det stämmer. Gillar det ljudet bättre än sånt vanligt fotgängarvarningsljud, som bara låter tråkigt.
Är förhoppningsvis bara ljud upp till 30 km/h.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 feb 2024 23:48
av Eldsig
Börjat snegla lite på begagnad Taycan som alternativ. Budget max 850' men ju mindre desto bättre. Någon som kan bjuda på några beg-tips? Vilken utrustning "måste" man ha? Vanliga fel att kika efter? Årsmodell att välja?
Jag kan tänka mig en bakhjulsdriven om den är trevlig nog att köra och inte saknar nåt annat i all väsentlighet...
Börjat snegla lite på begagnad Taycan som alternativ. Budget max 850' men ju mindre desto bättre. Någon som kan bjuda på några beg-tips? Vilken utrustning "måste" man ha? Vanliga fel att kika efter? Årsmodell att välja?
Jag kan tänka mig en bakhjulsdriven om den är trevlig nog att köra och inte saknar nåt annat i all väsentlighet...
Allmänna tips och tankar är såklart välkomna.
Till att börja med stora batteriet, performance battery plus eller vad de kallar det. Luftfjädringen är ju trevlig. Bra att kunna höja bilen ibland. Kolla att den har minst backkamera (tror inte det är standard) och gärna 360-kamera. Det är en bred och lång bil som man sitter rätt centrerad i. Jag skulle även leta efter förarassistans och matrix-ljus. Inno drive tror jag porsche kallar det förstnämnda. Panoramatak för att skapa lite mer rymd. Sen finns ju tusen tillval till som man får hålla koll på. Normalt sett är de ju ganska basutrustade i Sverige dock.
Vanliga fel är vad jag vet ngn ventil till värmepaketet som gör att värmen dör. Har även läst om döda 12v vilket är trist då det är ett litium jon som är svindyrt. Jag har råkat ut för fukt i kontakt till frontkameran som stängdes ned på min GT som tydligen är vanligt även på Taycan, samma grejer. Var vanligt enligt verkstaden då kontakten satt i hjulhuset!?.
...] Vilken utrustning "måste" man ha? Vanliga fel att kika efter? Årsmodell att välja?
Jag kan tänka mig en bakhjulsdriven om den är trevlig nog att köra och inte saknar nåt annat i all väsentlighet...
Allmänna tips och tankar är såklart välkomna.
Parkeringssensorer, sätesvärme i baksätet, automatiskt avbländbara speglar(?), elinfällbara sidospeglar(?).
Vet inte om sidokrockkudde för baksätet var standard eller tillval. Tror femsitsigt baksäte var tillval. Annars finns det 'endast' två säkerhetsbälten bak.
Kanske inte spelar så stor roll, men om du inte läst tidigare i tråden så verkar det som service hos Porsche i Norge kan kosta en del. Gissar att det är motsvarande priser i Sverige. Försäkringskostnad?
Servicehistoriken? Hur kinkiga är Porsche när det gäller garantier för drivlina och batteri ifall service inte är gjord inom specificerat intervall?...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 feb 2024 11:18
av SwedishAdvocate
EDIT: Är bilen importerad eller svensksåld? Det har ju tydligen rätt stor roll för andrahandsvärde och möjlighet att sälja till bilfirma när det gäller Teslor... För Teslor kan det ju tydligen även påverka försäkringspremie...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 feb 2024 12:48
av Mattys
Jag har en Taycan 4S cross turismo som är rätt bra utrustad och skulle jag speca igen skulle jag nog hamna med samma utr. men plus på matrix.
Eftersom Porsche har en uppsjö med tillval så är det dock svårt att säga vilken utrustning man bör ha eller vill ha, lite upp till dig. Men om bilen har Adaptive cruise control så går, Active lane keep (deras self driving) och Innodrive att köpa on demand. Vet att det är lätt att förväxla dessa två. Med det sagt så skulle jag då titta efter adaptive cruise control som ett måsta i alla fall. Även keyless/comfort access är tillval så kolla efter det med och baksätet som någon nämnde.
I övrigt så tar de betalt för service som ska göras enligt x antal år eller mil. Var inte snordyrt men såklart nått man ska räkna in. Med halvförsäkring är min Porsche billigare än de Model S jag hade innan (på företaget ska tillägas). Dock när du måste ha helförsäkring så börjar det göra ont.
Skulle kanske vänta ett tag med att köpa dock i och med att det kommer en face-lift precis nu så den har nog påverkan på andrahandsvärdet framöver.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 feb 2024 12:49
av Force-Walker
Jag kör en 2021 4S
Hade siktat på minst den årsmodellen (21) och ta gärna en 4s, känns stor skillnad när man accar. 2021 har 150kwhladdning på 400voltsladdare som standard.
Annat jag prioriterar utöver standard:
-Taycan nordicpaketet ( stora batteriet, värme i baksätet, värmepump mm.) finns på de flesta som sålts vad jag kan se
-14vägs stolar
-Acc (adaptiv farthållare) innodrive är inte nödvändigt enligt mig, enbart störigt då den saktar in inför kurvor och rondeller. (du kan köpa till active lane keeping assist)
-Backkamera (men hellre 360 kamera), saknar 360 på min, hade gärna haft det.
-Infällbara backspeglar (tvång vid 360 kamera)
-Bose (ett måste enligt mig för ljudet)
- Sport chrono, sportläget är ett måste ibland, för normal är lite segt med fördröjning och nice att vrida istället för å trycka på mittkonsolen
-Luftfjädring (standard på 4S men ej på RWD)
- Jag har matrix (det är grymt, men kanske inte ett måste).
-Panoramatak (tycker det blir för instängt annars)
- Lane Change (lampa i bakspegeln, och svänger in om någon kommer i dödavinkeln, säkerhet är prio för mig så det är viktigt)
-Baksäte 3sits
-Tonade rutor bak (gillar jag iaf)
Jag har inte ljustpaketet inne så svårt att veta om jag saknar det, men jag tror inte jag saknar det, ser lite strippklubbsaktigt ut inne, men kanske coolt när den ändrar ljus beroende på musik du lyssnar på.
Ställ gärna frågor om du undrar något.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 feb 2024 20:31
av Segelflygaren
Hej,
Hade en Turbo som såldes i somras, då jag även hade/har en S Plaid.
Jag tycker inte att panorama alls är nödvändigt, tycker anslutningen mot A-stolpen blir extremt ful med pano. För mig är fyrhjulsstyrning och PDCC måsten.
Ljudrutor är också viktigt.
Gillar man att lyssna på musik så är Burmester ett måste!
Skulle tro att det redan usla andrahandsvärdet kommer rasa nu när uppdateringen kommer ut.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 feb 2024 20:48
av Eldsig
Tack alla för många bra tips!
Jag ska hållanlite koll ett tag och har stor hjälp av era inspel så får vi se om det kan fyndas lagom till sommaren kanske
Edit: vad får ni förresten ut för räckvidd i 110-120 sommar/vinter? Har läst nåt som pekar mot ca 40/32 mil.
Vill du kunna använda takbox behövs rails, verkar inte vara så många som väljer till det.
Jag är själv lite sugen på en Cross Turismo med off road paketet, men varför finns det knappt några Porsche med ljusa färger?
Gäller väl bara cross/sport turismo. Vanliga har väl uttag för räcke? Har boxen på min GT nu, borde vara samma på Taycan. Små luckor som man fäster skruv i och sen räcket. Lite bökigt jmf rails men funkar.
Tror inte andrahandsvärdet på en -21 kommer påverkas jättemycket pga facelift. Viss skillnad på att köpa bil för 800k jmf 1.5 miljoner och uppåt som nya landar på. Men en nästan ny pre facelift turbo s i bilhallen lär ju inte vara het nu.
Jag ska hållanlite koll ett tag och har stor hjälp av era inspel så får vi se om det kan fyndas lagom till sommaren kanske
Edit: vad får ni förresten ut för räckvidd i 110-120 sommar/vinter? Har läst nåt som pekar mot ca 40/32 mil.
Du är ganska spot on skulle jag säga om jag jämför med min e-tron GT. Vinter med blött och runt nollan ger den räckvidden. Är det -10 blir det lite lägre förstås. Sommarräckvidd stämmer bra.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 mar 2024 18:22
av taliz
Nästa vecka presenteras tydligen Turbo GT.
Tripplemotor med 1000+hp. Blir intressant om den kan klå plaid.
Nästa vecka presenteras tydligen Turbo GT.
Tripplemotor med 1000+hp. Blir intressant om den kan klå plaid.
Den kommer säkert kosta nästan gratis
Yepp, som hittat säkert. Får man beställa två st tror ni?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 11 mar 2024 15:21
av macky
Turbo GT. 1100hk. Klaras tydligen med endast 2 motorer. Hyfsad tid på Laguna Seca.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 12 mar 2024 08:11
av HelectriC
Blir nog ganska få som väljer Weissach-paketet när man blir av med baksätet. Tror dock det är en del som hade velat ha Weissach-spoiler på ”vanliga” Turbo GT (även om jag personligen mer gillar den diskreta varianten).
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 12 mar 2024 14:02
av macky
Såg ngn kommentar om bilen att den var snabb men att värdeminskningen var ännu snabbare.