Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är väl den där batteristartupen som han skrev om tidigare, som inte ville sälja sin revolutionerande fungerande batteriteknik till någon av de stora drakarna för miljarder utan säljer hellre billigt till Nikola för att de är så snälla.HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Så Zalman tror på alla artiklar han länkar till?OfarligTesla skrev:Det är väl den där batteristartupen som han skrev om tidigare, som inte ville sälja sin revolutionerande fungerande batteriteknik till någon av de stora drakarna för miljarder utan säljer hellre billigt till Nikola för att de är så snälla.HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!

Precis. Lika lite som jag gör familjens veckohandling på 7-eleven. Men kommer jag på att jag behöver köpa bryggkaffe sent på kvällen så finns det att få tag på men jag får betala extra för service och tillgänglighet.OfarligTesla skrev:Ja, FastNed är ju ett bra exempel om vi kollar på deras 175kW laddare. De flesta av deras laddare är ju byggda i ett väldigt litet geografiskt område där det är många som kan nyttja dem. De som är utanför Nederländerna ligger ju mer eller mindre längs Autobahn där det också reser mycket folk, alltså får de nog en rätt bra ROI per laddare. Tror du inte att de hade behövt ta mer betalt om de även hade haft som ambition att bygga laddare i avkrokar i Sverige där väldigt få kommer använda dem? Ionity försöker ju bygga ett nätverk som Teslas men med bättre och dyrare laddare, detta samtidigt som det blir vettig ekonomi i det.mati skrev:I Sverige finns inte så hemskt mycket annat att välja på. Sant. Men vi är ett utvecklingsland när det kommer till högeffektsladdning. Det finns några enstaka HPC:er från andra leverantörer, men inget sammanhängande nätverk. Fortum tar 2,50kr/minut (2.00kr/minut med Plugsurfing), Bee tar 5kr/kWh utan abonnemang. Det är dessa jag använder mest eftersom jag rör mig mest norrut där Ionity ändå inte finns.
Men nere kontinenten finns många fler aktörer, FastNed, allego, EnBW, Telekom, osv. Just FastNed har hittills ansetts vara en ganska dyr laddoperatör, ca 6kr/kWh utan abonnemang, men nu ter de sig alltså billiga i jämförelse. Dessutom är deras laddstationer mycket mer påkostade än Ionitys, de har alltid stora tak över sina laddare, precis som vilken sketen bensinmack som helst och de känner igen bilen när man har laddat hos de tidigare, dvs man slipper fipplar med laddkort osv. Precis som Tesla. Ionity är numera det dyraste som finns, hur man än vrider och vänder på det.
Själv tror jag att Ionity satte ribban för högt även om vi struntar i 350 kW och bara räknar på säg 200 kW som är max normala bilar kommer använda i en snar framtid, det blir helt enkelt för dyrt att förbereda varje station med minst 4 st laddare som alla kan användas med 200 kW samtidigt. De borde haft sämre laddare de kunde sätta i avkrokarna för att få ner kostnaden.
Det sagt tycker jag inte det är direkt svindyrt att ladda på Ionity heller om man kan teckna abonnemang, om man laddar mycket använder man abonnemanget vilket ger ett okej pris ändå, laddar man lite så spelar det ingen roll för det är småpengar totalt.
Man laddar hemma till vardags är man ute och kör kan man välja om man vill göra sig omak om att hitta DC laddning till lägsta pris eller betala premium på Ionity för snabb och tillgänglighet.
Inget som är rätt eller fel men finns valmöjligheter (gärna fler, tack).
Om tesla skulle öppna upp sitt nätverk. Hur mycket skulle 3e part ägare betala?(om vi får gissa). Ionity är enligt mig, bortsett från suc ett monopol på högsnabb laddare iallafall i Sverige. Som tur är har de valt att inte gå apartheidvägen (fast det skulle bara vara idiotiskt då de inte sålt tillräckligt många laddbarabilar).
Och därför kan de göra lite vad de vill.
Kanske är det bara att acceptera att priset att snabbladda kommer vara högt i framtiden.
Nä... skämta bara. Dags för att plocka fram facklor och högafflar!
Kanske är det bara att acceptera att priset att snabbladda kommer vara högt i framtiden.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja man länkar väl inte till något utan kommentar med en förskönande och missvisande rubriksättning om man inte tror på det? Vore ju högst konstigt beteende i var fall.Verdi skrev:Så Zalman tror på alla artiklar han länkar till?![]()
HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Fordon med 100 till 200kWh batteri.
Dock är det inte säkert att alla dessa bilar hinner ut på marknaden i år.
Tesla:
Roadster 200kWh.
S och X kommer i år med större batterier enligt Elon.
3 och Y förväntas få 100kWh batterier pga att det står 100kWh i programkod.
Cybertruck gissar jag får minst 200kWh batteri.
För Rivian har en räckvidd på 640km med 180kWh batteri.
Bollinger 120kWh batteri.
Rivian 180kWh batteri.
BMW i7
https://www.bmwblog.com/2019/09/18/rumo ... w-battery/BMW i7: the standard version and an i7S. The latter will have more range and will be more powerful, as you might expect. According to our info, the i7S will have a power output of around 670 HP and a 120 kWh battery. With these figures, the expected range in WLTP tests should be around 600 km (360 miles).
Audi e-tron GT får 800V laddning, oklart om den får över 100kWh batteri.
Mercedes får 800V laddning på EVA-plattformen.
Utgångspunkten för EQA är en ny plattform för elfordon utvecklad av Mercedes för användning i alla kommande EQ-modeller. Den är känd internt under kodnamnet EVA (electric vehicle architecture).
Den flexibla plattformen stödjer fram-, bak- och fyrhjulsdrift, med antingen en eller två elektriska motorer och ett batteri lågt monterat. Elsystemet är på 800V och batteriet kan snabbladdas. Räckvidden för konceptbilen angavs till 400 km, mycket talar för att EQA får längre räckvidd än så.
https://nyheter.mercedes-benz.se/2019/0 ... elektrisk/EQS är byggd på en helt ny variabel och skalbar teknikplattform som kommer att göra det möjligt att snabbt ta fram nya eldrivna modeller. I EQS fall är bilen fyrhjulsdriven med ca 470 hästkrafter (350 kW) och ett vridmoment på ca 760 Nm. Det ger acceleration 0-100 på ca 4,5 sekunder och en toppfart på klart över 200 km /tim. Allt i total tystnad.
Batteriet är på ca 100 kW vilket ger en räckvidd på ca 70 mil enligt WLTP, och det kan laddas till 80 % på under 20 minuter med 350 kW laddning!
EDIT:
KIA pratar om att deras bilar ska gå att ladda 100km på 3 minuter.
https://m.kia.com/worldwide/about_kia/e ... ehicles.doHyundai Motor Group is developing the dedicated 800V rapid recharging system, so that the inconvenience of charging a electric vehicle will be dramatically reduced by the introduction of this revolutionary technology.
With the 800V rapid recharging system, we expect that only three minutes’ recharging will allow the vehicle to drive 100km.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
3/Y förväntas inte alls få 100 kWh. Den whitehat hackare som hittade koden sa specifikt att det troligen var kvarlämnad kod från tidigare.
Om nu inte något nytt på den fronten uppenbarats?
Om nu inte något nytt på den fronten uppenbarats?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Vill minnas att någon här eller i facebookgruppen som pratat om att man kan välja bort ex ionityladdare, men jag hittar inte det valet i ABRP appen. Hittar inte inlägget heller 

Det lyser igenom ett visst förakt för Tesla här? Om man ”läser lite mellan raderna”.Mickep skrev:Om tesla skulle öppna upp sitt nätverk. Hur mycket skulle 3e part ägare betala?(om vi får gissa). Ionity är enligt mig, bortsett från suc ett monopol på högsnabb laddare iallafall i Sverige. Som tur är har de valt att inte gå apartheidvägen (fast det skulle bara vara idiotiskt då de inte sålt tillräckligt många laddbarabilar).
Så du tycker alltså typ att Tesla har ett apartheidsystem och att de borde öppna upp för alla andra också? Trots att Tesla byggt sitt system för egna pengar och inte använt EU-bidrag? Tycker du att andra bolag ska öppna upp sina serviceställen så att jag kan åka in till Volvo och fixa mina garantiärenden också?
Ja, du får nog acceptera att det kommer vara komplicerat och dyrt att snabbladda om du har en annan bil än en Tesla. Den insikten ska du nog låta sjunka ner ett tag inför ditt bil val.
Vad är ett okej pris då? Hittills har det varit en ganska så vedertagen sanning att en elbil är dyr i inköp, och så kommer det att förbli ett bra tag framöver, men billig i drift. Elbilen blir billigare ju mer man kör. Så har jag alltid sagt till folk som tyckte att en elbil är för dyr. Nu måste man alltså förklara för folk att denna gamla sanning inte gäller när man kör så att man inte kan klara sig med hemmaladdning. Räkna med att den där sommarsemestern slår till med 3 gånger det priset du hade betalat om du hade behållit din diesel. Okej, det kanske är fortfarande billigare räknat på ett år, men det är svårt att räkna ut vad bilen verkligen kostar. En enda långresa slår så otroligt mycket att den kan förstöra hela kalkylen.OfarligTesla skrev:Det sagt tycker jag inte det är direkt svindyrt att ladda på Ionity heller om man kan teckna abonnemang, om man laddar mycket använder man abonnemanget vilket ger ett okej pris ändå, laddar man lite så spelar det ingen roll för det är småpengar totalt.
Jag får ärligt talat erkänna att jag redan har räknat på om jag verkligen har lust att ta elbilen till Tyskland när det kostar 5000 kronor med abonnemang (eller 6,500kr utan) för två resor per år. En resa blir 3300kr utan och 3700 med abonnemang. Det blir proportionellt sett för dyrt. Jag lägger inte många tusenlappar per år på laddning, hemmaladdning kostar ju väldigt lite. Kanske 4000 kr per år. Om då en semesterresa kostar lika mycket som hela min sammanlagda laddning för resten av året är det inte okej längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, jag tycker att tesla borde öppna upp sitt laddnätverk. Vilket också tesla sagt att de vill göra.
Självklart skall tillverkarna betala för sig. Ionity har öppnat upp för tesla. De kunde också ha apartheitsystem (svårt att säga något annat då det är som att ha skilda toaletter där fina vita särskiljs från färgade) så självklart så tycker jag att laddare skall vara tillgängliga för alla, det tjänar alla på.(Att ha enskilda privata nätverk är historia) tesla byggde sitt nätverk för att inget annat fanns. Ny bygger andra nätverk så det argumentet har fallit. Jag tycker man skall betala för sig på laddstationerna också och att laddnätsägare skall kunna tjäna pengar (men inte ockra användarna). rimliga kostnader är vad jag efterfrågar.
Självklart skall tillverkarna betala för sig. Ionity har öppnat upp för tesla. De kunde också ha apartheitsystem (svårt att säga något annat då det är som att ha skilda toaletter där fina vita särskiljs från färgade) så självklart så tycker jag att laddare skall vara tillgängliga för alla, det tjänar alla på.(Att ha enskilda privata nätverk är historia) tesla byggde sitt nätverk för att inget annat fanns. Ny bygger andra nätverk så det argumentet har fallit. Jag tycker man skall betala för sig på laddstationerna också och att laddnätsägare skall kunna tjäna pengar (men inte ockra användarna). rimliga kostnader är vad jag efterfrågar.
Bra tråd det här, många olika synpunkter och info utan personangrepp. Staten, naturvårdsverket, har två miljarder att satsa, kan väl bygga 20 snabbladdar stationer för 100 miljoner, speciellt där marknaden inte vill bygga, t ex några i Norrland. De kan garantera pris på 2-3 kr/kwh i fem år för att snabba på övergången till elbilar av miljöskäl. Ubercool 

Ingen av dessa bilar kommer att finnas på den europeiska marknaden med något i närheten av 200kWh batteripack i år. 800V betyder inte alls något när det kommer till kWh batteripack och det är högst osäkert om Tesla kommer med någon bil med 200 kWh batteripack ens i USA i år eller nästa år. 200 kWh batteripack kommer endast finnas för en väldigt liten andel personelbilar till ett premiumpris och det sker inte i år.Zalman3 skrev:Tesla:HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Roadster 200kWh.
S och X kommer i år med större batterier enligt Elon.
3 och Y förväntas få 100kWh batterier pga att det står 100kWh i programkod.
Cybertruck gissar jag får minst 200kWh batteri.
För Rivian har en räckvidd på 640km med 180kWh batteri.
Bollinger 120kWh batteri.
Rivian 180kWh batteri.
BMW i7
Audi e-tron GT får 800V laddning, oklart om den får över 100kWh batteri.
Mercedes får 800V laddning på EVA-plattformen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla har erbjudit alla att ansluta till deras Superchargernätverk om de gör det på samma villkor som Tesla, alltså en avgift per tillverkad bil. Ingen har nappat på det och därför står de nu där med 8,70kr/kWh... eller ja deras kunder.
Istället för att fortsätta bygga på med hat mot Tesla så mår nog alla bättre av att bara acceptera att Tesla är helt överlägset och det alternativ som alla bör välja, just nu om de kör längre sträckor. Jag inser att det är jobbigt med långa avstånd till ServiceCenter och jag hade nog också tvekat om jag haft 30 mil till närmsta. Men å andra sidan har jag inte varit i kontakt med Tesla sedan jag hämtade ut bilen för 4 månader sedan och har egentligen inga planer på det innan jag hämtar nästa bil.
Jag är inte heller speciellt rädd för att betala för elen. Jag har under 4 år laddat ofta på CLEVER/Bee som ju är svindyra med 4,50kr/kWh. Dels har jag gjort det för att de just tar betalt per kWh, en princip sak, och dels för att det var de laddare som fanns och fungerade. 90% av min laddning sker hemma och det kommer bara öka med den ökande räckvidden.
Istället för att fortsätta bygga på med hat mot Tesla så mår nog alla bättre av att bara acceptera att Tesla är helt överlägset och det alternativ som alla bör välja, just nu om de kör längre sträckor. Jag inser att det är jobbigt med långa avstånd till ServiceCenter och jag hade nog också tvekat om jag haft 30 mil till närmsta. Men å andra sidan har jag inte varit i kontakt med Tesla sedan jag hämtade ut bilen för 4 månader sedan och har egentligen inga planer på det innan jag hämtar nästa bil.
Jag är inte heller speciellt rädd för att betala för elen. Jag har under 4 år laddat ofta på CLEVER/Bee som ju är svindyra med 4,50kr/kWh. Dels har jag gjort det för att de just tar betalt per kWh, en princip sak, och dels för att det var de laddare som fanns och fungerade. 90% av min laddning sker hemma och det kommer bara öka med den ökande räckvidden.
En lösning vore ju att lägga pp 20.000kr i "snabbladdning utbyggnadsskatt" vid fossilbilsköp.
Sen får man väl hoppas på kapitalismen.
När marknaden börjar vara mättad med snabbladdnings möjligheter, då startar prispressen.
I bästa fall kan man ju tänka att det blir väldigt få gånger man behöver snabbladda och man är en normal Svensson, som kan ladda hemma och har en elbil som går 50 mil på en laddning.
Och sånna som jag som reser mycket i jobbet, skaffar "flatrate" laddabonnemang, så man kan ladda hur mycket man vill för en fast kostnad.
Om arbetsgivaren betalar detta flatrate abonnemang, så blir ju privatladdningen gratis.
När marknaden börjar vara mättad med snabbladdnings möjligheter, då startar prispressen.
I bästa fall kan man ju tänka att det blir väldigt få gånger man behöver snabbladda och man är en normal Svensson, som kan ladda hemma och har en elbil som går 50 mil på en laddning.
Och sånna som jag som reser mycket i jobbet, skaffar "flatrate" laddabonnemang, så man kan ladda hur mycket man vill för en fast kostnad.
Om arbetsgivaren betalar detta flatrate abonnemang, så blir ju privatladdningen gratis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag har inga problem med att Ionity tar rejält betalt från 3e part ägare. Men de behandlar ju även sina "egna" bilar som 3e part!Mickep skrev:Om tesla skulle öppna upp sitt nätverk. Hur mycket skulle 3e part ägare betala?(om vi får gissa). Ionity är enligt mig, bortsett från suc ett monopol på högsnabb laddare iallafall i Sverige. Som tur är har de valt att inte gå apartheidvägen (fast det skulle bara vara idiotiskt då de inte sålt tillräckligt många laddbarabilar).
Skulle de tagit 3:50/kWh från alla sina medlemmar och 8:70 från alla andra fine. Men 199kr/mån är ren ocker.
Tror inte staten ska bygga egna laddare däremot kan de styra och premiera. Klimatklivet var ju ett totalt fiasko då det indirekt krävde en snabbladdare per site utan motkrav på funktion (greenwashing). I Norge var tvärtom kravet att det skulle finnas minst 2 snabbladdare på varje ställe, enormt mycket bättre.Swede1 skrev:Bra tråd det här, många olika synpunkter och info utan personangrepp. Staten, naturvårdsverket, har två miljarder att satsa, kan väl bygga 20 snabbladdar stationer för 100 miljoner, speciellt där marknaden inte vill bygga, t ex några i Norrland. De kan garantera pris på 2-3 kr/kwh i fem år för att snabba på övergången till elbilar av miljöskäl. Ubercool
Det vi skulle kunna göra för att få bra yttäckning är att sälja stödrätter i glesbefolkade områden. Alltså det finns en pott med pengar i bidrag för att driva en Snabbladdare i Jokkmokk. Den som bjuder mist för att driva den i 10 år där får pengarna mot att de håller en bestämd service under dessa år. Det kan vara tex 100 kW, minst 4 uttag, garanterad funktion (annars ersättning till Elbilisten tex bärgning) osv, plus naturligtvis ett Max påslag på elpriset. Om det blir tillräckligt attraktivt kanske Tesla vill vara med? Men å andra sidan verkar de bygga nätverk i Norges glesbygd utan bidrag så kanske inte ändå.
Medlemsavgift kanske ingår i bilens pris för de som är med i nätverket? Det viktigaste när jag laddat har varit att man slipper strul. Stoppa i sladden och traska iväg...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ja, för mig känns ju 199kr/mån plus 3.50kr/kWh riktigt dåligt med tanke på att Bee har ett abonnemang med friladdning för lite drygt det dubbla. Då inkluderar Bee även hemma laddningen i det abonnemanget.TiborBlomhall skrev:Jag har inga problem med att Ionity tar rejält betalt från 3e part ägare. Men de behandlar ju även sina "egna" bilar som 3e part!
Skulle de tagit 3:50/kWh från alla sina medlemmar och 8:70 från alla andra fine. Men 199kr/mån är ren ocker.
Måste förresten säga för att det förvånar mig att inte fler elbolag erbjuder abonnemang kombinerat med snabbladdning. Säg att Vattenfall skulle erbjuda mig hem el samt snabbladdning i en bra kombination tex fast kWh eller helt enkelt rabatt vid snabbladdaren. Känns som att detta har missats helt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast bara för att du betalar lite extra när du vill snabbladda några gånger per år gör det inte att bilen blir speciellt mycket dyrare. Jag får inte dina siffror att gå ihop alls men vi kan anta att de stämmer, om det kostar 3300 kr med en resa utan abonnemang antar jag att det är typ 150 mil? I en stor diesel-SUV med lite motor lär du inte komma under 0,8 L/mil (Audi Q7 3.0 TDi ligger runt 1,0 i genomsnitt) så det kostar ju ändå minst typ 2 000 kr med dieseln. Du lär ju spara in den differensen med råge de andra milen när du laddar hemma. Det är ju bara kostnaden över tiden du har bilen som är viktigt att jämföra, att en resa här eller där blir dyrare än en diesel är ju oviktigt i sammanhanget. Kör man riktigt mycket med snabbladdning så är det ju fortfarande billigare än dieseln men då använder man abonnemang.mati skrev:Vad är ett okej pris då? Hittills har det varit en ganska så vedertagen sanning att en elbil är dyr i inköp, och så kommer det att förbli ett bra tag framöver, men billig i drift. Elbilen blir billigare ju mer man kör. Så har jag alltid sagt till folk som tyckte att en elbil är för dyr. Nu måste man alltså förklara för folk att denna gamla sanning inte gäller när man kör så att man inte kan klara sig med hemmaladdning. Räkna med att den där sommarsemestern slår till med 3 gånger det priset du hade betalat om du hade behållit din diesel. Okej, det kanske är fortfarande billigare räknat på ett år, men det är svårt att räkna ut vad bilen verkligen kostar. En enda långresa slår så otroligt mycket att den kan förstöra hela kalkylen.
Jag får ärligt talat erkänna att jag redan har räknat på om jag verkligen har lust att ta elbilen till Tyskland när det kostar 5000 kronor med abonnemang (eller 6,500kr utan) för två resor per år. En resa blir 3300kr utan och 3700 med abonnemang. Det blir proportionellt sett för dyrt. Jag lägger inte många tusenlappar per år på laddning, hemmaladdning kostar ju väldigt lite. Kanske 4000 kr per år. Om då en semesterresa kostar lika mycket som hela min sammanlagda laddning för resten av året är det inte okej längre.
För övrigt så ser jag inte varför det skulle vara någon rättighet att man skall anpassa laddpriserna så att folk kan köpa dyra lyxelbilar med hög prestanda och ladda dem riktigt snabbt men ändå ha en totalkostnad som motsvarar en mycket billigare fossilbil. Laddbriserna skall som allt annat sättas utifrån kostnader som uppstår samt tillgång/efterfrågan, sen kan man baka in kostnaderna i bilarna som säljs som Tesla om man vill men det kostar ju ändå.
...och att det funkar.Remuz skrev:Medlemsavgift kanske ingår i bilens pris för de som är med i nätverket? Det viktigaste när jag laddat har varit att man slipper strul. Stoppa i sladden och traska iväg...
Du menar först straffbeskatta ett alternativ och sen hoppas på att kapitalismen ska kompensera?Zalman3 skrev:En lösning vore ju att lägga pp 20.000kr i "snabbladdning utbyggnadsskatt" vid fossilbilsköp.
Du gör ett jättefel i att anta att störst volym betyder störst budget.Fredrik j skrev:Javisst. Tesla kommer tillverka många fler bilar på årsbasis än Volvo. Det är jag helt övertygad om. Men just nu gör dom ju inte det utan man har intäkter från ca 400 000 bilar att betala alla sina utgifter med och kan naturligtvis inte matcha jättarnas reklambudgetar. VWs reklambudget skulle ju säkert kunna driva hela Tesla på.Svenssons skrev:Tesla _var_ drygt hälften av Volvo i antalet producerade bilar per år 2019. Tesla växer dock med dryga 50% på årsbasis och Volvo växte med knappt 10%. Tesla lär sälja fler bilar som dessutom har ett högre snittpris jämfört med Volvo inom kort. Tesla är även ett bredare bolag än Volvo Vara.Fredrik j skrev:
Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?
Det påstods att Tesla kan betala för laddnätverket för att man inte spenderar pengar på reklam. Rimligen får man då jämföra med en tillverkare av rätt storlek. Typ halva Volvo.
När det gäller tillväxten har du helt rätt. Tesla måste växa med 50% för att tillfredställa sina investerare.
Med det måttet skulle tex Ferrari vara på ruinens brant, de säljer ju färre bilar på ett år än Tesla gör på två veckor.
Som sagt, Tesla omsätter redan lika mkt som Volvo. En Tesla säljs för ett högre pris än en Volvo vilket ger större intäkter.
Man kan återigen jämföra med Apple. De ligger inte i topp när det kommer till volymer, men de tjänar ändå mångdubbelt mer än alla andra.
Det låter inte som du har kollat på deras finanser eftersom du verkar tro att de finansierar sin verksamhet via konstanta lån. Det var längesen de gjorde det. Verksamheten går runt på försäljningen, precis som tex Volvo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Absolut. Min poäng är att de få gånger man snabbladdar kan det kosta lite, men 8.7kr/kWh är ju absurt. Skulle innebära 1000kr/mån i snitt för mig i snitt, vilket är mer än jag la på diesel.LarsL skrev:...och att det funkar.Remuz skrev:Medlemsavgift kanske ingår i bilens pris för de som är med i nätverket? Det viktigaste när jag laddat har varit att man slipper strul. Stoppa i sladden och traska iväg...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland