Att bilbranschen kommer ha det tufft framöver är nog nästan alla eniga om vid det här laget. Jag känner inte till någon bransch som värderas lägre i dagsläget. Nästan alla stora biltillverkare har aktier som handlas till under PE 8. Några tom neråt 5. Detta gäller bla för Toyota, VW, GM, BMW, Hyundai, Kia och Honda.ermase skrev:Var inne på Audi idag o vart uppvaktad av säljaren. Låtsades vara lite intresserad ev en diesel, jag höll knappt på att komma därifrån med livet i behåll. Galna rabatter utlovades. Om man lyfter blicken o tittar vad som händer så är Tesla den överlägset bästa bilaktie man kan äga idag. Klimatdebatten gör att tumskruvarna kommer skruvas åt och öven om vissa stora drakar är på gång med elektrifiering så är det på fossilmotorn de har volym och förtjänst. Idag är i princip alla ense om att elektrifiering är lösning på trafikens CO2 utsläpp. Politikerna kommer göra mer, mycket mer. Man kan studera Norge och inse att där Norge är idag behöver övriga Europa vara om bara några år om Parisavtal och politikers ambitioner ska vara i närheten av att uppfyllas.
Så för alla dessa bolag är det redan diskonterat att det blir kostsamma år framöver för omställning.
Tesla däremot har ju en hög värdering där väldigt mycket måste gå bra kommande år för att man ska kunna försvara den. Jag hoppas att så blir fallet, men det känns tyvärr inte självklart.