Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tobberoth »

azimuth skrev:
Någon som vet hur många bilar kommer med i en båt?
Enligt folk på twitter som håller koll på båtarna och är nere och fotograferar på Pier 80 där tesla lastar båtarna så handlar det om ca 4500 bilar per båt till europa. Det är färre bilar i båtarna till kina/korea.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
azimuth

Inlägg av azimuth »

En kille delade detta på Facebook. Ska ringa Tesla imorgon och om de bekräftar det så ska jag avbeställa min. Beställde just Model 3 pga att jag orkade inte vänta på andra elbilar till nästa år.
FB_IMG_1572541476332.jpg
7/10-19, Model 3 SR+, blå med dragkrok och svart-vit interiör
Pimkamminga

Inlägg av Pimkamminga »

azimuth skrev:
En kille delade detta på Facebook. Ska ringa Tesla imorgon och om de bekräftar det så ska jag avbeställa min. Beställde just Model 3 pga att jag orkade inte vänta på andra elbilar till nästa år.
I got a phone call with the same info. Wait till February or switch to LR and get it this year.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Är sjukt besviken på Tesla om det stämmer... Förstår att man vill sälja dyrare bilar, men det är ju inte rätt sätt att reta upp ev. kunder på. Kan mycket väl sluta med att de tappar en kund helt och hållet.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Pimkamminga

Inlägg av Pimkamminga »

She mentioned delays in the deliveries but I expect they rerouted to another country. For example Netherlands where subsidies are about to get stopped er by end of the year. I think they promised there order before certain date would be delivered in time.

Just my thoughts though.

Ni kan svara på svenska :)
Användarvisningsbild
LasseL
Teslaägare

Inlägg av LasseL »

Ja då får även jag ta plats i väntrummet
Har beställt en röd model 3 Performance
Beräknad leverans i december ...

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
azimuth

Inlägg av azimuth »

Hoppas att detta verkligen stämmer!
73131388_10217603514334386_3751807499611668480_n.jpg
74209775_10217603515054404_5330366027098226688_n.jpg
azimuth

Inlägg av azimuth »

Pratade just nu med en kille på Tesla Göteborg som bekräfta att tidigare beställningar av SR+ skall inte påverkas.
Användarvisningsbild
Ekke83
Teslaägare

Inlägg av Ekke83 »

Fregatten skrev:
loftux skrev:
Fregatten skrev:
Willerud skrev:
Fick min faktura från Tesla idag, första gången jag såg något VIN. Sökte på det och såg att det är en bil som redan har regnummer och finns i Göteborg. Min eventuellt förhastade slutsats är att en eller flera redan har ratat bilen.
Därför hoppas jag att någon här känner till den och kan berätta vad som är fel, transportskador eller dylikt.
VIN: 5YJ3E7EB1KF523534
Regnr: ESW26G
När får man reg-nr? Är du reggad idag som ägare? Den verkar ha registrerats 30 sept 2019 för trafik, avställd idag. De har ju en returpolicy på 7 dagar, undrar om de avvaktar med ägarbyte tills de 7 dagarna är slut så att det inte ska synas i bilregistret?
Det ser ut precis som det ska. Bilen blir förregistrerad, sedan ett ägarbyte till Tesla. Sen avställd. Sedan står den och väntar på leverans.

Har precis samma sekvens på min bil (fast andra datum). Den dagen du hämtar ut den så kommer det ett nytt ägarbyte (till dig eller firma som köpt den), sedan en post "I Trafik". Eftersom "I Trafik" inte finns, har den aldrig varit i trafik i Sverige.
Ok, det stämmer, jag skrev fel, den var bara förregistrerad i Sverige, men ej i trafik. Därför registrerad som avställd. Låter ju inte som att någon hunnit titta på bilen och ratat den.

Och nu är den uppe igen. Var lite sugen på att bryta min beställning o ta denna istället men tveksam när man läser detta? Hoppa du av affären och isåfall varför?
Teamwhite m3p
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Edis skrev:
Är sjukt besviken på Tesla om det stämmer... Förstår att man vill sälja dyrare bilar, men det är ju inte rätt sätt att reta upp ev. kunder på. Kan mycket väl sluta med att de tappar en kund helt och hållet.
Tesla tillverkar olika konfigurationer i batcher och försöker uppskatta hur många som kommer att beställas av respektive konfiguration. Men om vissa konfigurationer säljer bättre än andra så blir det ju längre väntetider på dessa. Uppenbarligen har folk velat ha fler SR än Tesla har tillverkat och skeppat hit och de är slut nu. Men det finns LR kvar. Det är inte ett medvetet sätt att försöka sälja dyrare bilar.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Fast de har ju alla verktyg som behövs för att det ska bli rätt och de gör ju ändå 7000 bilar i veckan.

De säljer bilarna online, så de får direkt reda på vad som efterfrågas och de har själva satt en prognos också. Så i mitt fall så var det solklart att man skulle få bilen i november, inte att det skulle dröja till feb/mars. De har ju förhoppningsvis transport- och produktionsplanering också, så de borde kunnat ändra prognosen direkt.

Nu verkar det som att brytgränsen går när de ändrade prognosen på hemsidan, så det verkar som att säljaren som startade kaoset inte hade koll.

Så än så länge lever hoppet att det blir en Tesla inom snar framtid :D
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Någon som fått VIN nyligen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Edis skrev:
Fast de har ju alla verktyg som behövs för att det ska bli rätt och de gör ju ändå 7000 bilar i veckan.

De säljer bilarna online, så de får direkt reda på vad som efterfrågas och de har själva satt en prognos också. Så i mitt fall så var det solklart att man skulle få bilen i november, inte att det skulle dröja till feb/mars. De har ju förhoppningsvis transport- och produktionsplanering också, så de borde kunnat ändra prognosen direkt.

Nu verkar det som att brytgränsen går när de ändrade prognosen på hemsidan, så det verkar som att säljaren som startade kaoset inte hade koll.

Så än så länge lever hoppet att det blir en Tesla inom snar framtid :D
Nej, model 3 byggs inte på beställning. De bygger på spekulation. Ibland slår det fel. Min teori är att SR+ har, efter att den uppdämda efterfrågan bland entusiaster har mättats, blivit den mest efterfrågade modellen och det förutsåg inte Tesla och därför är det nu brist på SR+.

Jag själv beställde en SR+ med dragkrok den siste sept och fick den levererad den 17/10. Det gick så snabbt för att det fanns en sån ledig i lager. Ren tur.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Det var betydligt större del SR+ i Q2 än i Q3 faktiskt.
Hittar inte statistiken nu men vill minnas att det var närmare 70/30 SR/LR. Ganska logiskt då SR precis introducerats och det fanns en uppdämd efterfrågan.
I Q3 var det närmare 50/50. Tesla förväntar sig nog att det skall fortsätta ungefär där.
Sen kan det, som andra påpekat, bli så att vissa marknader, bl.a. pga myndigheters stimulans, ser drastiskt ökad efterfrågan. Då kan en lokal marknad snabbt ta en stor del av produktionen, vilket gör att andra marknader drabbas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Inlägg av Willerud »

Ekke83 skrev:
Fregatten skrev:
loftux skrev:
Fregatten skrev:
Willerud skrev:
Fick min faktura från Tesla idag, första gången jag såg något VIN. Sökte på det och såg att det är en bil som redan har regnummer och finns i Göteborg. Min eventuellt förhastade slutsats är att en eller flera redan har ratat bilen.
Därför hoppas jag att någon här känner till den och kan berätta vad som är fel, transportskador eller dylikt.
VIN: 5YJ3E7EB1KF523534
Regnr: ESW26G
När får man reg-nr? Är du reggad idag som ägare? Den verkar ha registrerats 30 sept 2019 för trafik, avställd idag. De har ju en returpolicy på 7 dagar, undrar om de avvaktar med ägarbyte tills de 7 dagarna är slut så att det inte ska synas i bilregistret?
Det ser ut precis som det ska. Bilen blir förregistrerad, sedan ett ägarbyte till Tesla. Sen avställd. Sedan står den och väntar på leverans.

Har precis samma sekvens på min bil (fast andra datum). Den dagen du hämtar ut den så kommer det ett nytt ägarbyte (till dig eller firma som köpt den), sedan en post "I Trafik". Eftersom "I Trafik" inte finns, har den aldrig varit i trafik i Sverige.
Ok, det stämmer, jag skrev fel, den var bara förregistrerad i Sverige, men ej i trafik. Därför registrerad som avställd. Låter ju inte som att någon hunnit titta på bilen och ratat den.

Och nu är den uppe igen. Var lite sugen på att bryta min beställning o ta denna istället men tveksam när man läser detta? Hoppa du av affären och isåfall varför?
@Ekke83 Jag nekade leverans igår pga fälgarna. Vill ha de nya mörka 20”. Leverans avdelningen var inte så flexibel som jag hade hoppats på. Det var fälgarna som satt på och inget annat som kom ifråga. Take it or leave it.
Jag kan intyga att det inte var några synliga fel på den, lacken såg fin ut, jämna toleranser mellan panelerna. Dock så lämnade den aldrig leveranshallen så jag kan inte uttala mig om hur den är att köra. Den hade rullat 27km om jag kommer ihåg rätt.
Jag kände mig som en kräsen skitstövel och strulpelle när jag nekade leverans, men ville inte åka därifrån missnöjd.
Är medveten om att jag på sätt och vis bjuder in till kommentarer huruvida beteendet är acceptabelt.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
Ekke83
Teslaägare

Inlägg av Ekke83 »

När får man reg-nr? Är du reggad idag som ägare? Den verkar ha registrerats 30 sept 2019 för trafik, avställd idag. De har ju en returpolicy på 7 dagar, undrar om de avvaktar med ägarbyte tills de 7 dagarna är slut så att det inte ska synas i bilregistret?[/quote]

Har precis samma sekvens på min bil (fast andra datum). Den dagen du hämtar ut den så kommer det ett nytt ägarbyte (till dig eller firma som köpt den), sedan en post "I Trafik". Eftersom "I Trafik" inte finns, har den aldrig varit i trafik i Sverige.[/quote]

Ok, det stämmer, jag skrev fel, den var bara förregistrerad i Sverige, men ej i trafik. Därför registrerad som avställd. Låter ju inte som att någon hunnit titta på bilen och ratat den.[/quote]

Och nu är den uppe igen. Var lite sugen på att bryta min beställning o ta denna istället men tveksam när man läser detta? Hoppa du av affären och isåfall varför?[/quote]
@Ekke83 Jag nekade leverans igår pga fälgarna. Vill ha de nya mörka 20”. Leverans avdelningen var inte så flexibel som jag hade hoppats på. Det var fälgarna som satt på och inget annat som kom ifråga. Take it or leave it.
Jag kan intyga att det inte var några synliga fel på den, lacken såg fin ut, jämna toleranser mellan panelerna. Dock så lämnade den aldrig leveranshallen så jag kan inte uttala mig om hur den är att köra. Den hade rullat 27km om jag kommer ihåg rätt.
Jag kände mig som en kräsen skitstövel och strulpelle när jag nekade leverans, men ville inte åka därifrån missnöjd.
Är medveten om att jag på sätt och vis bjuder in till kommentarer huruvida beteendet är acceptabelt.[/quote]
Tack för svar! Var står bilen?
Teamwhite m3p
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Inlägg av Willerud »

Ekke83 skrev:
Den står i Malmö.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
Ekke83
Teslaägare

Inlägg av Ekke83 »

Willerud skrev:
Ekke83 skrev:
Den står i Malmö.
Perfa. Om den är kvar på måndag så åker jag dit och "uppgraderar" min beställning 8-)
Teamwhite m3p
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Har skummat igenom tråden men inte riktigt förstått så jag ställer en rak fråga istället:
Jag vill ha en M3P, men jag vill ha dragkrok. Inte för att dra släp, utan för cykeltransport. Är det lösbart? Har läst olika saker om att det går om man håller sig till 18” fälgar (vad hindrar mig då från att byta till 20” senare?) eller att det finns något slags ”uncorkad” version av eller? Det senare är mindre intressant då det mycket är 20” och sportchassi som lockar, likaväl som prestandan.
Någon som kan förklara?
Och följdfrågan, kommer samma begränsning att gälla även för MYP? Vet man det?
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Willerud skrev:
Är medveten om att jag på sätt och vis bjuder in till kommentarer huruvida beteendet är acceptabelt.
Tänk om det ändå var så att det bara var fälgarna som satt på som gällde. Min hade 19” på vid leverans men byttes illa kvickt när de förstod att jag bara hade betalt för 18” :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare

Inlägg av AndersBo »

olarsson skrev:
Har skummat igenom tråden men inte riktigt förstått så jag ställer en rak fråga istället:
Jag vill ha en M3P, men jag vill ha dragkrok. Inte för att dra släp, utan för cykeltransport. Är det lösbart? Har läst olika saker om att det går om man håller sig till 18” fälgar (vad hindrar mig då från att byta till 20” senare?) eller att det finns något slags ”uncorkad” version av eller? Det senare är mindre intressant då det mycket är 20” och sportchassi som lockar, likaväl som prestandan.
Någonsin kan förklara?
Låter som det är en ”sleeper”du vill ha. Det är ett av flera namn för en typ som fanns periodvis under året. I princip en Long Range som fanns med dragkrok och performance prestanda. Den hade standardbromsar och var inte fabrikssänkt. Standardbromsar gjorde att den kan ha standardfälgar. Men det hindrar inte från att sätta på 20” eftermarknadsfälgar. Jag vet inte om teslas 20” passar. Dragkroken hade begränsad släpvagnsvikt i gämförelse med LR AWD.
Vet inte om det någonsin gick att beställa dom på hemsidan men till för c.a en månad sedan fanns en del som lagerbilar.
Performance går tyvärr inte att få med dragkrok.
Jag är själv ganska ny i den här världen så det finns säkert flera här med mer kunskap än mig men jag hade samma tankar som du innan jag beställde och påbörjade min väntan på en LR AWD med dragkrok.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Användarvisningsbild
Ekke83
Teslaägare

Inlägg av Ekke83 »

Ekke83 skrev:
Willerud skrev:
Ekke83 skrev:
Den står i Malmö.
Perfa. Om den är kvar på måndag så åker jag dit och "uppgraderar" min beställning 8-)
Den försvann en tid på sidan, insåg då att jag verkligen ville ha den. Kom tillbaka sen så då slog jag till. Hoppas Tesla Malmö kan löser smidig lösning på måndag. Har ju ett ok på finansiering på en lr awd beställning :D
Om det fungerar så undrar när man kan få leverans av bilen då!
Teamwhite m3p
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

AndersBo skrev:
olarsson skrev:
Någonsin kan förklara?
Låter som det är en ”sleeper”du vill ha. Det är ett av flera namn för en typ som fanns periodvis under året. I princip en Long Range som fanns med dragkrok och performance prestanda. Den hade standardbromsar och var inte fabrikssänkt. Standardbromsar gjorde att den kan ha standardfälgar. Men det hindrar inte från att sätta på 20” eftermarknadsfälgar. Jag vet inte om teslas 20” passar. Dragkroken hade begränsad släpvagnsvikt i gämförelse med LR AWD.
Vet inte om det någonsin gick att beställa dom på hemsidan men till för c.a en månad sedan fanns en del som lagerbilar.
Jag är själv ganska ny i den här världen så det finns säkert flera här med mer kunskap än mig men jag hade samma tankar som du innan jag beställde och påbörjade min väntan på en LR AWD med dragkrok.
Nja, jag vill ju ha en P med drag. : )
Som sagt, chassit, bromsarna...
Men tack för svar, då klarnar det lite.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare

Inlägg av AndersBo »

olarsson skrev:
AndersBo skrev:
olarsson skrev:
Någonsin kan förklara?
Nja, jag vill ju ha en P med drag. : )
Som sagt, chassit, bromsarna...
Men tack för svar, då klarnar det lite.
Ja visst ja, lite slarvigt av mig. Men tack, ingen orsak ;)
Sen går det teoretiskt att sänka bilen, många som gör det i usa. Men förstår det som att garantier med tex batteriet kan upphöra.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Användarvisningsbild
Ekokobonden
Teslaägare

Inlägg av Ekokobonden »

Fick mejl igår!
Antar att detta betyder att vi inte får den nya tystare varianten som Elon twittrade om häromdan...
Skärmavbild Tesla   2019-11-02.png
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Skriv svar