Sida 9 av 57

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 30 jul 2017 21:34
av Simon
Kan man använda ABRP för att ta reda på batteridegradering i sin bil?
Jag använde den idag och följde med förbrukningen i bilen. State of charge låg ca 1 procentenhet lägre än beräknat efter en tids åkning. Över lag följde jag hastighetsbegränsningen slaviskt, och begränsades inte själv av trafiken heller. Idag var det dock i princip optimala förhållanden för att spara energi – måttlig vind, molnigt och ca 20°. Hade det varit vinter- eller högsommarväder hade ju förbrukningen varit betydligt högre.
Tar programmet hänsyn till dagens väder (med data från någon vädertjänst typ)? Eller bör jag justera någon parameter för att inte få glädjesiffror om min förbrukning någon annan dag?
Jag kör en 85:a från 2014 som jag köpt begagnad, så jag vet inte om batterikapaciteten varit högre förr i tiden.

PS. Glömde säga att jag älskar programmet och vill ge allt beröm till dess programmerare! :!:

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 30 jul 2017 22:09
av blincoln
Generellt så bestäms din förbruking av inställningen "Reference consumption" och tanken är att du kan skruva på den själv efter körstil, bilens egenskaper (fetefälgar t.ex) och kanske säsong. Den sätts till något rimligt när du väljer bilmodell. 1% fel är inte mycket när du väl kör.

Däremot funderade jag precis på samma sak när jag körde långt idag. Om man jämför hur många % fel det blir i planeringen med vad Teslan rapporterar i Wh/km så borde man kunna räkna fram en degradering. I mitt fall noterar jag att bilens Wh/km stämmer väl med vad ABRP tycker, men att kvarvarande % i bilen i alla fall är lägre än ABRPs plan. Så jag antar att det betyder att t.ex 90% SoC är mindre i kWh än vad ABRP tror.

Men det är kanske lättare att ladda fullt och kolla typical range...

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 30 jul 2017 22:14
av Simon
Jag har ibland satt modellen till 75 eller 75D för att simulera degraderingen. Får testa det vid någon annan långtur.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 17 aug 2017 13:40
av blincoln
Jag körde ABRP i bilbrowsern igår och noterade att den blå linjen som ska visa den planerade rutten på kartan inte fanns där längre. Det funkar i alla mina icke-bil-browsrar, och jag har inte ändrat något i koden. Funkar det för någon annan?

(Kan ju vara Google som ändrat sitt maps-API på något sätt som Teslas browser inte stödjer, argh för att debugga det...)

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 18 aug 2017 21:56
av Simon
blincoln skrev:
Jag körde ABRP i bilbrowsern igår och noterade att den blå linjen som ska visa den planerade rutten på kartan inte fanns där längre. … Funkar det för någon annan?
Jag känner igen att den blå linjen som ska visa planerad rutt inte längre syns i bilen.
Tråkigt. :(

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 19 aug 2017 16:26
av blincoln
Simon skrev:
blincoln skrev:
Jag körde ABRP i bilbrowsern igår och noterade att den blå linjen som ska visa den planerade rutten på kartan inte fanns där längre. … Funkar det för någon annan?
Jag känner igen att den blå linjen som ska visa planerad rutt inte längre syns i bilen.
Tråkigt. :(
Samma sak gäller för demot på Googles API-dokumentation, så något har hänt. Jag har skickat in en bugrapport till Google i alla fall (där lär det ju finnas en och annan Tesla...)

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 20 aug 2017 20:57
av Lunna
Grymt jobbat, fungerar riktigt bra och använder ofta, tom min mor använder den :D

Har för mig detta har efterfrågats tidigare, men en funktion att kunna spara resor hade varit guld.
Har en längre Europatrip på g som jag vill planera in men samtidigt kunna använda ABRP för kortare resor utan att behöva göra om allt varje gång.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 21 aug 2017 19:22
av blincoln
OK då, fast jag är usel på CSS-UIn; nu har jag lagt in ett första försök att spara rutter. Prova och se vad ni tycker!

(Den sparar alltså alla inställningar. Det går även bra att ha respunkter som är "My Position" d.v.s tomt fält, så härifrån-och-hem funkar.)

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 06:48
av Remuz
Har testat lite nu och det funkar finfint

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 07:03
av Kalle
Efter att ha lekt runt lite med de olika model 3 versionerna börjar jag fundera på om jag skulle ta och beställa standard batteriet och lägga pengarna på autopilot i stället. Standardbatteriet kommer ju ganska långt trots allt.

Grymt bra sida för att få en överblick över de orlika alternativen :)

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 07:08
av chaffis75
Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 och helt ärligt blir de inte så stor skillnad med stora och lilla batteriet i total tid, om man säger såhär, de timmar man sparar kostar väldigt mycket per timme.
Där är ett ställe på resan från Rostock ner förbi Berlin som är problem just nu (man får sänka hastigheten med lilla batterier till 110) men där håller men redan på att bygga en ny SuC en bit söder om Berlin på 9an så även den biten löser sig :)

Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 09:21
av samuelsu
chaffis75 skrev:
Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 ...
Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D
+1

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 11:04
av snowtroll
samuelsu skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 ...
Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D
+1
Samma här!

Åter stort tack för denna emminenta insats att skapa detta verktyg... ett Routeplan-rarnas Gerber ;)

Så ...dammar man in checkboxen på ChaDemo och ser plötsligt att Longrange batteriet som jag var så nödig på inte alls är i samma behov längre trots fjällresebehov mm :geek: :P
Nu vill ju min bättre hälft ha Longrange i alla fall så... men som sagt
ett STORT tack som ger allt ett nytt perspektiv!

För att vara helt ärlig så gör man nog de flesta milen kring sin egen by/stad.

Mvh

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 11:12
av jonasl
Klart intressant. Min vanligaste (4-5 ggr år t.o.r) resa kan jag köra med ett laddstopp med standard range Model 3, med long range blir det utan stopp.

De andra längre resorna jag brukar göra gör det däremot ingen direkt skillnad på med större batteri. 10-15 minuter kortare laddtid ibland, men 20 eller 30 minuter spelar verkligen ingen roll om man ändå stannat.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 22 aug 2017 15:37
av themax
Kalle skrev:
Efter att ha lekt runt lite med de olika model 3 versionerna börjar jag fundera på om jag skulle ta och beställa standard batteriet och lägga pengarna på autopilot i stället.
Jag har också testat och kommit till slutsatsen att det stora batteriet ändå ligger väldigt högt upp på min prioriteringslista. Vi kör nästan ingen ”vardagstrafik”, utan bara långresor över helgen. Och med över 3500 mil per år i delvis oupptäckta SuC-områden så skulle det bli mer än lovligt spännande ibland. Men skulle det till 2019 (som jag tror det dröjer till innan jag ser trean hemma i garaget) börja dyka upp många nya SuC kommer jag också prioritera ner batteristorleken.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 20 sep 2017 09:10
av Lunna
Jag har problem att loggain mot mytesla.
I platta och dator går det bra så man får bilens data. Men i Teslan så kommer pricken fram som tänker och sedan händer inger mer. Tips?

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 20 sep 2017 09:28
av blincoln
Lunna skrev:
Jag har problem att loggain mot mytesla.
I platta och dator går det bra så man får bilens data. Men i Teslan så kommer pricken fram som tänker och sedan händer inger mer. Tips?
Funkar det för någon annan just nu?

@Lunna, har du flera Teslor på ditt MyTesla-konto eller något annat speciellt? Du kan PMa mig ditt ABRP-kontonamn (om du har något) så kan jag kolla i loggarna om något går fel i anropet till Tesla.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 20 sep 2017 10:02
av Remuz
Loggade in nu, funkar utmärkt.

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 20 sep 2017 21:25
av martin3
themax skrev:
Jag har också testat och kommit till slutsatsen att det stora batteriet ändå ligger väldigt högt upp på min prioriteringslista.
Samma här, jag har testat olika rutter (superbra verktyg!) och kommit fram till att model 3 long range gör stor skillnad. Glöm inte att lägga på 10-20% för vinterresor/takräcke när ni testar för att ha marginal...

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Postat: 20 sep 2017 21:57
av Niklas Z
martin3 skrev:
themax skrev:
Jag har också testat och kommit till slutsatsen att det stora batteriet ändå ligger väldigt högt upp på min prioriteringslista.
Samma här, jag har testat olika rutter (superbra verktyg!) och kommit fram till att model 3 long range gör stor skillnad. Glöm inte att lägga på 10-20% för vinterresor/takräcke när ni testar för att ha marginal...
+1

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Postat: 27 sep 2017 20:45
av blincoln
Nu med destinationsladdare!

För att göra problemet med att hitta nattladdning lite mindre jobbigt på resa så får man nu se diverse destinationsladdare och långsamladdare när man zoomar in i ABRP. Dessa kan väljas som waypoint direkt genom att klicka på dem.

ABRP kommer alltså inte att använda långsamladdare för ruttoptimeringen, men om du själv explicit har valt den och skrivit in laddtid så kommer denna extra laddning givetvis att räknas med i hela optimeringen. Funkar bra för roundtrips när man är borta över natten.

Tack @mati för den snabba betatestningen!
Screen Shot 2017-09-27 at 20.44.41.png

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Postat: 27 sep 2017 23:17
av Machris
Imponerad o tacksam för allt jobb du lägger ner på ABRP. Fantastiskt bra hjälpmedel! :)

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Postat: 28 sep 2017 12:06
av Mickep
Imponerande.

skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)

Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Postat: 28 sep 2017 13:52
av blincoln
Mickep skrev:
skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)

Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)
Det finns egentligen inget som hindrar det, men det blir förstås fler typer av bilar att supporta. Det jag skulle behöva för en viss bilmodell är:

* Laddkurva från 0-100% (tid) vid en laddare med maximal effekt
* Förbrukningskurva i Wh/km för olika hastigheter

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Postat: 23 okt 2017 20:58
av Monark1954
Min användare har glömt vilken Tesla vi har.
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.

Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?