Masterplan part 2

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Masterplan part 2

Inlägg av +46 »

Jag tänker "go all in". Det är därför jag har reserverat två Model 3. En som bara ska användas i familjen. Den andra ska få "helknäcka" dygnet runt och dra in multum till hushållet. :lol:
Installerat 13,2 kWp solceller
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag vet inte om det kommer bli så stort att hyra ut sin egen bil. Däremot tror jag att med en armé av självkörande elbilar så kommer många färre känna sig tvugna att köpa en egen bil. Bara att boka en med mobilen så dyker den upp inom 5 min. Inga bekymmer. Biltvättar är ju automatiska redan idag och vi har ju alla sett bilderna på Teslas automatiska laddorm, så det är väl i princip bara invändig tvätt och en och annan service som behöver göras då och då, i övrigt rullar bilen av sig själv. Tänk dagens taxipriser minus förarlön och bensin, då blir det inte så mycket kvar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Autonoma taxibilar gör att resenären kan känna sig trygg i det att man inte riskerar att bli utsatt för brott från taxichauffören, men det skapar också en ny marknad för brottslingar att använda bilens autonoma funktioner mot resenären. Exempel: när en självkörande taxibil kommer åkande på en folktom väg, kan man lätt boxa in bilen med andra bilar, och den autonoma taxibilen kommer automatiskt att bromsa för att inte köra in i de andra bilarna. Den ensamme resänären blir då en "sitting duck" i taxibilen och det är bara att plocka den på dess ägodelar. Genom att lura bilens autonoma funktioner kan man få taxibilarna att på löpande band föra in lätta turistande offer till platser där ingen människa normalt sett skulle gå med all sin packning (exempelsituation: en turist på väg från flygplatsen i Rio med all sin packning befinner sig plötsligt stillastående på en ödslig gata eftersom taxibilen har boxats in så att den lurats att hamna där). I en situation med en manuellt framförd bil är taxiförarens beteende oförutsägbart för den kriminelle, vilket säkerligen gör det mindre lockande att överfalla en sådan, även om det också inträffar idag.
Det hade kanske känts skönt som resenär att veta att någon är beredd att manuellt/remote ta över framförandet av bilen om man trycker på överfallsalarmet? Eller/och att det finns manuella "säkerhetsstyrkor" som snabbt kan vara på plats vid behov i och med att det inte finns någon taxichaufför?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jerka skrev:
Jag vet inte om det kommer bli så stort att hyra ut sin egen bil. Däremot tror jag att med en armé av självkörande elbilar så kommer många färre känna sig tvugna att köpa en egen bil. Bara att boka en med mobilen så dyker den upp inom 5 min. Inga bekymmer. Biltvättar är ju automatiska redan idag och vi har ju alla sett bilderna på Teslas automatiska laddorm, så det är väl i princip bara invändig tvätt och en och annan service som behöver göras då och då, i övrigt rullar bilen av sig själv. Tänk dagens taxipriser minus förarlön och bensin, då blir det inte så mycket kvar.
Vad skulle det bli? säg per timme vad är det 5 mil stadstrafik? 280 kr x 5 = 1400. hur mycket tar chauffören? säg 400 kr/timmen (det är ingen hög lön) bensinpris säg 10 kr liter = 50 kronor. + tvätt 50 kr då blir det 900 kr. (vi räknar inte m värdeminskning)

900 kr/timmen är det man tjänar idag fast det är en viss väntan i bilen säg 500 kr/timme.(detta är alltså vid dagens taxi debitering) säg hälften 250 kr/timme för att låta sin bil gå som taxi. (fast så skall skatter och avgifter tas bort) så 150 blir kvar(?)

150kr/timmen får man i handen. (med ett konkurrensutsatt pris som är hälften av vanlig taxi, har ej räknat med service et.c.)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Part deux ;)
image.jpeg
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
bilcalle

Inlägg av bilcalle »

Finns även https://www.ridebite.com för de som kan tänka sig hyra ut sin bil. Kan tänka mig att det är många på en sån site som skulle betala dyrt för att hyra en Tesla! :D
Skriv svar