Sida 9 av 10

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 21:01
av 18650
AGCF skrev:
Bolts chefsdesigner säger att den har katastrofalt högt luftmotstånd. Cd 0,32
http://www.autoblog.com/2016/08/10/chev ... ig-inside/
Vilket i sin tur inte säger någonting. Om din pitt är 14 lång så är det väl rätt normalt i Sverige men hyfsat välhängt i USA. :lol:

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 21:10
av Jerka
Bolt är utan tvekan en annan typ av bil. Alla verkar vara överens om att innerutrymmen och takhöjd är fantastiska. Jag tycker de har gjort mycket innovativt, även om jag tror Model 3:s sedandesign med slanka linjer kommer attrahera fler köpare.

0,3 i cw-värde ansågs för övrigt lågt för några år sen. Vill minnas att Mercedes E-klass från 98 hade 0,27 vilket var världsrekord för sedaner då.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 24 sep 2016 08:15
av Mickep
Beror på hur man ser det. Om ett leasingavtal bort kommer model3. När amperae kommer ut är det model s som är dubbelt så dyr eller Zoe och leaf som går hälften så långt som den ställs emot. Även inte om jag är köpare så kan jag se dess fördelar.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 24 sep 2016 08:50
av LarsL
Det här visar ju också på att Bolt visserligen kommer ha 380km i räckvidd och Model 3 kanske 350km, men i verkliga livet kommer den ändå längst. På motorvägen där räckvidden verkligen betyder något så gäller det att ha lågt luft motstånd och där vinner Model 3 stort. Inte bara kommer Model 3 ha längre cd-tal men den har ju också en betydligt mindre front area så effekten blir ökad.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 24 sep 2016 10:52
av Bjelke
Varför kan inte alla fordonstillverkare bara ange CxA direkt vilket då blir direkt jämförbart?
Utan det vet vi ju lixom inget alls (nästan) när vi försöker jämföra olika bilar.
Jag får väl 3D-scanna dom bilar vi är nyfikna på :D (för att få reda på tvärsnittsarean alltså)

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 24 sep 2016 12:39
av apkungen
BigDaddyT skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:
BigDaddyT skrev:
apkungen skrev:
Men det som egentligen är intressant för räckvidden är räckvidd på motorväg. Intressant är att kolla på energiförbrukning på motorväg:
EPA mpg highway 85D: 106mpg eq.
EPA mpg highway Bolt: 110mpg eq.

En 85D kommer kanske 37mil på motorväg i 110km/h. Bolt kommer isf
37mil*60*110/(85*106) = 27mil

Det är ungefär vad vi sagt hela tiden mao

Kommer era 85D 37mil i 110 förresten typ?
Nepp, skulle mer säga 32 men har aldrig provat utan bygger bara på känsla. 29 är vad jag känner mig säker på att köra och då borde den gå några mil till
Har du en D modell, ej P? Åker du verkligen bara 110km/h o inte fortare? Menar du verkligen att du bara har 32mil då från 100% - 0%?
En 85D kommer definitivt mer än 32 mil i 110 under normala omständigheter om man laddat till 100%. 37 mil är en ganska bra uppskattning. Det kan nog gå att komma ännu längre. Jag kör normalt aldrig i 110 men när jag nyligen provade att sätta autopiloten på 110 och hålla mig mest i högerfilen (vilket nog gav en snitthastighet nånstans mellan 100-110) så kom jag ner på runt 160 Wh/km och med den förbrukningen hade jag kunna köra ca 45 mil. Men som sagt, 37 känns ganska realistiskt att räkna med. Teslas snurra på hemsidan säger att en 90D ska komma ca 43 mil i 110 km/h med AC på, 20 grader ute och 19".

Ha ha jag körde nog lite vildare än vad jag trodde.
Klockade ordentligt nu när jag körde upp till SC Mölndal från Vellinge (283km enligt G-maps). Laddade fullt hemma (417km enligt mätaren) sedan satte jag farthållaren på 110 km och behövde bara bryta den 2-3 gånger för mindre omkörningar. Skulle gissa att snitt tempen var ca 15 grader ute och 22 inne. Där är en liten bit som är 120 km/h nära Halmstad och man skall ju upp och ner för Hallandsåsen. Men när jag kommer fram till SC har jag 79 km kvar enligt mätaren. Teoretiskt sett skulle jag då ha kommit ganska exakt 35 mil med det snittet, så det stämmer ju ganska bra med 37 om man hade hållit sig snäppet under hastighetsgränserna.
Tack för värsta undersökningen :). Ni Teslaägare är awesome!

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 24 sep 2016 12:52
av apkungen
Vad gäller amperea-e laddning så är jag övertygad om att den kommer med typ 2. Den ska ju kunna snabbladdas med CCS o all CCS i Europa baseras på typ 2. Om den ska ha typ 1 så måste den också ha ett separat europeiskt CCS uttag och då måste det ju gå att ladda typ 2 i CCS uttaget liksom...

Men den kan ju få typ 2 med max enfas ändå. Det är ju laddaren i bilen som styr. Att ladda 3,6kW är ändå rätt bra. Kommer man hem på söndagen med tomt batteri kl 19 (jag gillar iaf att vara hemma några timmar på söndagskvällen) så åker man väl väldigt sällan före 7 morgonen efter. Det är 44kWh över natten. Om Bolt har 55kWh användbart så är det ändå över 20mil i räckvidd. För de allra flesta så kommer de sällan hem med tomt batteri o behöver mer än 20 mil på måndagen. De få gånger man behöver det får man snabbladda lite.

Ju större batteri en bil har ju långsammare laddning behöver den ju pga att man har en större buffert. Teslaägare är rätt extrema som åker över 4kmil om året.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 24 sep 2016 18:45
av Stefan T
apkungen skrev:
Vad gäller amperea-e laddning så är jag övertygad om att den kommer med typ 2. Den ska ju kunna snabbladdas med CCS o all CCS i Europa baseras på typ 2. Om den ska ha typ 1 så måste den också ha ett separat europeiskt CCS uttag och då måste det ju gå att ladda typ 2 i CCS uttaget liksom...

Men den kan ju få typ 2 med max enfas ändå. Det är ju laddaren i bilen som styr. Att ladda 3,6kW är ändå rätt bra. Kommer man hem på söndagen med tomt batteri kl 19 (jag gillar iaf att vara hemma några timmar på söndagskvällen) så åker man väl väldigt sällan före 7 morgonen efter. Det är 44kWh över natten. Om Bolt har 55kWh användbart så är det ändå över 20mil i räckvidd. För de allra flesta så kommer de sällan hem med tomt batteri o behöver mer än 20 mil på måndagen. De få gånger man behöver det får man snabbladda lite.

Ju större batteri en bil har ju långsammare laddning behöver den ju pga att man har en större buffert. Teslaägare är rätt extrema som åker över 4kmil om året.

och så bara en verkningsgrad på 0,75 vid laddning med så låg ström styrka så är man nere i bara 33 kWh användbart i battriet

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 24 sep 2016 20:05
av joel80
Så mycket förlusten får du väl inte ens om du går ner till typ 8A och laddar?

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 24 sep 2016 20:44
av Stefan T
Min roadster har något i den stilen kör du 10A så är du nere på 0,65 i verkningsgrad du mer brassar på desto bättre verkingsgrads

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 25 sep 2016 07:28
av Kalle
Bjelke skrev:
Varför kan inte alla fordonstillverkare bara ange CxA direkt vilket då blir direkt jämförbart?
Utan det vet vi ju lixom inget alls (nästan) när vi försöker jämföra olika bilar.
+1

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 25 sep 2016 15:50
av apkungen
Nej, 90% verkningsgrad är mer rätt. Så länge det inte är jättekallt ute eller precis när du börjar ladda.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 25 sep 2016 22:29
av Limbster
Stefan T skrev:
Min roadster har något i den stilen kör du 10A så är du nere på 0,65 i verkningsgrad du mer brassar på desto bättre verkingsgrads
Antingen har du kass utrustning eller har du räknat fel. Jag har verkningsgrad på 85%-90% Då har jag förra generationens A123 batterier och hemtillverkad laddkabel. Nyare batterier i Bolten bör kunna ge än bättre verkningsgrad

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 26 sep 2016 14:52
av joel80
Det är också min känsla när jag laddar Volvon.. I och för sig oftast i 16A.. men det blir så gott som linjär minskning av laddtiden om man minskar till 13A eller 10A.

Har gjort lite närmre "undersökning" mellan 13A och 16A.
Bild

Tyvärr visar Volvon inte strömstyrka vid laddning.
Men det finns ungefär 9kwh tillgängliga. Volvo räknar med ca 190wh/km.. Verkligheten är ca 220wh/km.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 26 sep 2016 18:18
av Stefan T
Limbster skrev:
Stefan T skrev:
Min roadster har något i den stilen kör du 10A så är du nere på 0,65 i verkningsgrad du mer brassar på desto bättre verkingsgrads
Antingen har du kass utrustning eller har du räknat fel. Jag har verkningsgrad på 85%-90% Då har jag förra generationens A123 batterier och hemtillverkad laddkabel. Nyare batterier i Bolten bör kunna ge än bättre verkningsgrad
När det gäller roadstern så laddar den en fas

10A 10,1km/h 143,5*10,1/(230*10)=0,64 (0,67)
13A 13,5km/h 143,5*13,5/(230*13)=0,66 (0,69)
16A 18km/h 143,5*18/(230*16)=0,70 (0,74)
24A 28,5km/h 143,5*28,5/(230*24)=0,74 (0,78)
32A 42km/h 143,5*42/(230*32)=0,82
60A 80km/h 143,5*80/(230*60)=0,83

Kanske lite sanning med modifikation då det brukar vara spänningsfall när man laddar med dom lägre strömmarna mer rätt nog 220V på upp till 24A

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 26 sep 2016 22:55
av Limbster
En gissning är att laddaren i roadstern drar mycket ström och ju mindre ström du laddar med desto större andel till laddaren i stället för till batteriet. Detta mönster ser man inte hos GM med fler, så räkna med 85-90 % av strömmen från väggen kommer in till batteriet oavsett 6a, 10a eller 16a laddning på bolt. Undrar om modelS uppvisar samma dåliga vetkningsgrad på lite lägre enfas laddningar?

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 27 sep 2016 06:41
av Bjelke
Stefan T skrev:
Limbster skrev:
Stefan T skrev:
Min roadster har något i den stilen kör du 10A så är du nere på 0,65 i verkningsgrad du mer brassar på desto bättre verkingsgrads
Antingen har du kass utrustning eller har du räknat fel. Jag har verkningsgrad på 85%-90% Då har jag förra generationens A123 batterier och hemtillverkad laddkabel. Nyare batterier i Bolten bör kunna ge än bättre verkningsgrad
När det gäller roadstern så laddar den en fas

10A 10,1km/h 143,5*10,1/(230*10)=0,64 (0,67)
13A 13,5km/h 143,5*13,5/(230*13)=0,66 (0,69)
16A 18km/h 143,5*18/(230*16)=0,70 (0,74)
24A 28,5km/h 143,5*28,5/(230*24)=0,74 (0,78)
32A 42km/h 143,5*42/(230*32)=0,82
60A 80km/h 143,5*80/(230*60)=0,83

Kanske lite sanning med modifikation då det brukar vara spänningsfall när man laddar med dom lägre strömmarna mer rätt nog 220V på upp till 24A
Nu blev jag nyfiken, varför skulle spänningen sjunka vid lägre ström istället för tvärtom? Det jag sett är iaf att ju högre ström desto lägre spänning vilket borde vara det normala då
förlusterna i ledningarna ökar (IxR lixom), men jag är ju svagströms-människa så... :D

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 27 sep 2016 21:52
av FredrikR
http://pushevs.com/2016/09/20/price-ann ... in-canada/

Verkar som att snabbladdning till Bolt ingår som standard i Canada. Antar att det blir likadant i Europa.

Även intressant att läsa angående de Kanadeniska priserna "The direct conversion to euros is 29.037 €, this means that the price of the Opel Ampera-e in Norway – where electric cars don’t pay VAT – can be around 30.000 €."

Trevligt för Norge.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 27 sep 2016 22:40
av joel80
Får dom ordning på bonus - malus-systemet kan vi hamna däromkring i Sverige också. Kanske nån tia dyrare.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 29 sep 2016 12:19
av vigge50
Inget pris än men nu har Opel sagt att Ampera E kommer ha en räckvidd på över 500 km enligt NEDC, någon exakt siffra är fortfarande inte släppt.

http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e- ... dd-331684/

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 29 sep 2016 12:49
av Stefan T
Bjelke skrev:
Stefan T skrev:
Limbster skrev:
Stefan T skrev:
Min roadster har något i den stilen kör du 10A så är du nere på 0,65 i verkningsgrad du mer brassar på desto bättre verkingsgrads
Antingen har du kass utrustning eller har du räknat fel. Jag har verkningsgrad på 85%-90% Då har jag förra generationens A123 batterier och hemtillverkad laddkabel. Nyare batterier i Bolten bör kunna ge än bättre verkningsgrad
När det gäller roadstern så laddar den en fas

10A 10,1km/h 143,5*10,1/(230*10)=0,64 (0,67)
13A 13,5km/h 143,5*13,5/(230*13)=0,66 (0,69)
16A 18km/h 143,5*18/(230*16)=0,70 (0,74)
24A 28,5km/h 143,5*28,5/(230*24)=0,74 (0,78)
32A 42km/h 143,5*42/(230*32)=0,82
60A 80km/h 143,5*80/(230*60)=0,83

Kanske lite sanning med modifikation då det brukar vara spänningsfall när man laddar med dom lägre strömmarna mer rätt nog 220V på upp till 24A
Nu blev jag nyfiken, varför skulle spänningen sjunka vid lägre ström istället för tvärtom? Det jag sett är iaf att ju högre ström desto lägre spänning vilket borde vara det normala då
förlusterna i ledningarna ökar (IxR lixom), men jag är ju svagströms-människa så... :D

Om jag laddat hemma så laddar jag max 24A och då brukar jag ha spänningsfall på sådär 10-20V
Och laddar jag med schoko 13A eller 10A så brukar bli spänningsfall helst med förlänginsladd
Och då jag tag farten på dom strömmarna så har det varit spänningsfall

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 29 sep 2016 12:56
av apkungen
Jag tror på 55mil NEDC, bådar för massa missförstånd och felaktiga artiklar om att den skulle komma så långt irl o så blir massa fossilbilskramare arga när den inte kommer så långt. Men att deras bilar drar 30 % mer bränsle än angett har de redan accepterat...

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 29 sep 2016 17:24
av joel80
Hoppas dom är tydliga och går ut med EPA också och visar ungefärlig riktig räckvidd.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 06 okt 2016 08:18
av Jerker
Angående diskussionerna om ifall Tesla 3 kommer att kunna matcha Boltens räckvidd så noterar jag att Tesla tiger som muren. Inte en enda kommentar har fällts i denna fråga. Jag skulle tro att Elon Musk sitter och skakar av fniss och bara väntar på att få släppa bomben när specarna på 3:an offentliggörs. Skulle inte förvåna mig det minsta om 3:an i sin basversion har längre räckvidd än Bolten.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 06 okt 2016 09:45
av akeller
+1
Jag tror som du Jerker. Man kan nästa se det framför sig där han sitter belåtet vid sitt skrivbord och fnissar.