Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 12 jul 2025 19:44
Här är min rapport, körde en Polestar 2 LRSM 2023.
Ystad - Linköping 14:01 - 18:17 99->4%
Lunkar på tillsammans med ormen av SECC-bilar när jag får ett samtal, en liten bit innan Jönköping, det är frun som undrar varför jag är så långt efter (kartan visar att jag är någonstans kring Markaryd). Under tiden vi pratar hoppar appen/kartan igång och börjar sakta hoppa fram till där jag är, för att helt sluta uppdatera kring Gränna.
Bilen gjorde det den skulle, startade med 99% och hade siktet inställt på Mantorp som första stopp. Vid Mjölby hade jag en fundering på att svänga av mot Örebro men eftersom procenten visade att jag inte skulle komma fram till Askersund så valde jag att fortsätta på E4:an.
Väl framme vid Mantorp så insåg jag att jag klarar mig till Linköping och kommer fram med 4% till OKQ8 Tornby Linköping (höll på att missa avfarten vilket en viss Volvo EX90 bevittnade).
Blev lite för mycket laddning då jag försökte få igång trackingen utan att lyckas, gled iväg med 65%.
Linköping - Stockholm 18:40 - 20:25 65->14%
Tuffar på utan något spännande inträffar, men ack vad man bedrog sig, var bara lugnet före stormen.
Hamnar slutligen på Cirkle-K Kungens Kurva Skärholmen med 14% kvar! På tok för mycket!
Nåväl, bara bita i det sura äpplet, eller iPhone skrället kanske jag skulle säga, i mina försök att få igång trackingen så lyckades jag med konststycket att låsa sim-kortet. Hjälp! Vad gör jag nu? Inga laddappar och utan möjlighet att meddela omvärlden var jag är. Smått panikslagen åker jag vidare med 60%, mer än jag behövde.
Stockholm - Gävle 20:41 - 22:24 60->14%
Händelselöst och lugnt genom Stockholm och vidare norrut, förutom vad f-n gör jag nu, att avbryta är ju ingen lösning, så bara fortsätta. Kommer på att jag har ju en till telefon med mig som jag skulle kolla kartan med, men den har inget sim-kort, får fixa det vid nästa stopp.
Rullar in på Cirkle-K Gävle Bro med 14% och möts av två och senare tre medtävlande som
meddelar att jag måste starta om appen, tjoar att jag har problem med telefonen, kopplar in bilen och rusar in på macken och köper ett kontantkort. Efter mycket om och men så har jag åtminstone en telefon som funkar! Får fortfarande inte trackingen att fungera, men nu kan jag meddela frun att jag lever i alla fall.
Kopplar ur med 76%, BETYDLIGT mer än det var tänkt från början.
Gävle - Höga Kusten bron 22:48 - 01:40 76->6%
Från början var det tänkt att jag skulle ladda i Sundsvallstrakten men med batteriet fyllt med goa elektroner så susar jag vidare till Evinyladdarna vid Höga Kusten bron.
Hinner knappt parkera med 6% kvar och koppla in så rullar en annan medtävlare in, vi tar lite foton och han kan meddela de övriga deltagarna var jag är.
För mig blir det bara ett snabbt stopp för att ta mig vidare, smiter iväg med 28%.
Höga Kusten bron - Örnsköldsvik 01:48 - 02:45 28->9%
Träden längs vägkanten svischar förbi i Norrlandsnatten med sitt speciella ljus, sövande men samtidigt är adrenalinet igång, det är ju tävling! Så ingen speciell trötthet trots den sena timmen.
Väl framme i Ö-vik med 9% så väljer jag den andra Cirkle-K stationen som ligger strax norr om centrum eftersom den är nattöppen, får mig en kopp kaffe och ett toabesök (de flesta verkar välja den som är vid rondellen vid södra utfarten från stan, sparar kanske en halv minut om man väljer den), ser några av de andra deltagarna passera medan jag laddar. Belåten åker jag därifrån med 63%.
Örnsköldsvik - Skellefteå 03:04-05:51 63->4%
Innan Umeå blir vi en liten klunga med Audin och Tesla MX, försöker ta rondellerna i Umeå i rask takt, men är nog inte riktigt lika våghalsig som vissa deltagare. Mellan Ö-vik och Skellefteå sjunker temperaturen ner till 5-6 grader, detsamma gör räckviddsgissaren i bilen -6% varnar den för som lägst vid ankomst, redan vid starten från Ö-vik låg den på -5% men den brukar vara pessimist. Passerar Bygdeå och Lövånger som är de sista stoppen innan Skellefteå, fortfarande -4%, ingen kommer ihåg en fegis. Som tur är så stiger temperaturen till ca 12 grader och då hoppar den upp till 0% i alla fall.
Sladdar in på Cirkle-K Kågevägen Skellefteå med 4% kvar. Två röda Tesla MS står redan där och laddar, tyvärr så delar 400kW stolparna effekten parvis så jag sabbade lite för den ena, sorry!
Hejar lite snabbt på de andra och snart är de klara och sticker iväg. Surrar lite med en Polestar 2 SRSM förare som följde loppet och var sugen på att själv vara med. ABRP tyckte det skulle räcka med 63%, men jag fyllde på till 67%, blev lite väl spännande tidigare.
Skellefteå - Haparanda 06:14 - 08:46 67->4%
Återigen klagar bilen på att jag inte kommer fram med den laddningen jag har, -4% säger den, men det struntar jag i. Ser den andra Polestar 2:an i loppet långt borta i horisonten strax efter starten från Skellefteå. Kommer ifatt den strax innan Jävre på 2+1 vägarna, men snart försvinner den utom synhåll efter att jag fastnat bakom en lastbil. Snart gör Tesla MX mig sällskap och vi kamperar ihop ända in i mål. Vid Kalix tycker bilen att jag ska komma fram med -2%, vilket visar sig inte stämma då den står på 4% vid mållinjen.
Vid målet överraskas jag av en välkomstkommitté, frun och några släktingar har tagit sig till Haparanda! Får både pussar och kramar!
Målet var att komma in på 19 timmar, förra gången (2023) körde jag och sonen på 19:30, men lite strul på vägen den gången gjorde att 19 timmar kändes som ett rimligt mål.
Sluttiden blev 18:44:49!
Överraskande att kunna putsa tiden med 45 minuter, trots knasiga laddstopp denna gång.
Nu måste jag ju ställa upp en gång till för att se om det går att göra ännu bättre.
Fixade telefonen under eftermiddagen i Haparanda och efter middagen så hade den laddat upp allt buffrat data förutom att sträckan Gränna - Gävle saknas. Lite trist att det inte funkade som det skulle under tävlingen, men tekniken gör inte alltid som man vill.
Tack till alla som var med!
Och ett extra stort tack till er ideella som hållit i arrangemanget på ett helt fantastiskt sätt!
Ystad - Linköping 14:01 - 18:17 99->4%
Lunkar på tillsammans med ormen av SECC-bilar när jag får ett samtal, en liten bit innan Jönköping, det är frun som undrar varför jag är så långt efter (kartan visar att jag är någonstans kring Markaryd). Under tiden vi pratar hoppar appen/kartan igång och börjar sakta hoppa fram till där jag är, för att helt sluta uppdatera kring Gränna.
Bilen gjorde det den skulle, startade med 99% och hade siktet inställt på Mantorp som första stopp. Vid Mjölby hade jag en fundering på att svänga av mot Örebro men eftersom procenten visade att jag inte skulle komma fram till Askersund så valde jag att fortsätta på E4:an.
Väl framme vid Mantorp så insåg jag att jag klarar mig till Linköping och kommer fram med 4% till OKQ8 Tornby Linköping (höll på att missa avfarten vilket en viss Volvo EX90 bevittnade).
Blev lite för mycket laddning då jag försökte få igång trackingen utan att lyckas, gled iväg med 65%.
Linköping - Stockholm 18:40 - 20:25 65->14%
Tuffar på utan något spännande inträffar, men ack vad man bedrog sig, var bara lugnet före stormen.
Hamnar slutligen på Cirkle-K Kungens Kurva Skärholmen med 14% kvar! På tok för mycket!
Nåväl, bara bita i det sura äpplet, eller iPhone skrället kanske jag skulle säga, i mina försök att få igång trackingen så lyckades jag med konststycket att låsa sim-kortet. Hjälp! Vad gör jag nu? Inga laddappar och utan möjlighet att meddela omvärlden var jag är. Smått panikslagen åker jag vidare med 60%, mer än jag behövde.
Stockholm - Gävle 20:41 - 22:24 60->14%
Händelselöst och lugnt genom Stockholm och vidare norrut, förutom vad f-n gör jag nu, att avbryta är ju ingen lösning, så bara fortsätta. Kommer på att jag har ju en till telefon med mig som jag skulle kolla kartan med, men den har inget sim-kort, får fixa det vid nästa stopp.
Rullar in på Cirkle-K Gävle Bro med 14% och möts av två och senare tre medtävlande som
meddelar att jag måste starta om appen, tjoar att jag har problem med telefonen, kopplar in bilen och rusar in på macken och köper ett kontantkort. Efter mycket om och men så har jag åtminstone en telefon som funkar! Får fortfarande inte trackingen att fungera, men nu kan jag meddela frun att jag lever i alla fall.
Kopplar ur med 76%, BETYDLIGT mer än det var tänkt från början.
Gävle - Höga Kusten bron 22:48 - 01:40 76->6%
Från början var det tänkt att jag skulle ladda i Sundsvallstrakten men med batteriet fyllt med goa elektroner så susar jag vidare till Evinyladdarna vid Höga Kusten bron.
Hinner knappt parkera med 6% kvar och koppla in så rullar en annan medtävlare in, vi tar lite foton och han kan meddela de övriga deltagarna var jag är.
För mig blir det bara ett snabbt stopp för att ta mig vidare, smiter iväg med 28%.
Höga Kusten bron - Örnsköldsvik 01:48 - 02:45 28->9%
Träden längs vägkanten svischar förbi i Norrlandsnatten med sitt speciella ljus, sövande men samtidigt är adrenalinet igång, det är ju tävling! Så ingen speciell trötthet trots den sena timmen.
Väl framme i Ö-vik med 9% så väljer jag den andra Cirkle-K stationen som ligger strax norr om centrum eftersom den är nattöppen, får mig en kopp kaffe och ett toabesök (de flesta verkar välja den som är vid rondellen vid södra utfarten från stan, sparar kanske en halv minut om man väljer den), ser några av de andra deltagarna passera medan jag laddar. Belåten åker jag därifrån med 63%.
Örnsköldsvik - Skellefteå 03:04-05:51 63->4%
Innan Umeå blir vi en liten klunga med Audin och Tesla MX, försöker ta rondellerna i Umeå i rask takt, men är nog inte riktigt lika våghalsig som vissa deltagare. Mellan Ö-vik och Skellefteå sjunker temperaturen ner till 5-6 grader, detsamma gör räckviddsgissaren i bilen -6% varnar den för som lägst vid ankomst, redan vid starten från Ö-vik låg den på -5% men den brukar vara pessimist. Passerar Bygdeå och Lövånger som är de sista stoppen innan Skellefteå, fortfarande -4%, ingen kommer ihåg en fegis. Som tur är så stiger temperaturen till ca 12 grader och då hoppar den upp till 0% i alla fall.
Sladdar in på Cirkle-K Kågevägen Skellefteå med 4% kvar. Två röda Tesla MS står redan där och laddar, tyvärr så delar 400kW stolparna effekten parvis så jag sabbade lite för den ena, sorry!
Hejar lite snabbt på de andra och snart är de klara och sticker iväg. Surrar lite med en Polestar 2 SRSM förare som följde loppet och var sugen på att själv vara med. ABRP tyckte det skulle räcka med 63%, men jag fyllde på till 67%, blev lite väl spännande tidigare.
Skellefteå - Haparanda 06:14 - 08:46 67->4%
Återigen klagar bilen på att jag inte kommer fram med den laddningen jag har, -4% säger den, men det struntar jag i. Ser den andra Polestar 2:an i loppet långt borta i horisonten strax efter starten från Skellefteå. Kommer ifatt den strax innan Jävre på 2+1 vägarna, men snart försvinner den utom synhåll efter att jag fastnat bakom en lastbil. Snart gör Tesla MX mig sällskap och vi kamperar ihop ända in i mål. Vid Kalix tycker bilen att jag ska komma fram med -2%, vilket visar sig inte stämma då den står på 4% vid mållinjen.
Vid målet överraskas jag av en välkomstkommitté, frun och några släktingar har tagit sig till Haparanda! Får både pussar och kramar!
Målet var att komma in på 19 timmar, förra gången (2023) körde jag och sonen på 19:30, men lite strul på vägen den gången gjorde att 19 timmar kändes som ett rimligt mål.
Sluttiden blev 18:44:49!
Överraskande att kunna putsa tiden med 45 minuter, trots knasiga laddstopp denna gång.
Nu måste jag ju ställa upp en gång till för att se om det går att göra ännu bättre.
Fixade telefonen under eftermiddagen i Haparanda och efter middagen så hade den laddat upp allt buffrat data förutom att sträckan Gränna - Gävle saknas. Lite trist att det inte funkade som det skulle under tävlingen, men tekniken gör inte alltid som man vill.
Tack till alla som var med!
Och ett extra stort tack till er ideella som hållit i arrangemanget på ett helt fantastiskt sätt!